eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.rec.foto.cyfrowahdr a Jpg
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 148

  • 101. Data: 2009-03-12 17:43:31
    Temat: Re: hdr a Jpg
    Od: j...@a...at

    On 12 Mrz., 17:46, Janko Muzykant <j...@w...pl> wrote:
    > j...@a...at pisze:
    >
    > >>> Hadeery są przereklamowane i w klasycznych ujęciach pod słońce wystarczy
    > >>> po prostu poruszać suwakami.
    >
    > > nie wiem kto to napial ale to nie jest prawda
    >
    > Ja to napisałem i jest to prawda, czego dowodzi np. fragment wątku o D3.

    o qrde ale trafilem ;-).


    co to jest przereklamowane ?:

    przereklamowane jest wtedy jezeli wydatki na reklame nie zwracaja sie
    z tytulu zwiekszonej przez reklame sprzedazy?.
    co to jest prawda ?:
    to realny rezultat badywczy osiagniety przez spolecznosc na danym
    stopniu rozwoju z apomoca dostepnych metod i srodkow badawczych.

    czy masz wyniki badan wskazujace ze producenci hdr wydaja na reklame
    wiecej niz zwiekszone wplywy z tytulu sprzedazy dodatkowej dzieki
    reklamie.
    NIe sadze , nie mozesz wiec powiedziec ze to jest prawda , dopoki tego
    nie wykazesz - to jak zwykle takie sobie powiedzienie sugestia wyssane
    z palca.

    moge tylko powtorzyc hdr ma sens jesli rozpietosc tonalna motywu
    przekracza rozpietosc tonalna matrycy.
    jesli czegos matryca nie odwzoruje to nie ma szans wydobyc tego
    suwakami.

    rozpietosc ( kontrast ) sceny pod slonce to co najmniej 1:10 **9.

    nie ma szans zeby matryca przeniosla cala scene o takiej rozpietosci
    - cos musi byc obciete i tym wiecej im mniej hdr -u .


    >
    > > i tyle - to nie ma nic wspolnego z reklama lub nie. To ma wiele
    > > wspolnego z rozpietoscia tonalna sceny i matrycy
    >
    > Wiesz co to znaczy ''przereklamowane'' w potocznym znaczeniu? :)


    co moznaby ewentualnie rozumiec w odniesieniu do programow HDR ?

    jezeli nie spelniaja oczekiwan uzytkownikow.
    nie moge odpowiadac za wszystkich - moge za siebie - nie wyobrazam
    sobie fotografii cyfrowej bez hdr - bez hdr pozostalbym przy analogu
    do chwili wynalezienia HDR.

    koncze - zona wysyla mnie po chleb


    pzdr

    XXX


  • 102. Data: 2009-03-12 17:51:43
    Temat: Re: hdr a Jpg
    Od: "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl>


    Użytkownik <j...@a...at> napisał w wiadomości
    news:80e9d569-433d-4089-92c4-96f1f26666ac@v39g2000yq
    m.googlegroups.com...
    On 12 Mrz., 17:42, "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl> wrote:
    > Użytkownik "Mateusz Ludwin" <n...@s...org> napisał w
    wiadomościnews:gpbcip$jil$1@inews.gazeta.pl...
    >
    >
    >
    > > Bo w przpadku matrycy to już nie jest takie proste. Więcej bitów dotyczy
    > > przetworznika AC i tutaj akurat dodatkowe bity pozwalają na rejestrację
    > coraz
    > > głębszych cieni i coraz większego zakresu w światłach, czyli zwiększają
    > bardziej
    > > dynamikę niż rozdzielczość tonalną.
    >
    > Tu bym się z Tobą nie zgodził. Matryca daje na wyjściu jakieś napięcie.
    > Powiedzmy 1V i koniec.

    > nie koniec
    > bo przy minimalnej zmianie natezenia swiatla powiedzmy napiecie
    > spadnie do 0,99V i zeby te roznice zarejestrowac potrzebujesz
    > odpowiednio dlugie slowo binarne.

    > innymi slowy im duzsze slowo tym dokladniej zarejestrujesz wachniecia
    > napiecia czyli nasz przetwornik jest czulszy i na fluktuacje swiatla..

    Dokładnie - ale to działa w jedną stronę :-). W drugą - zwiększasz
    oświetlenie - i co? Masz 1.01?
    Nie - więc masz ten sam przedział 0-1, tyle że dokładniej. Przedziału nie
    zwiekszysz.
    Obojętnie w jakiej skali (czy to 8-bitowej, czy 12-bitowej) - zakres
    przenoszonego światła jest ten sam - zmienia się tylko dokładność z jaką to
    się dzieje. Nie zwiekszysz "udźwigu" wagi zmniejszając odważniki.


    Stefan Nawrocki





  • 103. Data: 2009-03-12 18:03:35
    Temat: Re: hdr a Jpg
    Od: "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl>


    Użytkownik "Mateusz Ludwin" <n...@s...org> napisał w wiadomości
    news:gpbjo8.5j8.1@teren.hamstera.pl...
    > Rzecze Stefan Nawrocki:
    >
    >
    > Problem w tym, że używając 8-bitowego przetwornika nie uda ci się dojść do
    > poziomu szumów.

    Hm - no nie wiem - nie wgryzałem się w tajniki budowania matryc. Ale z tego
    co napiałeś wynikałoby, że poziom szumu jest zdecydowanie niższy niż jedna
    jednostka w skali 0-255. Znaczy - że sygnał o poziomie 1 (w skali 0-255)
    jest już ponad szumem? Skąd w takim razie fluktuacje szumowe na poziomie np.
    ~ +/- 10 jednostek (w skali 0-255)?
    Obawiam się, że matryca nie pracuje liniowo i zarówno na poziomie szumów jak
    i na poziomie nasycenia mamy duże nieliniowości, co w praktyce powoduje, że
    pracujemy na środkowej części charakterystki, a wzrost liczby bitów poprawia
    rozdzielczość, a nie "prostuje" tej charakterystyki. No może dwa skrajne
    przedziały - w skali 8-bitowej mogą być juz zakrzywione, a w skali
    12-bitowej - być może da się jeszcze ten przedział poszerzyć - ale co
    najwyżej o jedna działką z jednej i drugiej strony (czyli zamiast skali
    0-255, byłoby od -1 do +256). W przeciwnym wypadku po prostu poszerzamy
    przedziały tak, by objąć 256-poziomami całą prostoliniową część
    charakterystyki.
    Moim zdaniem - to są jednak szczątkowe różnice.


    Stefan Nawrocki



  • 104. Data: 2009-03-12 18:12:45
    Temat: Re: hdr a Jpg
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    j...@a...at pisze:
    > co to jest przereklamowane ?:

    http://sjp.pwn.pl/lista.php?co=przereklamowa%E6
    Tak przy okazji - dodaj sobie tę stronę do ulubionych.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /jedynie skromność ogranicza mój geniusz/


  • 105. Data: 2009-03-12 18:16:30
    Temat: Re: hdr a Jpg
    Od: Andrzej Popowski <p...@p...onet.pl>

    Thu, 12 Mar 2009 17:41:12 +0100, Mateusz Ludwin <n...@s...org>
    pisze:

    >> Konwersja RAW na 8-bitów dla monitora wymaga nałożenia krzywej gamma,
    >> bo monitor przekłada poziom wejściowy na jasność piksela przy pomocy
    >> odwrotnej charakterystyki.
    >
    >Na pewno?

    Tak :-)

    >Korekcję gamma masz niejako "z defaultu" przeprowadzaną przez sterownik karty
    >graficznej (stąd możliwość jej tuningu według wzorca). Wystarczy narysować sobie
    >w gimpie gradient idący liniowo z 0 do 255 żeby zobaczyć że jest on "naturalny",
    >natomiast po dodaniu gammy cienie "ścisną" się przy początku, a cała reszta to
    >będzie prawie płaska jasność. Czyli liniowe 0..255 było już skorygowane pod
    >monitor w karcie.

    Nie. GIMP standardowo generuje gradnient w przesterzeni sRGB, która ma
    zdefiniowaną wartość gamma. Zobacz:
    http://www.w3.org/Graphics/Color/sRGB

    Karta video, monitor bądź funkcja w etytorze graficznym może nakałdać
    własną dodatkową modyfikację. Jak tego nie zrobi, to charakterystyka
    jasności względem kodowania powinna być zachowana jak w definicji
    sRGB.

    >Taka ciemnica w obrazie wywołanym z rawa bez korekcji wynika raczej z tego, że
    >obraz wpada w "dolne stany" naszego logarytmicznego odczuwania jasności.

    Zgadza się, tak właśnie wyglada obraz na monitorze po liniowej
    konwersji z matrycy.
    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej Popowski


  • 106. Data: 2009-03-12 18:32:50
    Temat: Re: hdr a Jpg
    Od: j...@a...at

    On 12 Mrz., 18:51, "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl> wrote:
    > Użytkownik <j...@a...at> napisał w
    wiadomościnews:80e9d569-433d-4089-92c4-96f1f26666ac@
    v39g2000yqm.googlegroups.com...
    > On 12 Mrz., 17:42, "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl> wrote:> Użytkownik "Mateusz
    Ludwin" <n...@s...org> napisał w
    >
    > wiadomościnews:gpbcip$jil$1@inews.gazeta.pl...
    >
    >
    >
    >
    >
    >
    >
    > > > Bo w przpadku matrycy to już nie jest takie proste. Więcej bitów dotyczy
    > > > przetworznika AC i tutaj akurat dodatkowe bity pozwalają na rejestrację
    > > coraz
    > > > głębszych cieni i coraz większego zakresu w światłach, czyli zwiększają
    > > bardziej
    > > > dynamikę niż rozdzielczość tonalną.
    >
    > > Tu bym się z Tobą nie zgodził. Matryca daje na wyjściu jakieś napięcie.
    > > Powiedzmy 1V i koniec.
    > > nie koniec
    > > bo przy minimalnej zmianie natezenia swiatla powiedzmy napiecie
    > > spadnie do 0,99V i zeby te roznice zarejestrowac potrzebujesz
    > > odpowiednio dlugie slowo binarne.
    > > innymi slowy im duzsze slowo tym dokladniej zarejestrujesz wachniecia
    > > napiecia czyli nasz przetwornik jest czulszy i na fluktuacje swiatla..
    >
    > Dokładnie - ale to działa w jedną stronę :-). W drugą - zwiększasz
    > oświetlenie - i co? Masz 1.01?

    masz przeswietlenie
    albo wezmiesz inna matryce o wiekszej dynamice wyjscia , ktora pracuje
    np jeszcze do 1,2 V

    a jesli nie masz takiej matrycy do dyspozycji to przymykasz
    przyslone . wpuszczasz mniej swiatla , osiagasz ponownie nap do 1,0 v
    - i w ten sposob wlasnie rodzi sie HDR :-)


    > Nie - więc masz ten sam przedział 0-1, tyle że dokładniej. Przedziału nie
    > zwiekszysz.
    > Obojętnie w jakiej skali (czy to 8-bitowej, czy 12-bitowej) - zakres
    > przenoszonego światła jest ten sam - zmienia się tylko dokładność z jaką to
    > się dzieje. Nie zwiekszysz "udźwigu" wagi zmniejszając odważniki.

    tak ale ta dokladnosc to dynamika wyjscia , to wiernosc odwzorowania.

    i to masz zapisane w raw - od operatora zalozy w jaki sposob dokona
    przekladu tego slowa 12 bitwego na slowo 8 bitowe w jpeg - do tego sa
    suwaki w wywolarkach.

    to roznica czy bedzisz mial na wadze najmniejszy odwaznik 10 kg czy 1
    kg jesli bedzisz sprzedawal towar.
    jesli ktos zarzada 1 kg cukru a bedziesz wazyl odwaznikiem 10 kg to
    najmniej sprzedasz mu 10 kg a zaplaci za 1 kg.
    i gdzie tu interes ? :-)))




    >
    > Stefan Nawrocki- Zitierten Text ausblenden -
    >
    > - Zitierten Text anzeigen -


  • 107. Data: 2009-03-12 18:32:55
    Temat: Re: hdr a Jpg
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Stefan Nawrocki:

    >> Problem w tym, że używając 8-bitowego przetwornika nie uda ci się dojść do
    >> poziomu szumów.
    >
    > Hm - no nie wiem - nie wgryzałem się w tajniki budowania matryc. Ale z tego
    > co napiałeś wynikałoby, że poziom szumu jest zdecydowanie niższy niż jedna
    > jednostka w skali 0-255. Znaczy - że sygnał o poziomie 1 (w skali 0-255)
    > jest już ponad szumem? Skąd w takim razie fluktuacje szumowe na poziomie np.
    > ~ +/- 10 jednostek (w skali 0-255)?

    Ale gdzie widzisz te fluktuacje na poziomie 10 jednostek? W wywołanym JPG?
    Przy 8 bitach w rawie po prostu zobaczysz w cieniach czarne placki, bo szum
    będzie znacznie niżej.

    http://usuarios.lycos.es/fotofrikid300/sombras-raw/1
    2b-14b/0907/index.htm

    Nawet pomijając banding, zobacz o ile lepiej rejestrowane są cienie w
    przypadku 14 bitów.

    > Obawiam się, że matryca nie pracuje liniowo i zarówno na poziomie szumów jak
    > i na poziomie nasycenia mamy duże nieliniowości, co w praktyce powoduje, że
    > pracujemy na środkowej części charakterystki, a wzrost liczby bitów poprawia
    > rozdzielczość, a nie "prostuje" tej charakterystyki. No może dwa skrajne
    > przedziały - w skali 8-bitowej mogą być juz zakrzywione, a w skali
    > 12-bitowej - być może da się jeszcze ten przedział poszerzyć - ale co
    > najwyżej o jedna działką z jednej i drugiej strony (czyli zamiast skali
    > 0-255, byłoby od -1 do +256). W przeciwnym wypadku po prostu poszerzamy
    > przedziały tak, by objąć 256-poziomami całą prostoliniową część
    > charakterystyki.
    > Moim zdaniem - to są jednak szczątkowe różnice.

    To nie są szczątkowe różnice, każdy dodatkowy bit bez szumu to możliwość
    wyciągnięcia 1EV więcej, a w konsekwencji obniżenia ekspozycji o kolejne EV
    i zarejestrowania jeszcze więcej w światłach.
    --
    Omniscient, omnipotent, omnipresent, without judgment

    Mateusz Ludwin mateuszl [at] gmail [dot] com


  • 108. Data: 2009-03-12 18:37:37
    Temat: Re: hdr a Jpg
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Andrzej Popowski:

    >>> Konwersja RAW na 8-bitów dla monitora wymaga nałożenia krzywej gamma,
    >>> bo monitor przekłada poziom wejściowy na jasność piksela przy pomocy
    >>> odwrotnej charakterystyki.
    >>
    >>Na pewno?
    >
    > Tak :-)

    To czemu niektóre tonemappery w ogóle ignorują korekcję gamma, a mimo to
    dają realistyczny obraz? Np. Fattal generuje mapę jasności na bazie
    rozwiązania równania różniczkowego, nie ma tam nigdzie żadnej gammy, a obraz
    nie jest zbyt ciemny.

    >>Korekcję gamma masz niejako "z defaultu" przeprowadzaną przez sterownik karty
    >>graficznej (stąd możliwość jej tuningu według wzorca). Wystarczy narysować sobie
    >>w gimpie gradient idący liniowo z 0 do 255 żeby zobaczyć że jest on "naturalny",
    >>natomiast po dodaniu gammy cienie "ścisną" się przy początku, a cała reszta to
    >>będzie prawie płaska jasność. Czyli liniowe 0..255 było już skorygowane pod
    >>monitor w karcie.
    >
    > Nie. GIMP standardowo generuje gradnient w przesterzeni sRGB, która ma
    > zdefiniowaną wartość gamma. Zobacz:
    > http://www.w3.org/Graphics/Color/sRGB

    Ale moment, moment. Przecież jeśli zapiszę taki obrazek jako GIF i otworzę
    czymkolwiek, to nadal gradient będzie naturalny, mimo że idzie liniowo od 0
    do 255.

    > Karta video, monitor bądź funkcja w etytorze graficznym może nakałdać
    > własną dodatkową modyfikację. Jak tego nie zrobi, to charakterystyka
    > jasności względem kodowania powinna być zachowana jak w definicji
    > sRGB.

    No to powiedz po co robić tę gammę w ACR, skoro ACR też wyświetla obrazek w
    sRGB? :> Przecież taki obrazek zapisany na dysku jest dokładnie tym samym co
    gradient który wygenerowałem w gimpie.

    >>Taka ciemnica w obrazie wywołanym z rawa bez korekcji wynika raczej z tego, że
    >>obraz wpada w "dolne stany" naszego logarytmicznego odczuwania jasności.
    >
    > Zgadza się, tak właśnie wyglada obraz na monitorze po liniowej
    > konwersji z matrycy.

    Wyświetlony w dokładnie taki sam sposób, jak mój liniowy gradient, który dla
    mojego oka narasta właśnie naturalnie - liniowo.
    --
    Omniscient, omnipotent, omnipresent, without judgment

    Mateusz Ludwin mateuszl [at] gmail [dot] com


  • 109. Data: 2009-03-12 18:44:36
    Temat: Re: hdr a Jpg
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Mateusz Ludwin:

    >>>Taka ciemnica w obrazie wywołanym z rawa bez korekcji wynika raczej z tego, że
    >>>obraz wpada w "dolne stany" naszego logarytmicznego odczuwania jasności.
    >>
    >> Zgadza się, tak właśnie wyglada obraz na monitorze po liniowej
    >> konwersji z matrycy.
    >
    > Wyświetlony w dokładnie taki sam sposób, jak mój liniowy gradient, który dla
    > mojego oka narasta właśnie naturalnie - liniowo.

    Dodam o co mi chodzi - świat tak naprawdę wygląda tak jak na tym zdjęciu
    wywołanym liniowo, takie są relacje jasności między obiektami. Ale jesteśmy
    przyzwyczajeni do oglądania takich scen w znacznie większym poziomie
    jasności (źródłowa scena była pewnie 100 razy jaśniejsza niż monitor), gdzie
    nasze oko pracuje na trochę innym odcinku krzywej logarytmicznej, przez co
    obraz jest wypłaszczany i taki właśnie uznajemy za naturalny. Gdyby ten
    gradient rozjaśnić do takiego poziomu jak słoneczne niebo, to też nagle
    straciłby swoją liniowość. Właśnie po to dodaje się _dodatkową_ korekcję
    gamma w wywoływaczce - żeby zasymulować to wypłaszczenie cieni jakie
    odczuwamy przy wyższej jasności. Zresztą dodawanie gammy w rawie jest tak
    naprawdę przeżytkiem, przy szczenach o dużej dynamice powinno się podbijać
    cienie jeszcze bardziej i tak właśnie działają lepsze tonemappery albo
    "odkryty" niedawno przez producentów D-lightning, który już nie używa gammy.
    --
    Omniscient, omnipotent, omnipresent, without judgment

    Mateusz Ludwin mateuszl [at] gmail [dot] com


  • 110. Data: 2009-03-12 18:45:39
    Temat: Re: hdr a Jpg
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Mateusz Ludwin:

    >>>Taka ciemnica w obrazie wywołanym z rawa bez korekcji wynika raczej z tego, że
    >>>obraz wpada w "dolne stany" naszego logarytmicznego odczuwania jasności.
    >>
    >> Zgadza się, tak właśnie wyglada obraz na monitorze po liniowej
    >> konwersji z matrycy.
    >
    > Wyświetlony w dokładnie taki sam sposób, jak mój liniowy gradient, który dla
    > mojego oka narasta właśnie naturalnie - liniowo.

    Dodam o co mi chodzi - świat tak naprawdę wygląda tak jak na tym zdjęciu
    wywołanym liniowo, takie są relacje jasności między obiektami. Ale jesteśmy
    przyzwyczajeni do oglądania takich scen w znacznie większym poziomie
    jasności (źródłowa scena była pewnie 100 razy jaśniejsza niż monitor), gdzie
    nasze oko pracuje na trochę innym odcinku krzywej logarytmicznej, przez co
    obraz jest wypłaszczany i taki właśnie uznajemy za naturalny. Gdyby ten
    gradient rozjaśnić do takiego poziomu jak słoneczne niebo, to też nagle
    straciłby dla nas swoją liniowość. Właśnie po to dodaje się _dodatkową_
    korekcję gamma w wywoływaczce - żeby zasymulować to wypłaszczenie cieni
    jakie odczuwamy przy wyższej jasności. Zresztą dodawanie gammy w rawie jest
    tak naprawdę przeżytkiem, przy szczenach o dużej dynamice powinno się
    podbijać cienie jeszcze bardziej i tak właśnie działają lepsze tonemappery
    albo "odkryty" niedawno przez producentów D-lightning, który już nie używa
    gammy.
    --
    Omniscient, omnipotent, omnipresent, without judgment

    Mateusz Ludwin mateuszl [at] gmail [dot] com

strony : 1 ... 10 . [ 11 ] . 12 ... 15


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: