  • 51. Data: 2009-11-18 10:06:04
    Temat: Re: ostry obiektyw i jego praktyczne granice
    Od: XX YY <f...@g...com>

     . ale
    > mozesz tylko stwierdzic ze przy 60 l/mm zdjeci bedzie subiektywnie wg
    > przyjetego kryterium ostre.

    tutaj male wyjasnienie
    wlasciwie jesli rozdzielczosc jest wyzsza od tej granicznej okreslanej
    poprzez GO to nalezaloby powiedziec zdjecie bedzie OB IEKTYWNIE wg
    przyjetego kryterium ostre.
    z tym , ze w fotografii kryterim GO czyli wielkosc krazka
    rozproszenia jest przyjeta w oparciu o uwarunkiowania fizjologi oka
    ( tzw przecietnej ) a to juz jest kryterium bardziej lub mniej
    subiektywe.Zaklad sie ze przecietnie rozdzielczosc liniowa oka wynosi
    10 l/mm i stad wylicza sie dopuszalny krazek rozproszenia. Oczywiscie
    poszezczgolni ludzie moga miec nieco inna rozdzielczosc,

    Stad ocena Go wg stosowanych zasad nosi pewne cechy subiektywnej.

  • 52. Data: 2009-11-19 08:42:17
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Wyniki pomiaró dostępne pod adresemhttp://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-l
    ens-tests/290-tamron-af-...
    > potwierdzają to co piszesz. Ten Tamron jest faktycznie bardzo dobry (sam mam
    > i też sobie chwalę) ale kolega XX YY opisując go ma tendencje do
    > bajkopisarstwa - co zresztą nie tylko w tym temacie sie objawia.
    >
    > --
    > Pozdrawiam!
    > Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

    bajkopisarstwa powiadasz ?

    to zobacz sobie ten wykres

    http://picasaweb.google.at/fotografie25/PomiarObiekt
    ywow#5403929971386465426
    przytaczam jeszcze raz

    analizy stytystycznej ( krzywe ufnosci ) nie zamieszczam , gdyz
    zaciemniaja obraz.

    egzemplarz , ktory osobiscie pomierzylem z c50d.
    jak wspomnioalem pomiar w srodku pola.

    i watpliwosci byc nie moze przy pomiarze dwoch krzywych nie mozna sie
    pomylic , wyniki powtarzalne w spob regularny zadnych niespotykanych
    odchylek.

    przy pomiarze rozdzielczosci wystepuja problemy z ktorych sobie sprawy
    nie zdjaesz i wiekszosc z was.
    (Czy zastanawiales sie w jaki sposob nastawiaja testujacy ostrosc w
    obiektywie na czas testu ? - to podpowiem na matowke , i na zasadzie
    przypadku wybieraja wynik najwyzszy , przy czym w tescie skladajacym
    sie z 10 prob nie ma najmniejszej pewnosci iz najwyzsza rozdzieczosc /
    najlepsza ostrosc nie zostana trafione , wlasciwie szansa ze nie
    zostana trafione jest wieksza. )

    I w tym posiadamyn egzemplarzu nie obsewrwuje zadnego najmniejszego
    spadku rozdzielczosci przechodzuac na pelny otwor , co jest tylko
    empirycznym üoptwierdzeniem tego co wykazaly pomiary.

    w popularnej stalce 1.4/50 ( zreszta tez dokladnie pomierzonej )
    pomiary wykazuja wyrazny spadek rozdzielczosc na 1,4 I kazdy kto ma
    ten obiektyw nie robiac pomiarow widzi to natychmiast.

    zreszta prosze bardzo tutaj wykres dla 50 /1,4

    http://picasaweb.google.at/fotografie25/PomiarObiekt
    ywow#5405729667892288354

    tamron daje z c50 d rozdzielczosci rzedz 240 l/mm w centrum -
    porownywalnie z ta stalka.

    a odpowiedz jest prosta - telecentrycznosc , stalka do malego
    obrazka podpieta pod aps-c daje gorsza rozdzielczosc niz wspolczesny
    obiektyw liczony pod aps

    Wiekszosc z was bezkrytycznie patrzy na te wykresy w sieci jak w
    swiety obrazek nie majac njamniejszego pojecia przy jakich
    ograniczeniach i uwarunkowaniach sa robione.

    czy ie zastanawialiscie ile jest warty wykres orownujacy obiektywy ,
    gdzie wykazuje sie rozdzielczosci rzedu 40 lini //mm w srodku pola ,
    jesli w innych warunkach ten sdam obiektyw wykazuje rozdzielczosc
    rzedu 250 l/mm.

  • 53. Data: 2009-11-19 08:48:37
    Od: John Smith <u...@e...net>

    XX YY napisał(a):
    > http://picasaweb.google.at/fotografie25/PomiarObiekt
    ywow#5403929971386465426
    > przytaczam jeszcze raz

    A jak wytłumaczysz, że zakurzona 50-tka wyszła ostrzejsza niż czysta?
    http://picasaweb.google.at/fotografie25/PomiarObiekt
    ywow#5338358264323376162

    --
    Mirek

  • 54. Data: 2009-11-19 12:59:28
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 19 Nov., 09:48, John Smith <u...@e...net> wrote:

    tywow#540392997138...

    > A jak wytłumaczysz, że zakurzona 50-tka wyszła ostrzejsza niż
    czysta?http://picasaweb.google.at/fotografie25/Pomia
    rObiektywow#533835826432...

    > --
    > Mirek

    odpowiedz jest bardziej niz natychmiastowa i padla ona niemal rok
    wczesniej zanim zadales to pytanie.

    dwa zdjecia wczesniej jest wyjasnienie.

    w pomiarze wplywu fitru UV rozdzielczosc jest liczona jako prosta
    srednia arytmetyczna z proby 10 zdjec

    przy wykresie rozdzielczosci obiektywow ( te ktore podalem w tym
    watku , tanron i 50/1,4 . dla sceslosci jest to wykres
    rozdzielczosci obrazu uzyskanego za pomoca matrycy c50d i
    odpowiedniego obiektrywu / ogniskowych , przyslon) )wyniki sa poddane
    glebszej analizie stytystycznej , niekoniecznie musza byc one rowne
    sredniej arytmetycznej - ale sa pomiedzy soba porownywalne .
    I nie nalezy ich porowynwac z wynikami otrzymanymi przy ocenie pracy
    AF w starszych pomiarach.

  • 55. Data: 2009-11-19 13:12:46
    Od: John Smith <u...@e...net>

    XX YY napisał(a):
    czysta?http://picasaweb.google.at/fotografie25/Pomia
    rObiektywow#533835826432...

    > w pomiarze wplywu fitru UV rozdzielczosc jest liczona jako prosta
    > srednia arytmetyczna z proby 10 zdjec

    Ale wynik jest bzdurny, więc powinieneś albo poprawić metodologię, albo
    nie publikować wyników. W przeciwnym wypadku tracisz wiarygodność.

    --
    Mirek

  • 56. Data: 2009-11-19 13:28:50
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 19 Nov., 14:12, John Smith <u...@e...net> wrote:

> [...]
    >
    > Ale wynik jest bzdurny, więc powinieneś albo poprawić metodologię, albo
    > nie publikować wyników. W przeciwnym wypadku tracisz wiarygodność.

    albo to Ty powinens sie taz sam przygotowac do interpretacjie wynikow
    a nie wymadrzac sie.

    Gdybys mial choc troche pojecia na temat metrologi i analizy wynikow
    pomiarowych to bys sie zastanowil sam co sie mierzy jak sie mierzy i
    za jakim bledem´?
    wynik jest obiektywny i jest to opisane.

    wplyw lekkiego zakurzenia wystepujacego na soczewce nie jest ta metoda
    mierzalny .
    Niewielka roznica w wynikach pomiarow miesci sie w zakresie bledu
    pomiarowego.
    jest to wynik jak najbardziej prawidlowy , nie poddawany zadnej
    kosmetyce upiekszajacej.
    Kazdy kto ma choc troche zdrowego oleju w glowie taki wynik bedzie
    rozumial , zas w stosunku do podajacego ten wynik nabierze tylko
    przekonania o jego wiarygodnoasci.

    Jesli uwazasz ze wiarygodnym jest ktos kto podaje takie wyniki jakie
    uwzasz za prawidlowe , to nie oczekuj tego typu wiarygodnosci ode
    mnie.

    Ja podaje wyniki , ktore sa obiektywnymi wyznaczone z pewnym
    prawdopodobienstwem.

    Jesli sadzisz , ze jesli inni np optyczni podadza ze rozdzielczosc
    obiektywu np 42 l/mm to ona faktycznie wynosi 42 l/mm to sie grubo
    mylisz.

    Sadzisz ze jak John Smth , ktory w zyciu nie pomierzyl ani jednego
    obietywu uwaza, ze wynik jest bzdurny
    to tylko tym samym wyniki staja sie bzdurne?

    Wybacz ale nie pouiadasz koniecznego autorytetu , by ktokolwiek taka
    wypowiedz potraktowal choc polserio.

  • 57. Data: 2009-11-19 13:47:57
    Od: John Smith <u...@e...net>

    XX YY napisał(a):
    > Gdybys mial choc troche pojecia na temat metrologi i analizy wynikow
    > pomiarowych to bys sie zastanowil sam co sie mierzy jak sie mierzy i
    > za jakim bledem´?
    > wynik jest obiektywny i jest to opisane.

    Wynik jest obiektywny, ale bzdurny. Na pierwszy rzut oka błędny.
    Zamiast próbować mnie atakować personalnie poprawiłbyś metodę, która Ci
    dała bzdurny wynik. Choćby po to, aby się nie ośmieszać.

    Napisz lepiej, że z pomiarów wynika, że rok przestępny ma o jeden dzień
    mniej niż normalny (plus minus dwa dni). Też wynik poprawny, choć
    bzdurny. Łapiesz już?

    > Sadzisz ze jak John Smth

    Nie znam gościa, więc Ci nie pomogę w tej kwestii.

    > Wybacz ale nie pouiadasz koniecznego autorytetu , by ktokolwiek taka
    > wypowiedz potraktowal choc polserio.

    Ty wolisz się podpierać autorytetem, którego nie posiadasz, a ja wolę
    zdrowy rozsądek, którym dysponuję.
    --
    Mirek

  • 58. Data: 2009-11-19 13:51:42
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Ty wolisz się podpierać autorytetem, którego nie posiadasz, a ja wolę
    > zdrowy rozsądek, którym dysponuję.
    > --
    > Mirek

    nie znam czlowieka , ktory nie uwazalby iz nie posiada zdrowego
    rozsadku. pod tym wzgledem nie jestes kims szczegolnym. MOzna miec
    zdrowy rozszadek ( to ma kazdy ) ale nie miec wiedzy - te sie nabywa.

    kup sobie imatest kosztuje cos ok 250 usd , ku sobie tablice testowa ,
    kosztuje ok 280 usd.

    przestudiuj troche teorii prawdopodobienstwa , statystyki
    matematycznej.

    pomierz pare obiektywow a potem pogadamy jak rowny z rownym.
    bo bez tego to przelewaz z pustego w prozne.

  • 59. Data: 2009-11-19 14:17:20
    Od: John Smith <u...@e...net>

    XX YY napisał(a):
    > przestudiuj troche teorii prawdopodobienstwa , statystyki
    > matematycznej.

    Wybacz, ale szastasz tutaj dość podstawowymi pojęciami z ww. obszarów i
    wydaje Ci się, że w ten sposób zagadasz temat. Zamiast tego spróbuj
    zrozumieć CO do Ciebie mówię.

    --
    Mirek

  • 60. Data: 2009-11-19 14:55:57
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 19 Nov., 15:17, John Smith <u...@e...net> wrote:

    > Wybacz, ale szastasz tutaj dość podstawowymi pojęciami z ww. obszarów i
    > wydaje Ci się, że w ten sposób zagadasz temat. Zamiast tego spróbuj
> [...]

    tak bo to sa pojecia podstwowe , i dziwi mnie ze nie wiesz co te
    pojecia oznaczaja.

    jesli pomierzysz ten sam obiektyw w ten sam sposob w dwoch
    niezaleznych probach i zweryfikujesz wyniki identycznie to beda
    sie one od siebie nieco roznic.
    To wcale nie znaczy ze wyniki sa do bani , tylko znaczy ze jak zawsze
    wyniki obarczone sa pewnym bledem pomiarowym . I jest to czyms
    zupelnie normalnym . Wg mojego szacunku blad wzgledny wyznaczenia
    rozdzielczosci to rzad ok 3- 5 % .

    Przeciwnie , gdybys dostal identyczne wyniki to mozna by miec
    podejrzenia co do rzetelnosci pomiarow.
    Prawdopodobientwo uzyskania takich samych wynikow w dwoch niezaleznych
    probach jest mniejsze od uzyskania roznych wynikow.

    jesli uzyskasz dwa wyniki np 240 i 245 linin/mm w dwoch kolejnych
    niezaleznych tak samo przeprowadzonych probach to mozesz powiedziec
    ze mieszcza sie one w granicach bledu pomiarowego.
    Statystycznie dokonujesz wyryfikacji hipotezy na podstwie
    przeprowadzonych pojedynczych pomiarow o rownosci estymatora czyli
    rownosci np srednich arytmetycznych.
    I wynik jest taki ze np z prawdopodobienstwem 99% nie ma podstaw do
    odrzucenie hipotezy o rownosci srednich arytm.

    W tak trywialnym przypadku jak ten oczywiscie tego nie robilem gdyz to
    sztuka dla sztuki , majac nieco doswiadczenia od razu wiesz ze tak
    male fluktuacje sa wynikiem doladnosci metody pomiarowej.

    rozdzieczosc wyznaczam z dokladnosci 3 cyfr znaczacych , to o rzad
    wiecej niz np podaja optyczni.
    Stad i subtelnosci sa wieksze - wychodza fluktuacje , ktore na
    poziomie np 40 l/mm sa niemierzalne.

    Ale w przypadku pomiarow rozdzielczosci tamrona kiedy wyszlo mi max
    rozdz dla pelnej dziury przyjrzalm sie wynikom blizej. W probach
    ktore wykonalem w ten sposob - identyczny , tamron 17-50/2,8 jest
    jedynym obiektywem ktory ma max na pelnnej dziurze. Pomierzona
    rozdzielczosc jest wyzsza niz np w takim 100/2,0 - ktory jest
    wspanialym obiektywem portretowym w FF. Rozdzielczosc tamrona nie
    ustepuje rozdzilczosci 50/1,4 w aps-c .
    Wiedzac o tym odlozylem wszystkie stalki do torby , tamron rysuje
    ostrzej , AF jest wspanialy ( dodam ze wymagal tez justacji af , a
    jakze ktora b dokladnie przeprowadzilem , na szczescie jednej
    poprawki dla calego zakresu ogniskowych).

    zreszta w trakcie pisania tego postu zostalem poproszony o zrobienie
    zdjecia mopedu.
    zrobilem dwa jedno na 5,0 drugie na 2,8 tym tamronem.

    jeszcze nie otwieralem , spodziewam sie iz te na 2,8 beda rownie
    rozdzielcze jak na 5,0

    zanim zacniesz pisac o bzdurach innych , zastanow sie czasem czy aby
    nie wiesz za malo by weryfiokowac innych.

    kosciol dopiero po 500 latach stwierdzil ze kopernik sie nie mylil.