  • 1. Data: 2009-08-21 11:54:05
    Temat: Archival grade DVD - dlaczego tylko minusy?
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    Ostatnio chciałem nabyć płytki "archival grade". Trafiłem na Verbatima i
    Kodaka - obie w/g opisu rewelacyjne, i obie - minusy.
    Żeby było ciekawiej - ich w wersji plusowej po prostu nie ma.
    W/g mojej pobieżnej wiedzy, +R do archiwizacji jest lepsze. Dlaczego więc
    popsuto trwałość nośników technologią zapisu?
    I, na koniec, czy można coś zmienić wymuszając w programie do zapisu inny
    typ nośnika (Nero to chyba potrafi, choć nigdy nie próbowałem "foersować"
    typu)?

    Tak, tak, wiem, że najlepiej na HDD, ale jestem uparty.

  • 2. Data: 2009-08-21 18:35:53
    Temat: Re: Archival grade DVD - dlaczego tylko minusy?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 21 Aug 2009, Marcin [3M] wrote:

> [...]
    > Żeby było ciekawiej - ich w wersji plusowej po prostu nie ma.
    > W/g mojej pobieżnej wiedzy, +R do archiwizacji jest lepsze.

    Ja takiej wiedzy nie mam (że lepsze). Przeciwnej też nie mam (znaczy
    żeby gorsze), tak dla jasności.
    -R ma mniejszą częstotliwość hm... "oscylacji" (jak to nazwać?) ścieżki,
    może w tym jest przyczyna? Przyczyna jednego i drugiego - tego, że
    stosuje się w "specjalnych" R- oraz tego że jest opinia iż "łatwiej
    nagrać" (zwiększono "falowania", aby ułatwić "złapanie zapisu na nowo"
    przy przerwaniu nagrywania).
    Nie mogę odszukać gdzie widziałem rysunek - różnica jest dość spora.
    Dla R+, bazując na losowo znalezionym w google linku - 817kHz*n
    (n=krotność prędkości), aby pojęcie dać jak "szybkie" są fałdy
    (chętni sobie sami przeliczą na mikrony :|).

    > I, na koniec, czy można coś zmienić wymuszając w programie do zapisu inny typ
    > nośnika (Nero to chyba potrafi, choć nigdy nie próbowałem "foersować" typu)?

    Patrz wyżej - nie, ścieżka prowadząca jest jak najbardziej "sprzętowo"
    wtopiona/wtłoczona/wmalowana/... w płytę :)
    To coś, co można wymusić w programie, to zapis *oznaczenia* płyty, które
    później odczytuje czytnik, i rzeczywiscie na R+ (oraz "R- authoring",
    praktycznie niedostępnych "dla ludzi") można ów zapis zmienić.
    Czytnik "myśli" później, że czyta taką płytę, jak zapisano w owym
    identyfikatorze. Ale czytnik może sobie na to pozwolić - ma już
    na ścieżce nagrane dane i ich się "trzyma".
    Nagrywarka nie ma tak dobrze, musi rozeznać "prawdziwy" typ
    nośnika (bo pozycjonowanie metodą mechanicznego odmierzenia pozycji
    "na kilkadziesiąt mikronów w prawo" skończyło się gdzieś na etapie
    dyskietek i dysków w zakresie megabajtów) aby móc "lecieć po
    ścieżce" - i tego, jak oznakowana jest ścieżka prowadząca zmienić
    się nie da.
    No chyba żeby gwoździem... ;) (DVD trzeba by najpierw rozkleić)

    > Tak, tak, wiem, że najlepiej na HDD

    Kto Ci takich głupot naopowiadał?? ;P (ale będzie się działo :))

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2009-08-21 21:44:33
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    > On Fri, 21 Aug 2009, Marcin [3M] wrote:

    > Ja takiej wiedzy nie mam (że lepsze). Przeciwnej też nie mam (znaczy
    > żeby gorsze), tak dla jasności.

    http://www.cdfreaks.com/article/203-Why-DVDRW-is-sup
    erior-to-DVD-RW/

> [...]
    > (n=krotność prędkości), aby pojęcie dać jak "szybkie" są fałdy
    > (chętni sobie sami przeliczą na mikrony :|).

    To różnica w rodzaju modulacji, z której wynika częstotliwość "nośna".
    Modulacja PSK (phase shift keying) jest odporna na zakłócenia

> [...]
    > się nie da.
    > No chyba żeby gwoździem... ;) (DVD trzeba by najpierw rozkleić)

    Pogoniłem lenia i sprawdziłem - to tylko ustawienie bitów ułatwiających
    oszuknie czytnika.

    > Kto Ci takich głupot naopowiadał?? ;P (ale będzie się działo :))

    Chyba było coś na prfc...

    > pzdr, Gotfryd

    Pozdrawiam.
    Marcin