  • 11. Data: 2009-11-16 00:15:18
    Temat: Re: jednoczesne wlaczenie kilku komputerow
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Użytkownik "Konop" <k...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:hdq13f$br2$1@inews.gazeta.pl...

    > Ciekawe, czy masz teraz spełniony warunek SZYBKIEGO wyłączenia jakby
    > co....

    Przy zwarciu zapewne tak, przy małym przeciążeniu zapewne nie. Poza tym,
    czy dawne bezpieczniki (chyba topikowe się to nazywało) składające się z
    piasku i drucika o odpowiednim przekroju nie miały charakterystyki
    przypominającej bardziej bezpieczniki typu "C", niż "B"?

    No więc co zaproponujesz, jeśli bezpiecznik główny to 16A i raczej nie
    ma szans go zmienić bo jest niedostępny bez wezwania elektryka. Natomiast
    bezpieczniki typu "B" wywalać potrafiło kilka razy dziennie, np. podczas
    pracy mikrofalówki, czy też podczas włączania listwy ze sprzętem
    komputerowym?

  • 12. Data: 2009-11-16 17:50:47
    Od: "j.r." <j...@g...pl>

    mule wrote:
> [...]
    > jednoczesnie
    > wlaczyc 17 kompow pomyslalem sobie ze wyjme we szystkich kompach
    > kabelek od
    > wlacznika (plyta ATX) a w to miejsce polacze rownolegle przewodem piny
    > od
    > zasilania a na koncu wlacznik(cos na zasadzie starej sieci BNC) tylko
    > ze na
    > pinie wlacznika mam napiecie 5V i czy jak polacze nawet dwie plyty to
    > czy
    > czegos nie popale? jak to zrobic o ile to wogole mozliwe tak aby bylo

    Ja bym zastosowal 16 transoptorow wlaczonych do 16 komputerow slave C do
    +5V na wlacznik a E na mase. Natomiast od mastera po 2 transptory
    polaczone szeregowo z rezystorami ok 220R (10mA/na pare) podlaczone miedzy
    +5V
    standby a +5V do wlacznika.
    Dzieki takiemu ukladowi komputery moga byc zasilane z roznych faz i caly
    czas podlaczone do sieci (unika sie piku pradu w momencie wlaczania
    zasilania
    sieciowego dla wszystkich zasilaczy).
    --
    pzdr, j.r.

  • 13. Data: 2009-11-16 18:00:25
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > Dzieki takiemu ukladowi komputery moga byc zasilane z roznych faz i caly
    > czas podlaczone do sieci (unika sie piku pradu w momencie wlaczania

    Wiesz, z tym pikiem to nie wiem o co chodzi - wszak w momencie startu
    MASTERA z drobnym opóźnieniem (ms) startują WSZYSTKIE SLAVE'y
    jednocześnie... a tego z fazami, to już totalnie nie rozumiem :/... co
    ma faza do rzeczy?? :P...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 14. Data: 2009-11-16 18:11:01
    Od: "j.r." <j...@g...pl>

    Konop wrote:

> [...]
    > MASTERA z drobnym opóźnieniem (ms) startują WSZYSTKIE SLAVE'y
    > jednocześnie... a tego z fazami, to już totalnie nie rozumiem :/... co
    Odnioslem się do pomyslu podlaczenia wszystkich komputerow do jednej
    fazy i zalaczania ich przez odlaczenie zasilania sieciowego i powtornego
    zalczenia zasilania sieciowego dla wszystkich komputerow naraz.
    Gdy beda podlaczone na stale do zasilania sieciowego a zalaczane
    przez transoptory kondensatory filtrujace po stronie sieciowej sa caly
    czas naladowane i w momencie zalaczania pik pradowy jest znacznie mniejszy.
    A gdy nie musza byc podlaczone pod jedna faze do wylaczania moga byc
    rozbite na 3 fazy w celu rownego rozlozenia obciazenia.
    --
    pzdr, j.r.

  • 15. Data: 2009-11-16 20:17:05
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > A gdy nie musza byc podlaczone pod jedna faze do wylaczania moga byc
    > rozbite na 3 fazy w celu rownego rozlozenia obciazenia.

    Fakt, masz rację, choć można przecież zastosować wyłącznik 3-fazowy i
    część problemów by się rozwiązała :)... dlatego nie bardzo rozumiałem ;)...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 16. Data: 2009-11-16 20:24:43
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    mule <p...@g...com> wrote:

    > otoz chce zrobic (WoL nie wchodzi w rachube) tak abym mogl
    > jednoczesnie
    > wlaczyc 17 kompow

    Zglaszany tu przez kogos pomysl uaktywnienia w BIOSie automatycznego
    startu po powrocie zasilania jest chyba idealny. Jesli nie - plyt
    równolegle bym raczej nie laczyl, raczej rzad przekazników lub
    transoptorów uruchamiajacych poszczególne komputery.

    > czegos nie popale? jak to zrobic o ile to wogole mozliwe tak aby
    > bylo
    > ok

    Problemem moze byc równoczesny start tylu duzych komputerów z jednej
    linii zasilajacej, jesli mozesz to ja rozbij, jesli nie - pomysl
    moze nad nierównoczesnym startem. Mialem tu troche doswiadczen z
    pewna serwerownia - 16 dosc sporych serwerów, w kazdym po dwa
    zasilacze i calosc pierwotnie pracowala z jednego obwodu.
    Bezpiecznik mial spory zapas a mimo to po padzie zasilania, jaki sie
    tam kiedys wydarzyl nie dawalo sie tej sciany komputerów za zadne
    skarby wlaczyc. Komputery startowaly samoczynnie po powrocie
    zasilania i... i dupa. Ich równoczesny start skutecznie wywalal owo
    zasilanie. Potrzebne bylo wyciagniecie wtyczek polowy serwerów i
    stopniowe zalaczanie, a potem byla przeróbka instalacji :-)

    J.

  • 17. Data: 2009-11-16 22:39:49
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    j.r. pisze:

> [...]
    > +5V na wlacznik a E na mase. Natomiast od mastera po 2 transptory
    > polaczone szeregowo z rezystorami ok 220R (10mA/na pare) podlaczone miedzy

    A jeżeli ktoś chce gotowca to najprościej będzie kupić listwę zasilającą
    sterowaną chociażby przez sieć Ethernet. Dla 17 kompów wystarczy jedna
    listwa 8-gniazdowa (po 2-3 komputery do każdego gniazdka listwy).

    Pierwszy z brzegu link:
    http://www.profipc.pl/pdu/amzh-1623sw-08-1.php

    Przy takiej listwie włączanie kolejnych gniazd w niezbędnych odstępach
    (np. co 15 sekund) sprowadza się do banalnego skryptu wysyłającego
    polecenia przez sieć. Można oczywiście też włączać ręcznie. A przy
    okazji można też monitorować ile zużywają mocy podłączone urządzenia.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 18. Data: 2009-11-17 00:23:30
    Od: "j.r." <j...@g...pl>

    Adam Dybkowski wrote:

> [...]
    > polecenia przez sieć. Można oczywiście też włączać ręcznie. A przy
    > okazji można też monitorować ile zużywają mocy podłączone urządzenia.

    Bardzo fajna, jesli ktoś ma fundusze zeby dokupic sprzet za 880+VAT to ok.
    Zastanawiam się tylko ile mocy bierze jeden komputer maksymalnie?
    100W? 300W? 1700W ok ale 5100W na jednym gniazdku 1 fazowym to
    troche duzo.
    --
    pzdr, j.r.

  • 19. Data: 2009-11-20 22:14:35
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    j.r. pisze:

> [...]
    > Zastanawiam się tylko ile mocy bierze jeden komputer maksymalnie?
    > 100W? 300W? 1700W ok ale 5100W na jednym gniazdku 1 fazowym to

    No to jaki problem pociągnąć to globalne zasilanie tylko do styczników,
    którymi dopiero będzie załączane zasilanie konkretnych grup komputerów
    (wtedy mogą być oczywiście różne grupy z różnych faz).

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 20. Data: 2009-11-21 06:06:08
    Od: "j.r." <j...@g...pl>

    Adam Dybkowski wrote:

    > No to jaki problem pociągnąć to globalne zasilanie tylko do
    > styczników, którymi dopiero będzie załączane zasilanie konkretnych
    > grup komputerów (wtedy mogą być oczywiście różne grupy z różnych faz).

    Dla mnie zaden tylko zaplacic 880 + VAT za mozliwosc wlaczania stycznikow
    przez LAN tracac mozliwosc kontroli pobieranego pradu nie wydaje sie
    optymalne.
    Prosciej i taniej byloby zastosowac jakis modul pod USB lub RS232
    dla mastera, ktoryby zalaczal styczniki. Nie wiem tylko na jakim poziomie
    autor watku ma wiedze i mozliwosci techniczne.
    Mozliwe ze najlepsze dla autora watku rozwiazanie to 2 zaproponowane przez
    Ciebie
    listwy podlaczone pod 2 rozne fazy. Mniej komplikacji
    elektryczno-mechanicznych
    dajac jednoczesnie kontrole nad pobierana moca oraz mozliwosc zasilania z 2
    faz.

    Bez opinii autora oraz okreslenia budzetu na ta przerobke nie ma mozliwosci
    wywnioskowac nic wiecej.
    --
    pzdr, j.r.