  • 1. Data: 2011-04-01 07:38:19
    Temat: enduro
    Od: "Iguan007" <i...@p...onet.pl>

    Zaczynam powoli rozgladac sie za jakims motocyklem enduro. Mam wytypowane 2
    motocykle ale moze ktos mi jeszcze cos doradzi (odradzi?) bo zbyt wiele
    doswiadczen z enduro nie mam. Rozwazam Yamahe WR450F lub Kawasaki KLX450R.

    Zalozenia:
    - Szukam lekkiego, zwinnego i mocnego motocykla.
    - Zupelnie nie zalezy mi na przydatnosci motocykla do jazdy po ulicach bo
    raczej bede go wozil w teren na przyczepie. Ewentualnie cos takiego:
    http://www.ezimotow.com.au/gallery.htm . Testowal to ktos z Was?
    - Nie zamierzam jezdzic po torze motocrossowym ani uprawiac dlugodystansowej
    turystyki. Raczej kilkugodzinne wycieczki w lekki teren, czasami z bardziej
    wymagajacymi podjazdami czy sciezkami.
    - Nie lubie glosnych motocykli i chcialbym zeby juz fabryczny wydech byl
    cichy.
    - Ze wzgledu na to ze motocykle to tylko moje "poboczne" hobby, bedzie to
    motocykl ktory bedzie uzywany maksymalnie raz-dwa razy w miesiacu. Dlatego
    tez chcialbym zeby nie trzeba go bylo serwisowac zbyt czesto, zeby koszty
    serwisu nie byly zbyt wysokie a normalna obsluga na tyle prosta zeby ja
    robic samemu.
    - W kwestii doswiadczenia - jezdze na codzien na R6, z terenowych motocykli
    mialem Honde DT (za slaba) oraz Honde Xl 600 (za ciezka).

    Yamaha
    Spedzilem 2 dni jezdzac tym motocyklem w lekko podmoklym terenie. Bardzo
    odpowia mi "traktorowa" charakterystyka pracy silnika - pomaga przy
    podjazdach prz moich marnych umiejetnosciach ;) . Nie jestem w stanie nic
    powiedziec o zawieszeniu bo mam za malo doswiadczenia i to zupelnie inna
    liga niz XL czy DT. Ale opinie w sieci sa pozytywne. Czy amator ma tak
    naprawde szanse poczuc roznice pomiedzy zawieszeniami WR i KLX? Przegladajac
    rozne fora widze jak ludzie pisza "robie przeglad co 400km, zmieniam olej po
    calym dniu jazdy". Czy ten motocykl naprawde wymaga tyle obslugi? A moze tak
    jest z kazdym nowoczesnym enduro?

    Kawasaki
    Zupelnie nie mam doswiadczen. Podobno mniej wysilony silnik (czyli mniej
    wymian oleju , filtrow, tak?). Dane techniczne wygladaja dobrze na papierze.
    Odrobine ciezszy od Yamahy. Dodatkowo (chyba) w miare nowa kostrukcja wiec i
    zawieszenia powinny byc wspolczesne. Nizsza cena, co ma wiecej sensu przy
    motocyklu jezdzacym raz na miesiac. Ale ta roznica w cenie z czegos wynika.
    Tylko nie bardzo wiem z czego.

    Osobiscie sklaniam sie bardziej do niebieskiego niz do zielonego ale nie ma
    to specjalnie racjonalnego uzasadnienia. Moze dlatego ze widze wiecej
    pozytywnych opinii o WR niz KLX. WR jest tez znacznie popularniejszy wiec
    pewnie z czesciami i akcesoriami bedzie latwiej.

    A moze zle na to patrze? Moze macie innego kandydata w tej klasie?

    Pozdrawiam,
    Iguan

    Iguan007
    Sezon caly rok:

  • 2. Data: 2011-04-01 07:56:34
    Temat: Re: enduro
    Od: Kamil Nowak 'Amil' <t...@r...pl>

    Iguan007 napisał(a):
    > A moze zle na to patrze? Moze macie innego kandydata w tej klasie?

    No tak na moje oko za wysyoko celujesz.
    Przygladnij sie DRZ400, to jest wlasnie motocykl dla Ciebie.
    Tylko jeszcze pytanie jaki budzet szykujesz? Niezapomnij, ze ubranie sie
    na enduro to tez sporo kasy.

    --
    Kamil Nowak 'Amil'
    rocker's not dead

  • 3. Data: 2011-04-01 08:03:47
    Od: "Iguan007" <i...@p...onet.pl>

    "Kamil Nowak 'Amil'" <t...@r...pl> wrote in message
    > No tak na moje oko za wysyoko celujesz.
    > Przygladnij sie DRZ400, to jest wlasnie motocykl dla Ciebie.
    > Tylko jeszcze pytanie jaki budzet szykujesz? Niezapomnij, ze ubranie sie
    > na enduro to tez sporo kasy.

    O, cos innego. A dlaczego proponujesz DRZ?
    Co do budzetu, nie bedzie to glowne kryterium wyboru. Oczwiscie, jesli okaze
    ze np. taki DRZ i WR czy KLX maja podobne parametry (dla mnie) to zdecyduje
    sie na ten tanszy bo bede malo jezdzil. Ale jednak wazniejsze przy wyborze
    sa walory uzytkowe niz cena.

    Pozdrawiam,
    Iguan

    Iguan007
    Sezon caly rok:

  • 4. Data: 2011-04-01 08:11:55
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2011-04-01 09:38:19 +0200, "Iguan007" <i...@p...onet.pl> said:

> [...]
    > wymagajacymi podjazdami czy sciezkami.
    > - Nie lubie glosnych motocykli i chcialbym zeby juz fabryczny wydech byl

    Na moje oko, to w zupełności wystarczyła by Ci współczesna 250-tka. A
    czy to będzie WR, KLX, EXC, TE - to już drugorzędna kwestia. Lub
    nieśmiertelna DRZ 400 w wersji E.

> [...]
    > tez chcialbym zeby nie trzeba go bylo serwisowac zbyt czesto, zeby koszty
    > serwisu nie byly zbyt wysokie a normalna obsluga na tyle prosta zeby ja

    Współczesne hard enduro mają serwis liczony w motogodzinach. Nastu
    (zwykle 15-20 mth). Brzmi poważnie, ale w praktyce nie jest tak źle.
    Całodoniowy wypad to zwykle ze 4, może 5 mth, czyli w Twoim przypadku
    co 2-4 miesiące zmiana oleju (całe 1,5 litra) i w zależności od
    rozrządu sprawdzenie/regulacja luzów co zmianę oleju lub co drugą.

    > Czy amator ma tak
    > naprawde szanse poczuc roznice pomiedzy zawieszeniami WR i KLX?

    I tak i nie. Ja tam czuję różnicę pomiędzy Husqą a np. KTM (na korzyść
    tego drugiego), ale oba są na takim poziomie, że nie jest to coś, co by
    wpływało na możliwości terenowe motocykla, czy dramatycznie ograniczało
    mnie w czymś. Ot wrażenia są inne (na Husce bardziej telepie i jest
    słabsza progresja). I w każdym tego typu motocyklu da się sporo
    namieszać regulacjami.

> [...]
    > calym dniu jazdy". Czy ten motocykl naprawde wymaga tyle obslugi? A moze tak

    Nie trzeba aż tak często, ale owszem, wszystkie współczesne wyczynowe
    enduro wymagają częstego serwisu. Jak chcesz coś, co jest mniej
    wymagające, to albo DRZ, albo ciężkie lochy w stylu LC4/690, G650X,
    TE610.

    > Osobiscie sklaniam sie bardziej do niebieskiego niz do zielonego ale nie ma
    > to specjalnie racjonalnego uzasadnienia.

    A dlaczego zupełnie pomijasz pomarańczowe i czerowno-białe?

    de Fresz

  • 5. Data: 2011-04-01 08:34:43
    Od: "Iguan007" <i...@p...onet.pl>

    "de Fresz" <d...@N...pl> wrote in message
    > Na moje oko, to w zupełności wystarczyła by Ci współczesna 250-tka. A czy
    > to będzie WR, KLX, EXC, TE - to już drugorzędna kwestia. Lub nieśmiertelna
    > DRZ 400 w wersji E.

    250 wykluczylem poniewaz czytalem ze mniejsze silniki sa bardziej wysilone i
    wymagaja wiecej uwagi. Ja nie jestem specjalnie techniczny wiec im mniej
    krecenia srubkami tym lepiej ;) Ponadto mialem okazje testowac WR450 i
    motocykl nie byl dla mnie za mocny.Tzn. gdybym odkrecil mocniej to pewnie by
    mnie sponiewieral ale sposob oddawania mocy byl lagodny dla kogos
    poczatkujacego w nowoczesnym enduro. Spedzilem tez godzine na YZ250 i bylo
    to dokladnie to czego chce uniknac - za duzo mocy na gorze, za malo na dole.
    Oczywiscie to dwusuw wiec kompletnie inny silnik ale jednak wolalbym
    elastyczny silnik o wiekszej pojemnosci. Ale moze masz racje, moze umowie
    sie na jazde testowa czterosuwowa 250 i zobacze jak sie to sprawuje.

> [...]
    > zmiana oleju (całe 1,5 litra) i w zależności od rozrządu
    > sprawdzenie/regulacja luzów co zmianę oleju lub co drugą.

    O ile wymiana oleju raczej nie przekroczy moich kwalifikacji to z tymi
    luzami juz gorzej. Robisz to sam czy oddajesz do serwisu?

    > Nie trzeba aż tak często, ale owszem, wszystkie współczesne wyczynowe
    > enduro wymagają częstego serwisu. Jak chcesz coś, co jest mniej
    > wymagające, to albo DRZ, albo ciężkie lochy w stylu LC4/690, G650X, TE610.

    Nie, to juz za duze.

    > A dlaczego zupełnie pomijasz pomarańczowe i czerowno-białe?

    A ktora Honde czy KTM postawilbys w tej klasie co WR?

    Pozdrawiam,
    Iguan

    Iguan007
    Sezon caly rok:

  • 6. Data: 2011-04-01 09:04:43
    Od: Kamil Nowak 'Amil' <t...@r...pl>

    Iguan007 napisał(a):
    > 250 wykluczylem poniewaz czytalem ze mniejsze silniki sa bardziej wysilone i
    > wymagaja wiecej uwagi.

    Mam jakotakie doswiadcznie z WR250, bardzo kurde fajny motur i jak na
    wysilony sprzet, malowymagajacy serwisowo. Nie skreslaj 250-tki, tylko
    grunt to dobrze trafic. Tu moze byc problem.

    > krecenia srubkami tym lepiej ;) Ponadto mialem okazje testowac WR450 i
    > motocykl nie byl dla mnie za mocny.

    Kurde, a w jakim stanie byla ta 450tka? :)

    Ja tak czy siak "upieram" sie ze DRZ to jest motur dla Ciebie. Idealny
    do niedzielnego endurzenia bez hardkorzenia (ale jak trzeba to potrafi)
    i jesli trafisz niezajezdzonego to poza wymiana oleju, kontrola luzow i
    myciem filtra nie bedziesz go dluuugo tykal (przy tych zamierzonych
    przebiegach).
    Za ok.10kpln idzie wyrwac bardzo przyzwoita DRZete. Tylko wlasnie trafic
    taka dbana.

    --
    Kamil Nowak 'Amil'
    rocker's not dead

  • 7. Data: 2011-04-01 09:21:58
    Od: "Iguan007" <i...@p...onet.pl>

    > Mam jakotakie doswiadcznie z WR250, bardzo kurde fajny motur i jak na
    > wysilony sprzet, malowymagajacy serwisowo. Nie skreslaj 250-tki, tylko
    > grunt to dobrze trafic. Tu moze byc problem.

    Umowie sie na jazde probna 250 skoro mowicie ze warto. Zobaczymy, moze mam
    bledne przekonania bo nie mialem za wiele do czynienia z nowoczesnymi
    motocyklami enduro.

    > Kurde, a w jakim stanie byla ta 450tka? :)

    Bardzo dobrym. Tak jak pisalem, to nie jest tak ze nie mam doswiadczenia z
    motocyklami. Jezdze na codzien na R6 i mialem kilka motocykli enduro (i nie
    tylko)pod siedzeniem. Wiem ze nie nalezy odkrecac w systemie 0-1 ;) . Nie
    mam natomiast wiekszych doswiadczen z nowoczenymi enduro.

> [...]
    > przebiegach).
    > Za ok.10kpln idzie wyrwac bardzo przyzwoita DRZete. Tylko wlasnie trafic

    Wiec mam kolejny motocykl do objezdzenia. O stan sie nie martwie bo
    niezaleznie na co sie zdecyduje, bedzie mialo max 3 lata ale z gwarancja
    dealera. Nowy sam sobie odradzilem bo po pierwsze pewnie bedzie lezal nie
    raz, po drugie moze sie okazac ze nie jezdze nawet ten raz w miesiacu i
    wtedy bede go chcial sprzedac (a na uzywanym mniej sie traci).

    Pozdrawiam,
    Iguan

    Iguan007
    Sezon caly rok:

  • 8. Data: 2011-04-01 09:28:03
    Od: Kamil Nowak 'Amil' <t...@r...pl>

    Iguan007 napisał(a):
    > Umowie sie na jazde probna 250 skoro mowicie ze warto. Zobaczymy, moze mam
    > bledne przekonania bo nie mialem za wiele do czynienia z nowoczesnymi
    > motocyklami enduro.

    Tylko skoro 450 nie zrobilo na Tobie wrazenia, to... to nie wiem :)
    A porowanie z R6 troche nie na miejscu, takie R6 nie robi wrazenia :) W
    terenie doznaje sie zupelnie innych odczuc jesli chodzi o predkosc :)
    Nie slyszales nigdy o "najszybszych 60km/h"? :)

    --
    Kamil Nowak 'Amil'
    rocker's not dead

  • 9. Data: 2011-04-01 09:37:56
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2011-04-01 10:34:43 +0200, "Iguan007" <i...@p...onet.pl> said:

    > 250 wykluczylem poniewaz czytalem ze mniejsze silniki sa bardziej wysilone i
    > wymagaja wiecej uwagi.

    Więcej uwagi? Niewiele. W codziennym serwisie nie zauwaźysz róźnicy,
    szybciej moźe być do wymiany tłok (serwisówki niby zalecają co ~80 mth,
    ale w realiach amatorskich spokojnie idzie przelecieć ponad 200). Są
    jeszcze sprzęty środka - Husqa 310, był KTM 400 (a pewnie niedługo
    wejdzie EXC 350) - więcej elastyczności, mniej dzikości niź 450.

    > Ja nie jestem specjalnie techniczny wiec im mniej
    > krecenia srubkami tym lepiej ;)

    To będziesz musiał się nauczyć, w podstawowym zakresie to nic
    strasznego. Olej, filtry, kontrola luzów, serwis zawiasu, ściąganie
    kół, hamulce itp. - na tym moźna sporo zaoszczędzić w takim sprzęcie
    robiąc to samemu.

    > Ponadto mialem okazje testowac WR450 i
    > motocykl nie byl dla mnie za mocny.

    Bo nie odkręcałeś ;-)

    > Tzn. gdybym odkrecil mocniej to pewnie by
    > mnie sponiewieral ale sposob oddawania mocy byl lagodny dla kogos
    > poczatkujacego w nowoczesnym enduro.

    Dobra dobra, drgnie ci łapsko na wertepach i się będziesz wygrzebywał z
    krzaków. 250 jest fajna, bo dobrze uczy dobierania przełoźeń do obrotów
    (a jeszcze lepiej 125 2T), 450 są kiepskie edukacyjnie, bo jak
    pokręcisz, to pomieli, pomieli i pójdzie, obyś tylko zdąrzył póżniej
    wyhamować. Znam paru doświadczonych endurzystów, którzy z 450
    przesiedli się na 250 - mniejsza pojemność daje mniejsze masy wirujące
    w silniku, co przekłada się na poczucie znacznie większej poręczności,
    lepiej się lata po kopnym piachu, bardzo krętych odcinkach itp.

    > O ile wymiana oleju raczej nie przekroczy moich kwalifikacji to z tymi
    > luzami juz gorzej. Robisz to sam czy oddajesz do serwisu?

    W LC4 ze śrubkami robiłem sam, w TE z płytkami sprawdzam sam, regulacje
    na razie w serwisie, bo nie chce mi się trzymać wiadra płytek. Ale przy
    płytkach dość często jest to tylko kontrola, rzadziej wymagają
    regulacji, przy śrubkach kontrola=regulacja.

    > A ktora Honde czy KTM postawilbys w tej klasie co WR?

    EXC 450 z silnikiem XC4, ale nie z pierwszego rocznika (bodaj 2008 i
    moźe 2009) przekombinowali tam z obiegiem oleju, poprawili dopiero w
    którymś następnym roczniku (nie śledziłem dokładnie, znajdziesz więcej
    info bez trudu) . CRF teź fajne, ale w Polsce były od dłuźszego czasu
    bez homo, a warto mieć taki sprzęt zarejestrowany (czasem trzeba się
    trochę pokulać asfaltem). Husqi zrobiły się zajefajne w 2010 (lepiej
    zestrojony ftrysk, lepszy zawias). Ogólnie producenci modernizują swoje
    linie co ok. 3 lata, niestety i tu zdarzają się wtopy i trzeba trochę
    poczytać o poszczególnych rocznikach konkretnych modeli. Ale tak poza
    tym to dla amatora róźnice są owszem odczuwalne, ale jako źe nie walczy
    on o kaźdą sekundę na okrąźeniu, bardziej przekładają się na ogólny
    odbiór i wraźenie komfortu, niź na realne zdolności terenowe motocykla.
    Znaczy brać to, na czym się czuje dobrze i co się podoba, a nie zwracać
    uwagi na pierdoły nad którymi pałują się redahtorzy. Zresztą jak nie
    masz doświadczenia, to i tak nie będzie wiedział co dokładnie dla
    ciebie jest kwestią kluczową, jak oceniać pozycję czy poręczność, w
    którym zakresie obrotów najlepiej Ci się jeżdzi etc, więc moźesz od
    razu załoźyć, źe to czy ten pierwszy będzie sprzętem idealnym, to
    bardziej kwestia szczęścia niź czegokolwiek innego. Polatasz trochę to
    i następnego kupisz bardziej świadomie.
    A tak w ogóle to zajrzyj na enduro-adventure.com i forum tego portalu,
    znajdziesz tam więcej informacji i porad niź tu.

    de Fresz

  • 10. Data: 2011-04-01 09:38:37
    Od: "Iguan007" <i...@p...onet.pl>

    > Tylko skoro 450 nie zrobilo na Tobie wrazenia, to... to nie wiem :)

    To nie chodzi o "nie robienie wrazenia" czy o to ze moglem wykozystac
    mozliwosci tego motocykla. Bo nie moglem i pewnie jeszcze dlugo nie bede
    mogl. Chodzi o to ze przy rozsadnej jezdzie jego opanowanie nie sprawia
    problemu ale daje duzo przyjemnosci.Tzn. moc jest oddawana liniowo, motocykl
    natychmiast reaguje kiedy chcesz np. odciazyc przednie kolo, gladko wchodzi
    w zakrety, wybiera takie dziury ze sam sie zastanawiam jak to mozliwe,
    hamuje przewidywalnie itd. Troche taki czolg. I tak jak juz podawalem
    przyklad tej YZ, tam mocy byl mnostwo ale to nie byl motocykl dla kogos na
    moim (niskim) poziomie. Pomimo mniejszego silnika ten motocykl byl dla mnie
    trudniejszy w prowadzeniu.

    Pozdrawiam,
    Iguan

    Iguan007