  • 1. Data: 2013-08-24 22:00:19
    Temat: jak się posługiwać filtrem polaryzacyjnym?
    Od: Tomasz <t...@g...pl>

    witam

    Zoatał mi filtr polaryzacyjny z minolty z1. stary. teraz mam sony alfa
    ileśtam i za chiny ludowe nie potrafię zrobić dobrego zdjęcia z z tym
    filtrem. może nie tyle dobrego, bo jestem totalnym amatorem, ale takiego
    jak bym chciał
    w starej minolcie, samo założenie fitra, powodowało że niebo robiło się
    granatowe, wszystkie szyby przejrzyste, kolory głębokie. kręcenie
    pierścieniem filtra - powodowało zmiany, ale trudno je wytłumaczyć.

    Teraz z soniakiem mam tak, że filtr po założeniu nie robi nic, znaczy
    niema różnicy. po pokręceniu niebo robi się żłóte, a odbicia światła
    maleją. Szyby - żeczywiście bardzej przejrzyste, bez refleksów - tu
    akurat niewielka różnica. jednak "gaszenie" odbić światła zmienia całą
    tonacje barw w stronę żółtego, brązowego. niebo zamiast granatowe jest
    posępne, kolor wody w morzu przypomina gnojówkę...

    Co jest nie teges?

    ToMasz

  • 2. Data: 2013-08-25 12:54:44
    Temat: Re: jak się posługiwać filtrem polaryzacyjnym?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 24 Aug 2013 22:00:19 +0200, Tomasz napisał(a):
> [...]
    > granatowe, wszystkie szyby przejrzyste, kolory głębokie. kręcenie
    > pierścieniem filtra - powodowało zmiany, ale trudno je wytłumaczyć.

    Hm, krecenie powinno powodowac zmiane przejrzystosci szyb.

> [...]
    > tonacje barw w stronę żółtego, brązowego. niebo zamiast granatowe jest
    > posępne, kolor wody w morzu przypomina gnojówkę...

    Hm, ciekawe. Zakladam ze nie zalozyles odwrotnie.

    Byc moze sony wymaga filtru kołowego.
    Sprobuj wylaczyc automatyczny balans bieli.
    Bywalo tak w niektorych aparatach ze czujniki dodatkowe byly wrazliwe
    na polaryzacje - albo oswietlane przez polprzezroczyste lustra.

    J.

  • 3. Data: 2013-08-25 17:11:04
    Od: astro <r.ziomberWytnij@stop_dla_spamu!astronomia.pl>

    J.F. wrote in <news:3a6md384itqz$.1dsn60ab8i5x2.dlg@40tude.net>
    > krecenie powinno powodowac zmiane przejrzystosci szyb.

    Anegdota: w ten wlasnie sposob Malus
    http://pl.wikipedia.org/wiki/%C3%89tienne_Louis_Malu
    s#Historia_odkrycia
    odkryl polaryzacje swiatla poprzez odbicie.
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Polaryzacja_fali#Odbici
    e_od_o.C5.9Brodka_dielektrycznego
    Radoslaw Ziomber
    www.astrofizyka.info

  • 4. Data: 2013-08-25 20:54:25
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2013-08-25 12:54, J.F. pisze:
> [...]
    > Bywalo tak w niektorych aparatach ze czujniki dodatkowe byly wrazliwe
    > na polaryzacje - albo oswietlane przez polprzezroczyste lustra.

    Nie Sony, tylko generalnie aparaty cyfrowe potrzebują filtra kołowego.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

  • 5. Data: 2013-08-25 22:15:31
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-08-24 22:00, Tomasz pisze:

    > Co jest nie teges?

    Filtr (liniowy?).
    Też mam Sony Alfa ileśtam. Używam filtra kołowego i efekty są zgodne z
    oczekiwaniami.
    Tak na marginesie: zanim kupisz właściwy, to wypróbuj go w sklepie. Mój
    aparat ma detektor ceny filtra - na tanich paskudną jakość otrzymywałem
    (rozmycie).

    Marek

  • 6. Data: 2013-08-26 09:24:18
    Od: k...@g...com

    W dniu niedziela, 25 sierpnia 2013 20:54:25 UTC+2 użytkownik Adam napisał:

    > Nie Sony, tylko generalnie aparaty cyfrowe potrzebują filtra kołowego.

    Nie generalnie, ja mam 350d i z filtrem liniowym działa całkiem dobrze, w niektórych
    ustawieniach filtra af działa gorzej niż zwykle (o ile w ogóle można uznać, że 350d
    ma dziąłający af). Zmiana zabarwienia zdjęć jest zauważalna - balans między lekki
    żółtym i niebieskim - przydaje się czasem :) a jak sie nie podoba, to na etapie
    obróbki rawa łatwo siękoryguje.
    pozdrawiam Krzysiek

  • 7. Data: 2013-08-26 23:58:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 25 Aug 2013, Adam wrote:

    > Nie Sony, tylko generalnie aparaty cyfrowe potrzebują filtra kołowego.

    Nie auta i nie rowery, nie rozdają ale kradną, nie w Piotrogrodzie
    a Moskwie (albo na odwrót), ale idea się zgadza ;)

    Coście się uparli na różne różności, skoro kołowość filtra ma
    wpływ na mechanizmy *lustrzanki* (a nie cyfrówki, przecież pisał
    że to filtr OD CYFRÓWKI!) ale nie na obraz (lecz na AF)?

    Obstawiłbym wersję J.F. - włączony AWB.
    Stara się żeby żaba była zielona ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2013-08-27 00:02:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 25 Aug 2013, Adam wrote:

    > Nie Sony, tylko generalnie aparaty cyfrowe potrzebują filtra kołowego.

    A źródło tej koncepcji (nie tekst źródłowy, tylko objaśnienie
    idei DLACZEGO) zapodasz?

    Bo jedyne mi znane dzieli ze względu na "czułość kołowościową"
    aparaty na takie z czujnikami (dowolnymi czujnikami) za lustrem
    półprzepuszczalnym bądź innym elementem polaryzującym i bez takich
    (po równi cyfrowe i "na film"), ale w końcu fotozawodowcem nie
    jestem więc się douczę, a co.
    :)

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2013-08-27 10:17:40
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > półprzepuszczalnym bądź innym elementem polaryzującym i bez takich
    > (po równi cyfrowe i "na film"), ale w końcu fotozawodowcem nie

    Ech, już nie pamiętam.
    Pamiętam, że kiedyś siedziałem u Jurka G., jak jeszcze miał zakład w
    Warszawie, przy Broniewskiego. Testowaliśmy moją Sigmę 100-400 (którą
    kupiłem do swojego Nikona F70) z jego Nikonem - bodajże D70, a może to
    było coś od Czarka?
    W każdym razie zgadaliśmy się o polarach. W komputerze miał kilka
    zakładek o stosowaniu w cyfrówkach filtrów o polaryzacji kołowej.
    Mnie to wtedy o tyle nie interesowało, że lustra cyfrowe były poza moim
    zasięgiem finansowym, zaś kompakty dopiero raczkowały.

    Muszę sobie przypomnieć i poszukać, o jakie zjawisko fizyczne chodziło.

    Co nie oznacza, że obecnie zastrzeżenia o polarach liniowych dla
    "cyfrówek" są już nieaktualne.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

  • 10. Data: 2013-08-27 10:19:23
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" napisał w wiadomości
    On Sun, 25 Aug 2013, Adam wrote:
> [...]

    >wpływ na mechanizmy *lustrzanki* (a nie cyfrówki, przecież pisał
    >że to filtr OD CYFRÓWKI!) ale nie na obraz (lecz na AF)?

    Zazwyczaj chodzi o czujniki za lustrami polprzepuszczalnymi, ktore
    jeśli dielektryczne, to przepuszczaja/odbijaja roznie w zaleznosci od
    polaryzacji.
    Nie tylko AF, ale moze wlasnie i oswietlenie i balans bieli.

    Starych lustrzanek moze to dotyczyc w mniejszym stopniu, bo np takiego
    czujnika nie maja, albo umieszczony w innym miejscu.

    J.