  • 1. Data: 2009-08-21 14:37:26
    Temat: Kalibracja
    Od: "Hue Saturation" <n...@n...post.pl>

    Witam

    Poprosilem w labie o profil barwny ich maszyny i papieru na ktorym
    najczesciej robie odbitki (fuji, blysk, 10x15). Pan dal mi JEDEN profil,
    plik bmp odbitki referencyjnej i odbitke referencyjna. Powiedzial ze jeden
    profil (nazwa pliku: Fuji_Frontier-sRGB_CA-Type-II_V2.icc) jest dla
    wszystkich rodzajow papieru. Zapytany czy powinienem ten profil zapisywac do
    plikow, z ktorych bede u nich robil odbitki, powiedzial ze niekoniecznie
    poniewaz oni nie korzystaja z profilu z pliku. Ustawilem suwaczkami
    parametry monitora (flatron W2452TX) tak by wyswietlane zdjecie referencyjne
    bylo zblizone do kolorami do tych z odbitki referencyjnej. W zwiazku z tym
    mam nast. pytania

    1. czy lab naprawde ma jeden profil wg. ktorego robi odbitki na roznych
    papierach (np. matowy, blyszczacy)
    2. czy powinienem zapisywac do plikow ten ich profil
    3. czy jest mozliwe zapisanie na dysku ustalonych parametrow wyswietlania
    monitora (kontrast, jasnosc, kolory itp), bo gdybym chcial robic odbitki w
    dwoch roznych (inne maszyny) labach to bede musial nieco inaczej ustawic
    parametry monitora pod ten drugi lab

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2009-08-21 15:20:10
    Temat: Re: Kalibracja
    Od: Dariusz Zygmunt <i...@a...net>

    On Fri, 21 Aug 2009 16:37:26 +0200, Hue Saturation wrote:

> [...]
    > robic odbitki w dwoch roznych (inne maszyny) labach to bede musial nieco
    > inaczej ustawic parametry monitora pod ten drugi lab

    Profil maszyny powinien służyć jedynie do "podglądu" jak zdjęcie
    będzie wyglądało na konkretnej maszynie, nigdy nie "ustawiasz" monitora
    pod jakąś maszynę ponieważ gamuty obydwu urządzeń nie pokrywają
    się.
    Profil który dostałeś użyj w programie graficznym jako profil
    urządzenia wyjściowego.

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

  • 3. Data: 2009-08-21 15:33:05
    Od: "KZ" <n...@a...com.pl>

    Hue Saturation wrote:

    > 1. czy lab naprawde ma jeden profil wg. ktorego robi odbitki na
    > roznych papierach (np. matowy, blyszczacy)

    Ten ewidentnie ma, ale ma on pewnie tyle wspólnego z rzeczywistością co
    nic... Powinien być oddzielny profil dla każdego rodzaju papieru.

    > 2. czy powinienem zapisywac do plikow ten ich profil

    Olałbym - to pewnie generyczny profil Frontiera dla papieru Fuji...

> [...]
    > chcial robic odbitki w dwoch roznych (inne maszyny) labach to bede
    > musial nieco inaczej ustawic parametry monitora pod ten drugi lab

    Ustawianie monitora pod lab jest lekko mówiąc bez sensu...

    KZ

  • 4. Data: 2009-08-21 15:40:23
    Od: "Kamil" <...@...pl>

> [...]
    > będzie wyglądało na konkretnej maszynie, nigdy nie "ustawiasz" monitora
    > pod jakąś maszynę ponieważ gamuty obydwu urządzeń nie pokrywają

    Dobrze, to jak mam wykorzystac plik i odbitke referencyjna, ktore dostalem z
    labu ?

  • 5. Data: 2009-08-21 15:56:53
    Od: "Hue Saturation" <n...@n...post.pl>

    > Ustawianie monitora pod lab jest lekko mówiąc bez sensu...

    Zaraz, zaraz pod cos musze przeciez ustawic monitor bo jezeli np zjade
    suwakami do kracowych wartosci kontrastu, jasnosci, czerwonego, niebieskiego
    i zielonego to przeciez podglad (np. w PS proof setup) z wlaczeniem profilu
    labu nie poakze mi nawet przyblizonych kolorow jakie uzyskam na odbitce.
    Dobrze pisze czy zupelnie sie myle ?

  • 6. Data: 2009-08-21 16:01:07
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2009-08-21 17:20:10 +0200, Dariusz Zygmunt <i...@a...net> said:

    > Profil maszyny powinien służyć jedynie do "podglądu" jak zdjęcie
    > będzie wyglądało na konkretnej maszynie,

    Nie do końca. Możliwe są 2 drogi:
    - obrabiać w swojej ulubionej przestrzeni (a/s-RGB), podglądać (w Proof
    setup Szopa) i korygować aby było ładnie, a na końcu oddać w tejże
    ulubionej przestrzeni (nieco niepoprawna droga, ale czasami może mieć
    sens).
    - obrabiać w ulubionej przestrzeni (można oczywiście sobie podglądać
    jak to będzie wyglądało w przestrzeniach wyjściowych), obrobione
    skonwertować do przestrzeni labu (najlepiej jako osobny plik) i jeszcze
    podciągnąć to co ew. siadło. Tak jest po bożemu.

    de Fresz

  • 7. Data: 2009-08-21 16:01:11
    Od: "KZ" <n...@a...com.pl>

    Hue Saturation wrote:

> [...]
    > z wlaczeniem profilu labu nie poakze mi nawet przyblizonych kolorow
    > jakie uzyskam na odbitce. Dobrze pisze czy zupelnie sie myle ?

    Bingo ! Musisz go skalibrować... Wtedy będzie pokazywał w miarę rzeczywiste
    kolory i soft proof do profilu labu (zakładając że jest poprawny) będzie
    miał sens...

    KZ

  • 8. Data: 2009-08-21 16:10:05
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Fri, 21 Aug 2009 17:56:53 +0200, "Hue Saturation"
    <n...@n...post.pl> wrote:

> [...]
    >labu nie poakze mi nawet przyblizonych kolorow jakie uzyskam na odbitce.
    Są dwie szkoły:
    * Tak Jak Się To Powinno Robić: zanabywasz kalibrator a następnie
    profilujesz i kalibrujesz swój monitor lub nienzabywasz a pożyczasz
    albo niezanabywasz a zlecasz to komuś. Z grubsza po tej operacji,
    gdybyś postawił obok siebie kilka tak samo oprofilowanych i
    skalibrowanych monitorów każdy wyświetlałby obraz tak samo (ale
    oczywiście z grubsza). Na tak ustawionym monitorze możesz używać
    oprogramowania obsługującego zarządzanie kolorem i w takim
    oprogramowaniu możesz użyć otrzymany profilu z labu jako profil
    urządzenia wyjściowego. Znaczy to, że jak cośtam przełączysz to
    oprogramowanie ,,zacznie udawać'' na ekranie lab i teoretycznie/z
    grubsza w określonych warunkach powinieneś widzieć to samo na odbitce
    co na monitorze.
    * Tak Jak Się To Robi Czasami Praktycznie i Działa: i można to robić
    jak pracujesz tylko na jednym komputerze/monitorze i robisz odbitki w
    jednym labie. Bierzesz odbitkę testową i tak kręcisz suwaczkami na
    monitorze aż na monitorze będziesz miał (prawie)to samo.

    PS. Obie szkoły nie lubią się nawzajem.
    --
    Kiedyś publikacja zdjęć w internecie wymagała odwagi...
    dziś wystarczy aparat cyfrowy ;) (c)Billy the Fish

  • 9. Data: 2009-08-21 16:24:10
    Od: "Hue Saturation" <n...@n...post.pl>

    Użytkownik "de Fresz" <d...@N...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > setup Szopa) i korygować aby było ładnie, a na końcu oddać w tejże
    > ulubionej przestrzeni (nieco niepoprawna droga, ale czasami może mieć
    /.../

    a propos ulubionej przestrzeni. Mam w swoim eos 400D do wyboru aRGB i sRGB.
    Jaka przewage bedzie mial wybor aRGB w aparacie, skoro moj monitor (raczej
    tanszy niz drozszy i na pewno nie obslugujacy aRGB) i tak sprowadzi kolory
    do parteru czyli do sRGB ?

  • 10. Data: 2009-08-21 17:32:27
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2009-08-21 18:24:10 +0200, "Hue Saturation"
    <n...@n...post.pl> said:

> [...]
    > monitor (raczej tanszy niz drozszy i na pewno nie obslugujacy aRGB) i
    > tak sprowadzi kolory do parteru czyli do sRGB ?

    To że monitor nie pokaże tych kolorów, to nie znaczy że ich nie ma w
    zdjęciu, ergo na urządzeniu o większym gamucie wyjdą tak, jak powinny
    wyglądać. A z tym pokrywaniem się przestrzeni, to sprawa jest trochę
    bardziej złożona, bo np. nawet jeśli monitor jest w okolicach sRGB, to
    nie znaczy że w którychś zakresach nie wykracza poza i nie zbliża się
    do szerszych przestrzeni. Liczenie gamutu w % to delikatnie mówiąc
    bezsens, bo nie mówi to zupełnie nic, a i liczone często jest dzwinymi
    metodami. Dla lepszego zobrazowania szczerze polecam oglądnięcie sobie
    dwóch różnych gamutów nałożonych na siebie jako modele 2d (a lepiej 3d)
    - będzie wtedy dokładnie widać o czym piszę.

    de Fresz