  • 1. Data: 2010-10-26 03:55:09
    Temat: Zasilacz beztransformatorowy do 2 peltierów
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    Potrzebuję zasilić dwa spore Peltiery 60W z sieci energetycznej...

    Czy mogę to zrobić tanio jakoś zasilaczem beztransformatorowym?
    Np. za pomocą triaka lub tyrystorów?

    Wiem, ze Peltier to nie zarówka :-) i pradu zmiennego przez
    nie przepuszczac nie ma sensu, ale moze dalo by sie cos tam
    wykombinowac z faktu, ze mam dwa te Peltiery zasilac z jednego
    zasilacza... Ma ktos moze jakis fajny pomysl na taki zasilacz?

    Fajnie byłoby gdyby można było sterować mocą dostarczaną
    do Peltierów ale nie jest to super konieczne...

    Kwestię izolacji/bezpieczeństwa pomijam, będzie to załatwione
    osobno - chodzi o jak najmniejszą wagę i cenę takiego zasilacza.

  • 2. Data: 2010-10-26 05:03:14
    Temat: Re: Zasilacz beztransformatorowy do 2 peltierów
    Od: "Desoft" <D...@i...pl>

    > Potrzebuję zasilić dwa spore Peltiery 60W z sieci energetycznej...
    >
    > Czy mogę to zrobić tanio jakoś zasilaczem beztransformatorowym?
    > Np. za pomocą triaka lub tyrystorów?

    Nie pamiętam dokładnie... napięcie musi być filtrowane.
    ... na tyrystorze:
    http://80.54.179.82/schemat4.htm

    --
    Desoft

  • 3. Data: 2010-10-26 07:08:28
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 26.10.2010 05:55, schrieb Pszemol:
> [...]
    >
    > Kwestię izolacji/bezpieczeństwa pomijam, będzie to załatwione
    > osobno - chodzi o jak najmniejszą wagę i cenę takiego zasilacza.

    Możesz spróbować układem Desofta, ale uważaj na pulsację. Koniecznie
    filtr na wyjściu. Peltiery bardzo nie lubią tętnień. Jak sterować to
    albo prądem stałym, albo bardzo wolnym PWM (rzędu sekund)

    Waldek

  • 4. Data: 2010-10-26 08:45:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Pszemol" <P...@P...com> napisał w
    > Potrzebuję zasilić dwa spore Peltiery 60W z sieci
    > energetycznej...

    A one sa na 50V ?

    > Fajnie byłoby gdyby można było sterować mocą dostarczaną
    > do Peltierów ale nie jest to super konieczne...

    Przeciez zasilaczy masz mnostwo teraz na rynku.
    Do komputerow, do laptotow, do routerow, do drukarek.
    Z jakiegos starego zlomu na pewno cos wyciagniesz, i bedzie lepiej
    niz ryzykowac drogie elementy.

    > Kwestię izolacji/bezpieczeństwa pomijam, będzie to załatwione
    > osobno

    A to do akwarium ma byc ? :-P

    J.

  • 5. Data: 2010-10-26 12:25:04
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "J.F." wrote in message news:ia64ek$ojo$1@news.onet.pl...

    > A one sa na 50V ?

    A dlaczego na 50V? Skąd taka wartość wziąłeś?

    > Z jakiegos starego zlomu na pewno cos wyciagniesz,
    > i bedzie lepiej niz ryzykowac drogie elementy.

    Nie zrozumieliśmy się... Nie chodzi mi o rozwiązanie jednostkowe
    tylko o dobranie zasilacza pod względem ceny dla produkcji...

    > A to do akwarium ma byc ? :-P

    :-))) Shhhh... to tajemnica! Aby się na rec.akwarium nie dowiedzieli!

  • 6. Data: 2010-10-26 12:29:29
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Waldemar Krzok" wrote in message news:8incscF50pU1@mid.uni-berlin.de...
    > Możesz spróbować układem Desofta, ale uważaj na pulsację.
    > Koniecznie filtr na wyjściu. Peltiery bardzo nie lubią tętnień.

    W jakim sensie "nie lubią" ? Co się im dzieje przy tętnieniach ?
    Co do filtru, taki Peltier ma bardzo małą oporność wewnętrzną,
    sugerujesz jakiś koński kondensator na wyjściu zasilacza? To mi
    podniesie koszty produkcji - takie końskie kondziory drogie są...

    > Jak sterować to albo prądem stałym, albo bardzo wolnym PWM (rzędu sekund)

    Tak jest.

  • 7. Data: 2010-10-26 12:55:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    > A dlaczego na 50V? Skąd taka wartość wziąłeś?

    No bo wtedy mozna dwa w sam raz zasilic ze 120VAC :-P

    Tak czy inaczej - na jakie napiecie ?

    > Nie zrozumieliśmy się... Nie chodzi mi o rozwiązanie jednostkowe
    > tylko o dobranie zasilacza pod względem ceny dla produkcji...

    A to tym bardziej. Zasilacz ci zrobia jaki chcesz, porzadny,
    impulsowy.

    > :-))) Shhhh... to tajemnica! Aby się na rec.akwarium nie
    > dowiedzieli!

    Ale woda bedzie w okolicy plywac :-)

    J.

  • 8. Data: 2010-10-26 12:58:52
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 26.10.2010 14:29, schrieb Pszemol:

> [...]
    > sugerujesz jakiś koński kondensator na wyjściu zasilacza? To mi
    > podniesie koszty produkcji - takie końskie kondziory drogie są...

    Koński nie musi być. Przy składowej zmiennej spada sprawność i to
    masywnie, vulgo: Peltier się grzeje bardziej niż ustawa przewiduje.
    Dajesz kondensator największy, na jakiego ciebie stać ;-). Ale
    przynajmniej 1-2.2mF/A bym dał.

    > Tak jest.

    Waldek

  • 9. Data: 2010-10-26 13:10:42
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> wrote in message

    > Koński nie musi być. Przy składowej zmiennej spada sprawność i to
    > masywnie, vulgo: Peltier się grzeje bardziej niż ustawa przewiduje.

    A wiesz może czemu tak się miałoby dziać?
    Jakiś opis fizyczny tego procesu?
    Bo jakoś sam wymyślić nie potrafię dlaczego miałoby to się
    grzać więcej niż ustawa przewiduje, innymi słowy - więcej niż
    wynika z dostarczonej do układu mocy skutecznej...

    > Dajesz kondensator największy, na jakiego ciebie stać ;-).
    > Ale przynajmniej 1-2.2mF/A bym dał.

    No to mówimy o kondziorach wielkości pięści :-)
    Chyba wychodzi lepiej posłuchać J.F. i zrobić normalną impulsówkę.

  • 10. Data: 2010-10-26 17:17:25
    Od: grg12 <g...@c...at>

    W dniu 2010-10-26 15:10, Pszemol pisze:

    > A wiesz może czemu tak się miałoby dziać?
    > Jakiś opis fizyczny tego procesu?

    Potraktuj prąd zasilający jak sumę składowej stałej i sinusoid o różnej
    częstotliwości (rozkład Fouriera). Składowa stała "pompuje" w jedną
    stronę, zmienne - raz w jedną raz w drugą. Można pomyśleć że składowe
    przemienne "wychodzą na zero" - problem w tym że pompowanie "pod górkę"
    (od zimnego do ciepłego) jest znacznie mniej wydajne od pompowania "z
    górki" - każdy składnik przemienny będzie psuł wydajność, tym bardziej
    im większa jest różnica temperatur.
    A jeśli ten model ci nie odpowiada - pomyśl jak długo przy schładzaniu
    do najniższej temperatury trwa "ostatni stopnień" i jak szybko
    temperatura wzrasta kiedy wyłączysz zasilanie