-
1. Data: 2015-11-17 14:16:42
Temat: elektroniczny zapłon w silniku 4-cylindrowym.
Od: ToTylkoJa <m...@n...chce.tego.poczta.fm>
Witam
Czy są tu jacyś ludzie mający pojęcie o elektronice w samochodzie a
konkretnie o sposobie działania zapłonu i zechcieli by mnie oświecić. W
starym rozwiązaniu był przerywacz, cewka zapłonowa i rozdzielacz na 4
cylindry. W elektronicznym rozwiązaniu mamy dwie cewki z podwójnym
wyjściem obsługującą cylindry parami np 1-4 i 2-3. Za przerywacz robi
czujnik położenia wału (angielska chyba CPS) z elektroniką która
odpowiednio obrabia ten sygnał. Ale co robi za rozdzielacz. Co decyduje
która para cylindrów dostaje iskrę. W znalezionych opisach sposobu
działania zapłonu pojawia się czujnik położenia wałków rozrządu. Taki
czujnik rzeczywiście może decydować która para ma dostać iskrę. Ale co
jeśli takiego czujnika nie ma?
Problem ten zainteresował mnie po wymianie wałków i ustawieniu rozrządu w
nubirze. O ile czujnik CPS zlokalizowałem, to nie widać żadnych przewodów,
czujników czegokolwiek przy kołach zębatych rozrządu. I tu moje
umiejętności się kończą w żaden sposób nie mogę wymyślić skąd elektronika
(ECM) wie do którego cylindra podać iskrę. Nawet uproszczenie problemu i
podawanie iskry na pary cylindrów (1-4 i 2-3) nie mówi jak ECM wylicza
która para ma mieć właśnie zapłon. Według mnie z ciągu impulsów z CPS można
jedynie zorientować się że wał jest w jakimś położeniu skrajnym np. właśnie
ma być iskra, ale cały czas nie wiem która para ma dostać iskrę. Świadomie
pomijam kwestię przyspieszania zapłonu bo na tym etapie jest bez znaczenia.
I jak czy ktoś wyjaśni mi problem ?
MArek
-
2. Data: 2015-11-17 14:57:49
Temat: Re: elektroniczny zapłon w silniku 4-cylindrowym.
Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>
Przy podawaniu iskry na każdy cylinder z osobna masz iskrę w danej
świecy co drugi obrót wału i musisz wiedzieć, czy to jest obrót parzysty
czy nieparzysty (sprężanie czy wydech) i bierzesz to z czujnika rozrządu.
Przy podawaniu iskry na dwa cylindry po prostu podajesz iskrę na daną
parę świec raz na obrót wału i już. A wał jest na stałe połączony z
korbowodami, więc wiadomo, w którym położeniu wału na górze są tłoki 1 i
4, a w którym - 2 i 3.
MJ
-
3. Data: 2015-11-17 15:05:51
Temat: Re: elektroniczny zapłon w silniku 4-cylindrowym.
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
Hello ToTylkoJa,
Tuesday, November 17, 2015, 2:16:42 PM, you wrote:
> Czy są tu jacyś ludzie mający pojęcie o elektronice w samochodzie a
> konkretnie o sposobie działania zapłonu i zechcieli by mnie oświecić. W
> starym rozwiązaniu był przerywacz, cewka zapłonowa i rozdzielacz na 4
> cylindry. W elektronicznym rozwiązaniu mamy dwie cewki z podwójnym
> wyjściem obsługującą cylindry parami np 1-4 i 2-3. Za przerywacz robi
> czujnik położenia wału (angielska chyba CPS) z elektroniką która
> odpowiednio obrabia ten sygnał. Ale co robi za rozdzielacz. Co decyduje
> która para cylindrów dostaje iskrę. W znalezionych opisach sposobu
> działania zapłonu pojawia się czujnik położenia wałków rozrządu. Taki
> czujnik rzeczywiście może decydować która para ma dostać iskrę. Ale co
> jeśli takiego czujnika nie ma?
> Problem ten zainteresował mnie po wymianie wałków i ustawieniu rozrządu w
> nubirze. O ile czujnik CPS zlokalizowałem, to nie widać żadnych przewodów,
> czujników czegokolwiek przy kołach zębatych rozrządu. I tu moje
> umiejętności się kończą w żaden sposób nie mogę wymyślić skąd elektronika
> (ECM) wie do którego cylindra podać iskrę. Nawet uproszczenie problemu i
> podawanie iskry na pary cylindrów (1-4 i 2-3) nie mówi jak ECM wylicza
> która para ma mieć właśnie zapłon. Według mnie z ciągu impulsów z CPS można
> jedynie zorientować się że wał jest w jakimś położeniu skrajnym np. właśnie
> ma być iskra, ale cały czas nie wiem która para ma dostać iskrę. Świadomie
> pomijam kwestię przyspieszania zapłonu bo na tym etapie jest bez znaczenia.
> I jak czy ktoś wyjaśni mi problem ?
A co tu wyjaśniać? Jeśli iskra jest wywoływana parami a czujnik wału
uznaje kąt zero dla GPZ cylindrów 1 i 4, to cewkę dla 1.4 odpala się
tuż przed GPZ a dla 2 i 3 tuż przed 180 stopniami od GPZ. I tyle.
Jak wyznaczyć 180 stopni? Tarcza dla czujnika ma zęby i trzeba je
liczyć. Dla GPZ są inne zęby, żeby właściwie zarejestrować GPZ.
Problem byłby przy 4 cewkach, choć i te można odpalać parami - szkoda
tylko energii na to.
--
Best regards,
RoMan
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
4. Data: 2015-11-17 15:16:27
Temat: Re: elektroniczny zapłon w silniku 4-cylindrowym.
Od: ToTylkoJa <m...@n...chce.tego.poczta.fm>
Michał Jankowski wrote:
> Przy podawaniu iskry na każdy cylinder z osobna masz iskrę w danej
> świecy co drugi obrót wału i musisz wiedzieć, czy to jest obrót parzysty
> czy nieparzysty (sprężanie czy wydech) i bierzesz to z czujnika rozrządu.
Ale co jeśli przy rozrządzie nie ma czujnika? Jak określić czy jest to obrót
parzysty czy nieparzysty. Bo za to że przy wałkach rozrządu (u mnie w
nubirze) nie ma żadnych czujników to gwarantuje.
MArek
-
5. Data: 2015-11-17 15:21:51
Temat: Re: elektroniczny zapłon w silniku 4-cylindrowym.
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
Hello ToTylkoJa,
Tuesday, November 17, 2015, 3:16:27 PM, you wrote:
> Michał Jankowski wrote:
>> Przy podawaniu iskry na każdy cylinder z osobna masz iskrę w danej
>> świecy co drugi obrót wału i musisz wiedzieć, czy to jest obrót parzysty
>> czy nieparzysty (sprężanie czy wydech) i bierzesz to z czujnika rozrządu.
> Ale co jeśli przy rozrządzie nie ma czujnika? Jak określić czy jest to obrót
> parzysty czy nieparzysty. Bo za to że przy wałkach rozrządu (u mnie w
> nubirze) nie ma żadnych czujników to gwarantuje.
Przecież już Ci to opisałem - nie ma znaczenia przy podwójnych
cewkach, czy obrót jest parzysty czy nieparzysty. Strzał idzie w dwa
cylindry - jeden w końcu suwu wydechu, gdzie spaliny są rozgrzane i
łatwo się jonizują i świeca niemal nie stanowi przeszkody dla
przepływu prądu, a w drugim w tym czasie kończy się suw sprężania i tu
- ze względu na wysokie ciśnienie na świecy iskra ma wyższą energię i
następuje zapłon.
--
Best regards,
RoMan
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
6. Data: 2015-11-17 15:33:10
Temat: Re: elektroniczny zapłon w silniku 4-cylindrowym.
Od: ToTylkoJa <m...@n...chce.tego.poczta.fm>
RoMan Mandziejewicz wrote:
> Hello ToTylkoJa,
>
> Tuesday, November 17, 2015, 2:16:42 PM, you wrote:
>
[ciach]
>
> A co tu wyjaśniać? Jeśli iskra jest wywoływana parami a czujnik wału
> uznaje kąt zero dla GPZ cylindrów 1 i 4, to cewkę dla 1.4 odpala się
> tuż przed GPZ a dla 2 i 3 tuż przed 180 stopniami od GPZ. I tyle.
>
Dla upewnienia się, że dobrze zrozumiałem. Mamy 4 iskry na obrót. Zaczynamy
przy GPZ i jest para 1-4 (pierwsze 2 iskry) a przy GPZ+180 para 2-3
(kolejne dwie). W "starym" mechanicznym była tylko jedna. Ale chyba tak
też będzie działać.
Dzięki za wyjaśnienie.
MArek
-
7. Data: 2015-11-17 15:38:37
Temat: Re: elektroniczny zapłon w silniku 4-cylindrowym.
Od: ToTylkoJa <m...@n...chce.tego.poczta.fm>
RoMan Mandziejewicz wrote:
> Hello ToTylkoJa,
>
> Tuesday, November 17, 2015, 3:16:27 PM, you wrote:
>
>> Michał Jankowski wrote:
>
>>> Przy podawaniu iskry na każdy cylinder z osobna masz iskrę w danej
>>> świecy co drugi obrót wału i musisz wiedzieć, czy to jest obrót parzysty
>>> czy nieparzysty (sprężanie czy wydech) i bierzesz to z czujnika
>>> rozrządu.
>> Ale co jeśli przy rozrządzie nie ma czujnika? Jak określić czy jest to
>> obrót parzysty czy nieparzysty. Bo za to że przy wałkach rozrządu (u mnie
>> w nubirze) nie ma żadnych czujników to gwarantuje.
>
> Przecież już Ci to opisałem - nie ma znaczenia przy podwójnych
> cewkach, czy obrót jest parzysty czy nieparzysty. Strzał idzie w dwa
> cylindry - jeden w końcu suwu wydechu, gdzie spaliny są rozgrzane i
> łatwo się jonizują i świeca niemal nie stanowi przeszkody dla
> przepływu prądu, a w drugim w tym czasie kończy się suw sprężania i tu
> - ze względu na wysokie ciśnienie na świecy iskra ma wyższą energię i
> następuje zapłon.
>
Tak zrozumiałem. Jeszcze raz dziękuję za odpowiedz. Po prostu wolno
odświeżają mi się wątki, i najpierw zacząłem czytać ten.
MArek
-
8. Data: 2015-11-17 16:50:24
Temat: Re: elektroniczny zapłon w silniku 4-cylindrowym.
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "ToTylkoJa" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:n2f95u$rf5$...@u...news.interia.pl...
>W elektronicznym rozwiązaniu mamy dwie cewki z podwójnym
>wyjściem obsługującą cylindry parami np 1-4 i 2-3. Za przerywacz robi
>czujnik położenia wału (angielska chyba CPS) z elektroniką która
Albo CKPS, bo walek rozrzadu tez na C - Camshaft.
>odpowiednio obrabia ten sygnał. Ale co robi za rozdzielacz. Co
>decyduje
>która para cylindrów dostaje iskrę. W znalezionych opisach sposobu
>działania zapłonu pojawia się czujnik położenia wałków rozrządu. Taki
>czujnik rzeczywiście może decydować która para ma dostać iskrę. Ale
>co
>jeśli takiego czujnika nie ma?
Nie trzeba go. Cewki generuja iskry na przemian, co pol obrotu walu.
Jedna cewka daje iskre rownoczesnie na dwoch swiecach, i w jednym
cylindrze jest to akurat wtedy gdy trzeba, a w drugim nie przeszkadza,
bo sie tam wydech konczy.
A i tak niektore samochody z takimi cewkami maja drugi czujnik na
walku rozrzadu, zupelnie nie wiadomo po co. Awaryjny, jak ten na wale
zawiedzie ?
Jest potrzebny w autach z 4 cewkami (kazda na jedna swiece), oraz z 4
wtryskiwaczami ... o ile nie sa polaczone w pary ...
Problemem za to jest, jak wykryc w ktorej polowce jest wal.
I tu nie wiem - inny rozklad naciec ?
Bo np tu sugeruja symetryczny rozklad naciec
http://www.autozone.com/repairguides/Chrysler-Front-
Wheel-Drive-Cars-4-CYL-1981-1995-Repair-Information/
1988-96-ELECTRONIC-DISTRIBUTOR-IGNITION-SYSTEMS/Gene
ral-Information/_/P-0900c152802514de
czy tu
http://www.jeepsunlimited.com/forums/showthread.php?
472245-04-Grand-Crank-position-Sensor-quot-I-Need-He
lp-quot
To jest V6, wiec 3 zaplony na obrot - ale musi wiedziec ktory z
trzech.
Posluguja sie dodatkowym czujnikiem ?
Inny rozklad naciec, to niewywazone kolo ...
J.
-
9. Data: 2015-11-17 19:17:36
Temat: Re: elektroniczny zapłon w silniku 4-cylindrowym.
Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>
W dniu 2015-11-17 o 16:50, J.F. pisze:
> Inny rozklad naciec, to niewywazone kolo ...
Tylko co mają nacięcia do wyważenia?
Wyważa się w innym miejscu.
Robert
-
10. Data: 2015-11-18 12:20:09
Temat: Re: elektroniczny zapłon w silniku 4-cylindrowym.
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:564b6f42$0$663$6...@n...neostrada.
pl...
W dniu 2015-11-17 o 16:50, J.F. pisze:
>> Inny rozklad naciec, to niewywazone kolo ...
>Tylko co mają nacięcia do wyważenia?
>Wyważa się w innym miejscu.
No wiesz, jak w jednym miejscu jest naciecie, to gdzies po drugiej
stronie tez trzeba troche materialu wyciac. Niekoniecznie pod
czujnikiem, ale trzeba.
Skoro kolo i tak wywazane, to moze i nie przeszkadza.
P.S. Zobaczcie wentylatory przy chlodnicy - miewaja niesymetrycznie
rozlozone lopaty.
J.