  • 11. Data: 2011-07-16 17:31:20
    Temat: Re: i dlatego warto focić w RAW !
    Od: "Poduj" <w...@g...pl>

    Żeby nie zapomnieć:

    Świetnie i przejrzyście (po polsku i ze zdjęciami)
    artykuł co można zrobić z RAW,
    opis różnych programów i ich funkcji
    http://tinyurl.com/obrabiamyRAW

    Program do obróbki RAW (darmowy, szybki) - Photivo
    http://photivo.org/photivo/start

    Program do obróbki RAW (darmowy,, szybki, linux, win) - RawTherapee
    http://www.rawtherapee.com/

  • 12. Data: 2011-07-16 17:37:59
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 16 Jul., 18:46, "Poduj" <w...@g...pl> wrote:

    > czyli to zdjęcie to ściema i nie są to możliwości obróbki RAW,
    > ale normalnie zrobione kilka zdjęć (jedno nawet z lampą)
    > a potem program do HDR ?
    >
    > --

    nie , nie tak

    to jest robione w raw, raw moze byc 12 , 14 bitowy . na monitorze
    widzisz tylko 8 bitow/kanal

    z rawu robisz jedna odbiteke ciemna ( np w tiffie ) - na niej jasne
    niebo bedzie prawidlowe , zas ziemia czarna
    i robisz druga odbitke jasna . na niej bedzie niebo przepalone , zas
    ziemia prawidlowa.

    z pierwszej odbitki bierzesz niebo z drugiej zienmie i skladasz razem.
    Stosuje sie maskowanie po to by przejscie miedzy niebem i ziemia nie
    bylo widoczne ( naklada sie zdjecie na zdjecie , poniewaz jet to jedno
    zdjecie tylko roznie wywolane wiec kontury sie idealnie pokryja) .. Na
    zdjeciu wynikowym jest widoczne - zwroc uwage linia horyzontu - gory ,
    Sa u szczytu czarne ( szczegolnie z prawej strony ) i przechodza
    nizej w obszar jasniejszy.
    To jest technika ktora nalezy do grupy HDR , ale w odroznieniu od
    programow HDR nie ma tutaj tonmapingu. Efekt jest bardziej
    realistyczny najczesciej od zdjec skladanych w HDR , natomiast
    wymaga recznego przygotowania maski ( czasem udaje sie z uzyciem
    sondy). Ten obraz jest bardzo latwy do takiego maskowania zeby to
    bylo niewidoczne - nie ma problemu , sa bardzo rownomierne granice
    przejsc. Udaje sie zrobic przejscia niewidoczne nawet dla drobnych
    szczegolniee jak np galezie.

  • 13. Data: 2011-07-16 17:39:00
    Od: JD <j...@g...com>

    W dniu 2011-07-16 19:31, Poduj pisze:
    > Żeby nie zapomnieć:
    >
    > Program do obróbki RAW (darmowy,, szybki, linux, win) - RawTherapee
    > http://www.rawtherapee.com/

    Od kiedy jest szybki, bo nie śledzę zmian?

    JD

  • 14. Data: 2011-07-16 19:17:04
    Od: Marek <2...@g...com>

    XX YY:

    > z pierwszej odbitki bierzesz niebo z drugiej zienmie i skladasz razem.
    > Stosuje sie maskowanie po to by przejscie miedzy niebem i ziemia nie
    > bylo widoczne

    Ale ta ciemna strefa przejścia między jaśniejszym i ciemniejszym
    obszarem obrazka i tak od razu zdradza zabieg klejenia dwóch wariantów
    jednego zdjęcia.

    ...jeśli się nie przegina, jak tu z Paryżem :) http://tiny.pl/hfzlx

    > Udaje sie zrobic przejscia niewidoczne nawet dla drobnych
    > szczegolniee jak np gałezie.

    Jednak przy tak dużej rozpiętości obu składowych to chyba niemożliwe?
    Dłubię czasem w ten sposób przy zdjęciu w Corelu. Ale nawet przy
    mniejszej rozpiętości na granicy obszarów w ciemnej części pojawia się
    nieprawdziwa mgiełka http://tiny.pl/hfzlt . Ręczne nie sposób sobie z
    nią poradzić, choć może czegoś nie wiem :).

    W przypadku zdjęcia z początku wątku zabieg klejenia dwóch wersji
    jednego obrazu wydaje się oczywisty. Ale mam wrażenie, że autor nie
    użył jednak do tego jednego RAW. Może to efekt wzmocniony
    bracketingiem ze statywu?

    --
    Marek

  • 15. Data: 2011-07-16 19:44:37
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 16 Jul., 21:17, Marek <2...@g...com> wrote:
    > XX YY:

    > Ale ta ciemna strefa przejścia między jaśniejszym i ciemniejszym
    > obszarem obrazka i tak od razu zdradza zabieg klejenia dwóch wariantów
    > jednego zdjęcia.

    tak poniewaz te rzecz robil dyletant.
    sam kadr jest d.d.
    zaden szanujacy sie wrazliwy fotograf nie wybralby tego kadru jako
    przyklad w celach szkoleniowach i samo wykonanie jest b slabe.
    ja mysle, ze w zdjeciu gornym tez troche pocyganil. pokazal to w
    jakims duzym kontrascie , byc moze sciemniajac suwakiem cienie, Z
    cala pewnoscia gorne zdjecie nie jest wprost z puszki.

    tutaj jest przyklad , ktory zrobilem ta technika ( to nie jest HDR)
    pojedyncze jpeg z puszki to przepalona gora i ciemny dol.

    http://spherapan.vot.pl/058/058.html

    > Jednak przy tak dużej rozpiętości obu składowych to chyba niemożliwe?
    > Dłubię czasem w ten sposób przy zdjęciu w Corelu.

    rzecz nie w corelu.
    rzecz w tym zeby z rawu wyciagnac odpowiednie partie .
    a ze sie nie da w jednym podejsciu , robie sie rozne wyciagi i sklada.
    corel do zlozenia jest o.k. ale wczesniej tzeba przygotowac wyciagi -
    tutaj jest klu calej sprawy.

    Ale nawet przy
    > mniejszej rozpiętości na granicy obszarów w ciemnej części pojawia się
    > nieprawdziwa mgiełkahttp://tiny.pl/hfzlt. Ręczne nie sposób sobie z
    > nią poradzić, choć może czegoś nie wiem :).

    recznie sie nie da - dlatego robi sie maske ( te sie robi recznie ) ,
    ktora sie rozostrza ( automatycznie ) - rozmyciem gausa. wowczas
    przejscia miedzy zdjeciami sa plynne.

> [...]
    > jednego obrazu wydaje się oczywisty. Ale mam wrażenie, że autor nie
    > użył jednak do tego jednego RAW. Może to efekt wzmocniony

    dol nie jesz rzeczywiscie calkiem naturalny , wyglada tak jakby raw
    zostal poddany wyjatkowemu ciagnieciu . ale to moze byc jeden raw .
    wydaje mie sie , ze w zdjeciu gornym w sposob sztuczny zaciemnil dol.

    w sumie slabe wykonanie - och sorry powinenem byl napisac slaby wykon.

  • 16. Data: 2011-07-16 20:06:31
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 16 Jul., 21:44, XX YY <f...@g...com> wrote:

> [...]
    >
    > tutaj jest przyklad , ktory zrobilem ta technika ( to nie jest HDR)
    > pojedyncze jpeg z puszki to przepalona gora i ciemny dol.

    sorry nie dopisalem to jest panorama sferyczna gdyby ktos nie wpadl -
    obsluguje sie mysza.

  • 17. Data: 2011-07-16 20:21:58
    Od: "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Sat, 16 Jul 2011 19:12:44 +0200, JA napisał(a):

    > Na tamtym zdjęciu poniżej horyzontu jest czarna dziura "0" we
    > wszystkich trzech kanałach.

    Aparaty mają jakieś tam ustawienia do jpg - jak ktoś ustawi maks kontrast
    to może i mu taki jpg wyszedł.
    U mnie zawsze jakoś zysk z RAW'a był prawie żaden...

    Pozdrawiam,
    Henry

  • 18. Data: 2011-07-16 20:23:26
    Od: "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Sat, 16 Jul 2011 08:37:37 -0700 (PDT), XX YY napisał(a):

    > A dlaczego w ogole ktos jeszcze fotografuje w jpeg ?

    Bo zajmuje mało miejsca na dysku i łatwo się obrabia - zrzucam na komp,
    skaluję i już gotowe. A RAW trzeba wywołać, a na koniec i tak wychodzi to
    samo co na jpg'u.

    Henry

  • 19. Data: 2011-07-16 21:45:10
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Poduj:

    > czyli to zdjęcie to ściema i nie są to możliwości obróbki RAW,

    Nie jest to ściema, nawet z szumiącego Olympusa wyciągniesz tak cienie bez
    problemu. Nie czytaj postów XX YY, to grupowy troll.

  • 20. Data: 2011-07-16 21:45:55
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Marek:

    > Ale ta ciemna strefa przejścia między jaśniejszym i ciemniejszym
    > obszarem obrazka i tak od razu zdradza zabieg klejenia dwóch wariantów
    > jednego zdjęcia.

    Technika uzyskania zdjęcia wynikowego nie ma nic wspólnego z tym, czy było
    to wyciągane z jednego rawa, czy z dwóch.