  • 11. Data: 2009-10-13 20:11:17
    Temat: Re: hdr i pseudohdr
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Janko Muzykant:

    > Oj, w fotografii nie zawsze 2+2=4

    Ale nawet jak ktoś da 1,(9) to ja sobie dam 3 albo 10 i będę mieć więcej.

  • 12. Data: 2009-10-13 20:14:10
    Od: "Piotr Biernawski" <p...@b...com>

    Użytkownik "Mateusz Ludwin" <n...@s...org> napisał w wiadomości
    > Ale to przecież z samej definicji wynika. HDRI to łączenie paru zdjęć i to
    > co z nich powstaje, a nie tonemapping. To że TM można robić i z jednego
    > rawa
    > nie ulega wątpliwości, ale to nie jest HDRI. I żadne krzyki Kowalskiego
    > nas
    > nie przekonają że HDRI to kręcenie suwakami.

    i tak na marginesie - czy skladanie kilku jpgow dosc mocno zaszumionych
    zmniejszy ten szum ? napewno nie wiem, ale osobiscie przypuszczam ze tak. a
    jeden raw ma swoj szum i koniec. oczywiscie szum do hdra ma sie pewno nijak,
    ale czy tak jest do konca ? :)

    pozdr
    p.

  • 13. Data: 2009-10-13 20:28:56
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Piotr Biernawski:

    > i tak na marginesie - czy skladanie kilku jpgow dosc mocno zaszumionych
    > zmniejszy ten szum ?

    Tak, zmniejsza szum. Klasycznie uśredniasz kilka pomiarów.

  • 14. Data: 2009-10-13 20:31:08
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@send.no.spam>

    Mateusz Ludwin wrote:
    > Rzecze Piotr Biernawski:

    > Tak, zmniejsza szum. Klasycznie uśredniasz kilka pomiarów.

    Tylko, iż w cieniach to dane są wyłacznie na jednym JPG'u, na pozostałych
    jest szum okolicy "zera".

    --
    pozdrawiam
    Mikolaj

  • 15. Data: 2009-10-13 20:43:16
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Mikolaj Tutak:

    > Tylko, iż w cieniach to dane są wyłacznie na jednym JPG'u, na pozostałych
    > jest szum okolicy "zera".

    Nie było powiedziane że składamy różne ekspozycje.

  • 16. Data: 2009-10-13 20:45:59
    Od: "Lol" <l...@l...pl>

    Użytkownik "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@send.no.spam> napisał w
    wiadomości news:hb2o6o$pgm$1@atlantis.news.neostrada.pl...

    > Tylko, iż w cieniach to dane są wyłacznie na jednym JPG'u, na pozostałych
    > jest szum okolicy "zera".

    Jeśli rozkład szumu jest taki sam lub przynajmniej bardzo podobny, to i tak
    będzie poprawa w poziomie szumów końcowego obrazu.

    --
    Lol

  • 17. Data: 2009-10-13 20:52:32
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Lol:

    > Jeśli rozkład szumu jest taki sam lub przynajmniej bardzo podobny, to i tak
    > będzie poprawa w poziomie szumów końcowego obrazu.

    Nie, jeśli nie ma tam już sygnału (znaczy uśredniona intensywność pikseli
    nie wychodzi ponad darka). Ale jeśli na kilku zdjęciach w tym samym miejscu
    jest sygnał + szum to ten szum się zmniejszy.

  • 18. Data: 2009-10-13 20:54:16
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@send.no.spam>

    Mateusz Ludwin wrote:
    > Rzecze Mikolaj Tutak:

    > Nie było powiedziane że składamy różne ekspozycje.

    A to w HDR składamy te same ekspozycje?!?!?!?!?! :-O

    --
    pozdrawiam
    Mikolaj

  • 19. Data: 2009-10-13 21:19:50
    Od: "Lol" <l...@l...pl>

> [...]
    > miejscu
    > jest sygnał + szum to ten szum się zmniejszy.
    Wydaje mi się, że nie masz racji.
    Przypadek 1. Jeśli uśredniona (rozumiem, że po obrazach) intensywność
    pikseli będzie równa 0, to uśrednienie (po obrazach) szumu obniży jego
    poziom.
    Przypadek 2. Jeśli uśredniona intensywność pikseli będzie większa od 0,
    (nawet niech będzie mniejsza niż poziom szumów, to stosunek poziomu sygnału
    użytecznego do szumu ulegnie poprawnie). Przy odpowiednio dużej liczbie
    klatek poziom sygnału użytecznego stanie się większy niż poziom szumu.

    --
    Lol

  • 20. Data: 2009-10-13 21:22:06
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Mikolaj Tutak:

    > A to w HDR składamy te same ekspozycje?!?!?!?!?! :-O

    A czy ktoś ci broni?

    Celem HDRI jest rekonstrukcja natężenia światła na scenie. W JPG z tego
    natężenia już niewiele zostaje, bo obraz jest powykręcany przez różne
    krzywe. W Rawie już jest lepiej, bo masz to liniowo, ale jest tam tylko
    wycinek wartości i to mocno zafałszowany na brzegach pomiaru. Więc przesuwa
    się okno urządzenia pomiarowego (matrycy), tak żeby pomierzyć cały zakres.
    Jak coś zmierzymy dwa razy to dodatkowo dostaniemy dokładniejszy pomiar. Ale
    niekoniecznie trzeba mierzyć dwa razy tak samo, nawet jak przesuwasz
    ekspozycję, to rzadko kiedy jest tak że piksel tylko na jednym zdjęciu
    niesie jakąś informację. Więc zrobienie HDRI z trzech zdjęć na ISO3200 z
    korekcją -1, 0, 1EV istotnie zmniejszy szum.

    "For robustness, and to recover high dynamic range radiance values,
    we should use all the available exposures for a particular pixel
    to compute its radiance. For this, we reuse the weighting function in
    Equation 4 to give higher weight to exposures in which the pixel's
    value is closer to the middle of the response function

    (...)

    Combining the multiple exposures has the effect of reducing
    noise in the recovered radiance values. It also reduces the effects
    of imaging artifacts such as film grain. Since the weighting function
    ignores saturated pixel values, "blooming" artifacts5 have little
    impact on the reconstructed radiance values."