  • 1. Data: 2010-10-27 15:35:59
    Temat: gramofon Fonica GS 464 - lampka stroboskopu
    Od: "Doxent" <d...@g...pl>

    Po wielu bojach z buczącym gramofonem w końcu jedynym skutecznym
    rozwiązaniem okazało się wywalenie transformatora zasilania na zewnątrz.
    Akurat pasował on idealnie do obudowy po innym zasilaczu więc go tam
    wsadziłem , wykorzystałem też biegnący dotychczas kabel zasilania i zamiast
    wtyczki umieściłem tak wykonany zasilacz.
    Swoją drogą to pierwszy gramofon jaki mam który nie buczy i aż dziw, że
    kiedyś konstruktorzy na to nie wpadli.
    Jak narazie dzięki temu dźwięk jest doskonale czysty bez przydźwięku ale
    teraz powstał problem z zastąpieniem lampki oświetlającej stroboskop na
    talerzu. Transformator daje około AC 20V na wyjściu. Kabel który zasilał do
    tej pory transformator podłączyłem do płyty głównej gramofonu. Czym zastąpić
    lampkę stroboskopu. Myślałem o jakiejś diodzie led. Latarka led niestety jej
    nie zastępuje bo nie widać kresek podczas obracania talerza.

  • 2. Data: 2010-10-27 16:12:20
    Temat: Re: gramofon Fonica GS 464 - lampka stroboskopu
    Od: "Gejzero SQ3OGX" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Doxent" <d...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > niestety jej nie zastępuje bo nie widać kresek podczas obracania talerza.
    Z latarki nie bedziesz mial prążków bo latarka świeci światłem stałym.
    Podłącz diodę LED przez rezystor pod te 20 V AC to powinna mrugać w rytm tej
    neonówki, chociaż zdaje mi się że neonówka daje 100 mrugnięć na s. Także
    trzba by podłączyć 2 diody antyrównolegle.

    Pozdr
    Gejzero.

  • 3. Data: 2010-10-27 16:19:47
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 27.10.2010 18:12, schrieb Gejzero SQ3OGX:

> [...]
    > tej neonówki, chociaż zdaje mi się że neonówka daje 100 mrugnięć na s.
    > Także trzba by podłączyć 2 diody antyrównolegle.

    inna możliwość, to zrobienie swojego stroboskopu na czerwonym LEDzie i
    generatorze 100Hz zrobionym choćby na 555, albo, jeszcze lepiej, na
    kwarcu i CD4060. Jak się chce (lub może) pozostawić te 20VAC, to można
    dać LEDa przez mostek graetza i odpowiednim opornikiem do AC. Tylko po
    co zastępować lampę neonową?

    Waldek

  • 4. Data: 2010-10-27 16:33:31
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Waldemar Krzok napisał:

    > inna możliwość, to zrobienie swojego stroboskopu na czerwonym LEDzie

    Koniecznie czerwonym?

    > i generatorze 100Hz zrobionym choćby na 555, albo, jeszcze lepiej,
    > na kwarcu i CD4060.

    Na kwarcu, to jeszcze, ale to 555 to by trzeba jakoś skalibrować na
    100 Hz. I wierzyć, że z czasem potencjometr nie popłynie. Równie dobrze
    można skalibrowac obroty silnika i nie ruszać ustawień.

    > Jak się chce (lub może) pozostawić te 20VAC, to można dać LEDa przez
    > mostek graetza i odpowiednim opornikiem do AC.

    Jeszcze lepiej dodać jakiś układ kształtujący, żeby błyski były krótkie.
    Jeśli nie elektroniczny, to choćby jakiś obwód różniczkujący przebieg
    prostokątny zrobiony z obciętego sinusa.

    > Tylko po co zastępować lampę neonową?

    Się stłukła?

    --
    Jarek

  • 5. Data: 2010-10-27 16:41:04
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 27.10.2010 18:33, schrieb Jarosław Sokołowski:

    > Koniecznie czerwonym?

    Osobiście mi się bardziej podoba. Zielona też może być. Niebieska za
    bardzo bije po oczach, a biała to taka, no biała ;-).

> [...]
    > Jeśli nie elektroniczny, to choćby jakiś obwód różniczkujący przebieg
    > prostokątny zrobiony z obciętego sinusa.

    Nie trzeba. A jak się koniecznie chce, to można wstawić do tego graetza
    szeregowo diodę zenera, opornik i LEDa.

    > Się stłukła?

    Kupić nową? Uważam, że neonówki ładnie świecą no i są ekonomiczniejsze,
    bo prawie nie pobierają prądu.

    Waldek

  • 6. Data: 2010-10-27 16:57:45
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    wiadomości news:8ir2q0Fta3U4@mid.uni-berlin.de...

    > Osobiście mi się bardziej podoba. Zielona też może być. Niebieska za
    > bardzo bije po oczach, a biała to taka, no biała ;-).

    zapomniałeś o pomarańczowych :)

    > Kupić nową? Uważam, że neonówki ładnie świecą no i są ekonomiczniejsze,
    > bo prawie nie pobierają prądu.

    LED-y o wysokiej sprawności też coś tam dają przy 1mA, w każdym razie nie
    ma takiej przepaści jak 10 czy 20 lat temu :)

    e.

  • 7. Data: 2010-10-27 17:01:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Doxent" <d...@g...pl> napisał w
    > Czym zastąpić lampkę stroboskopu. Myślałem o jakiejś diodzie led.
    > Latarka led niestety jej nie zastępuje bo nie widać kresek
    > podczas obracania talerza.

    Jak najbardziej LED, ale sterowana oczywiscie z generatora 100Hz
    stabilizowanego kwarcem, a moze i GPS lub DCF77 :-)

    J.

  • 8. Data: 2010-10-27 17:02:18
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 27.10.2010 18:57, schrieb entroper:
    > Użytkownik "Waldemar Krzok"<w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    > wiadomości news:8ir2q0Fta3U4@mid.uni-berlin.de...

    > zapomniałeś o pomarańczowych :)

    o fioletowych też. Ale pomarańczowe świecą brudno, a niebieskie i
    fioletowe wkurzają niesamowicie. Wszędzie teraz wstawiają niebieskie
    kontrolki, błeeeeee.

    > LED-y o wysokiej sprawności też coś tam dają przy 1mA, w każdym razie nie
    > ma takiej przepaści jak 10 czy 20 lat temu :)

    Ale i tak dużo więcej niż neonówka (jakieś 50x ;-))

    Waldek

  • 9. Data: 2010-10-27 17:03:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de>
    > o fioletowych też. Ale pomarańczowe świecą brudno, a niebieskie i
    > fioletowe wkurzają niesamowicie. Wszędzie teraz wstawiają
    > niebieskie kontrolki, błeeeeee.

    Wiem - zelazko w dlon i naniesc na pola jakas ladna animacje.
    Robia toner UV ? To by moglo byc dopiero fajne :-)

    J.

  • 10. Data: 2010-10-27 17:04:30
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Waldemar Krzok napisał:

    > Osobiście mi się bardziej podoba. Zielona też może być. Niebieska za
    > bardzo bije po oczach, a biała to taka, no biała ;-).

    Jeszcze może być pomarańczowa. Najbardziej przypomina neonówkę.

    > Nie trzeba. A jak się koniecznie chce, to można wstawić do tego graetza
    > szeregowo diodę zenera, opornik i LEDa.

    Nie że koniecznie trzeba, ale może warto. W świetle neonówki paski są
    dość rozmyte, a tam jest wbudowana "dioda zenera" w postaci napięcia
    zapłonu. Jak jest ze światłem diody, tego nie sprawdzałem (ona też ma
    napięcie "zapłonu"). Im krótsze będa błyski, tym lepiej będzie widać
    paski.

    > Kupić nową? Uważam, że neonówki ładnie świecą no i są ekonomiczniejsze,
    > bo prawie nie pobierają prądu.

    Kiedyś neonówki sprzedawali w każdym sklepie elektrycznym. Teraz to nawet
    nie wiem.

    --
    Jarek