    From: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: cyjanopan i podobne kleje a nawijanie cewek
    Date: Wed, 9 Nov 2011 19:21:08 +0100

    Hello Atlantis,

    Wednesday, November 9, 2011, 6:10:29 PM, you wrote:

    > Mam nadzieję, że ktoś będzie w stanie udzielić mi przekonującej
    > odpowiedzi, bo spotykam się z rozmaitymi opiniami.

    > Mianowicie podczas nawijania cewek do kilku różnych projektów stosowałem
    > kleje w rodzaju Cyjanopanu, Kropelki albo Super Glue do zabezpieczania
    > zwojów przed rozwijaniem. Czy ma to jakiś ujemny wpływ na parametry
    > cewek albo stwarza jakieś inne problemy (np. nie zagraża emalii
    > izolującej poszczególne zwoje)? Powinienem jeszcze raz nawinąć uzwojenie
    > i zabezpieczyć je inaczej tam, gdzie to tylko możliwe?

> [...]

    Myślę, że ta odpowiedź Cię zadowoli:
    ===8<===
    Klej cyjanoakrylowy jest wygodny ale nie jest szczęśliwym
    rozwiązaniem, chociaż czasami jeżeli jest taka konieczność to go
    używamy ale bardzo małą ilość i tylko do unieruchomienia zwojów np
    cewek RFID, jeżeli kleju jest za dużo lub dodamy aktywator miejscowo
    podczas twardnięcia kleju wytwarza się wysoka temperatura która może
    mieć szkodliwy wpływ na lakier.

    Na pewno nie wolno używać go tam gdzie będzie miało to wpływ na
    bezpieczeństwo. Nie nadaje się też do klejenia rdzeni, bo w trakcie
    wiązania zwiększa objętość i wprowadza szczelinę. Dodatkowo przy
    wyższej temp. traci swą wytrzymałość mechaniczną.

    Zwoje najlepiej unieruchomić chwilowo taśmą klejącą poliestrową, a
    docelowo zaimpregnować w lakierze np schnący na powietrzu IZOLAK do
    kupienia w sklepie feryster (lokowanie produktów :P)

    Jeżeli mamy pewność, że cewka nie będzie pracowała w temp powyżej 80C to
    amatorsko możemy zastosować klej "termik" w laskach
    wyciskany na gorąco z pistoletu.

    Managing Director

    Zdzislaw Sobkow

    FERYSTER sp.j. B. i Z. Sobków