  • 11. Data: 2011-02-06 11:33:04
    Temat: Re: autoparkowanie VW
    Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>

    On 2011-02-05, Papkin <s...@s...net> wrote:

    > Zadna tam przyszlosc, nie potrafia zrobic auta ktore samo jedzi i to
    > bezpiecznie i wg mnie nawet za 200lat tego nie zrobia :)

    Zrobią i to w przeciągu kilku najbliższych lat.

    Krzysiek Kiełczewski

  • 12. Data: 2011-02-06 11:59:18
    Od: "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl>

    Użytkownik "identifikator: 20040501" <N...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:iihieq$ojm$1@mx1.internetia.pl...
    > strasznie mnie to ciekawi, widzieliście gdzieś na youtube jakieś filmiki z
    > tego jak volkswageny samoczynnie parkują równolegle i prostopadle? ciekawa
    > sprawa... jak to działa?

    działa prosto. Przejeżdzasz z włączonym systemem zdłuż miejsca parkowania,
    on mierzy miejsce i parkuje. Sęk w tym, ze dobrzer to działa tylko w filmach
    promocyjnych. W realnych warunkach często trzeba wymierzać miejsce
    kilkukrotnie, parkowanie nie jest równoległe i zwykle i tak trzeba
    poprawiać. Do tego znam przypadki otarć parkingowych, bo ktoś całkowicie
    zaufał elektronice.

    Generalnie na ty,m etapie ewolucji motoryzacji - zbędny gadżet nawet w
    droższych markach niż VW (np. BMW)

    --
    Pozdrawiam Kuba (aka cita)
    www.cita.pl

    Sprzedam P309 1992 1,4 ważne OC+przegląd
    Jeżdzący, w ciągłekj eksploatacji
    Cena 1300zł !!!
    http://allegro.pl/show_item.php?item=1446313255

  • 13. Data: 2011-02-06 16:29:14
    Od: "Papkin" <s...@s...net>

    > Zrobią i to w przeciągu kilku najbliższych lat.

    Na rece wyrosnie mi kaktus :)

    Sztuczna inteligencja NIE istnieje, przynamniej pod ta postacia pod ktora bysmy
    chcieli ja widziec. AI to swiety gral IT :)

  • 14. Data: 2011-02-06 17:39:44
    Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>

    On 2011-02-06, Papkin <s...@s...net> wrote:

    > Na rece wyrosnie mi kaktus :)

    Oby Ci się trafił taki bez dużej ilości kolców.

    > Sztuczna inteligencja NIE istnieje, przynamniej pod ta postacia pod ktora bysmy
    > chcieli ja widziec. AI to swiety gral IT :)

    Nie wszędzie jest potrzebna inteligencja. Dobre algorytmy plus coraz
    większa moc obliczeniowa do wieeelu zastosowań wystarczają.

    Krzysiek Kiełczewski

  • 15. Data: 2011-02-06 17:53:26
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 6 Feb 2011 16:29:14 +0100, Papkin wrote:
    >Na rece wyrosnie mi kaktus :)
    >Sztuczna inteligencja NIE istnieje, przynamniej pod ta postacia pod ktora bysmy
    >chcieli ja widziec. AI to swiety gral IT :)

    Tym niemniej takie prace sa prowadzone od ~25 lat i juz wtedy cos
    wychodzilo.
    Watpie czy zajmie to kilka lat, pewnie jednak ponad 10, ale
    technologia jest juz zaawansowana
    http://en.wikipedia.org/wiki/DARPA_Grand_Challenge#2
    007_Urban_Challenge

    I niekoniecznie bylo w tym duzo AI.

    J.

  • 16. Data: 2011-02-06 23:02:15
    Od: "Papkin" <s...@s...net>

    > Nie wszędzie jest potrzebna inteligencja. Dobre algorytmy plus coraz
    > większa moc obliczeniowa do wieeelu zastosowań wystarczają.

    W komputerach troche siedze, nie ma dobrych algorytmow, sa tylko zle i gorsze
    :P

    Jesli winda potrafi sie raz na jakis czas powiesic, jesli firefox nagle zaczal
    mi czasami robic kuku, eh jak widzisz tak skomplikowane urzadzenie ktore
    przetwaza kupe danych i nigdy nie zrobi psikusa albo nie wezmie plakatu z
    samochodem za auto jadace na torze kolizyjnym :>???

    Moc obliczeniowa to jedno ale jeszcze trzeba to oprogramowac. NIE DA SIE.
    Komputer jest za durny by przewidywac, nie licytujmy sie. Moze studiujesz na
    MIT, moze masz prace u MikroMiekkiego ale co z tego.

    Wiele dziwnych sytuacji mozna przewidziec, komputer to cep. Widze auto jadace
    przedemna ktore nagle zaczyna myszkowac na boki - wiem ze facet nacpany albo
    pijany albo stracil powietrze - zwalniam, wzmacniam zmysly, przeczuwam. Kompter
    tego nie zrobi... szczegolnie jak pacjent pojedzie z toba na tor kolizyjny - za
    malo czasu dla ludzi a co dopiero komputer.

    W polu widzenia pojawia sie piesek, kotek - zwalniam, przecuwam, mysle.
    Komputer pewnie tego w ogole nie zauwazy i zwierze przejedzie. Widze ciezarowke
    z ktorej sypie sie zwir - zwalniam grubo wczesniej.

    Ok dosc pie...nia, kazdy wie ze tego sie nie da zaszyc w programie a juz na
    pewno nie w ciagu najblizszych lat. Rozpoznawanie znakow przy drodze kolejny
    problem - znak usyfiony blotem lub sniegiem, przestawiony przez debili pod
    katem (albo przez wiatr) i juz kamera tego nie wylapie. Znak pobazgrany przez
    debili (czeste) i juz OCR moze sie poddac, czlowiek raczej nie. Zielone swiatlo
    ale z boku jedzie karetka na sygnale, te pojazdy DARPA pojada prosto bo
    przeciez maja zielone ;P (zaraz ktos napisze ze mozna badac dzwiek i szukac
    syreny eh)

    Sa tysiace sytuacji ktorych nie zaszyjesz a co powiesz na drogi - sa rozne,
    rozniste, o kazdej porze roku wyglada obraz inaczej. Dziury (polska
    specjalnosc) ktore wybija woz na drugi pas ruchu - czy komputer jest w stanie
    ja wykyc i sprawnie ominac? Oczywiscie nie mowimy o poruszaniu sie 20km/h bo to
    moze i sie uda.

    Za duzo zmiennych, za duzo wariacji, za duzo danych tego sie nie da opanowac.
    Te wszystkie testy DARPA sa fajne, jasne ze trzeba miec zespol geekow by to
    zrobic ale mowimy o REAL WORLD z REAL ludzmi i srodowiskiem czychajacym na Twoj
    najmniejszy blad by Cie zabic.

    Niech opanuja produkcje robota-fryzjera ktory nikomu nie utnie ucha przy pracy,
    wyglada na prostsze o rzad wielkosci od kierowania samochodem po drogach dla
    ludzi :)

  • 17. Data: 2011-02-07 00:37:03
    Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>

    On 2011-02-06, Papkin <s...@s...net> wrote:

    > W komputerach troche siedze, nie ma dobrych algorytmow, sa tylko zle i gorsze
    >:P

    Jeszcze paręnaście lat temu napisanie oprogramowania poprawnie
    identyfikującego znak ograniczenia prędkości ze zdjęcia dobrej jakości
    to był temat na pracę doktorską. Obecnie to jest zadanie zadawane
    studentom w ramach ćwiczeń.

> [...]
    > przetwaza kupe danych i nigdy nie zrobi psikusa albo nie wezmie plakatu z
    > samochodem za auto jadace na torze kolizyjnym :>???

    Nie ma "nigdy", właściwym parametrem porównawczym jest "rzadziej czy
    częściej niż przeciętny kierowca".

> [...]
    > pijany albo stracil powietrze - zwalniam, wzmacniam zmysly, przeczuwam. Kompter

    Wymyśl inny przykład, ten akurat jest trywialny do oprogramowania.

    > szczegolnie jak pacjent pojedzie z toba na tor kolizyjny - za
    > malo czasu dla ludzi a co dopiero komputer.

    Samochód jadący przed Tobą na kurs kolizyjny sam z siebie nie wskoczy.

    [ciach marudzenie]

    Technika cały czas postępuje do przodu. Komu dziesięć lat temu się
    wydawało, że będąc w sklepie wystarczy skierować komórkę na jakiś towar,
    żeby od razu dostać aktualne ceny z allegro tego samego przedmiotu?

    Pzdr,
    Krzysiek Kiełczewski

  • 18. Data: 2011-02-07 10:41:57
    Od: "Papkin" <s...@s...net>

> [...]
    > wydawało, że będąc w sklepie wystarczy skierować komórkę na jakiś
    > towar, żeby od razu dostać aktualne ceny z allegro tego samego

    ale co to za przyklad, na kod kreskowy? To zaden przeciez wielki "myslacy"
    algorytm, jesli mowisz o kierowaniu na przedmiot z wystawy to juz bede bic
    poklony jesli to dziala, w koncu polowa sprzetu wyglada podobnie i kto robi
    baze tych zdjec "baze wiedzy"? No i jak nieomylny jest ten system...

    Fajne rozwiazania sa jesli chodzi o rozpoznawanie utoru po kilku sekundach
    nagrania ale ktos musial te baze wiedzy stworzyc to raz, mamy ograniczony zbior
    danych. Ulice i to co widzimy ciagle sie zmienia i jest nieograniczone, nie do
    wepchania do jakiejkolwiek bazy, zywy ogranizm, pelen pulapek.

    Zreszta czytalem nie tak dawno temu (w polityce chyba) wywiad z guru od AI,
    pewnie z hameryki (MIT pewnie, nie pamietam). No i on stanowczo stwierdzil co
    ja powtorzylem - sztuczna inteligencja nie istnieje i to bzdura. Dlaczego sie
    ze mna sprzeczacie, za naszego zycia automatycznie jedzacych pojazdow _po
    takich drogach jakie widzimy teraz_ nie bedzie.

  • 19. Data: 2011-02-07 10:46:14
    Od: Arek <a...@a...pl>

    W dniu 2011-02-06 23:02, Papkin pisze:

    > W komputerach troche siedze, nie ma dobrych algorytmow, sa tylko zle i
    > gorsze :P

    No ciekawe.

> [...]
    > urzadzenie ktore przetwaza kupe danych i nigdy nie zrobi psikusa albo
    > nie wezmie plakatu z samochodem za auto jadace na torze kolizyjnym :>???

    Gdyby tą windą sterował człowiek, wieszała by się znacznie częściej.
    Gdyby człowiek, sam przetwarzał, dane, parsował skrypty, renderował
    treść to przypuszczam, że częściej by się wieszał niż firefox.

> [...]
    > przeczuwam. Kompter tego nie zrobi... szczegolnie jak pacjent pojedzie z
    > toba na tor kolizyjny - za malo czasu dla ludzi a co dopiero komputer.

    Pewnie parę lat temu, to samo byś napisał o hamowaniu, i utrzymaniu
    sterowności w zakrętach. Tylko człowiek może to zrobić. A tym czasem
    takie trzyliterowe skróty jak ASP i ESP, robią to o niebo lepiej niż
    człowiek. A to tylko proste i głupie automaty.

    > W polu widzenia pojawia sie piesek, kotek - zwalniam, przecuwam, mysle.
    > Komputer pewnie tego w ogole nie zauwazy i zwierze przejedzie. Widze
    > ciezarowke z ktorej sypie sie zwir - zwalniam grubo wczesniej.

    Kamera na podczerwień wykryje człowieka, psa czy co tam wolisz, na długo
    zanim Ty będziesz w stanie. Do tego analiza i reakcja może być
    błyskawiczna.

    > Ok dosc pie...nia, kazdy wie ze tego sie nie da zaszyc w programie
    [...]

    To, że przerasta to Twoją wyobraźnię o niczym nie świadczy. W
    średniowieczu, nie śniło się ludziom, że można polecieć i wylądować
    zdalnie na marsie. Po prostu mentalnie jesteś parę lat do tyłu i tyle.

> [...]
    > jest w stanie ja wykyc i sprawnie ominac? Oczywiscie nie mowimy o
    > poruszaniu sie 20km/h bo to moze i sie uda.

    A w czym widzisz problem?

> [...]
    > geekow by to zrobic ale mowimy o REAL WORLD z REAL ludzmi i srodowiskiem
    > czychajacym na Twoj najmniejszy blad by Cie zabic.

    Tak mi przyszło do głowy, że te zautomatyzowane fabryki, gdzie np. takie
    sprytne robociki składają samochody niemal od zera. To tylko wymysł
    sci-fi? Prawda? Przecież to nie możliwe w REAL WORLD, za dużo zmiennych,
    za dużo wariacji i za duży poziom komplikacji (chyba przyznasz, że
    montaż samochodu jest trudniejszy niż prowadzenie tego po drodze?)

    > Niech opanuja produkcje robota-fryzjera ktory nikomu nie utnie ucha przy
    > pracy, wyglada na prostsze o rzad wielkosci od kierowania samochodem po
    > drogach dla ludzi :)

    Japończycy zrobili robota potrafiącego błyskawicznie odzielać mięso od
    kości. Człowiek chrzanił sie z tym ponad minutę (każda sztuka mięsa jest
    inna). A robocik dwa szybkie ruchy, kość w jednym miejscu, mięcho w
    drugim. Cud?:)

    A.

  • 20. Data: 2011-02-07 11:05:33
    Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>

    On 2011-02-07, Papkin <s...@s...net> wrote:

    > Zreszta czytalem nie tak dawno temu (w polityce chyba) wywiad z guru od AI,
    > pewnie z hameryki (MIT pewnie, nie pamietam). No i on stanowczo stwierdzil co
    > ja powtorzylem - sztuczna inteligencja nie istnieje i to bzdura.

    O sztucznej inteligencji tylko Ty piszesz.

    > Dlaczego sie
    > ze mna sprzeczacie, za naszego zycia automatycznie jedzacych pojazdow _po
    > takich drogach jakie widzimy teraz_ nie bedzie.

    "Po takich drogach" to dodatkowy warunek, o którym nic nie pisałem.

    Krzysiek Kiełczewski