  • 11. Data: 2013-08-27 14:35:59
    Temat: Re: jak się posługiwać filtrem polaryzacyjnym?
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    J.F wrote:

    > Zazwyczaj chodzi o czujniki za lustrami polprzepuszczalnymi, ktore
    > jeśli dielektryczne, to przepuszczaja/odbijaja roznie w zaleznosci od
    > polaryzacji.
    > Nie tylko AF, ale moze wlasnie i oswietlenie i balans bieli.
    >
    > Starych lustrzanek moze to dotyczyc w mniejszym stopniu, bo np takiego
    > czujnika nie maja, albo umieszczony w innym miejscu.

    problem polaryzatorów kołowych pojawił sie gdy pojawiły sie lustrzanki z
    pomiarem ttl i czujnikami AF..

  • 12. Data: 2013-08-27 23:20:23
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    > A źródło tej koncepcji (nie tekst źródłowy, tylko objaśnienie
    > idei DLACZEGO) zapodasz?
    >
    > Bo jedyne mi znane dzieli ze względu na "czułość kołowościową"
    > aparaty na takie z czujnikami (dowolnymi czujnikami) za lustrem
    > półprzepuszczalnym bądź innym elementem polaryzującym i bez takich
    > (po równi cyfrowe i "na film"), ale w końcu fotozawodowcem nie
    > jestem więc się douczę, a co.
    > :)
    >
    > pzdr, Gotfryd

    Tak w teorii, bo w praktyce nie sprawdzałem: filtr antyaliasingowy
    działa w oparciu o dwójłomność, teoretycznie więc jego skuteczność
    powinna zależeć od ustawienia liniowego polaryzatora nakręconego na
    obiektyw.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 13. Data: 2013-08-28 09:03:46
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2013-08-27 14:35, Marek Dyjor pisze:

    > problem polaryzatorów kołowych pojawił sie gdy pojawiły sie lustrzanki z
    > pomiarem ttl i czujnikami AF..

    Qrde, a mnie się wydawało, że mój Nikon F70 miał pomiar TTL. Łącznie z
    pomiarem TTL błysku, współpracował z lampą Metz 54 MZ3 i oczywiście
    odpowiednią stopką do Metza.
    Chyba, że mówimy o innych technologiach, bo TTL to dość szerokie pojęcie.

    Ech, chyba muszę znaleźć i odkurzyć moją torbę wraz z puszkami i
    szkłami. W lodówce mam jeszcze chyba jakieś Reale, a w obu puszkach
    niedokończone filmy. Niebawem zaczną się wybarwiać liście....

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

  • 14. Data: 2013-08-28 11:38:26
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Adam wrote:

> [...]
    > odpowiednią stopką do Metza.
    > Chyba, że mówimy o innych technologiach, bo TTL to dość szerokie

    sprawa jest w tym że pomiar TTL odbywa sie poprzez pomiar świtła odbitego od
    powierzchni błony

  • 15. Data: 2013-08-28 12:30:27
    Od: JD <j...@g...com>

    W dniu 2013-08-28 11:38, Marek Dyjor pisze:

    > sprawa jest w tym że pomiar TTL odbywa sie poprzez pomiar świtła
    > odbitego od powierzchni błony

    Aby na pewno? To jak te lustrzanki mierżą światło przed zrobieniem
    zdjęcia? Od filmu, to mierzyło kilka modeli olka i ricoha,
    ale to był pomiar błysku z odpowiednią lampą.
    JD

  • 16. Data: 2013-08-28 12:41:36
    Od: trolling tone <a...@a...org>

    W dniu 2013-08-28 12:30, JD pisze:

    > Aby na pewno? To jak te lustrzanki mierżą światło przed zrobieniem
    > zdjęcia? Od filmu, to mierzyło kilka modeli olka i ricoha,
    > ale to był pomiar błysku z odpowiednią lampą.

    Pentax LX miał pomiar światła zastanego OTF.

  • 17. Data: 2013-08-28 13:41:00
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2013-08-28 12:41, trolling tone pisze:

    > Pentax LX miał pomiar światła zastanego OTF.

    Odnośnie Nikona znalazłem:

    http://homepages.ihug.com.au/~parsog/Guy/nikmeter.ht
    ml

    ale mój angielski jest za słaby :(

    W każdym razie swoją puszką robiłem zdjęcia w różnych warunkach, z
    różnymi szkłami, z różnymi filtrami - w tym polar liniowy. Praktycznie
    nigdy nie było problemu.
    Nieraz to były zdjęcia wnętrz (w jakimś skansenie) robione pod kątem
    przez brudną szybę, łeb lampy błyskowej obrócony i przystawiony pod
    kątem prostym do szyby, aby doświetlić ciemne wnętrze. Czasem zdjęcia
    pod słońce, z lampą ustawioną na -2EV, aby leciutko doświetlić cienie -
    qrde, zawsze wychodziło OK :)
    Metz miał własny pomiar błysku TTL, jednak (z odpowiednią stopką)
    doskonale współpracował z 3D matrix TTL Nikona.
    Własny TTL Metza używałem z Praktiką - ale to już nie na temat.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

  • 18. Data: 2013-08-28 14:04:56
    Od: JD <j...@g...com>

    > Pentax LX miał pomiar światła zastanego OTF.

    Możliwe, co nie zmienia faktu, że te mierzące od filmu to mniejszość.
    Od momentu wprowadzenia pomiarów matrycowych, zaprzestano tego stosować.

    JD

  • 19. Data: 2013-08-28 17:02:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 27 Aug 2013, Adam wrote:

    > Co nie oznacza, że obecnie zastrzeżenia o polarach liniowych dla "cyfrówek"
    > są już nieaktualne.

    Oznacza.
    Raz jeszcze i większymi literami.

    TO NIE DOTYCZY CYFRÓWEK!
    Zastrzeżenia są aktualne dla WSZYSTKICH APARATÓW, w szczególności
    aparatów NA FILM pewnej kategorii.

    W wątku chodzi właśnie o filtr wzięty Z CYFRÓWKI!
    (z "małej dużej hybrydy" serii Minolta Z AFAIR).
    Działał tam sobie (z cyfrówką właśnie) bez grymaszenia i problemów.
    I nie dziwota :)

    Problem dotyczy jako rzeczono aparatów z czujnikami o "wraźliwej"
    konstrukcji, po równi na film i cyfrowych, najczęściej LUSTRZANEK
    (acz niekoniecznie zawsze i niekoniecznie tylko, jak już napisano).

    "Cyfrówkowość" nie ma nic do rzeczy!

    A w szczególności jak profi fotograf zapoda tak ulubioną wersję
    "3xM" :) (manualnie ekspozycja, manualnie ekspozycja lampą
    i manualnie ostrzenie) to problem rozejdzie się po kościach ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 20. Data: 2013-08-28 17:04:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 27 Aug 2013, J.F wrote:

    > Nie tylko AF, ale moze wlasnie i oswietlenie i balans bieli.

    Napisałem w równolegle wysłanym poście, tu się rozpędziłem
    i odwołałem tylko do AF :)

    pzdr, Gotfryd