    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: cyjanopan i podobne kleje a nawijanie cewek
    Date: Thu, 10 Nov 2011 12:31:49 +0100

    Użytkownik "sp9mrn" napisał w wiadomości grup
    >Filtr pasmowo przepustowy (cauer 3,6-3,8 MHz) był podłączony stale do
    >wobuloskopu. Po dokładnym zestrojeniu -m.inn poprzez przesuwanie
    >zwojów na toroidzie został zabezpieczony klejem CA. Na bieżąco było
    >widać jak zwiększyło się tłumienie w paśmie przepustowym i wzrosło
    >zafalowanie.
    >I tak już zostało.
    >Nie wiem z czego fizycznie/chemicznie to wynika, ale takie są fakty.
    >Taki sam filtr zalany hotglue na moment zmienił szerokość pasma
    >(pewnie reakcja na temp.) i szybko wrócił do stanu przed zalaniem.

    Mechanizm wart wyjasnienia, bo ... kazdy dielektryk ma jednak inne
    wlasciwosci niz powietrze i troche wplywa na otoczenie.
    Nie wiem czy CA jest jakis bardziej stratny, czy tylko zmienil
    istotnie pojemnosci, czy faktycznie poprzestawial zwoje, bo
    wlasciwosci magnetyczne to spodziewam sie ze ma pomijalnie rozne od
    jednosci/powietrza, predkosc fali chyba tu bez znaczenia.

    I tak prawde powiedziawszy to podejrzewam ze parametry ma zblizone do
    PE/PP z hot glue. i do epoksydu. Przynajmniej na tych kilku MHz, na
    kilkuset to juz w kablach widac roznice, ale tam jednak tego tworzywa
    duzo.

    J.