    From: RD <r...@g...com1>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: opony (zimowe) - czy marka ma tak naprawdę znaczenie?
    Date: Fri, 29 Nov 2013 17:38:40 +0100

    W dniu 2013-11-29 17:02, Ergie pisze:
    > Użytkownik "RD" napisał w wiadomości grup

    > Pewnie jak to w życiu - połowa ceny to marketing. Droższe marki mają
    > większe wydatki na marketing więc i musza więcej kosztować.

    To standard, ale czy za coś więcej. Bo tego właśnie dotyczy moje
    pytanie. Jeśli za nic więcej, to łatwo zmienić podejście - jeśli nie ma
    różnicy, to po co przepłacać. Zostawię to tym, którzy wydają swoje
    pieniądze bez zastanowienia.

    > Ale nie jest tak że płaci się tylko za logo. W niezależnych testach
    > zwykle droższe marki wypadają lepiej niż tańsze, choć oczywiście
    > zdarzają się wyjątki.

    Chyba jednak duża przesada z Twojej strony. Płaci się też za testy. Na
    podobnej zasadzie co marketing, działają niby niezależne testy. Poza
    tym, nie da się (zwykle) porównać dwóch opon o tych samach rozmiarach na
    tych samych testach. Jedna opona i rozmiar mają w teście taki wynik, a
    inna w innym rozmiarze taki. Zresztą, popatrz chociażby na opisy opon w
    oponeo - mam na myśli te testy ADAC itp. Co mam porównywać? Testy w
    rozmiarze 185/60/R14 - z 2009 roku?
    Czy może 2011 195/65/R15? Czy tez może Sava 165/70/R14 - w 2012? Czy
    2011 196/65/15? I tak dalej ... IMHO nierealne.

    Poza tym, oczywiście chętniej testowane są marki lepsze, to i testów
    będzie więcej właśnie tych marek.

    Jako "dowód" na kolejny argument przeciwko droższym oponom dodam wynik
    testu ADAC dla opon zimowych na 2013/2014 na podstawie artykułu:
    http://moto.wp.pl/kat,106078,title,ADAC-test-opon-zi
    mowych-2012,wid,15013162,wiadomosc.html

    "Wśród opon ocenionych jako ,,wystarczające" prym wiodą modele mniej
    uznanych producentów: Barum Polaris 3, Sava Eskimo S3+ oraz Marschal
    I'ZEN MW 15. To przedział cenowy od ok. 180 do 200 zł. Na dalszych
    pozycjach znalazły się: GoodYear UltraGrip 8, Semperit Master-Grip,
    Vredestein Snowtrac 3, Firestone Winterhawk 2 EVO, Dunlop SP
    Winterrensponse oraz Hankook Winter icept RS W442. Jak łatwo zauważyć, w
    tej grupie znalazły się zarówno opony renomowanych firm, za które trzeba
    sporo zapłacić, jak i produkty tych mniej poważanych producentów.
    Wyróżnić należy jednak opony Goodyeara, które najlepiej spośród całej
    stawki radzą sobie na mokrej nawierzchni; niestety znacznie gorzej na
    śniegu. "

    Sava Eskimo S3+ w interesującym mnie rozmiarze - do dostania za 200-230zł.
    GoodYear UltraGrip 8 w tym samym rozmiarze - 300-330zł

    Jak odnieść powyższe ceny i modele opon (w tym marki) w stosunku do
    tegorocznego testu ADAC?

    > Osobiście wyznaję taką zasadę że wolę kupić auto rok starsze i
    > zaoszczędzone kilka tysięcy wydać na porządne opony zimowe, niż kupić
    > auto na styk moich możliwości finansowych i później kierować się ceną
    > przy zakupie zimówek.

    Akurat dobre i złe opony można założyć i do starego auta, i do nowego,
    niezależnie od tego, czy kupiono je na styk możliwości, czy nie.
    Rozumiem, że biorąc pod uwagę powyższy test ADAC i droższego o 100zł od
    Savy - GoodYear'a - wybrałbyś GoodYear'a. Ale czy dobrze byś zrobił?
    Chyba nie. A kilka akapitów niżej/wyżej mnie przekonujesz, żebym wierzył
    testom (...).

    > Na papierze kilka metrów różnicy w drodze hamowania na mokrym to
    > niewiele w praktyce czasem tego metra lub dwóch zabraknie. Utrata zniżek
    > na ubezpieczenie to większa strata niż dołożenie 500zł na lepsze opony.

    Wszystko ok, zgadzam się, też tak w życiu staram się postępować. Tylko
    500zł więcej w przypadku, gdy dwie opony są do siebie podobne, to
    głupota. Właśnie szukam dowodów na to, że jedna opona jest "o tyle"
    lepsza od drugiej i warto do niej dopłacić. Bo, że dopłacić zawsze
    można, to ja wiem... pytanie o sens.

    > Nie patrz na etykiety tylko na testy.

    Czyli jak wyżej już podałem informacje nt. testów - GoodYear Ultragrip
    8 przegrywa w stosunku do Sava Eskimo S3+. Mam 100+ pln w kieszeni na
    sztuce i zadowolenie, tak? :>

    > Że co? 40zł/sztukę robi różnicę? Wystarczy na dwa trzy miesiące założyć
    > kapelusz by więcej zaoszczędzić na paliwie.

    Tak, robi. Nie ma potrzeby, żebym wydawał 160zł więcej, niż muszę - "no
    bo tak".