  • 41. Data: 2018-09-20 21:42:35
    Temat: Re: Czajnik... Re: jak usunąć nalot?
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2018-09-20 o 19:33, HF5BS pisze:
> [...]
    Można do czajnika doprowadzać prąd poprzez układ z jakąś cewką, dającą
    na uzwojeniu wtórnym jakieś-tam napięcie, a do jego detekcji użyć
    czujnika zaniku napięcia. Gdy czajnik przestanie żreć prąd, to czujnik
    (zasilany z baterii) zapiszczy. Mam taki, ale na 230V, więc raczej odpada.

  • 42. Data: 2018-09-20 21:45:18
    Temat: Re: jak usunąć nalot?
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > W obwodzie czajnika czai się prąd o natężeniu circa 8A. Przy spadku
    > 1-2V oznacza to moc 8-16W. To się nada do użycia nawet gdy układ
    > będzie zrealizowany w technice lampowej.

    Może i zrobię kiedyś, dla zabawy czemu nie? Ale raczej chcę układu, który
    nie padnie przy byle potrąceniu. Muszę tylko na razie uzwojenia przeliczyć,
    żeby miało co się przetransformować.

    > To się da zrobić nawet bardzo niezależnie od czajnika. Zdalnie -- tak,

    Ale uzależniasz się od jego konkretnych właściwości, tego czajnika. A ja
    chcę, żeby to jednak było możliwie niezależne.

    > że będzie wyglądało jakby urządzenie korzystało z efektu splątania
    > kwantowego. Czas gotowania jest krótki (około stu sekund) i przewidywalny.
    > Zależny od ilości wlanej wody, ale w praktyce nie jest to problemem.
    > Minutnik do gotowania jajek z dzwonkiem spełni zadanie, nawet zabrany
    > do innego pomieszczenia.

    Można i tak, sam dziś ze dwa razy przegapiłem zagotowanie, jak mi TŁ szumi,
    latem trzeba otworzyć okno, bo inaczej się ugotować można. latem,
    słonecznego dnia, potrafi być w pokoju ponad 30 stopni.
    Nie słyszałem klapnięcia wyłącznika, a muszę minimalizować ilość
    przeszkadzajek, czyli, takich minutników mógłbym sobie i 50 nastawiać do
    różnych rzeczy, ale bym pierdolca dostał, zanim bym to ogarnął. Minutnik,
    czy inne takie rozwiązanie raczej odpada, choć doraźnie może go użyję.
    Albowiem nie przewidzę różnic w czasie spowodowanych choćby przewiewem w
    pomieszczeniu. Muszę mieć sygnalizację, która zapiszczy (zabrzęczy, zawyje,
    zachrobocze, zapierdzi, itd) dokładnie w momencie, kiedy powstanie sytuacja,
    której oczekuję. Za wcześnie, to ucieknie mi myśl, bo będę musiał czekać, aż
    czajnik dojdzie, za późno, doczekać aż ostygnie na tyle, że pozwoli mi znów
    załaczyć gotowanie (trwa to 1-2 minuty), wprawdzie radzę sobie ręcznie
    wymuszając trzymanie przełacznika, ale też traktuję to okazyjnie, doraźnie.
    Jak we właściwym czasie - odkładam PC na stos, obsługuję przerwanie,
    zdejmuję PC ze stosu.
    Wypróbuję różne sposoby, z lampami z ciekawości też, ale najpierw ma
    zadziałać to, co kombinuję.

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.

  • 43. Data: 2018-09-20 22:00:03
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    HF5BS pisze:

    > Można i tak, sam dziś ze dwa razy przegapiłem zagotowanie,

    Kupiłem sobie czajnik najmniejszy z możliwych (ale z mocą typową, 2kW).
    Nalewam wody ile mi potrzeba, gotuje się wtedy błyskawicznie. Robię
    "pstryk", przygotowuję kubek i herbatę, nie muszę na nic czekać, bo
    woda już bulgoce. Radzę sobie nawet bez minutnika.

    Jarek

    --
    -- Baco, macie wrzątek?
    -- Mam, ino ze zimny.

  • 44. Data: 2018-09-20 22:55:13
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "JaNus" <bez@adresu> napisał w wiadomości

> [...]
    > czujnika zaniku napięcia. Gdy czajnik przestanie żreć prąd, to czujnik
    > (zasilany z baterii) zapiszczy. Mam taki, ale na 230V, więc raczej odpada.

    Dla mojej koncepcji rzeczywiście, ale, skoro mamy układ, to go pewnie
    umieścimy w jakiejś obudowie. Cóż by szkodziło, ten czujnik także tam
    zapakować? Tylko nie zapomnieć, żzeby nie wyło pół dnia, jak np. nastawi się
    wodę, zagotuje się, czajnik się wyłączy, piszczyk zaalarmuje i sąsiadów
    cholera jasna trafi, albo lokatorów, czy zwierzęta. Bo np. coś nam wypadło i
    w międzyczasie sobie gdzieś poszliśmy. Tak myślę, po 15 sekundach rozpiąć.
    Bo to, co opisałeś, niemal dokładnie odpowiada temu, co chcę zrobić. Tylko
    szczegółami się różnimy, ale zgadzamy co do zasady.

  • 45. Data: 2018-09-20 23:07:19
    Temat: Czajnik elektryczny... Re: jak usunąć nalot?
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > zapiszczał. Bo wodę mam kiepską, zagotować (no, prawie) jest niezbędnym,
    > ale herbata, aby zachowała aromat, nie może być zalewana wrzątkiem. A
    > jaka temperatura jest odpowiednia? No cóż, rzecz gustu. Ale mi, po
    > różnych próbach, wyszło na te 78?

    Ja mam w pracy, pewnie kojarzysz, taką grzałko-lodówkę, co wstawia się
    baniaki (18,9 litra) i są dwa kraniki naciskane. Jeden chłodzi, a z drugiego
    leci ciepłe. W jeszcze poprzedniej pracy, tak robiliśmy herbatę, może takie
    urządzonko i termostatem ustawić, albo jakiś fotograficzny przerobić... mam
    świeżą grzałkę pralkową, nówka sztuka, jedynie 5 minut może śmigana, bo
    kocioł z bębnem okazał się bardziej dziurawy niż myślałem i grzałka
    wyleciała do szafy, kurzyć się, nawet kamieniem nie obrosła. 2kW. Już sobie
    wyobrażam, na takiej grzałce zrobić te 78 stopni :)
    Żart (nie do końca) :), ale serio pomyślałem o rozwiązaniu z grzałką
    pralkową w zbiorniku, co przechowa już przegotowaną wodę. I dogrzeje w razie
    potrzeby.
    Coś jak bojler, ale taki wyspecjalizowany. (dumam po prostu, czy
    pokombinowanie własnymi siłami, nie da lepszych rezultatów? Bo co do
    mojego - wypróbuję różne sposoby, najpierw mój, żeby nie przerywać
    koncepcji)

  • 46. Data: 2018-09-20 23:22:33
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

> [...]
    > "pstryk", przygotowuję kubek i herbatę, nie muszę na nic czekać, bo
    > woda już bulgoce. Radzę sobie nawet bez minutnika.

    Do małych ilości tak, ale, jak chcę nabić pełen baniak, bo np. robię sobie
    pełen dzbanek 2l, to nie ma siły, trzeba poczekać. Pół biedy, jak jestem w
    kuchni, bo coś robię, ale, jak chcę się napić herbaty, a akurat mi przy
    kompie zabrakło, to nie chcę choćby na minutę odchodzić, by nic nie robić,
    nalewam, nastawiam, idę do kompa i nasłuchuję, czy kliknęło. Już lepiej do
    klopa odcedzić kartofle w tym czasie...
    Kliknie, idę do czajnika, zalewam wsad (3 torebki na 2l wody, nie jest
    mocna, ale akurat taka, jaka mi odpowiada, tania ekspresówka daje mi
    najlepszy dla mnie rezaultat), zaparzam, często pod przykryciem. To
    kliknięcie nie zawsze słyszę, jak mam postronne hałasy.
    Wodę mam dobrą, nawet na surowo, czasem tylko odrobinkę żelaza czuć, ale i
    tak nie przeszkadza. Jajami nie capi.

  • 47. Data: 2018-09-20 23:26:52
    Temat: Re: Czajnik elektryczny... Re: jak usunąć nalot?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    HF5BS pisze:

> [...]
    > pokombinowanie własnymi siłami, nie da lepszych rezultatów? Bo co do
    > mojego - wypróbuję różne sposoby, najpierw mój, żeby nie przerywać

    Ja taki czajnik po raz pierwszy spotkałem w japońskim hotelu. Powłoka
    izolacyjna (termos), a w środku grzałka z termostatem. Wyłacznika nie
    było, woda w środku zawsze gorąca na maksa. Opisałem to zajwisko tutaj,
    podczas którejś z wcześniejszych dyskusji przy herbatce. Okazało się,
    że da się podobny kupić w Polsce.

    --
    Jarek

  • 48. Data: 2018-09-20 23:32:09
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    HF5BS pisze:

    > Do małych ilości tak, ale, jak chcę nabić pełen baniak, bo np. robię
    > sobie pełen dzbanek 2l, to nie ma siły, trzeba poczekać.

    Dwa litry, to chyba na cały dzień. W takim razie cały system będzie
    w użyciu rzadko -- taką ceremonię parzenia herbaty można zaplanować,
    nie odbywa się ona spontanicznie.

    --
    Jarek

  • 49. Data: 2018-09-20 23:59:29
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2018-09-20 o 22:55, HF5BS pisze:
    > niemal dokładnie odpowiada temu, co chcę zrobić.

    Zerkam tam, gdzie kupiłem dawno już temu ten "czujnik zaniku napięcia",
    i ni cholery nie widzę takiego jak mam. Gotowiec, z wbudowaną
    piszczałką. Jest kilkadziesiąt stron "do wyboru", nie będę się przez to
    przekopywał. To była jakaś garażowa produkcja, a tam widzę przeważnie
    takie do silnika, "czujące" zanik 1 z 3 faz, do bani!

  • 50. Data: 2018-09-21 00:02:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 20 Sep 2018 23:22:33 +0200, HF5BS napisał(a):

> [...]
    > kuchni, bo coś robię, ale, jak chcę się napić herbaty, a akurat mi przy

    I to musza byc dwa litry ?
    Do termosu czy jak ...

    > kompie zabrakło, to nie chcę choćby na minutę odchodzić, by nic nie robić,
    > nalewam, nastawiam, idę do kompa i nasłuchuję, czy kliknęło. Już lepiej do
    > klopa odcedzić kartofle w tym czasie...

    Po dwoch litrach koniecznie :-)

    J.