  • 1. Data: 2010-03-21 14:41:15
    Temat: ogniskowa 100mm != 100mm?
    Od: "pbanasik" <pbanasik@(z)interia.pl>

    Witam serdecznie,

    Robiłem ostatnio testy porównawcze dwóch obiektywów: Canon EF-S 55-250 i
    Sigma 18-200 OS. Ustawiłem sobie obiekt do fotografowania w niedużej
    odległości (ok 2m) ustawiłem ogniskową na obu obiektywach na 100mm i
    stwierdziłem, że obiekt sfotografowany Canonem jest wyraźnie większy przy
    tej samej ogniskowej niż sfotografowany Sigmą. Ten sam efekt wystąpił przy
    ogniskowej 55mm, 135mm i 200mm. Zmieniłem body i efekt był ten sam - obiekt
    fotografowany Canonem był wyraźnie większy niż Sigmą.
    Poszedłem dalej i sprawdziłem jak się ma kitowy Canon EF-S 18-55 IS przy
    ogniskowej 55 mm w porównaniu z EF-S 55-250 przy ogniskowej 55mm. Tutaj
    znowu obiekt z teleobiektywu był wyraźnie większy niż z kita.
    Czy koś wie co chodzi? Testy były wykonywane Canonami EOS 30D i EOS 500D.

    Pozdrawiam
    Pawik

  • 2. Data: 2010-03-21 15:06:22
    Temat: Re: ogniskowa 100mm != 100mm?
    Od: "kurdybanek" <k...@n...plt>

    W większości przypadków podaje się ogniskową dla ostrzenia na
    nieskończoność. Przy mniejszych odległościach jest inna.

  • 3. Data: 2010-03-21 17:02:26
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-03-21 16:06:22 +0100, "kurdybanek" <k...@n...plt> said:

    > W większości przypadków podaje się ogniskową dla ostrzenia na
    > nieskończoność. Przy mniejszych odległościach jest inna.

    To tylko część prawdy.
    W testach jak się kto zagłębi można wyczytać "rzeczywistą ogniskową",
    która zawsze różni się od deklarowanej.
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2010-03-21 19:47:02
    Od: "m0w" <c...@g...pl>

    Użytkownik "pbanasik" <pbanasik@(z)interia.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > znowu obiekt z teleobiektywu był wyraźnie większy niż z kita.
    > Czy koś wie co chodzi? Testy były wykonywane Canonami EOS 30D i EOS 500D.

    Ogniskowe zoomów podawane są zazwyczaj "umownie"
    Bardziej prawdziwe ogniskowe podawne są przy obiektywach stałoogniskowych
    choć i tu są rozbieżności.

  • 5. Data: 2010-03-21 19:58:54
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "m0w" <c...@g...pl> napisał

    > Ogniskowe zoomów podawane są zazwyczaj "umownie"
    > Bardziej prawdziwe ogniskowe podawne są przy obiektywach stałoogniskowych
    > choć i tu są rozbieżności.
    > [...]

    Te rozbieżności dotyczą krańców zakresu. 100 czy 135mm powinno się dać
    ustawić bez problemu na obu tych obiektywach. W/g mnie pzryczyny
    rozbieżności przy tych ogniskowych mogą być dwie:
    - błędne wyskalowanie pierscienia zmiany ogniskowych - na jednym (lub obu)
    cyferki na pierścieniu są przesunięte względem położeń faktycznie danej
    ogniskowej odpowiadajacych,
    - zmiana ogniskowej podczas ostrzenia - obiektywy z wewnętrznym ostrzeniem
    zmieniają ogniskową pzry zmainei odległosći ostrzenia.

    Proponuję sprawdzić dane o ogniskowej w exifie - może się okazać, że
    znaleziona tam wartosć ogniskowej będzie inna od nastawionej pierścieniem na
    obiektywie.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 6. Data: 2010-03-22 16:44:45
    Od: "pbanasik" <pbanasik@(z)interia.pl>

> [...]
    >
    > Proponuję sprawdzić dane o ogniskowej w exifie - może się okazać, że
    > znaleziona tam wartosć ogniskowej będzie inna od nastawionej pierścieniem

    Dzięki za informacje
    Pozdrawiam
    Pawik

  • 7. Data: 2010-03-22 18:09:57
    Od: "m0w" <c...@g...pl>

> [...]
    >
    > Proponuję sprawdzić dane o ogniskowej w exifie - może się okazać, że
    > znaleziona tam wartosć ogniskowej będzie inna od nastawionej pierścieniem

    Kiedyś testowałem stałki 35mm
    nikona f2 AF, f1,4 i radziecką f2.
    Każda miała inny kąt widzenia.
    Różnice między nikonowskimi były małe ale w radzieckiej kąt był sporo inny.

  • 8. Data: 2010-03-22 22:24:48
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "m0w" ho8bpj$mao$...@i...gazeta.pl

    > Kiedyś testowałem stałki 35mm
    > nikona f2 AF, f1,4 i radziecką f2.
    > Każda miała inny kąt widzenia.
    > Różnice między nikonowskimi były
    > małe ale w radzieckiej kąt był sporo inny.

    Porównaj obiektywy o tej samej ogniskowej i o takiej samej budowie. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 9. Data: 2010-03-23 12:54:23
    Od: Al Gha <a...@g...com>

    On 21.03.2010 15:41, pbanasik wrote:
    > Witam serdecznie,
    >
    > Robiłem ostatnio testy porównawcze dwóch obiektywów: Canon EF-S 55-250 i
    [...]
    Fenomen zauważony już jakiś czas temu przez mojego znajomego. Dwa zoomy
    Canona (24-70 i 24-105). Opis wrażeń tutaj:
    http://photochrisl.blogspot.com/2009/12/24mm-not-alw
    ays-equal-to-24mm.html

  • 10. Data: 2010-03-23 14:32:59
    Od: Kryhu <k...@p...pl>

    Al Gha pisze:

    Hej

    > Fenomen zauważony już jakiś czas temu przez mojego znajomego. Dwa zoomy
    > Canona (24-70 i 24-105). Opis wrażeń tutaj:
    > http://photochrisl.blogspot.com/2009/12/24mm-not-alw
    ays-equal-to-24mm.html

    Co w tym takiego fenomenalnego? :)
    Widać tylko że oznaczenie na obiektywie nie ma wiele wspólnego z
    rzeczywistością.
    --
    Pozdro
    Kryhu