  • 41. Data: 2014-02-27 15:25:17
    Temat: Re: duże pojemności
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    BartekK <s...@d...org> wrote:

    > Pytanie jeszcze, jaki silnik. Bo do odpalenia sprawnego benzynowego albo
    > niewielkiego diesla (typu 1.6) - bez problemu dawałem radę z aku
    > "upsowego" 17Ah

    Mój 16-letni benzyniak 1.6 odpalał nawet w największe mrozy po weekendzie
    stania na dworze. 4-letni aku. Więc nie wiem skąd te problemy. Jak dba się
    o akumulator (sprawny alternator, czyste klemy), to nie ma problemów. Latem
    samochód głównie stał (w sezonie śmigam na moto), był odpalany jedynie raz
    na tydzień-dwa, żeby przepalić silnik i podładować aku. Nigdy nie musiałem
    podłączać go pod prostownik ani palić na pych.

    Fakt że pewnie z Dieslami, gdzie są świece żarowe i większa kompresja, jest
    inaczej.

    --
    "zanim nastala era internetu, kazdy wiejski glupek siedzial w swojej wiosce"
    http://www.chmurka.net/

  • 42. Data: 2014-02-27 16:07:16
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-02-26 15:58, Adam pisze:

    > Skąd wziąłeś te 300 cykli?
    >
    > Pytam, gdyż dziwi mnie, dlaczego stare akumulatory żyły po wiele lat.
    > Czasami, zamiast droższych "nieśmiertelnych" zasadowych były używane
    > kwasowe w instalacjach oświetlenia awaryjnego - np. w kinach. Żyły (te
    > kwasówki) co najmniej po kilkanaście lat. Sam grałem w kinie, które
    > miało akumulatory już ponad 20 lat i jeszcze trzymały.
    >
    > Stare przepisy (nie pamiętam, międzywojenne lub powojenne) nakazywały
    > zostawianie samochodów oświetlonych na całą noc. Tak samochody stały,
    > zaś w ówczesnych katalogach i informatorach pisali, że akumulator żyje
> [...]

    Akumulatory do zastosowań przemysłowych (jak np WING) mają gwarantowany
    czas życia 12 lat. Pod warunkiem, że są prawidłowo eksploatowane i w
    odpowiedniej temperaturze. Gdy zwiększysz temperaturę z 22 C do 50 C to
    jego gwarantowany czas życia spada do 18 miesięcy.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 43. Data: 2014-03-03 14:03:16
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Adam Wysocki" <g...@s...invalid> wrote in message

> [...]
    > na tydzień-dwa, żeby przepalić silnik i podładować aku. Nigdy nie musiałem
    > podłączać go pod prostownik ani palić na pych.

    Czyli jeśli Twoje auto było eksploatowane tylko 3 z 12 miesięcy w roku to
    ten
    Twój 4 letni akumulator miał prawo się zachowywać jak prawie nowy roczniak
    :-)

  • 44. Data: 2014-03-03 17:15:59
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

> [...]
    > ten
    > Twój 4 letni akumulator miał prawo się zachowywać jak prawie nowy roczniak

    Za dawnych lat gdzieś przeczytałem o gościu, który nasz polski Centry
    akumulator, tylko nie pamiętam, czy gorszy OIMW Piastów, czy lepszy Poznań,
    używał 9 lat i nie narzekał na niego (a były to czasy jeszcze
    komunistyczne). I dalej by używał, ale aku miał kaprys wypsnąć się panu z
    rąk, przyglebiając i rozbijając się. Może to jest kwestia dbania o
    podzespół, może to chwyt psychologiczny - jak kupimy polski aku, to
    traktujemy go byle jak, "bo to gówno" więc i tak padnie, a jak kupimy
    zagramaniczny, to ojoj, to jest super, dbamy i chuchamy (1), by nic mu się
    nie stało...? Mnie zimą przy -20, skarpeta odpalała w 2-3 sekundy (pod
    warunkiem sprawnego zapłonu i układu paliwowego), a inne ledwie memłały i
    często kończyło się to zgonem... Pół biedy, gdy w obwodzie była prądnica, to
    się upchało, ale jak alternator, to zapomnij...
    Ale ja pierdolca miałem i starałem się dbać o auto, o elektrykę... W miarę
    możliwości i umiejętności...
    Może to w tym rzecz? :))

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 45. Data: 2014-03-03 18:48:35
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "ACMM-033" <v...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Mnie zimą przy -20, skarpeta odpalała w 2-3 sekundy (pod warunkiem
    > sprawnego zapłonu i układu paliwowego), a inne ledwie memłały i często
    > kończyło się to zgonem...

    Teściowi zrobiłem zapłon tyrystorowy do skarpety - zagwarantowanie stałej
    energii iskry mimo spadku napięcia akumulatora w czasie rozruchu znakomicie
    ułatwiało zapłon.

    > Pół biedy, gdy w obwodzie była prądnica, to się upchało, ale jak
    > alternator, to zapomnij...

    Tego nie rozumiem.
    P.G.

  • 46. Data: 2014-03-03 18:49:22
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ACMM-033" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >Poznań, używał 9 lat i nie narzekał na niego (a były to czasy jeszcze
    >komunistyczne). I dalej by używał, ale aku miał kaprys wypsnąć się

    W czasach komunistycznych, tzn poznokomunistycznych, obywatel nie mial
    wyboru i musial akumulator uzywac wiele lat.
    Fakt ze one byly IMO lepsze - sam jezdzilem pare lat na Centrze
    przyniesionej ze smietnika.
    Na koniec miala 4 Ah rzeczywistej pojemnosci, ale dzielnie auto
    odpalala. Tylko swiatel nie mozna bylo zapomniec zgasic.

    U w/w obywatela cos jednak bylo nie tak, bo by nie musial akumulatora
    z samochodu wyciagac i z rak by mu sie nie wypsnal :-)

> [...]
    >traktujemy go byle jak, "bo to gówno" więc i tak padnie, a jak kupimy
    >zagramaniczny, to ojoj, to jest super, dbamy i chuchamy (1), by nic

    Nie, Centra wcale nie jest taka tania (a opinia wielu osob mowi tez ze
    wcale nie jest taka dobra), cena jedzie na opinii, wiec powody do
    dbania i chuchania sa.
    A zagraniczne to czesto tanie gowno jest.

    Inna sprawa ze dbanie o akumulator sie skonczylo, jak wy chcecie o
    niego dbac ?

    > Mnie zimą przy -20, skarpeta odpalała w 2-3 sekundy (pod warunkiem
    > sprawnego zapłonu i układu paliwowego), a inne ledwie memłały i

    wspolczesne samochody, nawet te 10-15 letnie, zapalaja podobnie czy
    krocej.

    >często kończyło się to zgonem... Pół biedy, gdy w obwodzie była
    >prądnica, to się upchało, ale jak alternator, to zapomnij...

    nie rozumiem ..

    >Ale ja pierdolca miałem i starałem się dbać o auto, o elektrykę... W
    >miarę możliwości i umiejętności... Może to w tym rzecz? :))

    Tylko jak dzis o elektryke dbac ?

    J.

  • 47. Data: 2014-03-04 01:00:47
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@c...pl> napisał w
    wiadomości news:lf2f94$jnd$1@srv.chmurka.net...
    > Teściowi zrobiłem zapłon tyrystorowy do skarpety - zagwarantowanie stałej
    > energii iskry mimo spadku napięcia akumulatora w czasie rozruchu
    > znakomicie ułatwiało zapłon.

    Jeden z nieżyjących już sąsiadów też miał w skarpecie jakieś elektroniczne
    wsparcie zapłonu i mówił, że się bardzo dobrze sprawuje. Nie pamiętam, czy
    na tyrystorach, czy tranzystorach...

    > Tego nie rozumiem.

    Prądnica ma w sobie szczątki magnetyzmu i wystarczy nią zakręcić, aby się
    trochę wzbudziła (przynajmniej ta skarpetowa 300W)... i tak się, że tak
    powiem, nakręca, do upchnięcia nawet z kompletnie wypiżdzonym aku = 0V,
    trochę wysiłku i załapywało, choć tym razem zimą nie było co próbować (ale
    to rzadki wyjątek). Altenator potrzebuje zewnętrznego wzbudzenia i jak aku
    zdechnie - płacz, błagaj, nie odpali, bo nie da energii, próbowane z dobrym
    uciągiem na holu przez ponad kilometr, ani pierdnęło - miałem też (po
    skarpecie) Ładę z alternatorem... Ale wystarczyło, że choćby ledwo zabździło
    żarówkę, to parę porządnych pchnięć i odpalała. Najgorzej było przy
    odwilży... :)

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 48. Data: 2014-03-04 01:15:39
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > Fakt ze one byly IMO lepsze - sam jezdzilem pare lat na Centrze
    > przyniesionej ze smietnika.

    Mnie się kiedyś trafił, nie pamiętam skąd, jakiś złom, suchy w środku,
    udestylowałem wody (no, czasochłonnje bez chłodnicy destylacyjnej, ale się
    dało) :))

    > Na koniec miala 4 Ah rzeczywistej pojemnosci, ale dzielnie auto odpalala.
    > Tylko swiatel nie mozna bylo zapomniec zgasic.

    Ten mój, z oszacunku, zalany czyściutką destylatą, miał ok. 10Ah. W końcu
    też padł, ale czasy już były lepsze i dało się kupić nowy, chyba to był
    OIDP, 45Ah, sprawował się dobrze.

    > U w/w obywatela cos jednak bylo nie tak, bo by nie musial akumulatora z
    > samochodu wyciagac i z rak by mu sie nie wypsnal :-)

    A ja już nie pamiętam, czy wspominał, czy nie, dlaczego, czy może
    przysłużyła się oliwa o zakończeniu wodorotlenowy, przyłączonym do grupy
    etylowej...? :)

    > Nie, Centra wcale nie jest taka tania (a opinia wielu osob mowi tez ze
    > wcale nie jest taka dobra), cena jedzie na opinii, wiec powody do dbania i
    > chuchania sa.

    Miałem na myśli tamte czasy, OIDP, ludzie woleli kupować Poznań, choć znam
    przypadki, że i Piastów sprawował się bardzo dobrze.

    > A zagraniczne to czesto tanie gowno jest.

    Różnie bywa... kolega znalazł na fajansie jakiegoś hiszpana z elektrolitem w
    środku, to mi zeznawał, że akumulator wg jego opini został wywalony
    niesłusznie. Używał go parę lat, choć niekoniecznie w samochodzie.

    > Inna sprawa ze dbanie o akumulator sie skonczylo, jak wy chcecie o niego
    > dbac ?

    ...Bo już i samochodu nie ma... A jak dbać? Zgodnie z "zasadami sztuki", czy
    jak to zwą.

    > wspolczesne samochody, nawet te 10-15 letnie, zapalaja podobnie czy
    > krocej.

    Kwestia dobrego utrzymania i sprawnych podzespołów. Widuję zimą, także
    obecnie, przypadki, że auto memła i w końcu zdycha, a wydawać by się mogło,
    że śliczne, zagramaniczne...

    > nie rozumiem ..

    Alternator w całości wymaga(ł?) zewnętrznego wzbudzenia, czyli jeśli w aku
    nic nie zostało, to nie dawał energii mimo kręcenia. W prądnicy zawsze były
    jakieś resztki i sytuacja nie była beznadziejna.

    > Tylko jak dzis o elektryke dbac ?

    Co się da, przewody, zaciski, utrzymywać w dobrym stanie, te z popękaną
    izolacją wymieniać, tyle, że obecnie częściej z byle pierdołą trzeba lecieć
    do warsztatu. Klemy na aku oczyszczone, porządnie skręcone... ileż razy, nie
    zliczę, powodem problemów z rozruchem były luźne zaciski na zasilaniu...

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 49. Data: 2014-03-06 12:20:09
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Pszemol <P...@p...com> wrote:

> [...]
    > ten
    > Twój 4 letni akumulator miał prawo się zachowywać jak prawie nowy roczniak

    No, 4 miesiące, doliczając deszczowe dni w sezonie to moooże 5 miesięcy :)

  • 50. Data: 2014-03-08 16:47:35
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> wrote in message
    > U w/w obywatela cos jednak bylo nie tak, bo by nie musial akumulatora z
    > samochodu wyciagac i z rak by mu sie nie wypsnal :-)

    To samo miałem na myśli...
    Ja swoich akumulatorów z aut nie muszę nigdzie wyciągać ani nosić.