    From: "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: jaki kalibrator?
    Date: Wed, 24 Jun 2009 19:10:05 +0200

    Czornyj wrote:
    > Praca przy tak wysokim poziomie jaskrawości skutkuje wykręceniem
    > kontrastu na monitora na zbyt wysoki poziom. Pomijam już ergonomię -
    > przy 300cd/m^2 trzeba pracować w okularach przeciwsłonecznych. Do
    > poprawnego odwzorowania kontrastowości odbitki fotograficznej monitor
    > powinien być skalibrowany do 80-120cd/m^2 (w zależności od
    > wyświetlacza), lub do ok. 140-180cd/m^2 jeśli stosujemy softproofing z

    to co napiałem poprzednio nie napisałem zbyt dokładnie - i chyba nie
    przekazałem tego co chciałem...
    LCD - okolice 120 cd/m2
    do tego trzeba dopasować światło - IMHO z mojego doświadczenia na poziomie
    80 cd/m2

    przy zejściu niżej z jasnością monitora - światła proporcjonalnie mniej
    przy wchodzeniu wyżej - światła więcej...

    jeśli mamy skalibrowany monitor linijkowo na 120 - a w pokoju ciemno -
    zdjęcia będą za ciemne w efekcie
    jeśli jednak mamy 120 , a w okno wali nam słońce - zdjęcia będą za jasne...
    bo.. bo my też rozróżniamy jakiś tam ograniczony kontrast i nasz wzrok
    dostosowuje się...

> [...]

    > zapewnić, by miało neutralne barwy. Mało kto jest w stanie malować
    > ściany walorem Munsell 8 i umeblować pokój ślicznymi, szarymi
    > mebelkami. Dlatego oświetlenie powinno być stonowane, w miarę
    > możliwości nie zaświetlać monitora i stanowiska do oceny porównawczej
    > powiększeń i służyć tylko temu, byśmy nie męczyli się przenosząc wzrok
    > z jasnego monitora na ciemne otoczenie. Z tego punktu widzenia jego
    > barwa jest bez większego znaczenia, istotne jest tylko światło
    > stosowane do bezpośredniego oświetlenia odbitki - i to powinno być

    to już jest wyższa jazda...
    ale można przynajmniej myśleć o tym, by nie wprowadzać głupich rozwiązań...
    np. (ze słyszenia) jeden z forumowiczów miał pokój czerwony - strażacka
    czerwień...
    i się dziwił że mu zielone odbitki wychodzą...

    > Ja też pisałem o minilabach ;) Przecież nie będę na grupie
    > fotograficznej pisał o offsecie...

    pozdrawiam - Zbigniew Kruk