  • 21. Data: 2009-10-13 21:36:28
    Temat: Re: hdr i pseudohdr
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Lol:

    > Wydaje mi się, że nie masz racji.
    > Przypadek 1. Jeśli uśredniona (rozumiem, że po obrazach) intensywność
    > pikseli będzie równa 0, to uśrednienie (po obrazach) szumu obniży jego
    > poziom.
    > Przypadek 2. Jeśli uśredniona intensywność pikseli będzie większa od 0,
    > (nawet niech będzie mniejsza niż poziom szumów, to stosunek poziomu sygnału
    > użytecznego do szumu ulegnie poprawnie). Przy odpowiednio dużej liczbie
    > klatek poziom sygnału użytecznego stanie się większy niż poziom szumu.

    Nie rozumiemy się...

    Szum na zdjęciu działa jak niepewność pomiaru. Tzn. zmierzona wartość jest
    następnie modyfikowana o pewien współczynnik szumu ale na zasadzie
    sumowania, nie mnożenia. Robiąc zdjęcie darka (czyli przy całkowitym braku
    sygnału) dostanie się wyłącznie błedy pomiaru. W stanie idealnym powinniśmy
    zmierzyć zero, a zmierzymy jakieś wartości zapewne w okolicy 1% zakresu.
    Wystarczy uśrednić intensywność całego darka żeby zgrubnie ocenić ile wynosi
    ta niedokładność.
    Taka niepewność wystąpi teraz na każdym pikselu przy normalnym naświetlaniu,
    chyba że doszło do przepalenia (ale wtedy piksel i tak jest już do
    wyrzucenia). Więc jeśli mamy na kilku zdjęciach jakiś obszar w którym
    informacja nie przekracza tego zmierzonego 1% (czy ile tam wyszło), to dla
    nas nie ma tam informacji i uśrednianie spowoduje jedynie uśrednienie szumu.
    Ale jeśli choć na dwóch klatkach mamy coś więcej niż ten 1%, to licząc z
    nich średnią ważoną z wagą stosowną do zmierzonego poziomu sygnału
    (przyjmując że w zakresie gdzie grasuje szum waga =0) dostaniemy minimum
    dwukrotne zmniejszenie tego szumu.

  • 22. Data: 2009-10-13 22:01:45
    Od: "Lol" <l...@l...pl>

    Użytkownik "Mateusz Ludwin" <n...@s...org> napisał w wiadomości
> [...]
    > dwukrotne zmniejszenie tego szumu.
    > --
    > Omniscient, omnipotent, omnipresent, without judgment

    Chyba się rozumiemy :) Niemniej ja nadal twierdzę, że poziom sygnału może
    być mniejszy od poziomu szumów, a kwestią liczby próbek branych pod uwagę
    przy uśrednianiu jest, aby poziom sygnału użytecznego stał się wyższy od
    poziomu szumu (sygnał GPS docierający do odbiorników tez jest poniżej
    poziomu szumów ,a dzięki dosyć złożonym algorytmom - w tym uśrednianiu jest
    możliwe skuteczne odczytanie informacji z tego sygnału).

    --
    Lol

  • 23. Data: 2009-10-13 22:14:03
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Lol:

> [...]
    > poziomu szumów ,a dzięki dosyć złożonym algorytmom - w tym uśrednianiu jest
    > możliwe skuteczne odczytanie informacji z tego sygnału).

    Sygnał może być słabszy niż szum, ale sygnał + szum musi być wyżej niż sam
    szum.
    Jeśli maksymalny błąd wynosi 0.1 to ciąg pomiarów gdzie wartości są w
    przedziale od 0 do 0.11 da na wyjściu uśrednioną wartość około 0.1
    Ale jeśli ciąg pomiarów ma wartości w przedziale 0 do 0.1 to uśrednianie już
    nic nie da, bo jest tam jedynie szum.

    No chyba że są jakieś magiczne metody oparte o analizę odchylenia
    standardowego, ale na tym się już nie znam.

  • 24. Data: 2009-10-13 22:55:17
    Od: "Lol" <l...@l...pl>

    > Rzecze Lol:

    > Sygnał może być słabszy niż szum, ale sygnał + szum musi być wyżej niż sam
    > szum.

    Tego warunku nie rozumiem (s+n>s - zawsze gdy próbki mają wartośc>0)

> [...]
    > --
    > Omniscient, omnipotent, omnipresent, without judgment
    >
    > Mateusz Ludwin mateuszl [at] gmail [dot] com

    To może przykład - trochę odległy od rzeczywistości foto, ale prosty:

    Domniemamy piksel "alfa" ;)
    - poziom sygnału użytecznego dla piksela "alfa" = 0,5
    - rozkład szumu równomierny (przedział od 0 do 2 - dla uproszczenia poziomy
    0, 1 i 2)

    - trzy próbki piksela "alfa"
    a) 0,5 = 0,5 (sygnał użyteczny) + 0 (szum)
    b) 1,5 = 0,5 (sygnał użyteczny) + 1 (szum)
    c) 2,5 = 0,5 (sygnał użyteczny) + 2 (szum)
    Średnia poziomu trzech próbek = 1,5

    Domniemamy piksel "beta"
    - poziom sygnału użytecznego dla piksela "beta" = 0
    - rozkład szumu równomierny (przedział od 0 do 2)
    - trzy próbki piksela "beta":
    a) 0 = 0 (sygnał użyteczny) + 0 (szum)
    b) 1 = 0 (sygnał użyteczny) + 1 (szum)
    c) 2 = 0 (sygnał użyteczny) + 2 (szum)
    Średnia poziomu trzech próbek = 1

    I teraz zobaczmy jakie są względne poziomy tych dwóch pikseli (1,5 - 1 =
    0,5) - piksel alfa ma poziom o 0.5 większy niż piksel "beta". Ja tu widzę
    informację o poziome piksela pomimo, że poziom sygnału użytecznego jest
    niższy od średniego poziomu szumu. W rzeczywistości przy rozkładach
    ciągłych, dokładność odczytania poziomu sygnału użytecznego będzie zależała
    od liczby próbek (w przykładzie posłużyłem się uproszczeniem, ponieważ
    założyłem, że mamy dostępne próbki zawierające wszystkie poziomy szumu - po
    jednej próbce na każdy poziom szumu).

    Oczywiście rozkłady i poziomy są wyssane z palca, ale zasada powinna być
    taka sama...

    --
    Lol

  • 25. Data: 2009-10-13 23:15:38
    Od: "adam" <j...@o...maile.com>

    Użytkownik "Janko Muzykant" napisał

    > Ho, może goebbelsowska od razu? :)

    > Napisałbym - głupio ci? Ale ty nie wiesz, co to znaczy więc pisać nie
    > warto.
    > Tu są rawy, żeby było wesoło z - uwaga - olympusa, który oczywiście ma
    > wszytko naj, co nie? :)
    > http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/hdr.zip
    > Ciekawe, jaki teraz argument padnie...

    Teraz się zawiesi.
    Sprzeczne dane wejściowe.
    Gacie będą pełne wyjątku krytycznego.

    adam

  • 26. Data: 2009-10-13 23:20:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 13 Oct 2009, Janko Muzykant wrote:

    > Kurde, przydałby się sensowny tryb ''+3EV'', czyli standard i dopał do cieni,
    > najszybciej po sobie.

    A nie *jednocześnie*? ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 27. Data: 2009-10-14 03:38:57
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > A nie *jednocześnie*? ;)

    Cuda świętego fuja? :)

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 28. Data: 2009-10-14 06:03:04
    Od: XX YY <f...@g...com>

    wiadomościnews:hb2rqo.b0c.1@teren.hamstera.pl...

    > i tak na marginesie - czy skladanie kilku jpgow dosc mocno zaszumionych
    > zmniejszy ten szum ? napewno nie wiem, ale osobiscie przypuszczam ze tak. a
    > jeden raw ma swoj szum i koniec. oczywiscie szum do hdra ma sie pewno nijak,
    > ale czy tak jest do konca ? :)
    >
    > pozdr
    > p.

    generalnie nie zmiejsza w tym sensie ze jesli zrobisz z jednego rawa
    3 jpeg i je zlozysz to nie zmniejszysz.
    ale zmniejsza w przypadku jesli masz kilka jpeg ( format dowolny)
    dokladnie tago samego kadru ale robione oddztielnie ( kazdey
    oddzielnie naswietlany) i pokrywajac dokladnie kontury uzyskuje sie
    jakies tam obnizenie szumu.
    wynika to z faktu ze szumy maja charakter przypadkowy czyli nakladajac
    na siebie np 3 jpeg nie koniecznie w tym samym miejscu szumy musza sie
    dodac 3 razy jako ze nie sa one identyczne , natomiast identyczny
    obraz doda sie 3 razy . potem usredniajac sprowadzamy sygnal obrazu
    do wartosci poczatkowej (jest dzielony przez 3) a sumaryczny szum tez
    zostaje podzielony przez 3 ale nie wzrosl uprzednio 3 krotnie.

    w praktyce uzysk jest ledwie widoczny , ale zawsze jednak.

    skladajac jpeg robione w celu hdr trudno mowic o zmniejszeniu szumow
    jako ze jeden z obrazow jest celowo mniej naswietlony czyli ma wieksze
    szumy.
    w hdr raczej jest tendencja do uwydatnienia szumu

  • 29. Data: 2009-10-14 06:29:49
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 13 Okt., 23:22, Mateusz Ludwin <n...@s...org> wrote:
    > Rzecze Mikolaj Tutak:

    > A czy ktoś ci broni?
    >
    > Celem HDRI jest rekonstrukcja natężenia światła na scenie.

    nie.

    celem hdr jest dopasowane dynamiki sceny do dynamiki wyjscia
    dynamiki wyjscia czego ? - urzadzenia wyjsciowego / medium wyjsciowego
    - monitor - drukarka/papier.

    czyli jest to takie przeksztalecnie obrazu , ktore pozwala na
    zaciesnienie zakresu dynamicznego sfotogrowanej sceny w ten sposob
    by mogla ona byc przedstawiona na urzadzeniach o mniejszym zakresie
    dynamiki.

    niczego nie rekonstruujesz . zakres dynamiczny najzesciej monitora
    jest mniejszy niz sceny rzeczywistej ,
    chodzi o to zeby te rozpieta tonalnie scene udalo sie pokazac na
    urzadzeniu o mniejszym zakresie dynamiki.

    tylko w scenach tonalnie plaskich mozliwa bylby taka rekonstrukcja ,
    ale w takim przypadku hdr nie przynosi zadnych najmniejszych nawet
    skutkow.

    W JPG z tego
    > natężenia już niewiele zostaje, bo obraz jest powykręcany przez różne
    > krzywe.

    a skad sie wziely te krzywe ?
    spadly z nieba?
    a nie przypadkiem sa po to zeby wogole mozna bylo zobaczyc obraz.

    jpeg to tylko format zapisu pliku.

    obraz widzisz juz na monitrze zanim przeszedles na jpeg.

    i jesli jest on ubozszy dynamicznie niz oryginalna scena to nie wynika
    to z przyszlego formatu zapisu , a z ubozszych mozliwosci
    dynamicznych urzadzen.

    tyle kropka . nie pisz glupot .dalsze czytanie mozemy sobie darowac.

    XXX

    W Rawie już jest lepiej, bo masz to liniowo, ale jest tam tylko

  • 30. Data: 2009-10-14 06:54:48
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze XX YY:

> [...]
    > zaciesnienie zakresu dynamicznego sfotogrowanej sceny w ten sposob
    > by mogla ona byc przedstawiona na urzadzeniach o mniejszym zakresie

    Nie człowieczku, dopasowanie dynamiki sceny do dynamiki wyjścia to
    tonemapping. Zapoznaj się choćby z elementarnymi podstawami zanim znowu
    zrobisz z siebie idiotę.

    > niczego nie rekonstruujesz .

    J.w., jak zwykle musisz coś napisac nie mając zielonego pojęcia o
    zagadnieniu.

    To jak zwykle bełkot nie na temat :>