  • 1. Data: 2011-03-29 19:37:47
    Temat: back focus, którego nie ma na planszy testowej
    Od: dobrov <d...@i...pl>

    witam
    Mam bardzo irytujący problem polegający na tym, że jak fotografuję planszę do
    testowania autofocusa,
    to wydaje się z grubsza ok. Ale jak fotografuję rzeczywiste obiekty to ewidentnie
    robi mi back focus i to na ogół gruby. Obiektyw to sigma 18-125 a bodu to nikon
    d5000.
    Przez jakiś czas podejrzewałem siebie, że się przysuwam do obiektu już po wyostrzeniu
    - ale to nie
    to. Robiąc teraz zdjęcia mam już odruch by starać się blokować ostrość na coś co jest
    bliżej, niż to
    co faktycznie chcę sfotografować - bardzo upierdliwa i mało dokładna metoda.
    I nie wiem teraz - czy to wszystko wina nieskalibrowania obiektywu do body czy raczej
    autofocus z
    body ma problem z ostrzeniem na wszystko, co jest mniej "ewidentne" niż czarne krechy
    na białej
    planszy testowej. Można to jakoś sprytnie sprawdzić nie mając innego obiektywu?

    A czy istnieją jakieś programy, które analizując zdjęcie są w stanie wskazać punkt,
    czy obszar,
    gdzie jest największa ostrość? Chciałbym wyeliminować swój subiektywizm oceny.

    I z innej beczki:
    Czy jakieś zwykłe, niefirmowe serwisy potrafią kalibrować sigmy?

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2011-03-29 21:43:38
    Temat: Re: back focus, którego nie ma na planszy testowej
    Od: "=Marcos=" <marcos.MALPA@.wyprawa.NIE.DLA.SPAMU.info>

> [...]
    > mniej "ewidentne" niż czarne krechy na białej planszy testowej. Można to
    > jakoś sprytnie sprawdzić nie mając innego obiektywu?

    Spróbuj jeszcze czegoś takiego - fotografuj przy użyciu jednego punktu
    pomiaru ostrości. Ja przy Canonie miałem problem z Sigmą. Jeśli miałem
    włączone wszystkie punkty pomiaru ostrości i używał środkowego - robił
    backfocusing. A jeśli sztywno był ustawiony środkowy, robił dobrze.

    --
    Marcos
    marek [AT] microstock . pl

  • 3. Data: 2011-03-30 08:08:33
    Od: dobrov <d...@i...pl>

    W dniu 2011-03-29 23:43, =Marcos= pisze:

> [...]
    > wszystkie punkty pomiaru ostrości i używał środkowego - robił backfocusing. A
    > jeśli sztywno był ustawiony środkowy, robił dobrze.

    Ale ja właśnie zawsze fotografuję z jednym punktem ostrości i prawie zawsze jest
    to punkt środkowy (tak 99% fotek) :(

  • 4. Data: 2011-03-30 08:34:12
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-03-30 10:08, dobrov pisze:

    > Ale ja właśnie zawsze fotografuję z jednym punktem ostrości i prawie
    > zawsze jest
    > to punkt środkowy (tak 99% fotek) :(

    Rozważ jeszcze dwie możliwe przyczyny nietrafiania ostrości:
    - to co nazywamy punktem AF ma w rzeczywistości skończony rozmiar -
    niekiedy całkiem duży. Może w polu w którym reagował czujnik poza
    motywem w który celowałeś znajdowały się również obiekty położone w
    innej odległości i na nie ostrość została ustawiona?
    - zdarza się, że punkty AF są nieco przesunięte w stosunku do oznaczeń
    na matówce. Wtedy rzeczywisty obszar w którym łapana jest ostrość
    znajduje się w nieco innym miejscu niż to, w które celujesz.
    Może któraś z takich sytuacji u Ciebie występowała?

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 5. Data: 2011-03-30 09:08:34
    Od: dobrov <d...@i...pl>

    W dniu 2011-03-30 10:34, Marek Wyszomirski pisze:

> [...]
    > nieco innym miejscu niż to, w które celujesz.
    > Może któraś z takich sytuacji u Ciebie występowała?

    Hej - to pierwsze to raczej nie ale i tak zweryfikuję.
    A to drugie - całkiem ciekawa koncepcja!
    Dzięki

  • 6. Data: 2011-03-30 13:18:52
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2011-03-29 21:37, dobrov pisze:
> [...]
    testowania autofocusa, to wydaje się z grubsza ok. Ale jak fotografuję rzeczywiste

    A czym się różnią "rzeczywiste" obiekty od planszy?
    Czy nie aby odległością z której je fotografujesz?

  • 7. Data: 2011-03-30 20:10:30
    Od: lelec <m...@g...com>

    On 30 Mar, 11:08, dobrov <d...@i...pl> wrote:

    > Hej - to pierwsze to raczej nie ale i tak zweryfikuję.
    > A to drugie - całkiem ciekawa koncepcja!
    > Dzięki

    A pokaż fotke.
    Też mam ten zestaw i też mam podobny niedosyt... Ponieważ moje
    "obiekty" to zwykle dzieciaki, to winą za kiepski AF obarczam siebie
    (refleks...) i moje "szybkie" cele.

    Serdeczne pozdrowienia
    --
    Marcin

  • 8. Data: 2011-03-30 20:38:37
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2011-03-30 11:08:34 +0200, dobrov <d...@i...pl> said:

    > A to drugie - całkiem ciekawa koncepcja!

    A na tablicy testowej by to nie wyszło?
    Nie wiem jakiej tablicy używałeś, ale może jak wspomniałeś wcześniej na
    kontraście się wykłada.
    Ja kiedyś w sieci trafiłem na taką "FocusChart-v1.0-gray25.gif" tak się
    nazywała i właśnie była szaro-biała.

    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 9. Data: 2011-03-31 05:25:32
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-03-30 22:38, JA pisze:

> [...]
    > kontraście się wykłada.
    > Ja kiedyś w sieci trafiłem na taką "FocusChart-v1.0-gray25.gif" tak się

    Zależy od rodzaju tablicy i sposobów testowania. Istnieją tablice
    testowe do testowania FF/BF w których centralna część tablicy jest
    umieszczana prostopadle do osi optycznej obiektywu - właśnie po to, by
    wyeliminować wpływ ustawienia AF niedokładnie tam, gdzie celowano. Wtedy
    przy przesuniętych polach AF i braku FF/BF efekt może być dokładnie
    taki, jak opisuje pytający - na tablicy wszystko ok, a na innych
    zdjęciach - błędy ostrości.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 10. Data: 2011-03-31 07:36:51
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    On 29.03.2011 21:37, dobrov wrote:
> [...]
    > wyeliminować swój subiektywizm oceny.
    >
    > I z innej beczki:
    > Czy jakieś zwykłe, niefirmowe serwisy potrafią kalibrować sigmy?

    Część obiektywów wykazuje BF/FF dla ostrzenia na dalsze odległości. Z 2
    metrów jest ok, a na 5 metrów źle. Czasami jest też tak, że światło o
    określonym kolorze powoduje problemy. Czarny kolor ok, ale jak łapiemy
    np na czerwony kolor to są problemy.

    --
    http://szumofob.eu