    From: Andrzej Popowski <p...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: hdr a Jpg
    Date: Thu, 12 Mar 2009 21:42:23 +0100
    <gpb2r1$1fls$1@alfa.ceti.pl> <gpb4dl$ck7$1@inews.gazeta.pl>
    <gpb6t8$1ito$1@alfa.ceti.pl> <4...@4...com>
    <gpbdv8$pa3$1@inews.gazeta.pl>
    <q...@4...com>
    <g...@t...hamstera.pl>
    <9...@4...com>
    <g...@t...hamstera.pl>
    <k...@4...com>
    <g...@t...hamstera.pl>

    Thu, 12 Mar 2009 20:56:19 +0100, Mateusz Ludwin <n...@s...org>
    pisze:

    >Załóżmy że napiszę sobie program który wyświetli mi:
    >
    >- gradient o szerokości 256 pikseli z 0..255
    >- poniżej zdjęcie wywołane z raw bez żadnej korakcji
    >
    >Gradient będzie OK, zdjęcie nie będzie OK. Dlaczego?

    Przede wszystkim fakt, że gradient jest postrzegany jako równomierny
    oznacza, że jasność nie narasta liniowo ale wykładniczo, prawda?
    Zmysły podobnie reagują na przyrost o stałą wielkość, co właśnie daje
    wykładniczą charakterystyką jasności względem pozycji piksela.

    Zrzut z matrycy jest liniowy, czyli wartość liczbowa zmierzona dla
    piksela jest proporcjonalna do złapanych fotonów. Jeżeli
    sfotografujesz Twój gradient, to na matrycy będziesz miał wykładniczy
    rozkład wartości wzdłuż gradientu. Jak ten obraz skonwertujesz liniowo
    na 8 bit, to większość wartości będzie mała, czyli ciemna, dopiero na
    samym końcu gradientu wartości pikseli zaczną szybko rosnąć.

    Ale jak zastosujesz wzorki ze standardu sRGB, to wszystko wróci do
    normy, konwersja bedzie logarytmiczna a wynik 8-bitowy liniowy jak w
    pierwotnym zbiorze.

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej Popowski