  • 131. Data: 2009-03-12 20:21:56
    Temat: Re: hdr a Jpg
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Stefan Nawrocki:

    > No cóż - jeśli źle zrozumiałem - to przepraszam :-). Ale piszesz wyraźnie:
    > "Zmienia - te dodatkowe bity w RAW idą w zakres a nie rozdzielczość.", więc
    > tak to zrozumiałem.

    Źle mnie zrozumiałeś. Tam było napisane, że wzięcie JPG zamiast RAW w
    istotny sposób ogranicza dynamikę właśnie z powodu możliwości wyciągania
    cieni.

  • 132. Data: 2009-03-12 20:33:49
    Od: "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl>

    Użytkownik <j...@a...at> napisał w wiadomości
    b.googlegroups.com...

    > Tak, ale długość słowa - w mniejszym stopniu niz matryca :-). Tzn.
    mniejsza
    > liczba bitów pogarsza dokładność obliczeń, ale nie powoduje przepałów, czy
    > szumów, które dyskwalifikują zdjęcie.

    > to jest prawda ale przy krotszym slowie mamy juz biel , tam gdzie przy
    > dluzszym slowie pojawilyby sie jeszcze delikatne szczegoly /
    > odcienie.
    > i analogicznie dla cieni - przy krotszym slowie bedzie juz czern ,
    > gdy przy dluzszym slowie bylby jeszcze jakies tam szarosci.

    No tak - na tych ostatnich przedziałach mogą być różnice. Dlatego napisałem
    (gdzieś tam na początku wątku), że rozdzielczość nie wpływa w sposób
    "istotny" na zakres. Mówimy tu o różnicach w nasyceniu bieli w zakresie
    jednego "schodka" skali 256 stopniowej.

    > te indywidualnie pisane algorytmy maja te zalete ze nie sa popularne ,
    > czyli masowo uzywane , dziki czemu pozwalaja na uzyskanie oryginalnych
    > wynikow.

    To nie jest jakiś "wybitny" algorytm. Ot - demonstracja jak to działa.

    > moze pokazesz jakas skladanke liczona tym algorytmem ?

    Poszukam - może znajdę jakiś fajny przykład.

    Pozdrawiam
    Stefan Nawrocki

  • 133. Data: 2009-03-12 20:40:09
    Od: "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl>

    Użytkownik "Mateusz Ludwin" <n...@s...org> napisał w wiadomości
    > Rzecze Stefan Nawrocki:

    > Źle mnie zrozumiałeś. Tam było napisane, że wzięcie JPG zamiast RAW w
    > istotny sposób ogranicza dynamikę właśnie z powodu możliwości wyciągania
    > cieni.

    Hm - no właśnie stwierdziliśmy wyżej, że rozdzielczość (liczba bitów) nie
    wpływa na właściwości matrycy, a te z kolei decydują w pierwszym rzędzie o
    szumach.
    No nic. Jeśli chodzi o mnie - to chyba niczego nowego już nie wniosę w tym
    temacie (temat konstrukcji matryc nie jest moim konikiem).
    Dziękuję wszystkim za uwagę :-).

    Pozdrawiam
    Stefan Nawrocki
    http://foto.3n.com.pl

  • 134. Data: 2009-03-12 20:42:23
    Od: Andrzej Popowski <p...@p...onet.pl>

    Thu, 12 Mar 2009 20:56:19 +0100, Mateusz Ludwin <n...@s...org>
    pisze:

    >Załóżmy że napiszę sobie program który wyświetli mi:
    >
    >- gradient o szerokości 256 pikseli z 0..255
    >- poniżej zdjęcie wywołane z raw bez żadnej korakcji
    >
    >Gradient będzie OK, zdjęcie nie będzie OK. Dlaczego?

    Przede wszystkim fakt, że gradient jest postrzegany jako równomierny
    oznacza, że jasność nie narasta liniowo ale wykładniczo, prawda?
    Zmysły podobnie reagują na przyrost o stałą wielkość, co właśnie daje
    wykładniczą charakterystyką jasności względem pozycji piksela.

    Zrzut z matrycy jest liniowy, czyli wartość liczbowa zmierzona dla
    piksela jest proporcjonalna do złapanych fotonów. Jeżeli
    sfotografujesz Twój gradient, to na matrycy będziesz miał wykładniczy
    rozkład wartości wzdłuż gradientu. Jak ten obraz skonwertujesz liniowo
    na 8 bit, to większość wartości będzie mała, czyli ciemna, dopiero na
    samym końcu gradientu wartości pikseli zaczną szybko rosnąć.

    Ale jak zastosujesz wzorki ze standardu sRGB, to wszystko wróci do
    normy, konwersja bedzie logarytmiczna a wynik 8-bitowy liniowy jak w
    pierwotnym zbiorze.

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej Popowski

  • 135. Data: 2009-03-12 20:44:46
    Od: Andrzej Popowski <p...@p...onet.pl>

    Thu, 12 Mar 2009 21:42:23 +0100, Andrzej Popowski

    >Zmysły podobnie reagują na przyrost o stałą wielkość, co właśnie daje
    >wykładniczą charakterystyką jasności względem pozycji piksela.

    Edytowałem i wyszło odwrotnie, niż miało być :-)
    Zmysły podobnie reagują na przyrost o stały procent wartości.
    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej Popowski

  • 136. Data: 2009-03-12 21:08:16
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Andrzej Popowski:

> [...]
    > na 8 bit, to większość wartości będzie mała, czyli ciemna, dopiero na
    > samym końcu gradientu wartości pikseli zaczną szybko rosnąć.

    Dobra, już zrozumiałem - skoro gradient widzę liniowo, to znaczy że jest on
    wyświetlany wykładniczo. Skoro widze logarytmicznie, to gradient 0..255
    wcale nie powinien być przeze mnie widziany liniowo - powinien dość szybko
    narastać do jasnej szarości, a potem być płaski. Z tego powodu zdjęcie ma
    niepodbite cienie i wydaje się ciemne. Co oznacza że w magisterce walnąłem
    babola :>

    Natomiast to nie jest wina tego, że zdjęcie jest nieskorygowane pod gammę
    monitora - ono właśnie jest już skorygowane, ale w taki sposób, żeby liniowy
    przyrost wartości był przez nas widziany jako liniowy - jest to sztuczne,
    ale użyteczne w grafice komputerowej którą się tworzy na komputerze.
    Natomiast zdjęcie nie jest przez nas rysowane, tylko przyszło z urządzenia
    które rejestrowało prawdziwie liniowo, więc musimy zasymulować jego
    logarytmiczność - dlatego właśnie tonemappery zwykle opierają się o jakąś
    funkcję logarytmiczną.

  • 137. Data: 2009-03-12 21:23:41
    Od: Andrzej Popowski <p...@p...onet.pl>

    Thu, 12 Mar 2009 22:08:16 +0100, Mateusz Ludwin <n...@s...org>
    pisze:

    >Co oznacza że w magisterce walnąłem
    >babola :>

    Ale obroniłeś? ;-)
    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej Popowski

  • 138. Data: 2009-03-12 21:31:03
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Andrzej Popowski:

    > Ale obroniłeś? ;-)

    Ta...

  • 139. Data: 2009-03-12 22:31:15
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    <b...@n...pl> wrote:

    > Swoją drogą lampy sodowe wymyślił ktoś, kto nie lubił fotografować w
    > nocy.

    Przeciwnie! :)) Właśnie uwielbiający fotografować w nocy prowadzą
    kampanię na rzecz stosowania WYŁĄCZNIE lamp sodowych. Ci fotografujący
    to astronomowie, którzy mają już coraz większy problem ze znalezieniem
    gdziekolwiek niepodświetlonego nieba. A skoro juz musi świecić, to wolą
    sodowe, które mają tak zawężone widmo, że wystarczy jeden filtr, by
    odciąć większośc docierającego światła...

    pzdr

    [mr.]

  • 140. Data: 2009-03-12 23:25:31
    Od: "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl>

    Użytkownik <j...@a...at> napisał w wiadomości
    b.googlegroups.com...

    > moze pokazesz jakas skladanke liczona tym algorytmem ?

    http://www.3n.com.pl/Nikon/test_1.jpg
    http://www.3n.com.pl/Nikon/test_2.jpg
    http://www.3n.com.pl/Nikon/test_3.jpg
    http://www.3n.com.pl/Nikon/test_wynik.jpg