  • 1. Data: 2012-02-02 22:20:46
    Temat: Jaki to bezpiecznik?
    Od: "Feromon" <f...@w...pl>

    Witam!
    Dziś spotkałem sie z czymś, czego nie potrafię
    sam wyjaśnić.

    Piec CO elektryczny. Nie działa (znaczy nie włącza się po naciśnięciu
    guzika).
    Serwis kaze zmierzyć napięcia i sprawdzić bezpieczniki.
    Napięcia OK natomiast bezpieczniki... hmmmm... połowicznie.

    Tego dotyczy pytanie. Są dwa bezpieczniki. Topikowe. Na oko takim samym
    grubym drucikiem "szyte".
    Jednak jeden jest 5A a drugi 32 mA. Ten 5A daje zwarcie na mierniku.
    Ten 32 mA ma oporność 100 kohm około.

    Czy 32 mA topikowy może się tak przepalić, że diodę "Ready" zapala, a prądu
    nie puszcza???
    Za "moich czasów" topikowe 32 mA miały drucik cieńszy od włosa kociego....
    Urządzenie z roku 2002. Co to za "nowoczesny" bezpiecznik?

    Dzięki za jakąś naukę
    Feromon

  • 2. Data: 2012-02-03 07:32:19
    Temat: Re: Jaki to bezpiecznik?
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Witam!
    > Dziś spotkałem sie z czymś, czego nie potrafię
    > sam wyjaśnić.

    [..]

    > Jednak jeden jest 5A a drugi 32 mA. Ten 5A daje zwarcie na mierniku.
    > Ten 32 mA ma oporność 100 kohm około.

    Zmień miernik lub operatora miernika.
    Najprawdopodobniej źle zmierzyłeś. Może ma 100 ohm ?
    Bezpiecznik ma mieć albo przerwę albo przejście liczone w omach.
    Poza wyjątkowymi sytuacjami: zwęglenia + omomierz o wysokim zakresie
    megaomowym, to spalony bezpiecznik ma pokazać przerwę. Jeżeli jest inaczej
    to powtarzasz pomiar do skutku, aż uzyskasz prawidłowy wynik. Najczęstszy
    błąd, trzymanie rękami za końcówki i omomierz pokazuje oporność mierzącego
    nie mierzonego :)

    Pomiar na zasadzie: wykręcam bezpiecznik i coś tam gaśnie (wyłącza się itp)
    jest najzupełniej miarodajny. Bezpiecznik jest dobry.

    --
    Desoft

  • 3. Data: 2012-02-03 07:54:56
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 2 Feb 2012 23:20:46 +0100, Feromon napisał(a):

    > Ten 32 mA ma oporność 100 kohm około.

    Pewnie ma przerwę a ty mierzysz oporność swoich paluchów :)
    --
    Jacek

  • 4. Data: 2012-02-03 09:24:41
    Od: "Feromon" <f...@w...pl>

    Użytkownik "Desoft" <N...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > Pomiar na zasadzie: wykręcam bezpiecznik i coś tam gaśnie (wyłącza się
    > itp) jest najzupełniej miarodajny. Bezpiecznik jest dobry.

    :))
    Pomijając powtarzanie do skutku :))) znam się troche na pomiarach....
    Czy jest możliwe, że bezpiecznik 32 mA ma drucik
    po przepaleniu SPUCHNIĘTY do 0,5 mm i z NIEWIDOCZNĄ przerwą? Rezystancja 100
    kohm na pewno. Nie palcami.
    Po włożeniu go zapala się dioda, ale piec się nie włącza. Może to nie tylko
    bezpiecznik... :(((

    Feromon

  • 5. Data: 2012-02-03 10:28:36
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 3 Feb 2012 10:24:41 +0100, Feromon napisał(a):

    > Czy jest możliwe, że bezpiecznik 32 mA ma drucik
    > po przepaleniu SPUCHNIĘTY do 0,5 mm i z NIEWIDOCZNĄ przerwą? Rezystancja 100
    > kohm na pewno. Nie palcami.

    IMO nie jest możliwe. Zamieść zdjęcie, bo to o czym piszesz trudno nawet
    sobie wyobrazić. Topik 32 mA jest najmniejszy w ciągu znormalizowanym, a
    drucik jest niewidoczny gołym okiem (niemal). Ja w praktyce nawet takiego
    nie spotkałem. IMO sprawny powiniem mieć oporność rzędu oma czy dwóch.
    --
    Jacek

  • 6. Data: 2012-02-03 11:26:51
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

> [...]
    > Czy jest możliwe, że bezpiecznik 32 mA ma drucik
    > po przepaleniu SPUCHNIĘTY do 0,5 mm i z NIEWIDOCZNĄ przerwą? Rezystancja

    Musisz mieć w takim razie miernik z dużym napięciem pomiarowym, że wykrywa
    zwęglenie.
    Ja podobne zjawisko zauważyłem przy badaniu silników. Miernik na zakresie
    30Mohm dawał niejednoznaczne wyniki (Np.: 25Mohma), a megaomomierz pokazywał
    zwarcie.
    Bezpiecznik nie jest spuchnięty jak sugerujesz, obejrzyj pod lupą.

    > Po włożeniu go zapala się dioda, ale piec się nie włącza. Może to nie
    > tylko bezpiecznik... :(((

    Możliwe. Najprościej to będzie założyć nowy bezpiecznik. :)

    --
    Desoft

  • 7. Data: 2012-02-04 00:25:46
    Od: "Feromon" <f...@w...pl>

> [...]
    > Bezpiecznik nie jest spuchnięty jak sugerujesz, obejrzyj pod lupą.

    > Możliwe. Najprościej to będzie założyć nowy bezpiecznik. :)

    Nie wiedziałem do wczoraj o istnieniu zwłocznych bezpieczników 32 mA w
    formie spiralki,
    która wyglada dla ślepego 50latka jak drucik. Po wymianie piecyk CO śmiga
    jak nówka.

    Człowiek całe życie się się uczy, a głupi umiera...

    Feromon
    PS. Dziękuję za wsparcie...

  • 8. Data: 2012-02-04 16:54:58
    Od: Padre <P...@n...net>

> [...]
    > śmiga jak nówka.
    >
    > Człowiek całe życie się się uczy, a głupi umiera...

    Miałem wczoraj o tym napisać ale zapomniałem :) więc już chciałem pisać
    ale widzę że już wiesz, ja dla odmiany używałem w swojej praktyce
    zawodowej bezpieczników 32mA wyłącznie w postaci spiralki i nigdy nie
    widziałem innych :) Przy swojej 48 letniej ślepocie w sprawnym 32mA z
    prostym drucikiem zapewne nie widział bym w środku niczego i dziwił się
    że jednak przewodzi prąd :)