  • 1. Data: 2011-01-03 23:02:39
    Temat: częstotiiwość próbkowania sygnału kartą audio PC
    Od: "kk" <...@...pl>

    Przy okazji modyfikowania programu oscyloskopu który sobie robiłem
    sprawdziłem możliwości karty audio zamontowanej (zintegrowanej) w moim PC.

    I tu się lekko zdziwiłem.

    Myślałem, że wartości częstotliwości próbkowania ograniczone są do jakiegoś
    zbioru.
    (32, 44100, 48 kHz, ...)
    Tymczasem gdzieś w necie natrafiłem na opis programu który próbkuje z
    f=60kHz.

    Postanowiłem to sprawdzić.

    Ustawiłem 60kHz - poszło ładnie, 100 kHz poszło, 200 kHz działa
    300, 400, 600kHz ... też działa.

    Co prawda przy 300 kHz na wykresie zaczynają pojawiać się schody
    a przy 600 wykres wygląda już zabawnie.

    Ale do 200kHz jest jak należy.

    Program testowałem na Win XP oraz Win 7 Starter na małym netbook-u.

    Nie chce tylko pracować z Vistą.

    Dla zainteresowanych
    tu umieściłem program który próbkuje z f=200 kHz

    www.port.az.pl/osc

    kk

  • 2. Data: 2011-01-04 04:24:44
    Od: shg <s...@g...com>

    On Jan 4, 12:02 am, "kk" <a...@...pl> wrote:

    > My la em, e warto ci cz stotliwo ci pr bkowania ograniczone s do jakiego
    > zbioru.
    > (32, 44100, 48 kHz, ...)
    > Tymczasem gdzie w necie natrafi em na opis programu kt ry pr bkuje z
    > f=60kHz.
    Są ograniczone, ale systemowe oprogramowanie ma resampler i jak chcesz
    sobie próbkować z częstotliwością 100 kHz, to proszę bardzo,
    dostaniesz tyle z systemowego interfejsu, ale sterownik ustawi wtedy w
    urządzeniu najbliższą (wyższą, o ile to możliwe) częstotliwość
    próbkowania.

    > Postanowi em to sprawdzi .
    >
    > Ustawi em 60kHz - posz o adnie,  100 kHz posz o,  200 kHz dzia a
    > 300, 400, 600kHz ... te dzia a.

    A podałeś na wejście karty sygnał o takiej częstotliwości? Jeżeli tak,
    to sprawdziłeś, czy to co dostałeś to nie efekt aliasingu?
    To co widać na obrazkach z linka wygląda jak próbkowanie z mniejszą
    częstotliwością + resampling. Pasmo tego to na oko 24 kHz więc sensu
    nie widzę, żadnej dodatkowej informacji o sygnale tym sposobem nie
    uzyskasz.

    Poza tym teoretycznie da się. Większość kart ma przetworniki delta-
    sigma. Przetwornik tego typu ma tę ciekawą właściwość, że można za
    jego pomocą uzyskać szybsze próbkowanie kosztem mniejszej dynamiki,
    ale do tego musi być jeszcze odpowiedni układ sterujący który to
    umożliwi, większość ma raczej stały zestaw częstotliwości. Jest jakieś
    narzędzie diagnostyczne DirectX, którym można sobie przejrzeć dostępne
    tryby pracy karty, w tym sprzętowe częstotliwości próbkowania,
    zgłaszane przez kartę. System nie ustawi innej częstotliwości niż ta,
    którą karta zgłosi i żaden magiczny program w tym nie pomoże, chyba że
    jest sterownikiem, a karta fizycznie ma mozliwość ustawienia innej
    częstotliwości.

  • 3. Data: 2011-01-05 15:34:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "kk" <...@...pl> napisał w
> [...]
    > próbkuje z f=60kHz. Postanowiłem to sprawdzić.
    > Ustawiłem 60kHz - poszło ładnie, 100 kHz poszło, 200 kHz działa

    A to sie lekko zdziwilem. Jaka plyta/chipset ?

    Ja sie bawilem w druga strone - wyjsciem.
    Wyszlo mi ze zawsze jest 48kHz, "karta" sobie wylicza probki sama
    .. nie zaraz - to chyba bylo 96kHz a nie 48.

    > Dla zainteresowanych
    > tu umieściłem program który próbkuje z f=200 kHz
    > www.port.az.pl/osc

    U mnie (notebook noname) mikrofon lapie cos okolo 800Hz
    (wentylator ?), na to nalozone ok 19.5kHz, ale faktycznie cos sie
    zmienia co 5 us.

    J.

  • 4. Data: 2011-01-06 22:33:00
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2011-01-05 16:34 J.F. napisał(a):

    > Ja sie bawilem w druga strone - wyjsciem.
    > Wyszlo mi ze zawsze jest 48kHz, "karta" sobie wylicza probki sama .. nie
    > zaraz - to chyba bylo 96kHz a nie 48.

    Nie ma się co dziwić. Zwykle kilka aplikacji chce jednocześnie odtwarzać
    dźwięk, do tego z różnymi próbkowaniami. Resampler (najczęściej siedzący
    w systemie, a jeszcze nie w karcie dźwiękowej) przerabia te wszystkie
    strumienie na stałe próbkowanie np. 48 kHz i tak wysyła do karty dźwiękowej.

    Przy pomocy Open AL powinno się dać uzyskać tryb wyłączności czyli
    wciskać do karty dźwiękowej jeden strumień - można wtedy wycisnąć nawet
    192 kHz jeżeli na tyle pozwalają przetworniki i sterownik.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 5. Data: 2011-01-06 22:59:11
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 06 Jan 2011 23:33:00 +0100, Adam Dybkowski wrote:

> [...]
    >strumienie na stałe próbkowanie np. 48 kHz i tak wysyła do karty dźwiękowej.

    W sumie masz racje - nie ma innej mozliwosci.

    Ech, ilez to GHz trzeba zeby zapiszczec :-)

    J.