  • 41. Data: 2009-06-23 08:09:15
    Temat: Re: jaki kalibrator?
    Od: Czornyj <m...@c...pl>

    > Powiekszenia b&w w procesie barwnym, na kolorowym papierze sa
    > kompletnie bez sensu, chyba ze chcesz jakas "sepie" np.

    Nie są kompletnie bez sensu, bo ekonomicznie jakieś tam uzasadnienie
    dla nich się znajdzie, ale faktycznie nie jest to najszczęśliwsza
    technologia do powiększeń czarno-białych i do efektów uzyskiwanych z
    K3 zawsze będzie temu daleko. A że profile są potrzebne również i w
    druku czarno-białym, to inna sprawa.

  • 42. Data: 2009-06-24 11:00:26
    Od: "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl>

    Czornyj wrote:
> [...]
    ow/id/621

    > Wogóle nie bardzo jest sens oświetlać pomieszczenia, a cd/m^2 to
    > jednostka służaca do pomiaru jaskrawości powierzchni. Pomieszczenie
    > należy oświetlić raczej przytłumionym światłem, które w miarę
    > możliwości nie powinno zaświetlać monitora, a do tego celu najlepiej
    > używać:

    no nie zgodzę się...
    wielokrotnie popełniany błąd to zbyt mało światła..
    problemem są zbyt mocno świecące monitory
    o ile jak ktoś ma starą bańkę co mu świeci 50-80 cd/m to jeszcze standardowe
    60-100 W na suficie wystarczy
    ale jak ktoś ma LCD który świeci 300cd/m a przy zejściu do 120 jego krzywa
    zaczyna przypominać krzywą S (albo co gorsza wynik badań EKG) to nawet przy
    tych 120 trzeba wprowadzić do pomieszczenia światło... i to całkiem sporo...
    z moich doświedczeń wynika że jakieś 20-30W/m2 (halogenów)
    daje to jakąś jedną świetlówkę na 6m2

    > - halogenów Solux Daylight 4700K - jest to źródło światła o
    > najdoskonalszej charakterystyce spektralnej

    te halogeny nie nadają się do oświetlania stanowisk pracy
    do pracy musimy mieć coś chłodniejszego...

    one nadają się do oglądania zdjęć (na zasadzie najtańsze od biedy daje radę)

    > - CCFL Philips Graphica Pro TL-D 950
    to już prędzej...

    > To zależy od minilabu. RIP maszyny ma zapięty uśredniony profil
    > generyczny, który nie jest zbyt dokładny. Jeśli jednak są precyzyjne
    > profile dla konkretnego podłoża, to lepiej dla pewności skonwertować i
    > zapisać bez załączania profilu - dzięki temu mamy pewność, że maszyna
    > nie skonwertuje potem naszego zdjęcia do profilu generycznego.
    > Osobiście stosuję jeszcze profile wygenerowane z różnymi algorytmami
    > odwzorowań percepcyjnych, tylko tego niestety minilaby na razie zwykle
    > nie udostępniają.

    pisałem o Labach
    w drukarkach, drukarniach itp - co innego...

    --
    pozdrawiam - Zbigniew Kruk

  • 43. Data: 2009-06-24 11:43:20
    Od: Tom01 <b...@p...mastiff.popraw.kolejnosc>

    zkruk [Lodz] pisze:
> [...]
    > krzywa zaczyna przypominać krzywą S (albo co gorsza wynik badań EKG) to
    > nawet przy tych 120 trzeba wprowadzić do pomieszczenia światło...

    Bardzo słusznie. Tyle, że jeśli monitor wyjeżdża w krzaki przy tak
    wysokich poziomach jaskrawości, to w ogólności słabo się nadaje do
    grafiki. Te co się nadają, mają bardzo porządne własności przy 80nitach.

    --
    Tomasz Jurgielewicz
    Masz problem z kolorem? Wal śmiało!

  • 44. Data: 2009-06-24 12:08:47
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2009-06-22 23:27:23 +0200, Grzegorz Krukowski <r...@o...pl> said:

    > Momento, momento, nie tak szybko. Skoro lab udostępnia profil
    > (zakładam że aktualny), to chyba sam z niego korzysta? Czy też profil
    > dany klientowi i profil ,,wewnętrzny'' używany przez masznynę to dwa
    > różne profile?

    Zależy od tego jak jest ustawiona na maszynie polityka zarządzania
    profilami (a może być na kilka różnych sposów, nie ma tu żadnych
    standardów). Oraz od bystrości obsługi. Bezpieczniej jest samemu
    skonwertować i dać bez podpinania profilu - to rozwiązanie daje większą
    kontrolę (np. nad intendami, możliwość podkorygowania czegoś po
    konwersji) i jest bardziej idiotoodporne.

    de Fresz

  • 45. Data: 2009-06-24 12:09:38
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2009-06-22 07:37:36 +0200, Jakub Jewuła <b...@s...com.pl> said:

    > Obawiam sie, ze Ci sie proofy z labami pomerdaly. Nie ta bajka :)
    >
    > Pomijajajc juz, ze nawet przy RIPach do proofow robi sie na odwrot -
    > raz linearyzacja, co jakis czas tylko profilowanie. No i kontrola efektow.

    Obawiam się, że Ci się znaczenie słowa "linearyzacja" pomerdało ;-)

    de Fresz

  • 46. Data: 2009-06-24 12:11:23
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    > Obawiam się, że Ci się znaczenie słowa "linearyzacja" pomerdało ;-)

    Uzywam go w takim znaczeniu jakie wystepuje np. w instrukcji od Best Proofa.
    I w takim jak uzywaja producenci ploterow, np. Epson.

    Nie wykluczam, ze wszyscy sie myla :)

  • 47. Data: 2009-06-24 12:16:04
    Od: Czornyj <m...@c...pl>

    > no nie zgodzę się...
    Praca przy tak wysokim poziomie jaskrawości skutkuje wykręceniem
    kontrastu na monitora na zbyt wysoki poziom. Pomijam już ergonomię -
    przy 300cd/m^2 trzeba pracować w okularach przeciwsłonecznych. Do
    poprawnego odwzorowania kontrastowości odbitki fotograficznej monitor
    powinien być skalibrowany do 80-120cd/m^2 (w zależności od
    wyświetlacza), lub do ok. 140-180cd/m^2 jeśli stosujemy softproofing z
    symulacją podłoża. Przy wyższych poziomach jaskrawości nadmierny
    kontrast da nam wizualnie zbyt nasycone barwy i uniemożliwi precyzyjną
    korektę cieni - pow. kontrastu 400:1 biel zacznie nas oślepiać, przez
    co nie zobaczymy już detali w cieniach.

    Wszystkie profile urządzeń zewnętrznych liczone są dla iluminantu D50,
    i Soluxy sprawdzają się bardzo dobrze. Otoczenie wogóle nie powinno
    być zbyt jaskrawo oświetlone, szczególnie jeśli nie jesteśmy w stanie
    zapewnić, by miało neutralne barwy. Mało kto jest w stanie malować
    ściany walorem Munsell 8 i umeblować pokój ślicznymi, szarymi
    mebelkami. Dlatego oświetlenie powinno być stonowane, w miarę
    możliwości nie zaświetlać monitora i stanowiska do oceny porównawczej
    powiększeń i służyć tylko temu, byśmy nie męczyli się przenosząc wzrok
    z jasnego monitora na ciemne otoczenie. Z tego punktu widzenia jego
    barwa jest bez większego znaczenia, istotne jest tylko światło
    stosowane do bezpośredniego oświetlenia odbitki - i to powinno być
    mocne i możliwie zbliżone do D50.

    > pisałem o Labach
    Ja też pisałem o minilabach ;) Przecież nie będę na grupie
    fotograficznej pisał o offsecie...

  • 48. Data: 2009-06-24 12:21:51
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2009-06-24 14:11:23 +0200, Jakub Jewuła <b...@s...com.pl> said:

    > Uzywam go w takim znaczeniu jakie wystepuje np. w instrukcji od Best Proofa.
    > I w takim jak uzywaja producenci ploterow, np. Epson.

    Tzn?

    de Fresz

  • 49. Data: 2009-06-24 12:38:01
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    de Fresz wrote:

    > Tzn?

    Nie chce mi sie :)

  • 50. Data: 2009-06-24 17:10:05
    Od: "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl>

    Czornyj wrote:
> [...]
    > powinien być skalibrowany do 80-120cd/m^2 (w zależności od
    > wyświetlacza), lub do ok. 140-180cd/m^2 jeśli stosujemy softproofing z

    to co napiałem poprzednio nie napisałem zbyt dokładnie - i chyba nie
    przekazałem tego co chciałem...
    LCD - okolice 120 cd/m2
    do tego trzeba dopasować światło - IMHO z mojego doświadczenia na poziomie
    80 cd/m2

    przy zejściu niżej z jasnością monitora - światła proporcjonalnie mniej
    przy wchodzeniu wyżej - światła więcej...

    jeśli mamy skalibrowany monitor linijkowo na 120 - a w pokoju ciemno -
    zdjęcia będą za ciemne w efekcie
    jeśli jednak mamy 120 , a w okno wali nam słońce - zdjęcia będą za jasne...
    bo.. bo my też rozróżniamy jakiś tam ograniczony kontrast i nasz wzrok
    dostosowuje się...

> [...]

    > barwa jest bez większego znaczenia, istotne jest tylko światło
    > stosowane do bezpośredniego oświetlenia odbitki - i to powinno być

    to już jest wyższa jazda...
    ale można przynajmniej myśleć o tym, by nie wprowadzać głupich rozwiązań...
    np. (ze słyszenia) jeden z forumowiczów miał pokój czerwony - strażacka
    czerwień...
    i się dziwił że mu zielone odbitki wychodzą...