  • 21. Data: 2009-10-10 21:06:23
    Temat: Re: korpusy polprofesjonalne (i realne ceny)
    Od: "PW" <c...@p...wytnijto.e-wro.pl>

    news:haqrr7$f1e$1@nemesis.news.neostrada.pl...
    > Użytkownik wrote:
    >
    > Mógłbyś napisać coś więcej na ten temat?
    > Co miałoby wpływać na pogorszenie własnosci starego
    > szerokiego kąta w cyfrowym korpusie?

    Cholerna telecentryczność. Nie wierzyłem w to, aż sam się przekonałem. Stare
    szkła mają często dość małą w porównaniu z wymiarami matrycy średnicę tylnej
    soczewki, co powoduje, że promienie światła padają na brzeg matrycy pod dość
    odległym od pionu kątem. A że nad elementami światłoczułymi są soczewki
    skupiające, to światło padając na taką soczewkę pod kątem ulega
    rozproszeniu, a co gorsza trafia potem na sensor sąsiadujący z soczewką, a
    nie ten leżący pod nią. Efekt - fatalny spadek ostrości, promieniste
    rozmycie obrazu na brzegach kadru, nie do skorygowania w programach do
    obróbki rawów. Nowe szkła mają dużo większą tylną soczewkę, więc światło
    pada na brzegi matrycy bardziej prostopadle. To pogorszenie jakości widać
    mniej więcej od ogniskowych 40mm w dół dla FF, czyli od 28mm w dół dla
    matryc APS. Mam rosyjski (ha, radziecki) obiektyw MIR 24N 2/35 od Kiewa 19 z
    nikonowskim bagnetem i obraz z niego jest zupełnie kiszkowaty na brzegach
    przy FF, dużo gorszy od całkiem przeciętnych, ale nowych cyfrowych zoomów.
    Standard i dłuższe szkła są już OK.

    zdrówka, PW

  • 22. Data: 2009-10-10 21:10:23
    Od: "PW" <c...@p...wytnijto.e-wro.pl>

    Użytkownik "PW" <c...@p...wytnijto.e-wro.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > średnicę tylnej soczewki, co powoduje, że promienie światła padają na
    > brzeg matrycy pod dość odległym od pionu kątem.

    Autopoprawka, nie do końca chodzi o wymiary tylnej soczewki, raczej po
    prostu o inną konstrukcję optyczną :)

    zdrówka, PW

  • 23. Data: 2009-10-10 22:00:28
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Nic dodać - nic ująć od tego, co napisali przedpiścy. Jeśli ma do
    dyspozycji kwotę 1000zł i nie ma w tej chwili systemowych szkieł z
    autofokusem, to niewiele można mu poradzić. Jak ma szkła na gwint M42,
    to można polecić Pentaksa. Ma przynajmniej duży wizjer (spośród tańszych
    i używanych aparatów). Najlepiej *istD, *istDS, *istDS2 (naprawdę duże
    wizjery jak na APS-C), lub trochę mniejszy wizjer z K100D/K100DS +
    muszla powiększająca i można ostrzyć na matówce. Do tego jest
    potwierdzenie ostrości.
    Z innych starszych aparatów to jeszcze Sony A100 - też bardzo duży
    wizjer nadający się do manualnego ostrzenia i stabilizacja.
    Starsze Canony i Nikony mają mniejsze wizjery i to może być poważnym
    problemem przy próbach ostrzenia na matówce.
    Kolejna sprawa to telecentryczność i tzw.crop. Jeśli ma obiektywy o
    długich ogniskowych, to nie powinno być problemu (50mm i więcej).
    A crop jest związany z tym, że matryca APS-C jest 2x mniejsza od filmu
    135, więc kąt widzenia obiektywu 50mm na lustrzance APS-C będzie taki,
    jak kąt widzenia obiektywu 75mm na filmie.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 24. Data: 2009-10-10 22:25:08
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@k...pl>

    Użytkownik "Mikolaj Machowski" <m...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Czyli jeśli są jakieś szkła do wykorzystania to Pentax jest najlepszym
    > wyjściem. A nawet jeśli nie są to Pentax i tak jest całkiem niezłym
    > wyborem.

    Zwłaszcza, że pentax ostatnio poszerzył ofertę kolorystyczną:
    http://www.pentax.jp/japan/imaging/digital/slr/k-x/i
    mage/fea5_img03b.jpg

    --
    Yogi(n)

  • 25. Data: 2009-10-10 22:31:06
    Od: Mikolaj Machowski <m...@w...pl>

    Maciek napisał:

> [...]

    Czyli jeśli są jakieś szkła do wykorzystania to Pentax jest najlepszym
    wyjściem. A nawet jeśli nie są to Pentax i tak jest całkiem niezłym

    m.
    --
    Czymże jest miłość wobec befsztyka z cebulką?
    - Somerset Maugham

  • 26. Data: 2009-10-10 23:00:21
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze StaM:

    > D90 nie jest polprofesjonalna.

    Przeczytaj dokładnie o co w tej "półprofesjonalności" chodzi. Ja z
    pierwszego posta zrozumiałem że ktoś szuka aparatu do robienia zdjęć w
    "trudnych warunkach", przy czym "trudne warunki" to nie krew, śnieg i błoto,
    tylko wysokie ISO. Więc ten ktoś pomyślał sobie, że potrzebuje do tego profi
    sprzętu. Na szczęście obecnie to już nieprawda.

  • 27. Data: 2009-10-11 07:39:03
    Od: Kapsel <k...@p...onet.pl>

    Sat, 10 Oct 2009 12:34:54 -0700 (PDT), StaM napisał(a):

    > D90 nie jest polprofesjonalna. Czysta amatorszczyzna z filmikami
    > i tematycznymi programikami. Nie sadzilem ze na starosc bede tak
    > tandetny sprzet. Moze polubie, ale watpie. Przesiadlem sie z Fuji
    > s5pro
    > , bo wkurzyla mnie wspolpraca tego modelu z kartami CF.

    Ojej, ale cóż to za ujma, że aparat może nakręcić film?
    Nie chcesz - nie korzystasz, miarą profesjonalizmu powinny być porządane
    funkcjonalności, a nie fakt, że coś tam jeszcze niepotrzebnego jest...

    --
    Kapsel
    http://kapselek.net

  • 28. Data: 2009-10-11 09:06:04
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 11 Oct 2009 01:00:21 +0200, Mateusz Ludwin napisał(a):

    > Przeczytaj dokładnie o co w tej "półprofesjonalności" chodzi. (...)
    >Więc ten ktoś pomyślał sobie, że potrzebuje do tego profi
    > sprzętu. Na szczęście obecnie to już nieprawda.

    Nie tylko, z polprofesjonalnoscia chodzilo glownie o to, ze (przynajmniej w
    paru znanych mi przypadkach) modele z tej polki powinny miec wieksza
    trwalosc - a w gre mial wchodzic zakup sprzetu uzywanego.

    --
    pozdrawiam,
    Maciek

  • 29. Data: 2009-10-11 11:52:30
    Od: Adam 'Adak' Kępiński <a...@g...pl>

    > Zwłaszcza, że pentax ostatnio poszerzył ofertę kolorystyczną:
    > http://www.pentax.jp/japan/imaging/digital/slr/k-x/i
    mage/fea5_img03b.jpg

    I tak naprawdze bedzie dsotepnych 100 wersji tego samego modelu? Wszedzie?
    Czy tylko 3 glowne, a reszta w katalogu?

    --
    Adam 'Adak' Kępiński a...@t...pl GG: 1004327

  • 30. Data: 2009-10-11 11:52:47
    Od: StaM <a...@y...com>

    On 11 Paź, 11:06, Maciek <d...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > paru znanych mi przypadkach) modele z tej polki powinny miec wieksza
    > trwalosc - a w gre mial wchodzic zakup sprzetu uzywanego.

    Zgadzam sie z tym w pelni. Profesjonalny aparat to usczelnione,
    wytrzymale body z szybkim aefem, do zdjec "papparazi"
    W studio wystarczy zwykla Mamiya z dupka, lub Canon D5.
    Pozdrawiam pieknie.
    StaM