    From: "Lol" <l...@l...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: filtr UV
    Date: Tue, 22 Jun 2010 07:34:57 +0200

    > Możesz mnie też doliczyć do tego grona uratowanych - po dołowaniu aparatu
    > na
    > kamienistą glebę filtr popękał, przednia soczewka i cała reszta sprzętu
    > wyszły bez szwanku. I mam na to świadków - bylo to na plenerze
    > pl.rec.foto:-)

    No to jestem trzeci - poruszałem się na czworakach :)) po poziomej drabinie
    z plecakiem na plecach i aparatem w kaburze przypiętym na pasie piersiowym.
    Aparat oczywiście wysunął się z niedopiętej kabury i mimo, że miałem go na
    pasku na szyi uderzył przodem obiektywu w drabinę. Ponieważ były to czasy
    analogowe, a miało to miejsce w górach, miałem założony filtr UV (w sumie
    był to Skylight 1A, ale to bez znaczenia). Filtr z ubitym szkłem do tej pory
    trzymam ku pamięci na półce. Obiektyw przeżył, a byłoby mi go szkoda nie
    tylko ze względu na koszty, lecz fakt, że byłby to koniec zdjęć (miałem na
    tej "wycieczce" tylko jeden obiektyw). To tylko jeden taki bardziej
    spektakularny wypadek. Natomiast wiele razy zdarzyło mi się wrzucić luzem
    polara lub dekiel do kabury i potem aparat (bo brakowało rąk). Warstwy
    przeciwodblaskowe na filtrze ucierpiały - niewykluczone , że podobnie byłoby
    z soczewkami. Wolę też ścierać błoto z filtra niż z soczewki. Mój wniosek
    jest taki - zakładanie UV lub ptotektora w celu ochrony soczewki obiektywu
    może mieć sens, choć zapewne nie dla każdego i nie we wszystkich sytuacjach.
    Każdy analizuje sobie dotychczasową historię użycia aparatu i i na tej
    podstawie podejmuje decyzję. Ja raczej zakładam, choć nie zawsze ;)

    --
    Lol