  • 61. Data: 2010-06-21 19:18:26
    Temat: Re: filtr UV
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 21 Jun 2010, de Fresz wrote:

    > racjonalnie myślący użytkownicy zleją wogóle chronienie takiej tanizny, za to
    > przy szkłach o wartości 1k+ zł można rozważać czy w razie czego bardziej
    > opłaca wymienić się filtr za stówkę

    W zupełności podzielając generalia, równie w zupełności nie zgadzam
    się co do szczegółów.
    Przypadek który pasuje bez zastrzeżeń do Twojej tezy, to hiperzoom
    w stylu 18-200, w innych przypadkach proponuję trochę podnieść wartość
    początkową filtra ;)

    > A to promieniowanie UV mające wpływ na zdjęcia bądź nie zależy od obiektywu?

    Prawdę mówiąc, to pytanie wydaje się retoryczne - nie widać przeszkód,
    aby istniały obiektywy wykazujące (przynajmniej w "głębokim"
    ultrafiolecie) zarówno spore tłumienie jak i jego brak :D

    pzdr, Gotfryd
    ("że co, że soczewki mają być kwarcowe? a ktoś mówił, że nie?")

  • 62. Data: 2010-06-21 19:21:00
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Mateusz Papiernik" <m...@m...net> napisał:

    > Okurde. Dramat. Zrobilem wlasnie wstepnie podobne testy i nie jestem w
    > stanie powtorzyc - ale potem sie bardziej przyloze. Na razie nie udaje
    > mi sie spowodowac flary, mimo, ze teoretycznie powinna pojsc jak glupia.
    ;-)
    >[...]

    Pamiętaj, ze warunki podczas tego testu byly dosć ekstremalne - reflektorek
    halogenowy 50W świecący w ciemnym pokoju wprost w obiektyw. Poza tym znaczna
    część testopwanych filtrów to tanie filtry bez powłok ochronnych.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 63. Data: 2010-06-21 20:00:21
    Od: Mateusz Papiernik <m...@m...net>

    > Przypadek który pasuje bez zastrzeżeń do Twojej tezy, to hiperzoom
    > w stylu 18-200, w innych przypadkach proponuję trochę podnieść wartość
    > początkową filtra ;)

    Hmmm... niekoniecznie. W bardzo wielu testach drogie B+W i Heliopany
    radza sobie gorzej, niz Hoye S-HMC - a Hoye kosztuja z przedzialu
    100-200 w zaleznosci od rozmiaru gwintu.

    --
    Mateusz Papiernik
    m...@m...net, http://www.maticomp.net

  • 64. Data: 2010-06-21 20:41:15
    Temat: Re: Re: filtr UV
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    On Mon, 21 Jun 2010 10:20:41 -0700 (PDT), rabin
    <t...@g...com> wrote:

    >jak to czym,
    >akumulatorami :)

    Jakimi akumulatorami?
    Może się okazać, że jak podejdziesz troszkę do góry, to nie zrobisz
    ani jednego zdjęcia.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 65. Data: 2010-06-21 22:27:57
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

    W poniedziałek, 21 czerwca 2010 18:10, de Fresz wyraził następujacą opinię:
    > On 2010-06-21 17:44:27 +0200, Dariusz Zygmunt <i...@a...net> said:

    > ... Ale każdy sam se kalkuluje ryzyko i dobiera do niego
    > odpowiednie środki ostrożności. Ale zaraz, czy ktoś już tego w tym
    > wątku nie napisał?

    Może i pisał, ale warto omówić szczegółowo czynniki ryzyka żeby każdy mógł
    je sobie osobiście skalkulować :-)

    > A to promieniowanie UV mające wpływ na zdjęcia bądź nie zależy od
    > obiektywu?

    UV w przypadku cyfry?? Filmy i owszem, są nadczułe na UV ale cyfra to raczej
    na podczerwone więc odcinanie UV nie ma sensu.

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

    --
    53°20'41,8"N 15°02'19,9"E

  • 66. Data: 2010-06-22 04:08:42
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2010-06-21 22:41, Paweł Pawłowicz wrote:
    > Jakimi akumulatorami?
    > Może się okazać, że jak podejdziesz troszkę do góry, to nie zrobisz
    > ani jednego zdjęcia.

    Paluszków cudownie też nagle nie kupi w kiosku na Mont Everest.

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 67. Data: 2010-06-22 04:37:28
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 21 Jun 2010 15:59:53 +0200, Janko Muzykant wrote:

    >Z różnych twardych substancji.

    A przy okazji wodoodpornych czy lepiej zeby tego deszcz nie zmoczyl ?

    J.

  • 68. Data: 2010-06-22 05:34:57
    Od: "Lol" <l...@l...pl>

    > Możesz mnie też doliczyć do tego grona uratowanych - po dołowaniu aparatu
    > na
    > kamienistą glebę filtr popękał, przednia soczewka i cała reszta sprzętu
    > wyszły bez szwanku. I mam na to świadków - bylo to na plenerze
    > pl.rec.foto:-)

    No to jestem trzeci - poruszałem się na czworakach :)) po poziomej drabinie
    z plecakiem na plecach i aparatem w kaburze przypiętym na pasie piersiowym.
    Aparat oczywiście wysunął się z niedopiętej kabury i mimo, że miałem go na
    pasku na szyi uderzył przodem obiektywu w drabinę. Ponieważ były to czasy
    analogowe, a miało to miejsce w górach, miałem założony filtr UV (w sumie
    był to Skylight 1A, ale to bez znaczenia). Filtr z ubitym szkłem do tej pory
    trzymam ku pamięci na półce. Obiektyw przeżył, a byłoby mi go szkoda nie
    tylko ze względu na koszty, lecz fakt, że byłby to koniec zdjęć (miałem na
    tej "wycieczce" tylko jeden obiektyw). To tylko jeden taki bardziej
    spektakularny wypadek. Natomiast wiele razy zdarzyło mi się wrzucić luzem
    polara lub dekiel do kabury i potem aparat (bo brakowało rąk). Warstwy
    przeciwodblaskowe na filtrze ucierpiały - niewykluczone , że podobnie byłoby
    z soczewkami. Wolę też ścierać błoto z filtra niż z soczewki. Mój wniosek
    jest taki - zakładanie UV lub ptotektora w celu ochrony soczewki obiektywu
    może mieć sens, choć zapewne nie dla każdego i nie we wszystkich sytuacjach.
    Każdy analizuje sobie dotychczasową historię użycia aparatu i i na tej
    podstawie podejmuje decyzję. Ja raczej zakładam, choć nie zawsze ;)

    --
    Lol

  • 69. Data: 2010-06-22 06:18:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 21 Jun 2010, StaM wrote:

    > Odzwyczailem sie zakladania jakichkolwiek filtrow do prac ktore moge
    > obrobic w komputerze.

    Możesz objaśnić, co przez to chcesz powiedzieć?
    Bo podejrzenie mi brzmi, jak sugestia że da się zasymulować np. polara
    albo "głęboką" korekcję barwną (acz tego ostatniego nigdy nie próbowałem,
    z braku filtrów na początek, to WB jest ograniczone "dynamiką matrycy",
    więc *nie* każda korekta da się zrobić "elektronicznie", a przynajmniej
    nie powinna dać się zrobić - w tych samych warunkach kiedy wsparcie
    filtrem *może* się udać)

    pzdr, Gotfryd

  • 70. Data: 2010-06-22 07:04:09
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Lepszą rekomendacją jest IMHO słońce lub lampa *poza* kadrem, ale
    > w polu widzenia przedniej soczewki obiektywu.

    Liczyłem na inwencję testującego. :-)

    > pzdr, Gotfryd
    > (z filtrami, i czasami te filtry zdejmuje - na tyle rzadko, że
    > spokojnie IMO można je "trzymać")

    Pozdrawiam,
    --
    Mirek
    (bez UV, czasem polar, czasem deszcz, szkło musi oddychać, żeby nie