  • 41. Data: 2012-08-09 03:57:32
    Temat: Re: Zbiórka funduszy dla NASA na aparat 2 Mpix (kolor)
    Od: astro <r.ziomberWytnij@stop_dla_spamu!astronomia.pl>

    Marek Dyjor wrote in <news:jvu7og$p22$1@news.task.gda.pl>
    > Niestety ale w ukłądzie słonecznym nie ma jeszcze sieci komórkowej.

    A byla szansa na uruchomienie takowej juz w 2010 r.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Mars_Telecommunications
    _Orbiter
    www.ipnsig.org
    http://en.wikipedia.org/wiki/Interplanetary_Internet
    www.dariusz-laskosz.pl/internet-w-kosmosie-protokol-
    dtn
    http://en.wikipedia.org/wiki/Delay-tolerant_networki
    ng
    www.spacemart.com/reports/New_Space_Internet_Protoco
    ls_On_ISS_Tested_999.html

    Swoja droga polecam watek "MSL MastCam - kalibracja"
    http://groups.google.com/group/pl.sci.kosmos/browse_
    thread/thread/8a29f9ea73f8cb6a
    oraz "Korekta barwna na Marsie"
    http://groups.google.com/group/pl.sci.kosmos/browse_
    thread/thread/59a63da2824d7522
    z 7 VIII na pl.sci.kosmos.
    Radoslaw Ziomber
    www.astrofizyka.info

  • 42. Data: 2012-08-09 07:46:19
    Od: quent <x...@x...com>

    W dniu 2012-08-08 21:33, Waldek Godel pisze:

    > I to ze wspomnianych już powodów -
    > odporność na warunki, waga, energochłonność, niezawodność oraz efekty
    > działania obrabialne bez problemu przez bardzo słaby procesor.

    O i nagle powód 0,5h laga ulotnił się... ;-)

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 43. Data: 2012-08-09 11:10:00
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Thu, 09 Aug 2012 07:46:19 +0200, quent napisał(a):

    > O i nagle powód 0,5h laga ulotnił się... ;-)

    Dobrze się czujesz? TO są właśnie powody laga, jeżeli by zamontować lepszą
    kamerę i istniejące elementy. Oraz powody paru innych potencjalnych
    problemów.

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel
    Zapytaj, czy mógłby tego nie robić.

  • 44. Data: 2012-08-09 11:28:01
    Od: quent <x...@x...com>

    W dniu 2012-08-09 11:10, Waldek Godel pisze:
    >TO są właśnie powody laga, jeżeli by zamontować lepszą
    > kamerę i istniejące elementy.

    LOL

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 45. Data: 2012-08-09 12:36:52
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia 08 Aug 2012 22:15:38 GMT, PK napisał(a):

    > Podejrzewam, że nie wiesz, jak działa typowa przemysłowa elektrownia
    > atomowa. Proponuję poczytać. Wniosek jest taki, że nie dałoby się jej
    > wmontować w łazik i wysłać ma Marsa.

    W trochę większy by się pewnie dało - skoro zmieścili reaktory na
    samolotach (fakt, niemałych), to i w łazik by się zmieściły. Ale wtedy
    całości nie dałoby się wystrzelić z ziemi, bo nie ma odpowiednich rakiet.
    Całości pewnie nie uniósł by nawet Saturn V (który jest od wielu lat
    niedostepny) a nośność obecnie używanych rakiet jest mniejsza.
    Inna rzecz, że jeszcze jakąś aparaturę wypadałoby zabrać no i żeby całość
    była bezpieczna w razie kraksy przy starcie. Nie sądzę, żeby Amerykanie
    mieli ochotę ryzykować zamknięcie połowy Florydy na kilkaset lat.

  • 46. Data: 2012-08-09 14:30:31
    Od: Jakub Wróblewski <j...@m...edu.pl>

    Witam,

    "Waldek Godel" <n...@o...info> wrote in message
> [...]
    > Całości pewnie nie uniósł by nawet Saturn V (który jest od wielu lat
    > niedostepny) a nośność obecnie używanych rakiet jest mniejsza.

    Pomijając sensowność takiego przedsięwzięcia (ewentualne skażenie Ziemi,
    skażenie Marsa, koszty, faktyczne zapotrzebowanie na energię), to
    teoretycznie by się dało. Latały już satelity z prawdziwymi reaktorami na
    pokładzie (RORSATy i Kosmosy). Masa takiego reaktora jest rzędu tony, czyli
    troche więcej, niż Curiosity z RTG. Gdyby się zamknąć w 1,5 tony (reaktor i
    łazik), to byłoby to tyle, co Vikingi wynoszone Tytanami III, a dziś mamy
    mocniejsze rakiety.

    Pozdrawiam,
    Jakub Wróblewski

  • 47. Data: 2012-08-09 14:35:00
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Thu, 9 Aug 2012 14:30:31 +0200, Jakub Wróblewski napisał(a):

> [...]
    > łazik), to byłoby to tyle, co Vikingi wynoszone Tytanami III, a dziś mamy

    Ale łazik musiał mieć jeszcze paliwo, żeby dolecieć "ciut" dalej niż na
    orbitę.

  • 48. Data: 2012-08-09 14:37:04
    Od: Jakub Wróblewski <j...@m...edu.pl>

    Witam,

    > Ale łazik musiał mieć jeszcze paliwo, żeby dolecieć "ciut" dalej niż na
    > orbitę.

    Dlatego porównałem z Vikingami.
    A taki Tytan IV wyniósł 2,5-tonową sondę Cassini "ciut" dalej, niż na Marsa.

    Pozdrawiam,
    Jakub Wróblewski

  • 49. Data: 2012-08-09 21:44:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 8 Aug 2012, trolling tone wrote:

    [...komuś...]
    > Nawet jak zbierze się was tysiąc ignorantów, nie uzbieracie nawet na
    > obudowę takiego aparatu. Przede wszystkim to nie jest aparat do ładnych
    > fotek z wakacji.

    Właśnie wyjaśniłeś, skąd biorą się cięcia w budżecie NASA.
    Powinni zatrudnić jakiegoś marketoida od Apple (firma przykładowa)
    :P

    > O szumach się nie wypowiadaj

    Ale ci co w USA rzucają kartki do urny również na hasło "szumy"
    reagują alergią, zaś na kolorowe zdjęcie - wręcz przeciwnie.
    ;)
    (tak, wiem, odpowiedź już padła - skoro "wszystkie są oszukane",
    owe fotki, to dlaczego nie *te*!)

    pzdr, Gotfryd

  • 50. Data: 2012-08-10 06:10:25
    Od: astro <r.ziomberWytnij@stop_dla_spamu!astronomia.pl>

    Jakub Wróblewski wrote in <news:k00atp$jc7$1@pippin.nask.net.pl>
    > A taki Tytan IV wyniósł 2,5-tonową sondę Cassini "ciut" dalej, niż na Marsa.

    Warto pamietac, ze skorzystano w tym celu z asysty grawitacyjnej Wenus.
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Cassini-Huygens#W_drodz
    e_do_Saturna
    Radoslaw Ziomber
    www.astrofizyka.info