  • 141. Data: 2015-05-20 19:42:02
    Temat: Re: pieszy vs osobówka
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-05-20 o 19:22, bartosz pisze:
    > Użytkownik "Shrek" <...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Nie, oba te pojazdy maja rowne prawa - i tak byc powinno. Na tej samej
    > zasadzie rowniez osobowka i pieszy powinny miec te same prawa w ruchu, nie
    > powinno sie nadawac pieszemu specjanych praw.

    Przecież mają te same prawa - o pierwszeństwie decydują znaki.

    --
    Liwiusz

  • 142. Data: 2015-05-20 19:45:35
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 2015-05-20 19:11, bartosz wrote:

    > Nie jest, bo rozmawiamy o czym innym: nie o unifikacji przyjetych rozwiazan,
    > nie o jednolitosci prawa; rozmawiamy o przyczynach przyjecia takich a nie
    > innych rozwiazan prawnych.

    To może ty o tym rozmawiasz. Jak dla mnie jest powodem dla którego
    tramwaj ma pierwszeństwo jest to, że tak się przyjęło. I tyle - ponieważ
    tak się przyjęło, a wszyscy chcą, żeby było jednolicie, to tak właśnie
    będzie.

    > Dla ulatwienia zapytan inaczej: dlaczego rozwiazanie o ktorym mowimy przyjal
    > _pierwszy_ kraj? Gdybys chcial odpowiedziec "nie wiem": widzisz racjonalne
    > (fizyczne) podstawy tego rozwiazania?

    Nie wiem, który kraj przyjął takie rozwiązanie, więc ci nie odpowiem.
    Strzelam, że mogło być tak, że tramwaje konne były po prostu pierwsze.
    Ma to z grubsza takie samo znaczenie jak powód dla którego w pierwszym
    kraju przyjeto że czerwone znaczy stój, a zielone - możesz jechać. Dla
    ruchu drogowego uznano potem, że warto, żeby wszędzie było tak samo (nie
    wnikając dlaczego tak się przyjęło), a na przykład na kolei wszyscy mają
    to w pompie i każdy kraj ma swoje wynalazki - choć nowy system już jest
    zunifikowany w ramach krajów europejskich.

    > Nie wytlumaczono mi - nie widze zadnych obiektywnych dowodow na to.

    Uczyć cię jak z googla korzystać. No dobra - stawiasz browara.

    http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.elemen
    t.desklight-55565af7-31b1-40fc-8de2-bd90faeb8731

    masz tam PDFkę z wymaganiami i realnymi wynikami, tylko nie proś o
    screena ze strzałką, gdzie masz kliknąć. Naprawdę nie rozumiem po co
    obnosisz się ze swoją nieudolnością.

    Jak wpisać sobie "opóźnienie hamowania samochodu osobowego" też ci
    napisać? - OK - odpalasz googla i wpisujesz to co w cudzyslowiu.

    Potem możesz sobie poczytać, porównać, tylko błagam nie pytaj już czy 4
    to mniej niż 7,5.

    Jak już napisałem, to bez znaczenia specjalnego - po prostu tak się
    umówiono i już. A żeby tobie podobni kombinatorzy byli gaszeni w zarodku
    przelano to na papier i ratyfikowano w formie umowy międzynarodowej.

    Shrek.

  • 143. Data: 2015-05-20 19:53:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 20 May 2015, J.F. wrote:

    > Użytkownik "Gotfryd Smolik news" napisał
    >
    > Ale to mozna tez sformulowac "dopusza sie pod warunkiem ..."

    Nie, nie i jeszcze raz nie.
    Powód jest prosty - czynność dopuszczalna jest dopuszczalna,
    i po prawdzie daje okazję do wprowadzenia ostrzejszych obostrzeń
    (co niekiedy bywa ważne, przyznaję), ale w tym przypadku
    nie widzę plusów takiego rozwiązania.
    Daje za to okazję do tłumaczenia "przecież dochowałem warunków".
    Zalety (pozwolenia warunkowego) pojawiają się wtedy, kiedy ew.
    wina za kolizję "przenosi się" na innego uczestnika ruchu
    w wyniku wyższego priorytetu jego wykroczenia.
    Wtedy warunki (w przepisie) mogą temu zapobiec.
    Jak wyprzedzający w takich warunkach ma nie utrudniać
    NIKOMU, to nie można kombinować z warunkami, bo ten jeden
    artykuł zajmie pół strony.
    Chyba, że naszym celem będzie wprowadzenie obowiązku ustępowania
    wszystkim jadącym po drugiej stronie linii podwójnej (w tym
    włączającym się do ruchu) i to *nie tylko* przy wyprzedzaniu
    roweru, może wtedy te pół strony ma sens ;)

    > Rowerow,

    Tak, wszelkich jednośladów.
    Z tego co obserwuję, rowery można podzielić na kierowane przez
    "rowerzystów wojujących" (samookreślających się jako "bezpieczni"),
    zatykających możliwość wyprzedzania pasem przez jazdę daleko
    od krawędzi, i "ustępliwych". Tu wypinam pierś po medal ;)
    Natomiast *moto*rowerzysta to koniec świata - jeszcze nie
    widziałem takiego który zjedzie na krawędź jezdni, zaś jako
    że również pod górkę trzyma większą prędkość, wymaga prawie
    zawsze dłuższej drogi do wyprzedzania. Czasem niewykonalne
    na długim odcinku.

    > ciagnikow i pjazdow wolnobieznych ...

    A tu właśnie jest przykład "dlaczego nie".
    Dlaczego nie *pozwalać*.
    Bardzo trudno jest opisać wszystkie warunki, potrzebne aby
    taki mistrz wyprzedzania "bez zajeżdżania drogi" NIGDY
    nie zmiażdżył tego motorowerzysty, jadącego przed traktorem
    zachowując warunki :P
    Za wyprzedzanie "z wjazdem pod nos" ciągnika lub ciężarówki
    żeby uciec sprzed jadących z przeciwka należy oblewać
    na egzaminie, karać ze "stworzenia zagrożenia" itepe,
    ale nie próbować opisywać warunków pozwolenia.
    Wyprzedzający na ciągłej ma mieć ZAKAZ. Bez kary "za samo
    nieprzeszkadzające innym wyprzedzanie", ale tak, żeby zawsze
    w razie wypadku był winien. Bez wnikania "dlaczego".
    Bez tłumaczenia "ja zachowałem warunki", "ja myślałem",
    albo "ja nie widziałem", bo właśnie z tym jest problem!
    "Mógł nie widzieć z przyczyn obiektywnych".
    ICMPTZ?

    > Z drugiej strony ... jak tam kierowca z rzadka zaplaci 200zl za
    > przekroczenie ciaglej, to wielkiego nieszczescia nie bedzie, a zapamieta
    > przepis lepiej :-P

    Nie, bo łamiąc go stara się tylko nie zapłacić mandatu,
    zagrożenie ma gdzieś głębiej ;)
    Niech już jedzie pod okiem patrolu, a nie dlatego że patrolu
    nie ma ;)

    > Bo to durny przepis z tym zwalnianiem, bez okreslenia do ilu.

    Właśnie przeciwnie.
    IMO durne jest ostre karanie za "+50" *bez* związku z nawet
    potencjalnym zagrożeniem.
    "Do tylu ile trzeba".

    > Na podobnej zasadzie musieli zniesc w Montanie nieograniczanie predkosci.

    Moment, opiszesz w dwu słowach, bo chyba nie kojarzę?

    > No nie wiem - policjantow ktorzy by pilnowali niewtargiwania, to nie
    > widzialem.

    Nie, ale dający mandaty "przy okazji" (widzieli wykroczenie) byli
    nawet linkowani na grupie (film).
    I to co charakterystyczne - nie interweniowali wobec kierowcy,
    który po prostu przejechał (jak przejechałoby 98++% kierowców,
    nie wątpię).
    I to jest ów problem - "przecież on jechał" (a że uniemożliwiało
    to przejście to już nikogo nie wzrusza).

    > Policjantow wystawiajacych mandaty za wejscie na czerwonym to owszem.

    Wiadomo.
    Ale to jak wyżej - powinno nie stanowić podstawy karania.
    Utrudnienie komuś ruchu (w tym skręcającym) - tak.

    > Piesi przepisow znac nie musza,

    Od kiedy?
    Jeszcze powiedz, że możesz nie znać przepisów podatkowych
    i będziemy w domu.
    ;>

    pzdr, Gotfryd

  • 144. Data: 2015-05-20 20:02:02
    Od: the_foe <t...@w...pl>

    W dniu 2015-05-18 o 17:52, Icek pisze:
    > Wydaje mi się, że danie bezwzględnego prawa pieszym doprowadzi do
    > sytuacji, że będą się oni bardziej pchali na pasy i przynajmniej w
    > pieszym okresie będzie dochodziło do większej ilości kolizji. Tu
    > pieszego uratowała tylko własna ostrożność.

    chyba polowe małych rond trzeba by wtedy przebudować bo przejscie dla
    pieszych jest zbyt blisko i trudno by było zjechać nie blokując całego
    ronda.

    --
    @foe_pl

  • 145. Data: 2015-05-20 20:03:56
    Od: "bartosz" <b...@w...pl>

    > Przecież mają te same prawa - o pierwszeństwie decydują znaki.

    Wlasnie caly czas domyslnie piszemy o oznakowaniu jako o formie wyrazenia
    praw uczestnikow ruchu.

    I otoz nie jest prawda, jakoby byla rownowaga miedzy prawami pieszego i
    samochodu na drodze - istnieje kilka znakow nakazujacych udzielenie
    pierwszenstwa pieszemu przed samochodem i oprocz tego istnieje kilka
    ogolnych choc nie wyrazonych znakami regul o podobnej tresci, a po
    przeciwnej stronie istnieje tylko jeden znak nakazujacy udzielenia
    pierwszenstwa pojazdowi przed pieszym - i to w dodatku znak o przekazie
    zmieniajacym sie w czasie (mysle tu o sygnalizatorze swielnym sterujacym
    ruchem na skrzyzowaniu).

    bart

  • 146. Data: 2015-05-20 20:06:19
    Od: the_foe <t...@w...pl>

    W dniu 2015-05-18 o 18:20, Shrek pisze:
    > Ja bym zaczął od zabierania prawka na 6 miesięcy za ewidentne
    > wyprzedzanie/ omijanie na pasach i jebać. Po roku się nauczą. A potem
    > wyprostować kwestię pierwszeństwa, żeby nie było wątpliwości.

    zabierałbym zupelnie - niech robią nowe. Od czasu kiedy widziałem jak
    dwie laski w ostatniej chwili się cofnęły ratując swoje zycie a mi
    spokojny sen to uznaje to za najbardziej niebezpieczne zachowanie jakie
    moze zrobić tzrezwy kierowca.

    --
    @foe_pl

  • 147. Data: 2015-05-20 20:20:51
    Od: "bartosz" <b...@w...pl>

    > Nie widzę szansy, żeby ktoś taki przepis wprowadził, bo wtedy sami
    > kierowcy by protestowali że "liczba wymuszeń wzrośnie" :>

    > Właśnie o tym piszę.
    > Że to jest właśnie PRZYCZYNA wypadków, ten zakaz.

    Nie - przyczyna wypadkow jest sztuczne nadawanie praw jednej z grup
    uzytkownikow, bez wzgledu o jakiej grupie bysmy tu nie mowili.

    > Bo nie tylko piesi czytają ów przepis, ale przede wszystkim ci,
    > do których on NIE jest skierowany :> i implikują coś, czego
    > w tym przepisie NIE MA.

    A czego w nim nie ma?

    > Kierowcy zakładają "a ja sobie wymuszę, bo on będzie MUSIAŁ się
    > zatrzymać". A tu bęc. Pieszy zamiast zatrzymania gwałtownie
    > przyspiesza,

    ooooo - no i wlasnie teraz podales przyklad jednej z prawdziwych przyczyn
    wypadkow z pieszymi :) - PRZYSPIESZANIE przez nich kroku przed przejsciem. A
    przeciez obowiazuje art. 13 p. 1 :)

    bart

  • 148. Data: 2015-05-20 20:35:08
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    wiadomości grup dyskusyjnych:

    > Właśnie o tym piszę.
    > Że to jest właśnie PRZYCZYNA wypadków, ten zakaz.

    Raczej to, że KIEDYKOLWIEK pieszy nabiera pierwszeństwa.
    Wyłącza mu to instynkt samozachowawczy.

  • 150. Data: 2015-05-20 20:36:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" napisał w wiadomości
    On Wed, 20 May 2015, J.F. wrote:
> [...]

    >nie widzę plusów takiego rozwiązania.
    > Daje za to okazję do tłumaczenia "przecież dochowałem warunków".

    Hm, jak bedzie "dopuszcza sie przechodzenie na czerwonym swietle pod
    warunkiem nieutrudnienia ruchu innym pojazdom", to jasno widac ze
    mozna.
    Za to jak bedzie "nie wolno, ale kary nie ma", to nie mozesz ukarac
    nawet takiego co przechodzi i utrudnia :-)

    > Tak, wszelkich jednośladów.

    Motycykli raczej nie trzeba - szybko jada i to one wyprzedzaja :-)

> [...]
    >taki mistrz wyprzedzania "bez zajeżdżania drogi" NIGDY
    >nie zmiażdżył tego motorowerzysty, jadącego przed traktorem

    Ale takiego motorowerzyste mozesz tez zmiazdzyc na linii przerywanej.

    A wolno jadacy ciagnik po pierwsze - dlugo cie blokuje, z po drugie -
    szybko wyprzedzisz i moze nawet nie stworzysz zagrozenia, bo
    odpowiednia widocznosc bedzie zachowana.

    > Za wyprzedzanie "z wjazdem pod nos" ciągnika lub ciężarówki
    >żeby uciec sprzed jadących z przeciwka należy oblewać
    >na egzaminie, karać ze "stworzenia zagrożenia" itepe,

    na egzaminie sie raczej nie wyprzedza.

    > Nie, bo łamiąc go stara się tylko nie zapłacić mandatu,

    wazny skutek, ze nastepnym razem sie dwa razy zastanowi zanim
    przekroczy.

    >zagrożenie ma gdzieś głębiej ;)

    Jak zacznie analizowac zagrozenie ... to niby czemu nie moge
    wyprzedzic tego traktora na 200m przed wzniesieniem ? :-)

    > Właśnie przeciwnie.
    > IMO durne jest ostre karanie za "+50" *bez* związku z nawet
    >potencjalnym zagrożeniem. "Do tylu ile trzeba".

    A tak to zwalniac sie nikomu nie chce, wiec w razie wpadki kazdy
    bedzie mowil ze troche zwolnil, obowiazek wypelnil, a prokurator
    bedzie mowil, ze widac nie zwolnil odpowiednio.
    No i nic sie nie zmieni - zwalniac nie beda, na przejsciach nadal
    bedzie niebezpiecznie, tylko kary moze wzrosna, i zawsze kierowca
    bedzie winny ... ale jak wolno mozna jechac ?
    do 40 zwolnic, 30, 20 ?

    >Moment, opiszesz w dwu słowach, bo chyba nie kojarzę?

    W pewnym momencie zniesli ograniczenia, ale predkosc musiala byc
    "resonable and prudent".
    No i jakis kierowca pojechal "highwayem" w stylu naszej zwyklej drogi
    wojewodzkiej z predkoscia 120 w szczerej pustyni, szeryf go zatrzymal,
    a potem odbyla sie rozprawa w sprawie przepisu, ktora wygladala mniej
    wiecej tak:
    -[skarzacy] to ile konkretnie mozna jechac ?
    -[broniacy przepisu] to zalezy od wielu warunkow i ocenia
    funkcjonariusz.
    -a konkretnie ile ?
    -to ocenia funkcjonariusz na drodze,
    -no to przyjmijmy - prosta, sucha, droga z malym ruchem, auto w dobrym
    stanie technicznym, na niezuzytych oponach - ile mozna jechac ?
    -to ocenia funkcjonariusz.
    -innymi slowy - nie ma pan pojecia, jaka jest dopuszczalna predkosc.
    To skad obywatel ma wiedziec ile sie wyda lokalnemu szeryfowi za duzo
    ?

    No i stan musial zmienic przepis. Dopuszczalna predkosc musi byc
    ustalona ...

    > Nie, ale dający mandaty "przy okazji" (widzieli wykroczenie) byli
    >nawet linkowani na grupie (film).

    Moga, ale to jest margines. Pieszych nie wychowa.

    >Od kiedy?
    >Jeszcze powiedz, że możesz nie znać przepisów podatkowych i będziemy
    >w domu.

    Znac nie musisz, przestrzegac musisz. Egzaminu ze znania nie ma.

    Nawiasem mowiac - ostatnio przejrzalem ustawe PIT.
    IMO - nie ma juz czlowieka, ktory to zna. A zwykly obywatel to juz na
    pewno nie.

    Powinni tego zabronic :-)
    Jak urzad chce podatek sciagac, to niech go sobie sam policzy,
    oczywiscie zgodnie z ustawa :-)

    J.

  • 149. Data: 2015-05-20 20:36:11
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "bartosz" <b...@w...pl> napisał w wiadomości grup

    > Nie, oba te pojazdy maja rowne prawa - i tak byc powinno. Na tej samej
    > zasadzie rowniez osobowka i pieszy powinny miec te same prawa w ruchu, nie
    > powinno sie nadawac pieszemu specjanych praw.

    Otóż to, pieszy ma mieć pierwszeństwo na swoim chodniku, a samochód na
    swojej jezdni.
    Zebra nie jest częścią chodnika, jakby ktoś miał wątpliwości.