  • 1. Data: 2013-06-19 01:33:32
    Temat: Obudowa z ALU a ochrona EMC (znowu)
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Z powody opisywanych wcześniej kłopotów (burza + przepięcia? + dziwne
    zachowanie urządzenia) rozważam przejście z obudów plastykowych na
    metalowe. Oczywiście pewnie najlepsze byłyby stalowe.

    Ale zastanawiam się - na ile chroni przed impulsem EM (z pioruna
    pobliskiego) obudowa z ALU. No bo - o ile pole elektryczne, to chyba nie
    przejdzie - ale magnetyczne ?

    A może - nie ma różnicy materiał - i po prostu zadziała jak klatka
    Faradaya ?

  • 2. Data: 2013-06-19 02:14:23
    Temat: Re: Obudowa z ALU a ochrona EMC (znowu)
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@g...away.com>

    W dniu 2013-06-19 01:33, sundayman pisze:
> [...]
    >
    > Ale zastanawiam się - na ile chroni przed impulsem EM (z pioruna
    > pobliskiego) obudowa z ALU. No bo - o ile pole elektryczne, to chyba nie

    Jak się postawi obok siebie dwa telewizory CRT, to na lewym kolor się
    popsuje bo kineskop oberwie polem magnetycznym trafopowielacza prawego.

    Dlatego monitory w stacjach telewizyjnych używały specjalnego stopu
    aluminium na obudowę, które blokowało obce pola magnetyczne. Po prostu
    musisz poszukać takiego stopu. I nie, stal nie jest wcale lepsza.
    Najlepsze jest amelinium o odpowiedniej zawartości amazingu.

  • 3. Data: 2013-06-19 02:27:36
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > musisz poszukać takiego stopu. I nie, stal nie jest wcale lepsza.
    > Najlepsze jest amelinium o odpowiedniej zawartości amazingu.

    Rynkowo trudno dostępne. To może wróćmy do rzeczywistości;

    Ciekawie jest opisane tutaj :
    https://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_shield
    ing

    Przypuszczam, że impuls od wyładowania trzeba traktować jako
    "szerokopasmowe". Może ktoś zna jakieś opracowanie na ten temat ?

  • 4. Data: 2013-06-19 02:44:36
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    znalazłem takie fajne:

    a handbook for emc testing and measurement pdf

    No, ale akurat o piorunach za wiele chyba tam nie ma...

  • 5. Data: 2013-06-19 02:46:40
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    W dniu 2013-06-19 02:44, sundayman pisze:
    > znalazłem takie fajne:
    >
    > a handbook for emc testing and measurement pdf
    >
    > No, ale akurat o piorunach za wiele chyba tam nie ma...

    no i bzdura. Napisałem zanim dobrze przejrzałem - jest cały rozdział.

  • 6. Data: 2013-06-19 08:05:12
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 19.06.2013 01:33, sundayman pisze:
    > Z powody opisywanych wcześniej kłopotów (burza + przepięcia? + dziwne
    > zachowanie urządzenia) rozważam przejście z obudów plastykowych na
    > metalowe. Oczywiście pewnie najlepsze byłyby stalowe.

    Do tych obudów wchodzą/wychodzą pewnie jakieś kable. Nie lepiej skupić
    na poprawnej ochronie wejść/wyjść i zostawić opancerzenie obudowy na sam
    koniec?

  • 7. Data: 2013-06-19 08:56:51
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Tomasz,

    Wednesday, June 19, 2013, 2:14:23 AM, you wrote:

    [...]

> [...]
    > musisz poszukać takiego stopu. I nie, stal nie jest wcale lepsza.
    > Najlepsze jest amelinium o odpowiedniej zawartości amazingu.

    Ale amelinium nie pomalujesz!

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 8. Data: 2013-06-19 16:25:46
    Od: Stachu Chebel <s...@g...com>

    On 19 Cze, 01:33, sundayman <s...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > przejdzie - ale magnetyczne ?
    >
    > A może - nie ma różnicy materiał - i po prostu zadziała jak klatka

    =======

    Nie do końca tak to wygląda. Pucha Faradaya, to elektrostatyka. Impuls
    EM w postaci Groma i Pierona ma w pizdu składowych "harmonicznych",
    albo precyzyjniej b. szerokie widmo. I tak np. przed promieniowaniem
    EM jakim jest promieniowanie X (Roentgenowskie) Alu Cię nie ochroni.
    Nie bawiąc się w teorie, bo nie o to tutaj chodzi, radzę zastosować
    puchę perforowaną (chłodzenie elektroniki) wykonaną z blachy stalowej
    austenitycznej 1H18N9T. Puchę możesz sobie dalej wpierdzielić w
    dowolną obudowę.. Plastykową, hebanową , co tam chcesz... Ja tak
    robię i żaden CIUL dający certyfikat JewroPejski się nie czepia...

  • 9. Data: 2013-06-19 16:34:13
    Od: Stachu Chebel <s...@g...com>

    On 19 Cze, 08:56, RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
    wrote:
    > Hello Tomasz,
    >
    > Wednesday, June 19, 2013, 2:14:23 AM, you wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Ale amelinium nie pomalujesz!

    Pazury se pomaluj :)))

  • 10. Data: 2013-06-19 16:41:42