  • 1. Data: 2013-11-29 16:40:07
    Temat: opony (zimowe) - czy marka ma tak naprawdę znaczenie?
    Od: RD <r...@g...com1>

    Witajcie,

    Jak co roku wysyp pytań o "jaką oponę". Tym razem trochę inaczej, to
    znaczy - jaka jest różnica między konkretną marką/modelem - poza ceną?

    Mam do wyboru kilka opon w rozmiarze 195/60/15 - cenowo różnią się -
    bywa, że znacznie. Na przykład: SAVA ESKIMO S3+ vs. FULDA KRISTALL
    MONTERO 3 - 40-50zł różnicy / szt.
    Obie marki pod koncernem GoodYear, obie opony w podobnych klasach według
    etykiet - C/E/67dB, E/C/69dB.
    Sava, niby klasa ekonomiczna (ok. 200-230pln), a Fulda, niby średnia
    (ok. 230-260pln), ale porównując etykiety opon, a także to, że obie
    marki należą do koncernu GoodYear.. inna guma? Kraj produkcji (np.
    Francja(Fulda) vs. Polska(Sava))? To ma aż takie znaczenie?

    Bo różnicę w porównaniu chociażby dwóch powyższych opon do Dębicy Frigo
    2 - rozumiem. Mimo, że też podlega pod GoodYear, to sam produkt odbiega
    parametrami od powyższych (E/F/71dB) - chociaż w niektórych sklepach
    wcale nie ceną.

    Na logikę - opony w tych klasach - wybrałbym najtańszą. Mam jednak jakiś
    tam sentyment do Fuldy, ponieważ od lat sprawdzają się i na nich jeżdżę.
    Ale jak mam do kupienia oponę Sava Eskimo S+ i oszczędzę 40zł/szt., to
    robi różnicę-pytanie, czy (i czym) uzasadnioną.

    Pozdr,

  • 2. Data: 2013-11-29 17:02:11
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "RD" napisał w wiadomości grup

    > Jak co roku wysyp pytań o "jaką oponę". Tym razem trochę inaczej, to
    > znaczy - jaka jest różnica między konkretną marką/modelem - poza ceną?

    Pewnie jak to w życiu - połowa ceny to marketing. Droższe marki mają większe
    wydatki na marketing więc i musza więcej kosztować.

    Ale nie jest tak że płaci się tylko za logo. W niezależnych testach zwykle
    droższe marki wypadają lepiej niż tańsze, choć oczywiście zdarzają się
    wyjątki.

    Osobiście wyznaję taką zasadę że wolę kupić auto rok starsze i zaoszczędzone
    kilka tysięcy wydać na porządne opony zimowe, niż kupić auto na styk moich
    możliwości finansowych i później kierować się ceną przy zakupie zimówek.

    Na papierze kilka metrów różnicy w drodze hamowania na mokrym to niewiele w
    praktyce czasem tego metra lub dwóch zabraknie. Utrata zniżek na
    ubezpieczenie to większa strata niż dołożenie 500zł na lepsze opony.

> [...]
    > 3 - 40-50zł różnicy / szt.
    > Obie marki pod koncernem GoodYear, obie opony w podobnych klasach według

    Nie patrz na etykiety tylko na testy.

> [...]
    > Ale jak mam do kupienia oponę Sava Eskimo S+ i oszczędzę 40zł/szt., to
    > robi różnicę-pytanie, czy (i czym) uzasadnioną.

    Że co? 40zł/sztukę robi różnicę? Wystarczy na dwa trzy miesiące założyć
    kapelusz by więcej zaoszczędzić na paliwie.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 3. Data: 2013-11-29 17:16:37
    Od: Czesław Wiśniak <c...@n...pl>

> [...]
    > Ale jak mam do kupienia oponę Sava Eskimo S+ i oszczędzę 40zł/szt., to
    > robi różnicę-pytanie, czy (i czym) uzasadnioną.

    Użytkuję Dayton DW510, bardzo fajne.

  • 4. Data: 2013-11-29 17:34:02
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RD" napisał w wiadomości grup
    > Jak co roku wysyp pytań o "jaką oponę". Tym razem trochę inaczej,
    > to znaczy - jaka jest różnica między konkretną marką/modelem - poza
    > ceną?

    Znasz troche niemiecki ? To masz.
    http://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/winterre
    ifen/2013_winterreifen_test_185_60_R15.aspx?Componen
    tId=185944&SourcePageId=31821

    Uprzedzam - im wiekszy numerek, tym gorzej

    ale ...
    -tych co cie interesuja, to tam nie ma, bo to z niemieckiego rynku.
    Choc jak patrze na te ceny ... moze warto sie za Odre przejechac.
    mogly byc w poprzednich latach oceniane inne - ale wtedy nie wiadomo
    czy to nadal to samo.

    -wyniki w roznych latach troche rozbiezne, moze rozmiar istotnie
    wplywa ?
    -cholera wie jak oni te numerki nadaja, moze nie ma wiekszej roznicy
    miedzy 2 a 4.

    P.S. Zle ten Kormoran wyszedl. Ale to na mokrym, bo na sniegu bardzo
    dobrze trzyma.

> [...]
    >marki należą do koncernu GoodYear.. inna guma? Kraj produkcji (np.
    >Francja(Fulda) vs. Polska(Sava))? To ma aż takie znaczenie?

    Kto wie, moze i ma, inna fabryka, inne maszyny, inna guma.
    Tylko potem sie mozna zdziwic ze Dębica wcale nie w Polsce robiona :-)

> [...]
    >Frigo 2 - rozumiem. Mimo, że też podlega pod GoodYear, to sam produkt
    >odbiega parametrami od powyższych (E/F/71dB) - chociaż w niektórych

    Na te etykiete to przynajmniej jest jakas norma pomiaru, to moze
    rzetelne.

    >Na logikę - opony w tych klasach - wybrałbym najtańszą.

    No nie, na logike - zaoszczedzisz 200zl na oponach, a rozbijesz auto
    za 20 tys ...

    Niestety - nie zagwarantuje ze drozsza bedzie lepsza :-)
    I mimo testow ADAC nadal nic nie wiadomo :-)

    J.

  • 5. Data: 2013-11-29 17:38:40
    Od: RD <r...@g...com1>

    W dniu 2013-11-29 17:02, Ergie pisze:
    > Użytkownik "RD" napisał w wiadomości grup

    > Pewnie jak to w życiu - połowa ceny to marketing. Droższe marki mają
    > większe wydatki na marketing więc i musza więcej kosztować.

    To standard, ale czy za coś więcej. Bo tego właśnie dotyczy moje
    pytanie. Jeśli za nic więcej, to łatwo zmienić podejście - jeśli nie ma
    różnicy, to po co przepłacać. Zostawię to tym, którzy wydają swoje
    pieniądze bez zastanowienia.

    > Ale nie jest tak że płaci się tylko za logo. W niezależnych testach
    > zwykle droższe marki wypadają lepiej niż tańsze, choć oczywiście
    > zdarzają się wyjątki.

    Chyba jednak duża przesada z Twojej strony. Płaci się też za testy. Na
    podobnej zasadzie co marketing, działają niby niezależne testy. Poza
    tym, nie da się (zwykle) porównać dwóch opon o tych samach rozmiarach na
    tych samych testach. Jedna opona i rozmiar mają w teście taki wynik, a
    inna w innym rozmiarze taki. Zresztą, popatrz chociażby na opisy opon w
    oponeo - mam na myśli te testy ADAC itp. Co mam porównywać? Testy w
    rozmiarze 185/60/R14 - z 2009 roku?
    Czy może 2011 195/65/R15? Czy tez może Sava 165/70/R14 - w 2012? Czy
    2011 196/65/15? I tak dalej ... IMHO nierealne.

    Poza tym, oczywiście chętniej testowane są marki lepsze, to i testów
    będzie więcej właśnie tych marek.

    Jako "dowód" na kolejny argument przeciwko droższym oponom dodam wynik
    testu ADAC dla opon zimowych na 2013/2014 na podstawie artykułu:
    http://moto.wp.pl/kat,106078,title,ADAC-test-opon-zi
    mowych-2012,wid,15013162,wiadomosc.html

    "Wśród opon ocenionych jako ,,wystarczające" prym wiodą modele mniej
    uznanych producentów: Barum Polaris 3, Sava Eskimo S3+ oraz Marschal
    I'ZEN MW 15. To przedział cenowy od ok. 180 do 200 zł. Na dalszych
    pozycjach znalazły się: GoodYear UltraGrip 8, Semperit Master-Grip,
    Vredestein Snowtrac 3, Firestone Winterhawk 2 EVO, Dunlop SP
    Winterrensponse oraz Hankook Winter icept RS W442. Jak łatwo zauważyć, w
    tej grupie znalazły się zarówno opony renomowanych firm, za które trzeba
    sporo zapłacić, jak i produkty tych mniej poważanych producentów.
    Wyróżnić należy jednak opony Goodyeara, które najlepiej spośród całej
    stawki radzą sobie na mokrej nawierzchni; niestety znacznie gorzej na
    śniegu. "

    Sava Eskimo S3+ w interesującym mnie rozmiarze - do dostania za 200-230zł.
    GoodYear UltraGrip 8 w tym samym rozmiarze - 300-330zł

    Jak odnieść powyższe ceny i modele opon (w tym marki) w stosunku do
    tegorocznego testu ADAC?

> [...]
    > zaoszczędzone kilka tysięcy wydać na porządne opony zimowe, niż kupić
    > auto na styk moich możliwości finansowych i później kierować się ceną

    Akurat dobre i złe opony można założyć i do starego auta, i do nowego,
    niezależnie od tego, czy kupiono je na styk możliwości, czy nie.
    Rozumiem, że biorąc pod uwagę powyższy test ADAC i droższego o 100zł od
    Savy - GoodYear'a - wybrałbyś GoodYear'a. Ale czy dobrze byś zrobił?
    Chyba nie. A kilka akapitów niżej/wyżej mnie przekonujesz, żebym wierzył
    testom (...).

    > Na papierze kilka metrów różnicy w drodze hamowania na mokrym to
    > niewiele w praktyce czasem tego metra lub dwóch zabraknie. Utrata zniżek
    > na ubezpieczenie to większa strata niż dołożenie 500zł na lepsze opony.

    Wszystko ok, zgadzam się, też tak w życiu staram się postępować. Tylko
    500zł więcej w przypadku, gdy dwie opony są do siebie podobne, to
    głupota. Właśnie szukam dowodów na to, że jedna opona jest "o tyle"
    lepsza od drugiej i warto do niej dopłacić. Bo, że dopłacić zawsze
    można, to ja wiem... pytanie o sens.

    > Nie patrz na etykiety tylko na testy.

    Czyli jak wyżej już podałem informacje nt. testów - GoodYear Ultragrip
    8 przegrywa w stosunku do Sava Eskimo S3+. Mam 100+ pln w kieszeni na
    sztuce i zadowolenie, tak? :>

    > Że co? 40zł/sztukę robi różnicę? Wystarczy na dwa trzy miesiące założyć
    > kapelusz by więcej zaoszczędzić na paliwie.

    Tak, robi. Nie ma potrzeby, żebym wydawał 160zł więcej, niż muszę - "no
    bo tak".

  • 6. Data: 2013-11-29 18:07:47
    Od: RD <r...@g...com1>

    W dniu 2013-11-29 17:34, J.F pisze:

> [...]
    >
    > -wyniki w roznych latach troche rozbiezne, moze rozmiar istotnie wplywa ?
    > -cholera wie jak oni te numerki nadaja, moze nie ma wiekszej roznicy

    Acha. I w sumie nic nie wiadomo. ;)

    > P.S. Zle ten Kormoran wyszedl. Ale to na mokrym, bo na sniegu bardzo
    > dobrze trzyma.

    GoodYear Ultragrip 8 też gorzej od Savy z Polski. Co dają te testy?

    > Kto wie, moze i ma, inna fabryka, inne maszyny, inna guma.
    > Tylko potem sie mozna zdziwic ze Dębica wcale nie w Polsce robiona :-)

    Za to Sava tak (he he) ...

    > Na te etykiete to przynajmniej jest jakas norma pomiaru, to moze rzetelne.

    O to,to,to! Według innego kolegi (Ergie) z tego wątku - mam patrzeć na
    testy. Niby niezależne. A porównać rozmiary opon i modele to graniczy z
    cudem. Jak tu nie odnieść wrażenia, że jednak są to testy przedpłacone?

    Etykieta przynajmniej wskazuje podstawy, chociaż brakuje jeszcze tutaj
    do porównania jakości mieszanki/gumy i jakości produkcji - wprost z
    rozporządzenia, jak teraźniejsze etykiety.

    > No nie, na logike - zaoszczedzisz 200zl na oponach, a rozbijesz auto za
    > 20 tys ...

    Rozumiem, że na tych droższych nie rozbiję. :)

    > Niestety - nie zagwarantuje ze drozsza bedzie lepsza :-)
    > I mimo testow ADAC nadal nic nie wiadomo :-)

    Dokładnie tak. Myślę, że jeśli ktoś bierze pod uwagę też swój budżet,
    to warto podejść do tego rozsądnie i wybrać dobry produkt za rozsądną
    cenę. Uniemożliwiają to niestety same opisy produktów - w zasadzie poza
    etykietą nie ma czego porównywać. Podobnie testy nie dają wiele
    możliwości, chyba, że ma się na tyle szczęścia, że użytkuje się opony w
    konkretnym rozmiarze z testu, a testowane opony są w podobnym zakresie
    cenowym. Pozostaje chyba tylko ślepo wybierać opony na "mniej-więcej" w
    swojej kategorii cenowej.

  • 7. Data: 2013-11-29 18:28:00
    Od: RD <r...@g...com1>

    W dniu 2013-11-29 17:16, Czesław Wiśniak pisze:

    > Użytkuję Dayton DW510, bardzo fajne.

    Tyle tylko, że są inne modele, które - jeśli wierzyć etykietom - mają
    lepsze parametry, a są w tej samej cenie. :) Ale dzięki.

  • 8. Data: 2013-11-29 18:39:55
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "RD" napisał w wiadomości grup

> [...]

    > Czy może 2011 195/65/R15? Czy tez może Sava 165/70/R14 - w 2012? Czy 2011
    > 196/65/15? I tak dalej ... IMHO nierealne.

    Nie rozumiem o czym piszesz. Jedynie testy tych samych rozmiarów mają sens i
    tylko takie spotykam. Wszystkie opony w teście maja ten sam rozmiar i są
    testowane na tym samym samochodzie.

    Problem jest inny że ta sama opona w różnych rozmiarach różnie wypada w
    testach i to że 16-tka wypada dobrze wcale nie oznacza, że tak samo dobra
    będzie 18-tka. Ale jakieś ogólne wnioski można na podstawie testów
    wyciągnąć.

    > Poza tym, oczywiście chętniej testowane są marki lepsze, to i testów
    > będzie więcej właśnie tych marek.

    To prawda, ale średnia półka też się załapuje na testy, brakuje tylko testów
    "chińczyków", ale to chyba nie problem :-)

    [ciach]

    > Sava Eskimo S3+ w interesującym mnie rozmiarze - do dostania za
    > 200-230zł.
    > GoodYear UltraGrip 8 w tym samym rozmiarze - 300-330zł

    No i już jest pierwszy wniosek - nie kupuj UltraGripa :-)

    Ja nie namawiam do kupowania droższych opon ale lepszych.

    > Jak odnieść powyższe ceny i modele opon (w tym marki) w stosunku do
    > tegorocznego testu ADAC?

    Poszukaj więcej testów.

> [...]
    > nie. A kilka akapitów niżej/wyżej mnie przekonujesz, żebym wierzył testom

    Nie zrozumiałeś ja nie namawiam do droższych opon tylko do lepszych. Jeśli
    tańsze są lepsze to biorę tańsze. Chodzi o to by mieć rezerwę kasy by przy
    wyborze opon nie kierować się ceną.

    > Czyli jak wyżej już podałem informacje nt. testów - GoodYear Ultragrip 8
    > przegrywa w stosunku do Sava Eskimo S3+. Mam 100+ pln w kieszeni na sztuce
    > i zadowolenie, tak? :>

    A może jest coś co wygrywa i z Eskimo i z Ultragripem?

    > Tak, robi. Nie ma potrzeby, żebym wydawał 160zł więcej, niż muszę - "no bo
    > tak".

    Nie pisałem o wydawaniu kasy "no bo tak", a tylko wtedy gdy to zwiększa
    bezpieczeństwo.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 9. Data: 2013-11-29 18:53:39
    Od: Czesław Wiśniak <c...@n...pl>

    > jeśli wierzyć etykietom - mają

    Przestań.

  • 10. Data: 2013-11-29 19:08:08
    Od: RD <r...@g...com1>

    W dniu 2013-11-29 18:39, Ergie pisze:

    > Nie rozumiem o czym piszesz. Jedynie testy tych samych rozmiarów mają
    > sens i tylko takie spotykam. Wszystkie opony w teście maja ten sam
    > rozmiar i są testowane na tym samym samochodzie.

    Proszę, podaj mi źródło/testy, które spotykasz, bo ja jakoś nie mogę
    znaleźć testu możliwie wielu opon w interesującym mnie rozmiarze
    195/60/15. Ba! Testy ADAC na stronie adac.de to:

    165/70 R14 T (2012)

    175/65 R14 T (2011)

    175/65 R14 T Ganzjahresreifen (2011)

    185/60 R15 T (2013)

    195/65 R15 T (2011)

    205/55 R16 H (2012)

    215/65 R16 T (2012)

    225/45 R17 H (2013)

    http://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/default.
    aspx

    Jak na tej podstawie mam porównać różne modele? Nie widzę możliwości.
    O tym wyżej pisałem. Jak porównać modele z testu 195/65 R15 T (2011) do
    tegorocznych 185/60 R15 T (2013) ? Plus brakujące marki/modele.

> [...]
    > testach i to że 16-tka wypada dobrze wcale nie oznacza, że tak samo
    > dobra będzie 18-tka. Ale jakieś ogólne wnioski można na podstawie testów

    Właśnie o tym piszę. "Ogólne wnioski" to będzie to samo, co "znikoma
    różnica pomiędzy podobnymi oponami, ponieważ nie ma argumentów poza
    ceną, etykietą, albo znaną marką w teście". Więc wnioski żadne.

    > No i już jest pierwszy wniosek - nie kupuj UltraGripa :-)
    >
    > Ja nie namawiam do kupowania droższych opon ale lepszych.

    Ależ tak:
[...]

    A czy ja pisałem, że kieruję się ceną? Cały czas pytam o różnicę (nie
    cenową) między oponami, których zakup mnie interesuje.

    > Poszukaj więcej testów.

    Bleah! :)

    > Nie zrozumiałeś ja nie namawiam do droższych opon tylko do lepszych.
    > Jeśli tańsze są lepsze to biorę tańsze. Chodzi o to by mieć rezerwę kasy
    > by przy wyborze opon nie kierować się ceną.

    Zrozumiałem. Tylko ja pytam o to, jak wybrać "tę lepszą". A Ty mi
    wyjeżdżasz z testami i że trzeba mieć kasę, żeby się nie zastanawiać. A
    jak te testy mają wpłynąć na decyzję, jeśli nie mogę porównać różnych
    modeli marek w tym samym rozmiarze w tym samym roku? Nijak. Wniosek
    (przypisuję go Tobie): Wydawać pieniądze na tę numer 1 nie ważne w jakim
    rozmiarze w teście z tego roku i nie zastanawiać się.

    > Nie pisałem o wydawaniu kasy "no bo tak", a tylko wtedy gdy to zwiększa
    > bezpieczeństwo.

    Ergie, trochę jednak tak .. ;) A ja od początku pytam o to, czym się
    różni jedna od drugiej, żeby wyciągnąć wnioski, a nie płacić "no bo
    tak", "bo to zwiększa bezpieczeństwo", czy nawet "bo inna opona danej
    marki jest w teście ADAC na pozycji pierwszej w 2013 roku".