  • 61. Data: 2012-03-19 00:40:07
    Temat: Re: problem z rozruchem wentylatora
    Od: "L501 aneryS" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Desoft" <N...@i...pl> napisał w wiadomości
    news:jk1hbk$gnm$2@inews.gazeta.pl...

    > Ale teraz przekaźnik droższy od dziesięciu półprzewodników.

    Powstaje pytanie o niezawodność. Zresztą, jak dobrze poszukać, to przekaźnik
    subminiaturowy nie musi być drogi.
    Widzę jeszcze jedno rozwiązanie - Zasilanie tylko z 12V, ale w szereg
    zbocznikowana kondziołem zenera. W pierwszym momencie wiatrak dostanie pełne
    napięcie, by zaraz potem osiadło ono wskutek naładowania się kondzioła do
    wartości zenery, na której odłoży się żądany przez nas spadek napięcia, byle
    prąd udźwignęła, ale on chyba taki duży nie będzie? Dodać ewentualnie
    oporek do rozładowywania kondensatora. Powinno dać się zamknąć do góra 1-2
    złotych, jak się dobrze trafi. Wada (niewielka, ale dla "purystów" wyraźna -
    układ jest stratny - spadek grzeje zenerę) :) (UWAGA - przekroczenie prądu
    diody o 3.2 nA spowoduje wykrystalizowanie się wąsów krzemowych pomiędzy
    elektronami i dziurami w złączu diody, co może spowodować poważne
    uszkodzenie całego komputera, układ najlepiej pracuje na 893.44217 promila
    swych możliwości) :P :D

    PS, PNMSP :DD (audio top-end mnie zaraziło, sorry) :))
    PS2. Ach, byłbym zapomniał, nie wolno przekraczać kąta zagięcia końcówek
    zenery powyżej 91.44 stopnia, gdyż spowoduje to niekorzystne sprzężenie z
    linią taktującą zegar procesora :)) Odległość zagięcia od obudowy musi się
    mieścić między 4.95 a 5.332 mm, w przeciwnym przypadku nastąpi dodatkowe
    pogłębienie złych sprzężeń :)))
    PS3 jeszcze raz BP, NMSP :DD