  • 21. Data: 2011-07-16 21:47:20
    Temat: Re: i dlatego warto focić w RAW !
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze JA:

    > Nie przesadzaj.
    > Na tamtym zdjęciu poniżej horyzontu jest czarna dziura "0" we
    > wszystkich trzech kanałach.

    Przecież widzisz JPG, więc skąd możesz wiedzieć, co jest w rawie? Sam
    robiłem często takie rzeczy z E400, a on nie ma za dużego zapasu w cieniach.

  • 22. Data: 2011-07-16 21:58:06
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Mateusz Ludwin:

    > Nie jest to ściema, nawet z szumiącego Olympusa wyciągniesz tak cienie bez
    > problemu. Nie czytaj postów XX YY, to grupowy troll.

    Tu masz na szybko przykład z Fuji S5:

    http://img69.imageshack.us/img69/5146/dscf5279c.jpg

    Po kilku operacjach suwaczkami:

    http://img12.imageshack.us/img12/8415/dscf52791.jpg

    Żeby było ładniej, to można się bawić w gradienty, warstwy i inne duperele.
    Nie zmienia to faktu, że wszystko wyciągane jest z jednego rawa.

    Nie czytaj XX YY - jego misją jest wprowadzanie w błąd.

  • 23. Data: 2011-07-16 21:59:37
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Henry(k):

    > Aparaty mają jakieś tam ustawienia do jpg - jak ktoś ustawi maks kontrast
    > to może i mu taki jpg wyszedł.

    To zależy od progu czerni w wywoływaczce.

  • 24. Data: 2011-07-16 22:04:24
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Poduj:

    > jeszcze znalazłem to:
    > http://i.imgur.com/SWtcq.jpg

    I tu się gość myli. Gdyby zapisał ten swój raw jako JPG ale z blacks na 0,
    to potem wyciągnąłby praktycznie tyle samo z cieni. Robiłem kiedyś takie
    eksperymenty porównując ile da się wyciągnąć z TIFF 16 i 8 bitowego, i
    różnice były nieznaczne.

    Fuji np. zapisując JPG w aparacie nie ucina świateł, tylko mocno kompresuje
    tam poziomy, i nawet z JPG można ładnie przyciemnić pozorne przepalenia.

  • 25. Data: 2011-07-17 06:24:57
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 16 Jul., 22:23, "Henry(k)"
    <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl> wrote:

    > Bo zajmuje mało miejsca na dysku i łatwo się obrabia - zrzucam na komp,
    > skaluję i już gotowe. A RAW trzeba wywołać, a na koniec i tak wychodzi to
    > samo co na jpg'u.
    >
    > Henry

    dokladnie tak samo mozesz z RAW.
    zrzucasz na dysk , skalujesz i gotowe.
    Dokladnie postepujesz w identyczny sposo z rawem.
    Obrobke rawu i pliku dokonujesz w ten sam sposob . Czym sie rozni np
    sposob rozjasnienie zdjecia w jpeg od rozjasnienia zdjecia w raw? jest
    taki sam - robisz to dokladnie tak samo.

    A ze w rawie masz na kanal wiece bitow niz w jpeg , to przy takim
    samym postepowaniu mozesz z rawu dostac leprzy wynik.

    JPEG to rodzaj komprsji , to nie jest format zapisu.

    do plikow raw przyjelo sie pojecie "wolanie " . W gruncie rzeczy bity
    z RAW zostaja tak samo odczytywane jak bity z jpeg -. tyle ze tutaj
    nikt nie mowi o wolaniu jpeg-ow.

    Jedyna roznica odczytanie plikow z raw moze trwac nieco dluzej ( w
    zaleznosci od programu ) niz plikow z jpeg.
    Dlatego pisze , ze jedynym sensem robieniem jpeg prosto w puszcze jest
    ograniczcenie czasowe , jesli ono by wystepowalo.

    dzisiaj miejsce na dysku nie jest zadnym problemem - na mojej karcie
    38 GB miesci sie ok 1200 raw - ow.

    Sam raw ma ok 21 MB , jpeg w 100% Jakosci ok 20-22 MB w zaleznosci od
    motywu.

  • 26. Data: 2011-07-17 06:38:30
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Aparaty mają jakieś tam ustawienia do jpg - jak ktoś ustawi maks kontrast
    > to może i mu taki jpg wyszedł.
    > U mnie zawsze jakoś zysk z RAW'a był prawie żaden...

    jesli wprost odczytasz zdjecie z rawu na defaultowych nastawieniach
    to bedzie ono najczesciej porownywalne z jpeg z puszki.
    w obu przypadkach widzisz obraz na monitorze , ktory jest 8 bitowy/
    kanal - a wiec nie da sie zobaczyc wszystkich niuansow wprost z rawu
    - ale one tam w pliku sa zapisane.
    Dopiero jesli je potrzebujesz mozna je wydobyc .
    jesli chcesz pokazac wiecej przejsc tonalnych to ich uzyskanie z rawu
    jest mozliwe , je sie da wydobyc . W jpeg nie ma wiecej - wszysto jest
    widoczne.

    Jesli u Ciebie z Rawu zysk byl prawie zaden to nie jet to wina RAWu
    tylko faktu, ze nie potrafisz wydobyc informacji , ktore w nich sa
    zawarte.

    Porownuje to do odtwarzania muzyki przez glosnik.
    jesli grasz na fortepianie powiedzmy 12 oktawowym i masz magnetofon o
    takim zakresie nagrywanych czestotliwosci to nagrasz caly zakres .
    Jesli masz glosniki przenoszace tylko 4 oktawy to pomimo ze zapisana
    jest calosc da sie uslyszec tylko to co przeniesie pasmo glosnikow -
    a wiec tylko czesc zapisanej calosci. nie wszystkie dzwieki beda
    slyszalne - beda "dziury " w odtwarzanej muzyce. Trzebaby dzwieki
    nizsze od dolnej granicy pasma glosnikow podniesc w gore o pare
    oktaw , zas dzwieki wyzsze obnizyc o pare oktaw , wowczas calosc
    przejdzie przez glosniki - nie bedzie dziur dzwiekowych. Ale nagranie
    choc slyczalne w calosci nie bedzie dokladnie wierne oryginalowi.

    Dokladnie tak samo jest z HDR - bogate tonalnie , choc nie zawsze
    takie jak w oryginale.

  • 27. Data: 2011-07-17 07:04:49
    Od: XX YY <f...@g...com>

    w pierwszym moim poscie uzylem terminu " dwa roznie naswietlone
    wyciagi"

    wyciag to jest jakas odbitka z oryginalnego rawu.

    dwa roznie naswietlone wyciagi to dwie odbitki z tego samego rawu
    rozniace sie miedzy soba luminancja .
    Czyli rozne nastawy suwaka naswietlenia .

    Moze termin wyciag nie jest wszystkim znany wiec dla unikniecia
    nieporozumienia wyjasniam.

  • 28. Data: 2011-07-17 09:13:05
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2011-07-17 08:38, XX YY pisze:
> [...]
    > a wiec tylko czesc zapisanej calosci. nie wszystkie dzwieki beda
    > slyszalne - beda "dziury " w odtwarzanej muzyce.

    Nieprawda, mózg na podstawie harmonicznych potrafi dorobić sobie braki.
    Tylko tony pozbawione harmonicznych w paśmie słyszalnym potrafią się
    naprawdę schować, ale takie należą do rzadkości i prawie zawsze są to
    syntetyki (w każdym razie fortepian takich nie emituje).

    --
    pozdrawia Adam
    /chciałbym postawić sobie pomnik - gdzie się coś takiego załatwia?/

  • 29. Data: 2011-07-17 09:15:05
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2011-07-16 19:37, XX YY pisze:
    > to jest robione w raw, raw moze byc 12 , 14 bitowy . na monitorze
    > widzisz tylko 8 bitow/kanal

    Jakie to ma za znaczenie? Drukarki dysponują jednym bitem na kanał i
    jest dobrze. Podobnie, najwyższej jakości przetwarzanie dźwięku także
    jest jednobitowe (choć dla mnie różnica w tej lepszości jest żadna, ale
    to ntg).

    Mylisz charakter medium docelowego z procesem obróbki.

    --
    pozdrawia Adam
    /strzeż się banków - dorwą cię i zrobią z ciebie vipa!/

  • 30. Data: 2011-07-17 09:18:13
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2011-07-16 15:47, Poduj pisze:
    > http://i.imgur.com/UR05N.jpg
    >
    > jak uważacie jakie ustawienia obrazu zmienił żeby uzyskać to zdjęcie ?

    Taki eksperyment zrobisz przy dokładnym naświetlaniu na styk przepału i
    tylko ze sprzętem fuji bądź K5, 5100, 7000 i Soniaczem z tą samą
    matrycą. W pozostałych przypadkach dół będzie mniej lub bardziej zaszumiony.
    A robi się to prosto i szybko np. w ACRze i szopie, później korygując
    wyciągnięte cienie. Nota bene, tu jest podwójnie wołane i kiepskawo
    sklejone.

    --
    pozdrawia Adam
    /godzenie się z tradycją boli niepokornych/