  • 41. Data: 2011-08-04 09:45:36
    Temat: Re: dioda 24V / 12V
    Od: "Tornad" <w...@a...com>

    Tym napieciem mozna zasilic powiedzmy 4 czy 5 diod polaczonych

    > Tak z ciekawości co wyrównują te oporniki?

    > Pozdrawiam.

    Niczego. Jak ktos juz napisal pozajaczkowalo mi sie. Moge tez napisac, ze
    zrobilem to celowo, taki test na zrozumienie.
    Tu jest troche cennych wiesci na poruszany temat i linki tam podane.
    http://www.eetimes.com/design/power-management-desig
    n/4012231/A-matter-of-
    light-Part-1--The-ABC-s-of-LEDs
    Pzdr.
    Tornad

  • 42. Data: 2011-08-04 10:03:26
    Od: "tornad" <w...@a...com>

    > Tornadowi się pozajączkowało. Gołe LEDy i diody laserowe ze stabilizatorem.

    Moglbys jasniej, nie kumam.
    LED to jest skrot od Light Emitet Diode czyli po naszemu dioda emitujaca
    swiatlo. Ich konstrukcja niejako sprawia, ze one swieca swiatlem o jednej
    dlugosci fali i troche na harmonicznych. Czyli mozna powiedziec, ze sa to
    diody laserowe. Co znaczy "gole LEDy? Domyslam sie, ze bez drivera ale nie
    jestem pewien. Czyli jest jakas istotna roznica miedzy gola leda a dioda
    laserowa?

    > My jsme Borgové. Sklopte štíty a vzdejte se. Odpor je marný.

    Tego tez nie rozbiram. Znam macedonski ale to chyba po pepicku. Smieszne
    troche.
    Pzdr.
    Tornad

  • 43. Data: 2011-08-04 10:17:21
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Tornad,

    Thursday, August 4, 2011, 11:32:32 AM, you wrote:

    [.......................................]

    *PLONK!*

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 44. Data: 2011-08-04 10:17:47
    Od: "Tornad" <w...@a...com>

    > Moc opornika czy kolor dioody nie wpływa na zuzycie mocy.

    Wydaje mi sie, ze kolor diody wplywa na moc. Diody czerwone potrzebuja jej
    najmniej, niebieskie kilka razy wiecej.

    > Można. Samorozładowanie akumulatora jest większe.

    To tak jak z tym, czy w ubikacji mozna sie zarazic choroba weneryczna. Mozna
    ale niewygodnie.
    To zalezy od akumulatora; nowsze konstrukcje bardzo powoli sie
    samorozladowywuja. Typowy aku o pojemnosci 100 Ah obciazony pradem 20 mA
    rozladuje sie chyba po pol roku. Jesli nie przemarznie oczywiscie. Ja mialem
    aku od starej toyoty, stal w garazu i po roku jeszcze zyl...
    Tornad

  • 45. Data: 2011-08-04 10:59:37
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Tornad" <w...@a...com> napisał w wiadomości

    > Wydaje mi sie, ze kolor diody wplywa na moc. Diody czerwone potrzebuja jej
    > najmniej, niebieskie kilka razy wiecej.

    Mylisz moc wydzielaną w diodzie z mocą pobieraną z zasilania (o którą tu
    chodziło).
    Jeśli prąd ustawiony jest opornikiem na 20mA to P=U*I=12*20=240mW bez
    względu na kolor.

> [...]
    > mialem
    > aku od starej toyoty, stal w garazu i po roku jeszcze zyl...

    Co to wnosi do tematu ?
    Chciałeś powiedzieć, że jak samorozładowanie małe to diody nie można
    podłączyć?
    P.G.

  • 46. Data: 2011-08-04 13:16:47
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    tornad wrote:

    > Moglbys jasniej, nie kumam.
    > LED to jest skrot od Light Emitet Diode czyli po naszemu dioda emitujaca
    > swiatlo. Ich konstrukcja niejako sprawia, ze one swieca swiatlem o jednej

    Emmiting, jak już.

    > dlugosci fali i troche na harmonicznych. Czyli mozna powiedziec, ze sa to
    Nie. Ani ich konstrukcja tego nie sprawia, ani nie świecą światłem o jednej
    długości fali, ani na ich harmonicznych.

    > diody laserowe. Co znaczy "gole LEDy? Domyslam sie, ze bez drivera ale nie
    > jestem pewien. Czyli jest jakas istotna roznica miedzy gola leda a dioda
    > laserowa?

    Jest istotna różnica. Mniej więcej taka, jaka między żarówką i świetlówką.
    Jedno i drugie świeci pod wpływem przepływu prądu.

    > Tego tez nie rozbiram. Znam macedonski ale to chyba po pepicku. Smieszne
    > troche.

    Jest do zrozumienia. A jak nie, to jeszcze został google.

    Waldek

  • 47. Data: 2011-08-04 14:27:54
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    > diody laserowe. Co znaczy "gole LEDy? Domyslam sie, ze bez drivera ale
    > nie jestem pewien. Czyli jest jakas istotna roznica miedzy gola leda a
    > dioda laserowa?

    Laser ma jeszcze jedną ciekawą właściwość - emitowane fotony są zgodne
    ze sobą fazowo.
    Przynajmniej doktor fizyk tak to nam tłumaczył, bo nikt z biednych studentów
    informatyki nie potrafił powiedzieć, na czym ta różnica polega.

  • 48. Data: 2011-08-04 15:25:20
    Od: "Tornad" <w...@a...com>

    > Emmiting, jak już.

    > Nie. Ani ich konstrukcja tego nie sprawia, ani nie świecą światłem o jednej

    > długości fali, ani na ich harmonicznych.

    Nie pozakaczkowalo ci sie czasem?

    > Jest istotna różnica. Mniej więcej taka, jaka między żarówką i świetlówką.

    > Jedno i drugie świeci pod wpływem przepływu prądu.

    To znaczy, ze gola leda swieci zarnikiem jak zarowka?
    Jesli tak wyglada Twoja wiedza na ten temat to... ja nie skorzystam.

  • 49. Data: 2011-08-04 16:35:59
    Od: "Waldek" <s...@n...cpam>

    > To znaczy, ze gola leda swieci zarnikiem jak zarowka?
    > Jesli tak wyglada Twoja wiedza na ten temat to... ja nie skorzystam.

    Nie swieci zarnikiem - bo go nie ma, ale dosc szerokim niespojnym spektrum
    zas laser polprzewodnikowy to taki "specyficzny" LED ;)
    http://www.tinyurl.pl?cPrwxy8E

  • 50. Data: 2011-08-04 17:08:58
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Waldek,

    Thursday, August 4, 2011, 6:35:59 PM, you wrote:

    > Nie swieci zarnikiem - bo go nie ma, ale dosc szerokim niespojnym spektrum
    > zas laser polprzewodnikowy to taki "specyficzny" LED ;)
    > http://www.tinyurl.pl?cPrwxy8E

    Odpuść trollowi.

    --
    Best regards,