eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyantena helikalna do 1mRe: antena helikalna do 1m
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.nask.pl!news.nask.org.pl!news.inte
    rnetia.pl!not-for-mail
    From: anacron <a...@a...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: antena helikalna do 1m
    Date: Thu, 10 May 2012 01:22:01 +0200
    Organization: ANACRON
    Lines: 29
    Message-ID: <joeuab$osr$1@mx1.internetia.pl>
    References: <joeer7$plr$1@inews.gazeta.pl>
    <4faac43e$0$1303$65785112@news.neostrada.pl>
    <joegp0$tum$1@mx1.internetia.pl>
    <4faac827$0$1219$65785112@news.neostrada.pl>
    <joehhh$1j9$1@mx1.internetia.pl> <joek0u$auu$1@mx1.internetia.pl>
    <joekbu$c1i$1@mx1.internetia.pl> <joen91$pf6$1@mx1.internetia.pl>
    <joeoqa$2f4$1@mx1.internetia.pl>
    <0...@p...pl.invalid>
    <joer3i$bl1$1@mx1.internetia.pl> <joesiv$i56$1@mx1.internetia.pl>
    Reply-To: a...@a...pl
    NNTP-Posting-Host: user19-070.satfilm.net.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: mx1.internetia.pl 1336605835 25499 77.91.19.70 (9 May 2012 23:23:55 GMT)
    X-Complaints-To: a...@i...pl
    NNTP-Posting-Date: Wed, 9 May 2012 23:23:55 +0000 (UTC)
    In-Reply-To: <joesiv$i56$1@mx1.internetia.pl>
    X-Tech-Contact: u...@i...pl
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:12.0) Gecko/20120428
    Thunderbird/12.0.1
    X-Server-Info: http://www.internetia.pl/
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2448226
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 2012-05-10 00:52, BartekK pisze:
    > Ale częściowo muszę się zgodzić - podniecanie się strojeniem SWR poniżej
    > 1.5-2.0 nie ma wielkiego sensu, zwłaszcza w aucie, gdzie podczas jazdy
    > antena się wygina, warunki otoczenia zmieniają, i swr rzeczywisty
    > wychodzi co chwilę gdzie chce.

    Nieprecyzyjnie się wyraziłem, mówimy o antenach CB zamontowanych na
    aucie (a nie kawałku drutu), więc w najgorszym wypadku o ile antena jest
    sprawna SWR wskoczy na 3 (nigdy nie widziałem większego w przypadku
    sprawnej), a to powoduje - o ile pamiętam - stratę 25% sygnału, co dla
    odbiorcy jest organoleptycznie niezauważalne. W przypadku stacji
    odbiorczej, nawet gdyby ten wynosił 10, słuchacz nie zauważy różnicy.
    Reasumując w praktyce SWR nie ma kompletnie wpływu na odbiór, ma znikomy
    wpływ na nadawanie. Wróćmy teraz do tematu, anteny helikalne to już
    całkowicie badziew, jak wiesz promiennik powinien być pionowo, a drut w
    takiej helikalnej jest poziomo nawiniętym zwojem. Z tego powodu nie ma
    możliwości, aby ta antena miała dobre walory nadawcze, bo ona więcej
    promieniuje w niebo, niż przy ziemi. Identycznie jest z bardzo krótkimi
    antenami, im krótsza tym bardziej w górę sieje. A najkrótszy ideał dla
    mobila czyli 5/8 długości fali w praktyce jest minimum 1,6m
    promiennikiem (krótszych nie widziałem) co z powodu długości powoduje i
    skoki SWR i zmianę płaszczyzny promieniowania, a co za tym idzie w
    czasie jazdy antena traci swoje walory nadawcze. I tak np. dla Lemm
    AT-1000 w przypadku postoju bez trudu nawiązujesz kontakt ze stacjami
    bazowymi odległymi o 30-40km nawet, a w czasie jazdy ledwo sięgasz ponad
    10km, co jest do uzyskania na sztywniejszej 1m antenie. Z mojego punktu
    widzenia rozsądnie jest więc rozpatrywać anteny od 0,9 do 1,2m z miarę
    sztywnym promiennikiem, najlepiej z dopasowaniem transformatorowym, a
    nie pojemnościowym.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: