  • 1. Data: 2009-08-21 16:17:13
    Temat: promienie X?
    Od: Mik <q...@q...qwe>

    Witam

    Dostalem kilka dni temu przesylke z filtrem UV. Na kopercie byla
    informacja z prosba o nieprzeswietlanie jej promieniami X (Rentgena).
    Czy takie promienie moga w jakis sposob uszkodzic filtr (taki lub inny)
    lub obiektyw?
    I co z kontrolami na lotniskach?, czy nalezy sie jakos zabezpieczac
    przed nimi?

  • 2. Data: 2009-08-21 16:36:06
    Temat: Re: promienie X?
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Mik pisze:
    > Czy takie promienie moga w jakis sposob uszkodzic filtr (taki lub inny)
    > lub obiektyw?

    Pierwsze słyszę, nawet jeśli mowa o twardym promieniowaniu ;)

    > I co z kontrolami na lotniskach?, czy nalezy sie jakos zabezpieczac
    > przed nimi?

    Mi dwukrotna kontrola na lotnisku nie prześwietliła filmu o czułości
    1600asa, więc chyba nie ma o co się bać.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 3. Data: 2009-08-21 17:08:34
    Od: Mik <q...@q...qwe>

    Paweł W. pisze:

    > Pierwsze słyszę, nawet jeśli mowa o twardym promieniowaniu ;)

    Byc moze zabraklo im zwyklych kopert ;)
    W kazdym razie wole sie upewnic.

  • 4. Data: 2009-08-21 18:00:26
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Mik" <q...@q...qwe> napisał:

> [...]
    > informacja z prosba o nieprzeswietlanie jej promieniami X (Rentgena).
    > Czy takie promienie moga w jakis sposob uszkodzic filtr (taki lub inny)

    Przy mocach stosowanych do prześwietleń na lotniskach - na pewno nie.
    Owszem, stosując odpowiednio dużą moc promieniowania rtg można zniszczyć
    filtr - np. topiąc jego oprawkę (metal bardziej niż szkło się nagrzeje gdyż
    pochłania dużo większy procent przechodzącego promieniowania rtg), ale
    trzeba by w tym celu zastosować moce o co najmniej kilka rzędów wielkości
    wieksze niż w aparaturze stosowanej na lotniskach. Zresztą taki rentgen
    siałby spustoszenie w prześwietlanych bagażach (podobnie jak oprawka filtra
    nagrzewałyby się wszelkie elementy metalowe) a obsługa musiałaby sie chronić
    za dosć grubą scianą ołowianą. Reasumujac - kompletne science fiction.

    Podejrzewam, ze nadruk na kopercie wynikął z tego, że była to uniwersalna
    koperta stosowana również do wysyłki materiałó światłoczułych - te
    faktycznie mogą ulec zaświetleniu pod wpływem promieniowania rtg. Nie należy
    jednak demonizować - temat był wielokrotnie wałkowany na grupach
    dyskusyjnych i za wyjątkiem filmów o wysokich czułościach (powyżej 400ASA)
    nawet kilkakrotne przepuszczanie przez bramki do kontroli bagażu podręcznego
    nie powoduje zwykle uszkodzeń. Gozrej jest z kontrolą bagażu ładowanego do
    luków bagażowych - tam stosowane są większe dawki i filmy bezpieczniej jest
    przewozić w bagażu podręcznym. Trzeba też zdawać sobie sprawę z faktu, że
    czasem (szczegółnie w krajach tzreciego świata) aparatura do pzreświetleń
    może być rozregulowana i dawki mogą być większe.

    > I co z kontrolami na lotniskach?, czy nalezy sie jakos zabezpieczac
    > przed nimi?

    W przypadku aparatów cyfrowych nie ma takiej potrzeby. Zabierałbym zawsze
    sprzęt do bagażu podręcznego, ale nie ze względu na promieniowanie, a ryzyko
    zaginięcia i uszkodzeń mechanicznych (parę razy widziałęm jak walizki bywają
    traktowane pzry za- i rozładunku z samolotu). W przypadku materiałów
    światłoczułych - też bezwzględnie do bagażu podręcznego. Przy materiałach
    wysokoczułych - warto wyjać je z pudełek, włożyć w samych kasetkach do
    przezroczystej torebki foliowej i poprosić ochronę o ich ręczna kontrolę
    zamiast pzrepuszczania przez bramkę (nie zawsze ochrona się na to zgadza).
    Jeśli mamy możliwość wywołania naświetlonych filmów na miejscu - warto to
    zrobić i samolotem przewozić już wywołane - pytanie tylko, czy ryzyko
    zniszczenia filmó przez niesprawdzony lab nie będzie zbyt duże.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 5. Data: 2009-08-21 20:41:01
    Od: Mik <q...@q...qwe>

    Marek Wyszomirski pisze:

    > Przy mocach stosowanych do prześwietleń na lotniskach - na pewno nie.
    (...)

    Dzieki za obszerne wyjasnienia. Jestem troche spokojniejszy ;)

  • 6. Data: 2009-08-21 22:21:46
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    oidp duż dawka promieniowania powoduje ciemnienie szkła. Tak ponoć
    produkowano przyciemniane szkło do okularów. Wrażliwe na to jest szkło
    sodowe. W miarę odporne berylowe...

    stawiam jednak, że nie mieli koperty.

  • 7. Data: 2009-08-22 11:56:51
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Marcin [3M]" <m...@g...pl> napisał:

    > oidp duż dawka promieniowania powoduje ciemnienie szkła. Tak ponoć
    > produkowano przyciemniane szkło do okularów. Wrażliwe na to jest szkło
    > sodowe. W miarę odporne berylowe...

    Podonbnie jak i degradację wielu materiałów (np. tworzyw sztucznych).
    Stosując odpowiednio dużą dawkę można też podgrzać metal - aż do jego
    stopienia. Ale... to wszystko wymaga dawek o wiele rzędów wielkości
    większych od stosowanych na lotniskach do prześwietlania bagażu (zarówno
    podrecznego jak i trafiającego do luków bagażowych).

    > stawiam jednak, że nie mieli koperty.

    A raczej mieli jeden ich rodzaj - uniwersalny - w których wysyłali
    wszystko - włącznie z materiałami swiatłoczułymi dla których takie
    ostrzeżenie miało sens (szczególnie, że poczta idzie do luku bagażowego,
    gdzie dawki są większe niż dla bagażu podręcznego).

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 8. Data: 2009-08-22 12:25:35
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    Mik napisal:
    > I co z kontrolami na lotniskach?, czy nalezy sie jakos zabezpieczac
    > przed nimi?

    Owin folia aluminiowa. Nawiasem mowiac, cos te kontrole sie zaostrzaja.

    Trzy lata temu wystarczylo, ze powiedzialem, iz w plecaku jest laptop.
    Dwa lata temu kazali go klasc do osobnego koszyka. Rok temu otworzyc
    ekran, a w tym roku domagali sie demonstracyjnego uruchomienia.
    Strach pomyslec, co bedzie w przyszlym ;)

    A w liniach ukrainskich to rok temu jako bagaz kabinowy lecial
    transporter wodki :D Na wlasne oczy widzialem...
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 9. Data: 2009-08-22 14:36:37
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Jacek_P" <L...@c...edu.pl> napisał:

    > Owin folia aluminiowa. Nawiasem mowiac, cos te kontrole sie zaostrzaja.
    > [...]

    Mam obawy, ze folia aluminiowa nic nie da. Nie znam konstrukcji aparatów
    stosowanych na lotniskach, ale w aparatach stosowanych w medycynie aluminium
    jest stosowane do korygowania widma promieniowania rtg. Zanim wiązka
    promieniowanie dotrze do ciała człowieka przechodzi po drodze przez blachę
    aluminiową - najczęściej o grubości powyżej 1mm.
    Kiedyś zalecano używanie specjalnych torebek z tworzywa zawierajacego ołów
    pochłaniajacy silnie promieniowanie rtg. W/g mnie to też większego sensu nie
    miało - gdy obsługa aparatu prześwietlającego zobaczy na ekranie taką
    torebkę - zwiększy natężenie promieniowania aby obejrzeć sobie co jest w
    środku...

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 10. Data: 2009-08-23 23:30:32
    Od: Valwit <l...@v...net>

    Jacek_P wrote:

    > Dwa lata temu kazali go klasc do osobnego koszyka. Rok temu otworzyc
    > ekran, a w tym roku domagali sie demonstracyjnego uruchomienia.

    uruchamiac to juz wczesniej ode mnie chceli, zaraz po tym jak wymyslili
    to z 100 czy 200 ml cieczy. a jak wesolo bylo jak pani celnik szukala
    jak sie otwiera ekran w Amidze 600.... :)

    --
    Łukasz "Valwit" Grupa http://valwit.net ICQ:40117364 GG:1591997