  • 21. Data: 2009-04-23 21:51:09
    Temat: Re: aparaty z matrycami 16:9
    Od: zibis <z...@W...pl>

    > Że matryca nie jest prostokątem jak w LX2. więc nie mówcie że LX3 obcina
    > obraz w innych proporcjach tak jak w LX2. Bo LX2 ma po prostu prostokąt 16:9
    > i w innych trybach przycina boki. A LX3 ma to samo co LX2 plus paski na
    > górze i dole do innych trybów. I tak to należy rozumieć.

    czyli zakładając, że robie zdjęcia tylko 16:9 i pomijając wszystkie inne
    aspekty obu aparatów, to jednak matryca LX2 jest lepsza, tak?

  • 22. Data: 2009-04-23 22:15:08
    Od: zibis <z...@W...pl>

    W dniu 23/04/2009 1:08, Arczi pisze:

    > Po co Ci taka natywna?

    może po to żeby robić zdjęcia 16:9.. ;)

    przy okazji, to ciekawi mnie jeszcze jedna kwestia:
    zakładając, że robię tylko 16:9, jak wypada taki LX3 w stosunku do
    innych aparatów które umożliwiają (właściwie to chyba tylko przez
    obcięcie, bo -jak do tej pory- nikt nie podał innego modelu o takiej
    panoramicznej matrycy) uzyskanie takiego formatu?
    [zdaje mi się, że nawet gdzieś czytałem o aparacie który może robić za
    "jednym zamachem" zdjęcie od razu w dwóch albo i nawet trzech formatach..]

    czy w tych innych aparatach tryb 16:9 będzie jakoś "poszkodowany"?
    ja sądzę, że będzie tak jak to miałem w analogowym Pentaksie, który miał
    przełącznik do zdjęć panoramicznych.
    on powodował, że na kliszy robiły się czarne pasy na górze i dole.
    ale chyba nie ma innej możliwości..

    no a tak właściwie, to czy (nawet zakładając pracę tylko w trybie 16:9)
    to w ogóle ma znaczenie jakiego _kształtu_ matryca siedzi w aparacie..?

    --
    pozdrawiam

  • 23. Data: 2009-04-23 22:51:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 23 Apr 2009, Michal Tyrala wrote:

    > A bez metafor?

    Jako, że jestem po dawce podatków, to zajarzyłem "podejście prawnicze":
    *literalnie* obraz jest uzyskiwany przez *obcięcie boków*.
    Nie wolno się niczego domyślać, tylko literalnie przeczytać.
    "Obcięcie bokow".
    A że dwu po dwa naraz, czego oponent nie spodziewa się w roli
    kontrargumentu?
    To nic :D
    Popatrz na rysunek - jest "duża" (cała matryca) z niewykorzystanymi
    rogami? - jest.
    Jak uzyskuje się poszczególne "skale"? - przez "obcięcie boków"...

    Różnica, wobec przedstawionego na rysunku obok "typowego obcięcia
    boków" jest (tylko) taka, że inne boki (i w inny sposób) są
    obcinane!

    pzdr, Gotfryd

  • 24. Data: 2009-04-23 22:56:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 23 Apr 2009, zibis wrote:

    > czyli zakładając, że robie zdjęcia tylko 16:9 i pomijając wszystkie inne
    > aspekty obu aparatów, to jednak matryca LX2 jest lepsza, tak?

    Jak się patrzy na rysunki, to pod względem "wykorzystania" tak
    wychodzi.
    Z drugiej strony - co to znaczy "lepsza"?

    pzdr, Gotfryd

  • 25. Data: 2009-04-23 22:57:01
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze zibis:

    > czyli zakładając, że robie zdjęcia tylko 16:9 i pomijając wszystkie inne
    > aspekty obu aparatów, to jednak matryca LX2 jest lepsza, tak?

    Nie...

    Przecież piszę - w każdym innym aparacie siedzi matryca 4:3 lub 3:2 a 16:9
    uzyskuje sie przez obcięcie góry i dołu - czyli jest to bez sensu bo to samo
    można zrobić w obróbce. Czyli tak naprawdę tylko w 16:9 jest wykorzystywane
    całe pole obrazowe obiektywu, a w innych trybach ekwiwalent ogniskowej
    rośnie.

    Natomiast w LX3 jest matryca tej wielkości co w LX3 _PLUS_ paski na górze i
    na dole do trybów innych niż 16:9. Dostajesz dokładnie takie same możliwości
    jak w LX2 ale dodatkowo PRAWDZIWE tryby 4:3 i 3:2. I w każdym z nich jest
    ekwiwalent 24mm.

    Pomijam już fakt, że jakość obrazu z LX3 i LX2 to niebo a ziemia na korzyść
    tego pierwszego. No i LX3 ma na szerokim końcu ekwiwalent 24mm, a LX2 28mm.

    LX2 był niewypałem i nie zaprzątaj sobie nim głowy. Oprócz LX3 jedynie Ricoh
    GX200 ma 24mm na szerokim końcu, ale przy proporcjach matrycy 4:3 i przy
    znacznie gorszej jakości obrazu. LX3 ma prawie same entuzjastyczne opinie.

  • 26. Data: 2009-04-23 23:00:44
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Gotfryd Smolik news:

> [...]
    >
    > Różnica, wobec przedstawionego na rysunku obok "typowego obcięcia
    > boków" jest (tylko) taka, że inne boki (i w inny sposób) są

    Kolosalna różnica jest taka, że nie obcinamy nic z koła obrazowego. Cały
    czas poruszamy się w kole tych 24mm i jedynie zmieniamy proporcje. I nie da
    się tej zmiany zasymulować w sofcie jak w LX2.
    Ja wiem, można to rozumieć tak, że tak naprawdę mamy tam jakieś 20mm z
    których wycinamy sobie 24mm, ale patrzmy na to z praktycznego punktu
    widzenia. Jest to jedyny aparat w którym zmiana proporcji ma sens.

  • 27. Data: 2009-04-24 08:51:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 24 Apr 2009, Mateusz Ludwin wrote:

    > Kolosalna różnica jest taka, że nie obcinamy nic z koła obrazowego. Cały
    > czas poruszamy się w kole tych 24mm i jedynie zmieniamy proporcje. I nie da
    > się tej zmiany zasymulować w sofcie jak w LX2.

    Prawdopodobnie tylko dlatego, że inny soft (w aparacie) wstępnie to
    uniemożliwia.
    Równie dobrze możesz być szczęśliwy, że Windows uniemożliwiają Ci
    wyprowadzenie sygnału HD bez HDMI :P - gdzie tu jest *praktyczna
    zaleta* z p. widzenia sygnału?
    Po prostu aparat nie pozwala na ściągnięcie "całego" obrazu - i to
    niezależnie, czy matryca w rogach ma piksele czy nie (po prostu
    należy oczekiwać, że ściągnięcie obrazu z całej powierzchni *jest*
    wykonalne, zaś to co aparat podaje na wyjściu jest po prostu cropowane
    przez soft).
    Zauważ: jest nieprawdopodobne, aby matryca na "liniach podziału" miała
    dodatkowe ścieżki, pozwalające "ściągnąć" obraz z matrycy z pominięciem
    reszty powierzchni (do brzegu), pewnie byłyby widoczne artefakty.
    Czyli *sama matryca* na pewno przewala obraz z *całej* powierzchni.
    I tylko firmware aparatu uniemożliwia obejrzenie np. przy zdjęciu
    w proporcji 16:9 tych pól, które są objęte kadrem 3:4

    > Ja wiem, można to rozumieć tak, że tak naprawdę mamy tam jakieś 20mm
    > z których wycinamy sobie 24mm,

    Kiedy tak JEST! Nawet, jeśli pole obrazowe jest "bez rogów".

    > ale patrzmy na to z praktycznego punktu
    > widzenia. Jest to jedyny aparat w którym zmiana proporcji ma sens.

    Y tam.
    Lepiej by było jakby umożliwiał ściągnięcie całego obrazu z czynnej
    powierzchni matrycy :> (nic to, że albo ktoś by klął na winietę
    albo wręcz na "brak rogów") - do zdjęć w 8-kątnej (albo i 6-kątnej)
    ramce ładnie by się komponowało.

    pzdr, Gotfryd

  • 28. Data: 2009-04-28 23:35:44
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>