    From: "Anerys" <s...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Zestaw edukacyjny dla początkującego gamonia
    Date: Thu, 20 Jun 2013 15:09:22 +0200

    Użytkownik "Lisciasty" <l...@p...pl> napisał w wiadomości
    news:9e6b5717-effb-485a-98a2-abed0b1e17b7@k3g2000vbn
    .googlegroups.com...
    > Towarzysze,

    I towarzyszki :))

    > Sprawa jest dość nietypowa, jest sobie osobnik kumaty i dobry
    > teoretyk, który nawet doktorat ma zrobiony. Problemem jest to że jest
    > kompletną dupą jeśli chodzi o praktykę, i to tak od samego początku

    Jak ma teorię, to chyba połowa sukcesu...

    > (ojciec go nie uczył jak się obsługuje śrubokręt i młotek, nigdy nie
    > zepsuł radia ani zegarka, roweru nie naprawiał itp.). Pomyślałem że

    ...to już się trochę boję... nic nie zepsuć? Wcale nie drwię...

    > polecę mu jakiś zestaw "mały elektronik", tylko nie bardzo wiem co
    > warto. A może coś innego? Chłop szybko łapie, ale czasem ma takie
    > braki w podstawach że siadam i płaczę.

    Jak szybko łapie, to chociaż to dobrze. Wydaje mi się, że można z "przydasi"
    wygrzebywać po kilka części, z których będzie montować coś prostego, od np.
    jednostopniowego wzmacniacza m.cz. do słuchawki, a, żeby nie była to
    machinalna robota na pajaca połączenie wszystkiego bez wchodzenia w
    szczegóły, to zaprząc trochę teorii przy montowaniu, np. po to, aby sam
    dobrał punkt pracy tranzystora, czy zastosował odpowiedni podzielnik do
    sprzężenia zwrotnego, czy wręcz, aby połączył te dwie rzeczy. Jak dobrze
    poćwiczy takie sprawy, to szybko zgra teorię z praktyką i będzie mógł
    porywać się na coraz bardziej skomplikowane rzeczy. Byle nie od razu na
    głęboką wodę, a przynajmniej, póki nie nauczy się w miarę dobrze "pływać". I
    nie wstydzić się korzystania z podręczników,nawet do fizyki z podstawówki,
    jeśli jest tam potrzebna część wiedzy - bazuję na przysłowiu "błądzić jest
    rzeczą ludzką, trwać w błędzie głupotą". Zresztą w necie jest z pewnością
    masa omówień jak działa stopień wzmacniacza, co to jest klasa A, B, C, D,
    jak wygląda sprzężenie zwrotne, itd. Z tych przydasi dodać pewien procent
    "na rozkurz", gdyby nagle złącze B-E tanzystora typu BC237 wlączyć w
    kierunku przewodzenia do żródła zasilania o wydolności prądowej 10A,
    wiadomo, że pyknie. Aale, kto z nas nie spalił w życiu choć jednego
    tranzystora, diody, opornika, cewki, żarówek nawet nie liczę :)), itd...? :)
    A znak elektryczny na skórze? :))
    Opanować wzmacniacz 1-stopniowy - i zabrać się za dwustopniowy, itd :) Po
    opanowaniu wzmacniaczy generatory, potem np. radiotechnika, układy scalone,
    plus koniecznie zapas elementów na wąchanie dymka, polecałbym też jakąś małą
    gaśnicę... :)) (zdarzyło mi się czyścić urządzenie benzyną, gdy zaiskrzyła
    wtyczka od zasilania... nie sądziłem, że potrafię tak mocno dmuchnąć) :)))
    (urządzenie wytrzymało, chociaż - to był magnetofon - nieco skurczyła się
    taśma na odcinku, który był w środku przy głowicach (m. Tonette)).
    Ogólnie - cytat z jakiegoś filmu - "Jak się nie wywrócisz, to się nie
    nauczysz". I nie dotykać językiem do wtyczki w kontakcie... :)