  • 1. Data: 2011-11-09 17:10:29
    Temat: cyjanopan i podobne kleje a nawijanie cewek
    Od: Atlantis <N...@w...pl>

    Mam nadzieję, że ktoś będzie w stanie udzielić mi przekonującej
    odpowiedzi, bo spotykam się z rozmaitymi opiniami.

    Mianowicie podczas nawijania cewek do kilku różnych projektów stosowałem
    kleje w rodzaju Cyjanopanu, Kropelki albo Super Glue do zabezpieczania
    zwojów przed rozwijaniem. Czy ma to jakiś ujemny wpływ na parametry
    cewek albo stwarza jakieś inne problemy (np. nie zagraża emalii
    izolującej poszczególne zwoje)? Powinienem jeszcze raz nawinąć uzwojenie
    i zabezpieczyć je inaczej tam, gdzie to tylko możliwe?

    Jeśli odpowiedź na ostatnie pytanie brzmi tak, to czym waszym zdaniem
    powinno się pokrywać zwoje po nawinięciu? Lakier bezbarwny schnie bardzo
    długo, co do stearyny (ze świeczki) nie mam pewności czy będzie trzymała
    dostatecznie długo?

    Może dopuszczalne jest przynajmniej "chwycenie" końcówki uzwojenia
    niewielką kropelką kleju, żeby wygodnie cało się zamalować całą resztę
    lakierem?

  • 2. Data: 2011-11-09 18:21:08
    Temat: Re: cyjanopan i podobne kleje a nawijanie cewek
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Atlantis,

    Wednesday, November 9, 2011, 6:10:29 PM, you wrote:

> [...]

    > Może dopuszczalne jest przynajmniej "chwycenie" końcówki uzwojenia
    > niewielką kropelką kleju, żeby wygodnie cało się zamalować całą resztę

    Myślę, że ta odpowiedź Cię zadowoli:
    ===8<===
    Klej cyjanoakrylowy jest wygodny ale nie jest szczęśliwym
    rozwiązaniem, chociaż czasami jeżeli jest taka konieczność to go
    używamy ale bardzo małą ilość i tylko do unieruchomienia zwojów np
    cewek RFID, jeżeli kleju jest za dużo lub dodamy aktywator miejscowo
    podczas twardnięcia kleju wytwarza się wysoka temperatura która może
    mieć szkodliwy wpływ na lakier.

    Na pewno nie wolno używać go tam gdzie będzie miało to wpływ na
    bezpieczeństwo. Nie nadaje się też do klejenia rdzeni, bo w trakcie
    wiązania zwiększa objętość i wprowadza szczelinę. Dodatkowo przy
    wyższej temp. traci swą wytrzymałość mechaniczną.

    Zwoje najlepiej unieruchomić chwilowo taśmą klejącą poliestrową, a
    docelowo zaimpregnować w lakierze np schnący na powietrzu IZOLAK do
    kupienia w sklepie feryster (lokowanie produktów :P)

    Jeżeli mamy pewność, że cewka nie będzie pracowała w temp powyżej 80C to
    amatorsko możemy zastosować klej "termik" w laskach
    wyciskany na gorąco z pistoletu.

    Managing Director

    Zdzislaw Sobkow

    FERYSTER sp.j. B. i Z. Sobków
    ===8<===

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 3. Data: 2011-11-09 20:10:34
    Od: Atlantis <N...@w...pl>

    Hmm... Więc co powinienem waszym zdaniem zrobić? W kilku projektach
    wykonałem cewki zabezpieczając zwoje klejami tego typu. Choćby taki
    Bartek wg projektu SP5AHT. Cewki w filtrze pasmowym RX wykonałem właśnie
    w ten sposób. Wskazane byłoby ich rozwinięcie, oczyszczenie karkasów i
    nawinięcie jeszcze raz, a potem zamalowanie np. lakierem?

  • 4. Data: 2011-11-09 20:27:37
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Atlantis,

    Wednesday, November 9, 2011, 9:10:34 PM, you wrote:

> [...]
    > w ten sposób. Wskazane byłoby ich rozwinięcie, oczyszczenie karkasów i
    > nawinięcie jeszcze raz, a potem zamalowanie np. lakierem?

    Ale to zależy - skoro to obwody RX, to nie pracują one ani przy
    wysokich napięciach ani nie grzeje się to przesadnie.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 5. Data: 2011-11-09 20:54:49
    Od: Atlantis <N...@w...pl>

    > Ale to zależy - skoro to obwody RX, to nie pracują one ani przy
    > wysokich napięciach ani nie grzeje się to przesadnie.

    Nie. Chodziło mi raczej o to czy zastosowanie takiego kleju:
    a) Nie uszkodziło przypadkiem emalii izolującej poszczególne zwoje.
    b) Nie spowoduje postępującej degradacji izolacji w ciągu kolejnych lat.
    c) Nie pogorszy parametrów obwodu.

  • 6. Data: 2011-11-09 21:00:33
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Atlantis,

    Wednesday, November 9, 2011, 9:54:49 PM, you wrote:

> [...]
    > a) Nie uszkodziło przypadkiem emalii izolującej poszczególne zwoje.
    > b) Nie spowoduje postępującej degradacji izolacji w ciągu kolejnych lat.

    Przy tym zastosowaniu - 3 razy nie. Gdyby to było jakieś uzwojenie HV
    albo coś TX, pracujące w wysokiej temperaturze - wtedy bym się
    martwił.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 7. Data: 2011-11-10 10:17:21
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik Atlantis napisał:

> [...]
    > a) Nie uszkodziło przypadkiem emalii izolującej poszczególne zwoje.
    > b) Nie spowoduje postępującej degradacji izolacji w ciągu kolejnych lat.

    Jeśli RX działa i ma oczekiwane parametry to nie ma problemu

    --
    AlexY
    http://nadzieja.pl/inne/spam.html

  • 8. Data: 2011-11-10 10:17:26
    Od: sp9mrn <s...@t...gmail.com>

    > Przy tym zastosowaniu - 3 razy nie. Gdyby to było jakieś uzwojenie HV
    > albo coś TX, pracujące w wysokiej temperaturze - wtedy bym się
    > martwił.

    Filtr pasmowo przepustowy (cauer 3,6-3,8 MHz) był podłączony stale do
    wobuloskopu. Po dokładnym zestrojeniu -m.inn poprzez przesuwanie zwojów
    na toroidzie został zabezpieczony klejem CA. Na bieżąco było widać jak
    zwiększyło się tłumienie w paśmie przepustowym i wzrosło zafalowanie.
    I tak już zostało.

    Nie wiem z czego fizycznie/chemicznie to wynika, ale takie są fakty.

    Taki sam filtr zalany hotglue na moment zmienił szerokość pasma (pewnie
    reakcja na temp.) i szybko wrócił do stanu przed zalaniem.

    Ja unikam CA do cewek, chociaż jest wygodny

    MAc

  • 9. Data: 2011-11-10 11:31:49
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "sp9mrn" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >Taki sam filtr zalany hotglue na moment zmienił szerokość pasma
    >(pewnie reakcja na temp.) i szybko wrócił do stanu przed zalaniem.

    Mechanizm wart wyjasnienia, bo ... kazdy dielektryk ma jednak inne
    wlasciwosci niz powietrze i troche wplywa na otoczenie.
    Nie wiem czy CA jest jakis bardziej stratny, czy tylko zmienil
    istotnie pojemnosci, czy faktycznie poprzestawial zwoje, bo
    wlasciwosci magnetyczne to spodziewam sie ze ma pomijalnie rozne od
    jednosci/powietrza, predkosc fali chyba tu bez znaczenia.

    I tak prawde powiedziawszy to podejrzewam ze parametry ma zblizone do
    PE/PP z hot glue. i do epoksydu. Przynajmniej na tych kilku MHz, na
    kilkuset to juz w kablach widac roznice, ale tam jednak tego tworzywa
    duzo.

    J.