  • 41. Data: 2012-02-05 00:17:02
    Temat: Re: ladowanie akumulatora zima
    Od: "L501 aneryS" <s...@s...pl>

    napisał w wiadomości news:jgkfli$s4j$1@inews.gazeta.pl...

    > "L501 aneryS" 4f2dbdca$...@n...home.net.pl

    > Nie znasz się. Wtłacza w próżnię... Ponoć niejeden
    > polityk tak czyni -- wtłacza jakiś naród w próżnię. ;)

    Ano taaak!! Taka ewentualność nie przszła mi do głowy :) Ale, ja po prostu
    ie poważam polityki, głosuję od daawna "przeciw", głównie po to, aby
    wiedzieć z ktorej strony mnie wydymają :)

    > Bo po nagrzaniu mogą być przeładowane?

    Raczej bym postawił na to, co może się stać, jeśli w jednym miejscu lokalnie
    się podgrzeje, a w innym nie...

    > Bo woda istotnie rozsadza, ale czy elektrolit tak samo lub podobnie?

    Straszono, że jak rozładowany, to tak. Może naładowany jakoś "wchłonie" to,
    co wynika z rozszerzalności wody przy krzepnięciu? Pomijając, że stanie się
    to w niższej temperaturze...

    > O 30°C ma się rozgrzać? :) Dwa lata temu wyjechałem poza Białystok.

    Gdzieś mi się szlaja taki ruski wynalazek, "elektrokipiatilnik",
    konstrukcyjnie jest to więzienna buzała, a moc 750 podobno. Od razu po
    właczeniu pojawiają się lokalne miejsca, gdzie woda jest wyraźnie zagrzana,
    może w aku jest podobnie? Nadmiernynprad w tym momencie mógłby wywołać
    lokalne przeładowa ia, co dobrze trwałłości płyt nie wróży.

    > Łącznie przejechałem około 250 km, co najmniej 6 razy uruchamiałem
    > silnik, tempriczer spadł do -25°C, światła świeciły przez kilka godzin,
    > szyba grzała, radio grało... Raczej ładowanie było. :)

    W komorze silnika raczej ciepło jest przy pracy, więc jak sie to wszystko
    rozgrzeje, to czemu nie miao być tych moich 6 stopni?

    > Tej zimy tak daleko ;) nie jechałem, ale przed laty zimą jeździęłm
    > długo i krótko (częste starty) i jakoś rewelacji (tych, o których
    > piszesz) nigdy nie było.

    Hmm... bo ja wiem... może dogrzewało po kawałku... a moze zmieniło się w
    technologii coś, dzięki czemu ogra icze nie nie występuje?

    > Zabawne -- ja bym musiał przestać pisać... ;)

    Każdy ruch palcem (środkowy) BOLI...

    > Ja nawet z otwartą ranką (niemal kością na zewnątrz) zmywałem talerze
    > w wodzie z Ludwikiem. Nie raz, nie dwa, nie tydzień, ale miesiącami... :)

    Rozum iem, nie wiem jednak, czy lekarz by to poparł. Ale spoko, mie nic do
    tego.

  • 42. Data: 2012-02-05 00:25:25
    Od: "L501 aneryS" <s...@s...pl>

    > Jest teoria, która głosi, że dobrze robi włączenie świateł na minutę przed
    > zakręceniem. Światła wprawdzie trochę elektronów zabiorą, ale z drugiej
    > strony płynący prąd podgrzeje akumulator i w efekcie zakręci lepiej. Ta
    > teoria nie jest taka głupia.

    A u mnie to praktyka. Mroźniejszymi zimami nawet 2-3 minuty świecenia -
    kalkulacja była taka- długie brały 80W, przyjmijmy, że 7A. Przyjmijmy, że
    pojemnośc na mrozie była 1/10 oryginału i wynosiła 4.5 zamiast 45Ah. Światła
    mogłem więc świecić35-40 minut. Świeciłem do 3. Zostawało więc, powiedzmy,
    dla okrągłego rachunku, 4Ah. Średni prąd rozrusznika t ok. 200A, co
    pozwoliło go kręcić na pozostałej energii przez 4/200 =1/50 godziny, to
    nieco ponad mi nutę. Przyjmijmy, że w takiej temperaturze połłowa na straty.
    Było więc całe pół mi nuty na to, aby silnik spokojnie odpalił. Odpalał po
    góóóóóra 15 sekundach (choć jak się zaniedbało pełne naładowa ie, to
    następneg dnia był kłopot). Biorąc to pod uwagę, aku zostawiany na
    nocmmusiałbyć nabity minimum 50%.

    > Ja kiedyś wyjąłem, wstawiłem w michę z ciepłą wodą i zakręcił *bez*
    > ładowania.

    Hehe, ile razy się brało na noc bez ladowania - waśnie po to, aby ciepły
    kwas miał mniejsze straty na Rw.

  • 43. Data: 2012-02-05 01:26:23
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "L501 aneryS" 4f2dcc79$...@n...home.net.pl

    > Każdy ruch palcem (środkowy) BOLI...

    To nie ruszaj. ;) Normalne rany goją się szybko.
    Ja miałem nienormalną. :) Skóra była stale rozcinana
    od wewnątrz nieprawidłowo zrośniętą kością. :)

    Teraz mi pęka skóra sąsiedniego palca -- kłopoty
    poopatrunkowe związane z zerwaniem ścięgna.

    I nie marudzą, choć kupiłem 3 rękawiczki lateksowe. :)
    Miałem sprzątać -- kibel itp... Ale nie mogę, bo jest
    silny mróz i duchowni nie chcą przeklinać mnie, a bez
    tych przekleństwa słabo mi idzie...

    Normalnie przeklinają, ale teraz chamy boją się silnego
    mrozu, więc nie chcę zadzierać z Bogiem...

    Ja tam jestem cierpliwy, ale jeśli nie zaczną wkrótce
    swego normalnego :) chóru:

    -- Idź Eneuel, sprzątać kible!!!

    to będzie u mnie krucho...

    Dobrze, że choć nie brakuje chętnych do przeklinania typu:

    -- Zesraj się Eneuelu!!!

    -=-

    Gdyby moje akumulatory bałaby się zimna tak, jak boją się zimna
    duchowni KRK -- byłoby krucho. :) Na szczęście chyba tylko w Twojej
    wyobraźni akumulatora nie można naładować, gdy jest zimno. :)

    -=-

    Skuteczność na mrozie ...

    Rozruch zimnego silnika na mrozie to wyzwanie dla każdego akumulatora.
    W temperaturze -18°C rozporządzalna moc rozruchu akumulatora stanowi
    60% mocy przy temperaturze 0°C. Z kolei w tej samej temperaturze silnik
    do skutecznego rozruchu potrzebuje 135% mocy rozruchu z temperatury 0°C.
    Dzięki wykorzystaniu poprawiającej przewodność urządzenia technologii
    PowerFrame akumulator Bosch nawet w skrajnie niskich temperaturach jest
    w stanie dostarczyć silnikowi odpowiednią ilość energii niezbędnej do
    skutecznego rozruchu.

    http://www.akumulatorybosch.pl/wymaganiastojaceprzed
    akumulatorami.php

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 44. Data: 2012-02-05 01:26:49
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Jarosław Sokołowski" s...@f...lasek.waw.pl

> [...]
    > zakręceniem. Światła wprawdzie trochę elektronów zabiorą, ale z drugiej
    > strony płynący prąd podgrzeje akumulator i w efekcie zakręci lepiej. Ta

    Jest też teoria taka, że przed uruchomieniem
    rozrusznika warto ;) uruchomić świece żarowe, ;)
    które ciągną sporo. :)

    -=-

    Od razu widać, kto ma samochód na siana, a kto na suchy chleb. ;)

    -=-

    Ja miałem Diesla i mam Diesla. :) I nie miałem problemów, jeśli nie
    liczyć wytrącenia się parafiny z paliwa -- gdy nie ja zatankowałem...
    Ogrzanie samochodu pomogło wtedy skutecznie.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 45. Data: 2012-02-05 11:08:23
    Od: "L501 aneryS" <s...@s...pl>

    napisał w wiadomości news:jgklt0$ad5$1@inews.gazeta.pl...

    > "L501 aneryS" 4f2dcc79$...@n...home.net.pl

    > To nie ruszaj. ;) Normalne rany goją się szybko.

    Już jest coraz lepiej.

    > Teraz mi pęka skóra sąsiedniego palca -- kłopoty
    > poopatrunkowe związane z zerwaniem ścięgna.

    To ostry wypadek...

    > I nie marudzą, choć kupiłem 3 rękawiczki lateksowe. :)
    > Miałem sprzątać -- kibel itp... Ale nie mogę, bo jest
    > silny mróz i duchowni nie chcą przeklinać mnie, a bez
    > tych przekleństwa słabo mi idzie...

    Łagodny brak motywacji, znam to.

    > Ja tam jestem cierpliwy, ale jeśli nie zaczną wkrótce
    > swego normalnego :) chóru:
    >
    > -- Idź Eneuel, sprzątać kible!!!

    W końcu ktoś musi, nie pierwszy, to drugi, itd...

    > to będzie u mnie krucho...

    Czyli trzeba stałej motywacji, zachęty, stymulacji...? Dobrze kojarzę?

    > Dobrze, że choć nie brakuje chętnych do przeklinania typu:
    >
    > -- Zesraj się Eneuelu!!!

    Komuś musiałeś na odcisk nadepnąć?

> [...]
    > duchowni KRK -- byłoby krucho. :) Na szczęście chyba tylko w Twojej
    > wyobraźni akumulatora nie można naładować, gdy jest zimno. :)

    To nie to. Po prostu, w szkole mnie tak uczono i kilka podręczników do
    fizyki niezależnie tak zeznało.

    > Skuteczność na mrozie ...
    > http://www.akumulatorybosch.pl/wymaganiastojaceprzed
    akumulatorami.php

    A w to nigdy nie wątpiłem. Jednak to jest o poborze prądu. Ja się skuszę
    chyba na dodatkowe działania - pod maską, przy akumulatorze, umieszczę
    czujnik temperatury, muszę tylko znaleźć auto, w którym wykonam legalnie
    taki manewr - jak szybko otoczenie się zagrzeje od momentu odpalenia
    silnika. Termometr mam, teraz auto... Spróbuję jeszcze pirometrem zmierzyć
    pod maską auta, które dopiero co jechało. Cały czas z myślą o aku - jego
    temperaturę.

    A tak apropos upałów - już w latach 80 w instrukcji aku... a może w mediach
    motoryzacyjnych.. nieważne... Do tropików, ten sam aku kazano napełniać
    elektrolitem o kilka procent mniej stężonym. Czyli już wtedy można było...

  • 46. Data: 2012-02-05 11:21:49
    Od: "L501 aneryS" <s...@s...pl>

    napisał w wiadomości news:jgklt0$ad5$2@inews.gazeta.pl...

    > "Jarosław Sokołowski" s...@f...lasek.waw.pl

    > Jest też teoria taka, że przed uruchomieniem
    > rozrusznika warto ;) uruchomić świece żarowe, ;)
    > które ciągną sporo. :)

    Ale nie w benzyniaku :)
    A swoją drogą w dieselku to mogą światła zastąpić we wstępnym podgrza iu.

    > -=-
    >
    > Od razu widać, kto ma samochód na siana, a kto na suchy chleb. ;)

    Każdy ma swe zady i walety:)

    > -=-
    >
    > Ja miałem Diesla i mam Diesla. :) I nie miałem problemów, jeśli nie
    > liczyć wytrącenia się parafiny z paliwa -- gdy nie ja zatankowałem...
    > Ogrzanie samochodu pomogło wtedy skutecznie.

    A ta parafina to z letniego, czy z zimowego też, gdy było bardzo zimno?
    Widziałem dobrze utrzymane dizelki (a i jechać się zdarzyło), zimą odpalały
    niemal z dotyku, jedynie parę minut po starcie głośniej nieco klekotały, co
    szybko mijało po zagrzaniu.
    Mógłbym się pokusić o stwierdzanie, który już jakiś czas jedzie, a który
    dopiero się z parkingu wyturlał, na sam słuch, ale mam fajniejsze sprawy do
    działania. Od zawsze byłem słuchowcem.

  • 47. Data: 2012-02-05 13:22:00
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello L501,

    Sunday, February 5, 2012, 12:08:23 PM, you wrote:

    [...]

    > A w to nigdy nie wątpiłem. Jednak to jest o poborze prądu. Ja się skuszę
    > chyba na dodatkowe działania - pod maską, przy akumulatorze, umieszczę
    > czujnik temperatury, muszę tylko znaleźć auto, w którym wykonam legalnie

    Facet, Ty nie masz nawet własnego samochodu a nas chcesz pouczać?

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 48. Data: 2012-02-05 14:49:03
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Fri, 3 Feb 2012 22:08:36 +0100, "L501 aneryS"
    <s...@s...pl> wrote:

    >Uzytkownik <a...@p...pl> napisal w wiadomosci

    >Mozna to rozpatrywac dopiero, jak temperatura elektrolitu osiagnie +6, lub
    >wiecej stopni oC. Reszta, jak w pozostalych odpowiedziach. Ponizej +6 aku
    >sie nie naladuje. Niuans, istotny.
    No nie wiem, skoro reakcja zachodzi w jedną stronę to czemu nie
    miałaby zachodzić w drugą (oczywście pomijam jej intensywość i inne
    atrakcje związane z nieodwracalnymi zmianami chemicznymi w strukturze
    płyt/elektrolitu).

    W każdym razie napięcie jałowe w akumulatorze zależy od temperatury,
    współczynnik korekcyjny jest ujemny i wynosi około -22mV/stopień,
    temperatura odniesienia to chyba 25°C. Przy spadku temperatury o ~50°C
    napięcie jałowe rośnie o ~1V i to już może lekko ogłupić układ
    ładowania (aku będzie niedoładowane). W tej chwili nie jestem również
    pewien zakresu stosowalności tego wsp. korekcyjnego.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 49. Data: 2012-02-05 15:05:46
    Od: "L501 aneryS" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Grzegorz Krukowski" <r...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > miałaby zachodzić w drugą (oczywście pomijam jej intensywość i inne
    > atrakcje związane z nieodwracalnymi zmianami chemicznymi w strukturze

    No, ja też się zastanawiam, ale z tylu niezależnych źródeł miałem info, że
    przyjąłem to za pewnik. Może poniżej tych +6 były, a teraz nie ma, jakieś
    niuanse, że ładowanie było problematyczne?

> [...]
    > ładowania (aku będzie niedoładowane). W tej chwili nie jestem również
    > pewien zakresu stosowalności tego wsp. korekcyjnego.

    No, ale jakbyś ładował ze źródła prądowego, to czy miało by to większe
    znaczenie? Poza tym, stare "prostowniki", to trafo, mostek, czasem
    przełącznik w pierwotnym, bezpiecznik... tam nawet chyba nie miało by co być
    ogłupione?

  • 50. Data: 2012-02-05 16:51:21
    Od: "Waldek" <m...@n...dam>

> [...]

    > liczyć wytrącenia się parafiny z paliwa -- gdy nie ja zatankowałem...
    > Ogrzanie samochodu pomogło wtedy skutecznie.

    Kumpel ostatnio nie odpalil "zagazowanego"
    a benzyny wozil w baku tylko na rozruch.
    - pewnie mu sie woda wykroplila, po czym zamarzla ;)
    ==
    Ja jestem zwolennikiem benzyny
    przy moich przebiegach diesel jest nieoplacalny
    zas problemow znacznie mniej.
    -28... "dyg" i dziala ... tylko pierwszy bieg jakos ciezko wchodzi ;)
    ==
    w Lidlu 5zl litr rzepakowego
    ... tylko nie wiem przy jakiej temp. krzepnie :D