  • 111. Data: 2013-09-12 00:57:28
    Temat: Re: chcę zmienić silnik spalinowy na parowy, wolno mi?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 11 Sep 2013, Andrzej Lawa wrote:

    > Niby tak, ale w momencie użycia jako paliwo akcyzę powinieneś sam odprowadzić
    > - inaczej formalnie rzecz biorą popełniasz przestępstwo skarbowe.

    Wcale nie tak "formalnie".
    Żadna różnica, czy użyje ścinków drewana czy "nieakcyzowanej" benzyny :)

    pzdr, Gotfryd

  • 112. Data: 2013-09-12 01:03:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 11 Sep 2013, Refleksyjny wrote:

    > A co do kosztów dodatkowych - nie ma w przepisach podatkowych o akcyzie mowy
    > o doliczaniu akcyzy do napędzania parowca na kołach, jest mowa o paliwie
    > napędowym silników spalinowych tylko.
    > Po pierwsze - w drogowym parowcu palenisko znajduje się poza silnikiem,
    > a więc nie podlega to akcyzie. :)

    IMO to zbyt optymistyczne podejście.
    Literalnie jest o "wykorzystywaniu", a nie miejscu wykorzystania.

    > Po drugie - silnik parowy jest na parę wodną, więc akcyzę w % można sobie
    > doliczyć do kosztów wody :)

    Akcyza jest na paliwo :)

    pzdr. Gotfryd

  • 113. Data: 2013-09-12 01:04:57
    Od: k...@g...com

    W dniu czwartek, 12 września 2013 00:30:43 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
    > Dnia Wed, 11 Sep 2013 13:57:47 -0700 (PDT), k...@g...com

    > Ciuchcia ... taka co staje co kawalek ?
    >
    > Albo metro napedza i ma kawalki jeszcze krotsze ?

    > Zgadnij - jak sie rozpedza samoloty na lotniskowcu ?
    >

    > J.

    Nie zgaduj tylko znajdź jaką moc ma siłownia produkująca parę do napędu statku o
    napędzie atomowym. Zgadnij jaką siłą dysponuje siłownik o średnicy jednego metra przy
    ciśnieniu = 1 atmosfera ( może być 1 bar).

  • 114. Data: 2013-09-12 01:10:45
    Od: "X-Man" <k...@w...pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> wrote in message
    > Zartujesz ? 30KM starczy na jakies 100-120km/h.

    w maluchu to może tak ale w normalnym aucie którym jadą sobie 4 osoby z bagażami
    to ze 200KM byłoby akurat no i chętnie się dowiem jaki to jest ten moment
    obrotowy przy tych 30KM ? 399Nm przy 175KM w moim aucie nie powala jak się
    jeździ na pusto to jeszcze daje radę zpakowany po dach jakos jedzie ale szału
    nei robi aaa i żeby nie było jestem jak najbardziej za tym żeby silnikowi
    parowemu się udało itd no ale 30KM to się może sprawdzić w motorowerze a nie w
    normalnym aucie większym od malucha

    Pzdr
    Piotrek

  • 115. Data: 2013-09-12 01:21:47
    Od: Refleksyjny <n...@p...org.pl>

    W dniu 2013-09-12 00:57, k...@g...com pisze:

    > Otwierasz zawór z parą i się para skończyła. Zanim zrobi się nowa o odpowiednim
    ciśnieniu musi potrwać. Ile potrwać? To zależy od mocy palnika. I jak już jest para
    to zapala się czerwone światło i parę trzeba wypuścić do atmosfery.

    To co opisujesz faktycznie występowało w niektórych starszych modelach
    samochodów parowych. Gdy się jechało przez jakiś czas bardzo dynamicznie
    to trzeba było odpuścić na jakiś czas i poczekać chwilę w spokojnej
    jeździe żeby ciśnienie w kotle wzrosło znowu do wartości maksymalnej.
    Ale podczas postoju gdy ciśnienie jest już maksymalne to nie trzeba tej
    pary wypuszczać w atmosferę, ale po prostu chwilowo wyłączyć palnik pod
    kotłem. I były takie rozwiązania!
    Samochód Doble z 1925 roku miał już takie techniczne rozwiązania, że w
    nim nie mogło zabraknąć ciśnienia pary. Konstrukcja przewidywała ogromną
    nadmiarowość wytwarzania ciśnienia, więc można było grzać ile pary w
    tłokach.
    W tym filmie na YT z Doble'em ten prowadzący kierowca to objaśnia.
    Jeżeli znasz angielski to sobie posłuchaj.
    Współczesna konstrukcja silnika parowego musi te wszystkie problemy
    przewidywać.

  • 116. Data: 2013-09-12 01:26:56
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Thursday, September 12, 2013, 12:30:43 AM, you wrote:

    [...]

    > Zgadnij - jak sie rozpedza samoloty na lotniskowcu ?

    Ale zdajesz sobie sprawę z tego, jakim nadmiarem mocy dysponujesz na
    lotniskowcu? I nawet tam para do wyrzucenia samolotu jest gromadzona w
    specjalnym zbiorniku...

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 117. Data: 2013-09-12 01:56:39
    Od: Refleksyjny <n...@p...org.pl>

    W dniu 2013-09-12 01:10, X-Man pisze:
    > "J.F" <j...@p...onet.pl> wrote in message

    Przecież 30KM to dużo! biorąc pod uwagę, że w steamerach masz tę moc
    maksymalną od zerowych obrotów, czyli cały czas, a nie jak w silnikach
    spalinowych dopiero od jakichś tam obrotów wyższych.

> [...]
    > najbardziej za tym żeby silnikowi parowemu się udało itd no ale 30KM to
    > się może sprawdzić w motorowerze a nie w normalnym aucie większym od

    Hm, myślisz zbyt współcześnie. :)
    WYdaje mi się, że chyba nigdy nie czytałeś o historii motoryzacji
    (polecam Witolda Rychtera - Dzieje Samochodu) i nie doceniasz jak dużo
    to jest mocy silnika te 30KM w silniku o dużym momencie obrotowym!
    Zwłaszcza w latach 20 zeszłego wieku... :)
    W obecnych silnikach spalinowych moc maksymalna np 75KM jest osiągana
    ale tylko przy bardzo wysokich obrotach, np 5500 RPM. Na niższych
    obrotach, a więc takich na jakich auto jeździ przez 95% czasu moc
    generowana przez silnik jest ułamkiem maksymalnej mocy. Zobacz sobie
    jakieś wykresy wzrostu mocy w zależności od obrotów. Przy 2000RPM moc
    może wynosić np 20-25KM i to w zupełności wystarcza do jazdy na V biegu
    90-100km/h.

    A ten parowy Doble z 1924 roku jeździ obecnie (6 egzemplarzy się
    zachowało) jak doczytałem nawet z prędkościami do 190km/h na prostej
    asfaltowej autostradzie, a 140km/h to ze spokojem wyciąga.

    Typical performance.
    The 1924 model Doble Series E steam car could run for 1,500 miles (2,400
    km) before its 24-gallon water tank needed to be refilled; even in
    freezing weather, it could be started from cold and move off within 30
    seconds, and once fully warmed could be relied upon to reach speeds in
    excess of 90 miles per hour (140 km/h). In recent years Doble cars have
    been run at speeds approaching 120 mph (190 km/h), this without the
    benefits of streamlining, and a stripped down version of the Series E
    accelerated from 0 - 75 mph (121 km/h) in 10 seconds.[12][13] Its fuel
    consumption, burning a variety of fuels (often kerosene), was
    competitive with automobiles of the day, and its ability to run in eerie
    silence apart from wind noise gave it a distinct edge. At 70 mph (110
    km/h), there was little noticeable vibration, with the engine turning at
    around 900 rpm.

    Contemporary Doble advertisements mentioned the lightness of the engine,
    which would lead customers to compare it favorably with heavier gasoline
    engines, but "engine" in a steam car usually refers solely to the
    expander unit, and does not take into account the complete power plant
    including boiler and ancillary equipment; on the other hand clutch and
    gearbox were not needed. Even so, the overall weight of a Series E was
    in excess of 5000 pounds.

  • 118. Data: 2013-09-12 03:02:04
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Thu, 12 Sep 2013 01:56:39 +0200, Refleksyjny
    <n...@p...org.pl> wrote:

> [...]
    >to jest mocy silnika te 30KM w silniku o dużym momencie obrotowym!
    >Zwłaszcza w latach 20 zeszłego wieku... :)

    Samochod Syrena mial tez tyle mniej wiecej koni mechanicznych i
    jezdzil doskonale

    A.L.

  • 119. Data: 2013-09-12 03:44:08
    Od: k...@g...com

    W dniu czwartek, 12 września 2013 01:56:39 UTC+2 użytkownik Refleksyjny napisał:

> [...]
    >
    > including boiler and ancillary equipment; on the other hand clutch and
    >
    > gearbox were not needed. Even so, the overall weight of a Series E was

    Weź patelnię z cienkim dnem. nalej pół szklanki wody. Postaw na palniku gazowym.
    Największy w typowej kuchence ma z 2.5kW. Doprowadź do wrzenia. Zdejmij patelnię z
    palnika. Jak przestanie wrzeć to postaw na palniku. Licz czas jaki upłynie żeby znowu
    zaczęło wrzeć. W silniku spalinowym opóźnienie przy daniu w pedał to setki
    milisekund. W parowym odpowiedz jest po o wiele dłuższym czasie. To dyskwalifikuje
    taki silnik do napędu współczesnego samochodu. na pewno z jakiś filmów znasz zwrot "
    kocioł pod para". Dotyczy to parowozów i statków. Oznacza ze w kotle utrzymywane jest
    maksymalne ciśnienie pomimo że silnik nie pracuje. Nadmiar pary wyrzucany jest
    zaworem bezpieczeństwa do atmosfery. Jak skład rusza to charakterystyczne jest
    buksowanie kół w parowozie. Po kilkunastu obrotach koła zwalniają i łapią
    przyczepność. Zwalniają nie dlatego że ktoś zawór przymknął ale że spadło ciśnienie
    pary w kotle. Na chwilę przed ruszeniem węglarz szufluje węgiel na maksa i dmuchawa
    idzie na maksa. Skład się bujnie i przez moment jedzie siła bezwładności. Trwa to do
    momentu aż w kotle zrobi się para o odpowiednim ciśnieniu. Trwa to chwilę zanim
    ciśnienie urośnie do takiego że umożliwi przyspieszanie. Ze `względu na duży czas
    zwłoki napęd parowy jest praktycznie nie regulowalny. Bo albo ciśnienie jest za małe
    albo wywala zaworem bezpieczeństwa. W parowozach z wyjątkiem pierwszych konstrukcji
    woda była w obiegu zamkniętym. Ale że były duże ubytki ze względu na to że jedyna
    szybka regulacja polega na puszczaniu pary w gwizdek. To przy każdym parowozie był
    ogromny zbiornik na wodę żeby uzupełniać ubytki związane z wypuszczaniem pary do
    atmosfery. Powiedzenie puszczanie pary w gwizdek oznacza na marnowanie czegoś.
    parowóz jak jedzie to słychać że od czasu do czasu gwiżdże. Gwiżdże żeby ostrzec że
    za chwilę ciśnienie będzie za duże i otworzą się zawory bezpieczeństwa, stąd się
    wzięło powiedzenie o puszczaniu pary w gwizdek. Podstawową wadą kołów parowych jest
    nie to że nie można ich szybko uruchomić. Ich nie daje się szybko regulować ani
    wyłączyć. W przypadku lokomotywy a tym bardziej statku nie jest to duży feler. Ale w
    przypadku samochodu bardzo duży. W statku z silnikiem parowym przejście od mała
    naprzód do cała naprzód może trwać godzinę i nikomu to nie będzie przeszkadzało.

  • 120. Data: 2013-09-12 04:02:42
    Od: k...@g...com

    W dniu czwartek, 12 września 2013 03:02:04 UTC+2 użytkownik A. L. napisał:

    > Samochod Syrena mial tez tyle mniej wiecej koni mechanicznych i
    >
    > jezdzil doskonale
    >

    > A.L.

    Ze startu z Syreną niejeden czterosuwowy poważny samochód nie miał szans, o ile
    przeguby konstrukcji słynnego radzieckiego konstruktora Zawiasowa się nie ujebały. W
    cztero cylindrowym czterosuwowym zapłon jest co 180 stopni a w syrenie ( trzy
    cylindrowej)co 120 stopni. Ona zdychała przy wyższych obrotach. Powodem zdychania
    była dwusuwowość. Dwusuwowe silniki są jeszcze robione. Okrętowe diesle to przeważnie
    dwusuwy. Przy oszałamiających prędkościach obrotowych jakie osiągają nie ma problemów
    z opróżnianiem cylindrów ze spalin. A że zaciągają powietrze a nie mieszankę nie ma
    strat wynikających z tego że część paliwa od razu trafia do wydechu.