    From: XX YY <f...@g...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: ostry obiektyw i jego praktyczne granice
    Date: Thu, 19 Nov 2009 06:55:57 -0800 (PST)
    <9...@1...0.0.1> <hdr3mc$l6q$1@news.onet.pl>
    <hdrntl$tq5$1@news.onet.pl>
    <7...@d...googlegroups.com>
    <hds2sr$10f$3@news.onet.pl> <hdsbfu$uvc$1@news.onet.pl>
    <1...@d...googlegroups.com>
    <he3010$4so$1@node1.news.atman.pl>
    <c...@j...googlegroups.com>
    <he3fg6$7b0$2@node1.news.atman.pl>
    <1...@v...googlegroups.com>
    <he3hi5$7q7$1@node1.news.atman.pl>
    <1...@d...googlegroups.com>
    <he3j98$829$2@node1.news.atman.pl>

    On 19 Nov., 15:17, John Smith <u...@e...net> wrote:

    > Wybacz, ale szastasz tutaj dość podstawowymi pojęciami z ww. obszarów i
    > wydaje Ci się, że w ten sposób zagadasz temat. Zamiast tego spróbuj
    > zrozumieć CO do Ciebie mówię.
    >
    > --
    > Mirek

    tak bo to sa pojecia podstwowe , i dziwi mnie ze nie wiesz co te
    pojecia oznaczaja.

    jesli pomierzysz ten sam obiektyw w ten sam sposob w dwoch
    niezaleznych probach i zweryfikujesz wyniki identycznie to beda
    sie one od siebie nieco roznic.
    To wcale nie znaczy ze wyniki sa do bani , tylko znaczy ze jak zawsze
    wyniki obarczone sa pewnym bledem pomiarowym . I jest to czyms
    zupelnie normalnym . Wg mojego szacunku blad wzgledny wyznaczenia
    rozdzielczosci to rzad ok 3- 5 % .

    Przeciwnie , gdybys dostal identyczne wyniki to mozna by miec
    podejrzenia co do rzetelnosci pomiarow.
    Prawdopodobientwo uzyskania takich samych wynikow w dwoch niezaleznych
    probach jest mniejsze od uzyskania roznych wynikow.

    jesli uzyskasz dwa wyniki np 240 i 245 linin/mm w dwoch kolejnych
    niezaleznych tak samo przeprowadzonych probach to mozesz powiedziec
    ze mieszcza sie one w granicach bledu pomiarowego.
    Statystycznie dokonujesz wyryfikacji hipotezy na podstwie
    przeprowadzonych pojedynczych pomiarow o rownosci estymatora czyli
    rownosci np srednich arytmetycznych.
    I wynik jest taki ze np z prawdopodobienstwem 99% nie ma podstaw do
    odrzucenie hipotezy o rownosci srednich arytm.

    W tak trywialnym przypadku jak ten oczywiscie tego nie robilem gdyz to
    sztuka dla sztuki , majac nieco doswiadczenia od razu wiesz ze tak
    male fluktuacje sa wynikiem doladnosci metody pomiarowej.

    rozdzieczosc wyznaczam z dokladnosci 3 cyfr znaczacych , to o rzad
    wiecej niz np podaja optyczni.
    Stad i subtelnosci sa wieksze - wychodza fluktuacje , ktore na
    poziomie np 40 l/mm sa niemierzalne.

    Ale w przypadku pomiarow rozdzielczosci tamrona kiedy wyszlo mi max
    rozdz dla pelnej dziury przyjrzalm sie wynikom blizej. W probach
    ktore wykonalem w ten sposob - identyczny , tamron 17-50/2,8 jest
    jedynym obiektywem ktory ma max na pelnnej dziurze. Pomierzona
    rozdzielczosc jest wyzsza niz np w takim 100/2,0 - ktory jest
    wspanialym obiektywem portretowym w FF. Rozdzielczosc tamrona nie
    ustepuje rozdzilczosci 50/1,4 w aps-c .
    Wiedzac o tym odlozylem wszystkie stalki do torby , tamron rysuje
    ostrzej , AF jest wspanialy ( dodam ze wymagal tez justacji af , a
    jakze ktora b dokladnie przeprowadzilem , na szczescie jednej
    poprawki dla calego zakresu ogniskowych).

    zreszta w trakcie pisania tego postu zostalem poproszony o zrobienie
    zdjecia mopedu.
    zrobilem dwa jedno na 5,0 drugie na 2,8 tym tamronem.

    jeszcze nie otwieralem , spodziewam sie iz te na 2,8 beda rownie
    rozdzielcze jak na 5,0

    zanim zacniesz pisac o bzdurach innych , zastanow sie czasem czy aby
    nie wiesz za malo by weryfiokowac innych.

    kosciol dopiero po 500 latach stwierdzil ze kopernik sie nie mylil.