  • 1. Data: 2015-11-14 22:54:08
    Temat: wentylator
    Od: pilocik <p...@n...pl>

    Witam.
    Jako, że w triakach i 230AC się nie bardzo czuję to proszę Was o pomoc.
    Mam wentylator DECOR300CRZ, posiada timer na 4017 a element wykonawczy
    to triak Z0103.
    Problem w tym, że chcę mu zmniejszyć obroty, jest zbyt wydajny i nieco
    zbyt głośny.
    Czy mogę to zrobić zmieniając wartość oporu w bramce triaka ?
    Jakieś inne opcje ?

  • 2. Data: 2015-11-14 23:02:39
    Temat: Re: wentylator
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

  • 3. Data: 2015-11-14 23:03:52
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-11-14 o 23:02, sundayman pisze:

> [...]

    O ile się domyślam schematu, to w ten sposób nie. Pokaż schemat to się
    zobaczy.

  • 4. Data: 2015-11-14 23:59:25
    Od: pilocik <p...@n...pl>

    > O ile się domyślam schematu, to w ten sposób nie. Pokaż schemat to się
    > zobaczy.

    Schemat naszkicuję później mając płytkę w rękach, wujek niestety żadnego
    schematu nie znalazł.
    Na chwilę obecną mam tylko

    http://v041109.home.net.pl/pliki/tata/big.jpg
    http://v041109.home.net.pl/pliki/tata/big2.jpg

  • 5. Data: 2015-11-15 00:18:08
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 14.11.2015 o 22:54, pilocik pisze:
> [...]
    > zbyt głośny.
    > Czy mogę to zrobić zmieniając wartość oporu w bramce triaka ?

    Według mnie żadnej opcji nie ma, triak to nie tranzystor, zmieniane
    oporu w bramce nic tu nie zmieni, a może tylko pogorszyć sprawę - dasz
    za duży to nie wystartuje w ogóle, dasz za mały to będziesz grzał triaka
    prądem bramki. Ten 4017 jest tylko dla opóźnionego wyłączania,
    kombinowanie przy nim też nic nie da.
    Można się pobawić dając w szereg z silnikiem kondziora, o ile się tam
    zmieści taki silnikowy.
    Generalnie ja bym się nie pieprzył tylko oddał ten wentylator do sklepu
    i wziął inny słabszy.

    Jakub Rakus