  • 71. Data: 2010-06-22 07:50:49
    Temat: Re: filtr UV
    Od: Michal Tyrala <w...@b...com.pl>

    On Mon, 21 Jun 2010 20:23:44 +0200, Marek Wyszomirski wrote:
    > Praktyka jest taka, że odpowiednio dobry filtr psuje jakosć optyczną układu
    > na tyle nieznacznie, ze na zdjeciach nie da się tego zauważyc z wyjątkiem
    > sytuacji gdy mamy słońce lub inne żródła ostrego światła w kadrze.

    Flara (=spadek kontrastu) potrafi się tez ujawnic, gdy to zrodlo
    swiatla jest poza kadrem, byleby oswietlalo przod obiektywu.

    Co na zdjeciach jest wyjatkowo niemile, bo na focie z np sloncem flara
    czy blik jest do wybaczenia, ale w/w atrakcje bez wiekszych zrodel
    swiatla w kadrze to juz koszmar ;) Tak, wiem, oslony, ale raz, ze nie
    zawsze jest/chce się dokupic, a dwa: przy zoomach zwykle są pomyslane pod
    tele i na wide mozna i tak slonko zlapac :-)

    pozdrawiam,
    --
    Michał http://kbns.digart.pl/

    wiesiu jest spamtrapem. ja jestem kbns

  • 72. Data: 2010-06-22 08:50:51
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2010-06-21 21:18:26 +0200, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> said:

    > W zupełności podzielając generalia, równie w zupełności nie zgadzam
    > się co do szczegółów.
    > Przypadek który pasuje bez zastrzeżeń do Twojej tezy, to hiperzoom
    > w stylu 18-200, w innych przypadkach proponuję trochę podnieść wartość
    > początkową filtra ;)

    Hoya Super HMC (lub nawet bez Super) - 72-77 mm za stówkę. Jest
    wystarczająco dobra do drogiej optyki. Ale oczywiście można się
    snobować B+W... ;-)

    de Fresz

  • 73. Data: 2010-06-22 09:04:37
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2010-06-22 00:27:57 +0200, Dariusz Zygmunt
    <d...@c...homelinux.net> said:

    > UV w przypadku cyfry?? Filmy i owszem, są nadczułe na UV ale cyfra to raczej
    > na podczerwone więc odcinanie UV nie ma sensu.

    Ale sprawdzałeś, czy ufasz mądrości ludowej?

    de Fresz

  • 74. Data: 2010-06-22 09:09:02
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2010-06-22 09:50:49 +0200, Michal Tyrala <w...@b...com.pl> said:

    > Tak, wiem, oslony, ale raz, ze nie
    > zawsze jest/chce się dokupic, a dwa: przy zoomach zwykle są pomyslane pod
    > tele i na wide mozna i tak slonko zlapac :-)

    Chyba jednak nie pod tele, a wręcz przeciwnie.

    de Fresz

  • 75. Data: 2010-06-22 09:46:16
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Marek Wyszomirski pisze:
    > Nie zawsze tak jest - np. Hama miałą kiedyś w ofercie filtry HTMC Ghostless
    > w którym obie powierzchnie filtra były wycinkami sfery o takim samym
    > promieniu.

    O i to jest słuszna koncepcja.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 76. Data: 2010-06-22 09:46:48
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    J.F. pisze:
    > A przy okazji wodoodpornych czy lepiej zeby tego deszcz nie zmoczyl ?

    Wodoodpornych od kilkudziesięciu lat.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /publikując swe dane prowokujesz wszystkich do wszystkiego - Polaku,
    kryj się!/

  • 77. Data: 2010-06-22 09:49:48
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:
    > Bo podejrzenie mi brzmi, jak sugestia że da się zasymulować np. polara
    > albo "głęboką" korekcję barwną (acz tego ostatniego nigdy nie próbowałem,
    > z braku filtrów na początek, to WB jest ograniczone "dynamiką matrycy",
    > więc *nie* każda korekta da się zrobić "elektronicznie", a przynajmniej
    > nie powinna dać się zrobić - w tych samych warunkach kiedy wsparcie
    > filtrem *może* się udać)

    Ale to są skrajne przypadki. O ile np. filtr oziębiający przy świetle
    żarówek miałby sens dla wzrostu dynamiki, to należy pamiętać o sporej
    stracie światła, co wyklucza praktycznie takie eksperymenty bez statywu
    i przy ludziach. Znowu podbijanie iso niweczy nakład pracy.

    Filtry gradientowe, polar jako przyciemniacz nieba - to wszystko
    sprawniej w szopie.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /jeśli ktoś wie dlaczego mam zmienić windows na nowszy to niech mi powie/

  • 78. Data: 2010-06-22 09:50:23
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Lol pisze:
    > No to jestem trzeci - poruszałem się na czworakach :)) po poziomej drabinie
    > z plecakiem na plecach i aparatem w kaburze przypiętym na pasie piersiowym.

    No i to są te skrajne przypadki :)

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /a z tv dowiedziałem się, że mam łupież, cellulit, żółte zęby i puszczam
    bąki/

  • 79. Data: 2010-06-22 09:57:14
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Janko Muzykant" <j...@w...pl> napisał:

    > O i to jest słuszna koncepcja.
    >[...]

    Słuszna, ale się nie przyjęła. Podejrzewam, że przyczyną było to, że taki
    wypukły filtr jest dużo trudniej wykonać.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 80. Data: 2010-06-22 10:55:30
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2010-06-21 20:23:44 +0200, "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> said:

    > Możesz mnie też doliczyć do tego grona uratowanych - po dołowaniu aparatu na
    > kamienistą glebę filtr popękał, przednia soczewka i cała reszta sprzętu
    > wyszły bez szwanku. I mam na to świadków - bylo to na plenerze
    > pl.rec.foto:-)

    Bo to każdemu może się zdarzyć, kto nie fotografuje tylko i wyłącznie w
    pełnym spokoju, z pietyzmem traktując sprzęt - impreza, plener w
    trudniejszym terenie czy zwyczajna chwila nieuwagi.

    > Praktyka jest taka, że odpowiednio dobry filtr psuje jakosć optyczną układu
    > na tyle nieznacznie, ze na zdjeciach nie da się tego zauważyc z wyjątkiem
    > sytuacji gdy mamy słońce lub inne żródła ostrego światła w kadrze. Osobiście
    > zatem stosuję filtry - nie schodząc z ich jakością poniżej poziomu Hoya HMC
    > i zdejmuję je w tcyh rzadkich w moim przypadku sytuacjach gdy spodzioewam
    > się, że mogą spowodować flary.

    Ja jestem na tyle leniwy, że ściągam dopiero wtedy, gdy zauważę że spowodał ;-)

    de Fresz