  • 41. Data: 2011-02-15 21:54:57
    Temat: Re: Zawieszenie - zmiana wysokości
    Od: Adam Krawczyk <a...@a...secretkey.eu>

    Dnia Tue, 15 Feb 2011 14:31:37 +0100, użytkowmik Cavallino napisał(a):

    > Optymalnie byłoby aby dało się prześwit regulować w stylu - zimą, po mieście
    > 5 cm wyżej, latem, na trasie 5 cm niżej.

    Może zimą wystarczy założyć na stalowe felgi najwyższy dopuszczalny dla
    modelu samochodu profil opony? Latem na opak. ;)
    Zawsze to kilka mm do przodu.

    Adam Krawczyk - Ruda Śląska
    Citroen Xantia '93 1.9i (DKZ) + ECU (LFZ) Vizeks Compilation
    Toyota Corolla '96 1,3 XLI (4E-FE)

  • 42. Data: 2011-02-15 22:18:06
    Od: "Michał \"HoMMeR\" Paszek" <hommer@[SPAM_SIO]3star.net.pl>

    W dniu 2011-02-15 20:03, Cavallino pisze:
    > Chyba nie zajarzyłeś, że przedpiszca twierdził, iż nie da się regulować
    > wysokości zawieszenia w tym modelu, a to co napisałeś dokładnie temu
    > zaprzecza.
    > Czyli generalnie nie polemizujesz ze mną a ja z Tobą.

    Nie, że nie da się regulować wysokości, tylko że zawieszenie nie jest
    regulowane. To nie jest opcja: szosa/teren tylko możliwość podniesienia
    lub opuszczenia samochodu w pozycję serwisową. Tobie zależy na
    dynamicznej regulacji prześwitu, czego de facto nie da się zrealizować w
    zawieszeniu hydropneumatycznym, bo te ma tylko jedną pozycję do jazdy.
    Każda inna jest pozycją serwisową, która powinna być używana wyłącznie
    na postoju.

    Tak, wiem o trzeciej pozycji między szosa, a górny serwis, ale to jest
    pozycja, co do której producent założył sankcje na maksymalną prędkość z
    jaką można się na niej poruszać i jest to 60km/h

    --
    Michał "HoMMeR" Paszek
    hydrokomfort by Citroen Xantia

  • 43. Data: 2011-02-15 22:28:26
    Od: "Michał \"HoMMeR\" Paszek" <hommer@[SPAM_SIO]3star.net.pl>

    W dniu 2011-02-15 21:20, venioo pisze:

    > HoMMeR, Ty takie rzeczy pleciesz?

    Znajdź różnicę pomiędzy regulowane zawieszenie, a regulowany prześwit.
    Tak, wciąż twierdzę, że hydropneumatyk nie jest zawieszeniem
    regulowanym. Zawieszenie regulowane polega na możliwości jazdy bez
    sankcji w różnych konfiguracjach (szosa/teren, twardo/miękko, szybko
    prosto/wolno w zakręcie.
    Tak, wiem o istnieniu HA i Activa. Te można nazwać zawieszeniem
    regulowanym, ale samego hydropneumatyka, nie.

    > Az zdziwiony jestem. Przeciez C5 to
    > glownie hydropneumatyk, sprezynowy McPherson jest w opcji na specjalne
    > zyczenie kupujacego.

    Byłem i wciąż jestem przekonany, choć nie studiuje na codzień cenników
    Citroena, że od C Funf to hydro jest opcją i to słono płatną.

    > W dodatku hydropneumatyczne zawieszenie (BX,
    > Xantia, C5) ma 4 polozenia - 1.dolny serwis (czyli gleba - Xantia sedan
    > moze powoli sie poruszac, w kombi instrukcja obsl. tego zabrania)

    Nigdy w dolnym serwisie nie można się poruszać. Ta pozycja służy do
    spuszczenia ciśnienia z układu zawieszenia.
    Tak, jak Adam zauważył - Xantia to albo Berline (liftback), albo kombi
    (Break), ale to już niuans nie wnoszący wiele do dyskusji.

    > 2.normalna 3.wyzej - predkosc do 50km/h

    Owszem. Do 60km/h. Ale to nie jest normalna pozycja, w której możesz
    jeździć, a jedynie umożliwienie zwiększenia prześwitu w celu pokonania
    przeszkody.

    4.gorny serwis - do
    > serwisowania,
    Tylko i wyłącznie. Jazda na tej pozycji jest zabroniona.

  • 44. Data: 2011-02-15 22:53:52
    Od: Adam Krawczyk <a...@a...secretkey.eu>

    Dnia Tue, 15 Feb 2011 22:18:06 +0100, użytkowmik "Michał \"HoMMeR\" Paszek"
    napisał(a):
    > Tobie zależy na
    > dynamicznej regulacji prześwitu,

    Dynamicznej, dwa razy do roku?

> [...]
    > pozycja, co do której producent założył sankcje na maksymalną prędkość z
    > jaką można się na niej poruszać i jest to 60km/h

    Jadąc 40km/h możesz zmienić położenie dzwigni regulacji prześwitu w
    położenie teren czy wysiadasz, wymieniasz kolumny itp? Czyli da się
    dynamicznie? Dynamiczniej już chyba nie można, chyba że się mylę. Mało tego
    zawieszenie samo dostosowuje się do obciążenia i reguluje prześwit właśnie
    dynamicznie - wysiadasz teściową ;), auto na sekundę się podnosi a potem
    opada do właściwej wysokości.
    Mało tego można tak wyregulować zawieszenie (regulacja tzw. zera
    hydraulicznego) by w pozycji "szosa" było n.p. trzy centymetry wyżej (albo
    niżej) niż przewidział producent dla tego modelu, ale wymaga to regulacji z
    kanału - a wystarczy do tego w zasadzie jeden klucz, bez kupowania sprężyn,
    amortyzatorów, cudownych tulejek itp. i ew. przekładania tego jak opon co
    sezon.

    Cavallino chodziło (o ile potrafię czytać) o pokonanie krawężnika i/lub
    mocno zaśnieżonej drogi z głębokimi koleinami gdzie raczej nikt więcej jak
    60 nie będzie jechał.

  • 45. Data: 2011-02-15 22:58:37
    Od: venioo <p...@o...eu>

    W dniu 2011-02-15 22:28, "Michał \"HoMMeR\" Paszek" pisze:

> [...]
    > prosto/wolno w zakręcie.
    > Tak, wiem o istnieniu HA i Activa. Te można nazwać zawieszeniem
    > regulowanym, ale samego hydropneumatyka, nie.

    Czytajac watkotworce i opisany przez niego problem, zrozumialem, ze
    wlasnie o cos takiego mu chodzi. A czy to nazwiemy regulowane
    zawieszenie czy regulowany przeswit - obojetne.

    > Byłem i wciąż jestem przekonany, choć nie studiuje na codzień cenników
    > Citroena, że od C Funf to hydro jest opcją i to słono płatną.

    Moze w chwili obecnej owszem (nie stac mnie na nowa C5, wiec sie nie
    bede denerwowal patrzac na cenniki ;)), natomiast w pierwszej C5 byl to
    standard, a McPherson byl opcja.

    > Nigdy w dolnym serwisie nie można się poruszać. Ta pozycja służy do
    > spuszczenia ciśnienia z układu zawieszenia.

    Wg instrukcji od X2 Berline moze sie poruszac, ale nie jako ruch
    podrozny, tylko w wyjatkowych sytuacjach. Natomiast w Break jest to
    zabronione. Co nie znaczy ze sie nie da ;) Wyprobowane doswiadczalnie ;)

    > Tak, jak Adam zauważył - Xantia to albo Berline (liftback), albo kombi
    > (Break), ale to już niuans nie wnoszący wiele do dyskusji.

    Ja to wiem, napisalem natomiast jak "dla ludu" bo nie kazdy musi niuanse
    danej marki znac :)

> [...]
    > przeszkody.
    >
    > 4.gorny serwis - do
    > Tylko i wyłącznie. Jazda na tej pozycji jest zabroniona.

    Ad. 3-4 - niemiecka instrukcja obslugi ktora posiadam (od X2) ma na ten
    temat inne zdanie, niz zaprezentowane przez Ciebie :)

    --
    venioo
    GG:198909

  • 46. Data: 2011-02-15 23:04:21
    Od: "Michał \"HoMMeR\" Paszek" <hommer@[SPAM_SIO]3star.net.pl>

    W dniu 2011-02-15 22:53, Adam Krawczyk pisze:

    > Dynamicznej, dwa razy do roku?

    Uznajmy, że po prostu na regulacji prześwitu. Tu się zgadza:
    hydropneumatyk mu wystarczy.

> [...]
    > dynamicznie - wysiadasz teściową ;), auto na sekundę się podnosi a potem

    Odpisałem Venioowi - regulowanym zawieszeniem jest HA, Activa - wpływa
    czynnie na zawieszenie w trakcie jazdy. Sam hydropneumatyk jest
    zawieszeniem o zmiennym prześwicie.

    > Cavallino chodziło (o ile potrafię czytać) o pokonanie krawężnika i/lub
    > mocno zaśnieżonej drogi z głębokimi koleinami gdzie raczej nikt więcej jak
    > 60 nie będzie jechał.

    Zgadza się i tu z pomocą przychodzi hydropneumatyka.

    Trochę się pokajam, bo w pierwszym poście nie uściśliłem i nie
    doczytałem - ubzdurało mi się, że R. określił Xantię i C5 jako auta z
    regulowanym zawieszeniem i chciałem wyprowadzić dyskusję na temat
    definicji, a wyszło trochę inaczej. Niemniej, wciąż uważam, że samo
    zawieszenie hydropneumatyczne nie jest regulowane ;-)

  • 47. Data: 2011-02-15 23:08:46
    Od: "Michał \"HoMMeR\" Paszek" <hommer@[SPAM_SIO]3star.net.pl>

    W dniu 2011-02-15 22:58, venioo pisze:

    > Czytajac watkotworce i opisany przez niego problem, zrozumialem, ze
    > wlasnie o cos takiego mu chodzi. A czy to nazwiemy regulowane
    > zawieszenie czy regulowany przeswit - obojetne.

    Czytając po raz drugi post kol. R. też doszedłem do tego wniosku :)
    HINT: nieumiejętnie rozpoczęty flejm o nazewnictwo.

    > Moze w chwili obecnej owszem (nie stac mnie na nowa C5, wiec sie nie
    > bede denerwowal patrzac na cenniki ;)), natomiast w pierwszej C5 byl to
    > standard, a McPherson byl opcja.

    Dlatego rozdzieliłem Xantia, C5 i C Funf - ale w tej kwestii może niech
    się wypowie ktoś, kto widział na oczy cennik tego ostatniego, bo ja się
    przyznaję, że nawet o tym nie myślałem :)

    > Ja to wiem, napisalem natomiast jak "dla ludu" bo nie kazdy musi niuanse
    > danej marki znac :)

    Tyle, że sedan , a liftback to całkiem odmienne bryły nadwozia :-)

  • 48. Data: 2011-02-15 23:16:44
    Od: Adam Krawczyk <a...@a...secretkey.eu>

    Dnia Tue, 15 Feb 2011 22:28:26 +0100, użytkowmik "Michał \"HoMMeR\" Paszek"
    napisał(a):

    > Znajdź różnicę pomiędzy regulowane zawieszenie, a regulowany prześwit.

    Michał ale Cavallino chodziło o taką regulację zawieszenia (lub wymianę) by
    zwiększyć prześwit zimą i zmniejszyć latem.

> [...]
    > regulowanym. Zawieszenie regulowane polega na możliwości jazdy bez
    > sankcji w różnych konfiguracjach (szosa/teren, twardo/miękko, szybko

    Aż tak to chyba jeszcze nikt nie wymyślił, Activa to już prawie to,
    zawieszenia aktywne kosztujące kupę kasy (Mercedes, BMW) ale nie wszystkie
    realizują wszystko, masz dwa góra trzy programy, cżęsto powiązane z ASB i
    to wszystko. Adaptacja tego do Ceeda mija się kosztowo z celem.

    > Tak, wiem o istnieniu HA i Activa. Te można nazwać zawieszeniem
    > regulowanym, ale samego hydropneumatyka, nie.

    HA, czyli skokowa regulacja siły tłumienia.
    To ja sie upieram że da się regulować: prześwit, tłumienie - i to zależy od
    kierowcy - może wybrać kiedy chce, jednym ruchem ręki, bez znaczenia jest
    to czy w dolnym serwisie można się poruszać czy nie.

    > Owszem. Do 60km/h. Ale to nie jest normalna pozycja, w której możesz
    > jeździć, a jedynie umożliwienie zwiększenia prześwitu w celu pokonania
    > przeszkody.

    No to o to chyba chodziło autorowi.

    Się OT zrobiło, przepraszam.

  • 49. Data: 2011-02-15 23:25:12
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-02-15 14:31, Cavallino pisze:
> [...]
    > odwrotnej.
    > Tzn. czy jest możliwe jego zauważalne podniesienie, bez przerabiania
    > połowy auta?
    > Teoretyczny prześwit w ceedzie to 15 cm, czyli raptem o 3 cm mniej niż
    > Sportage, ale wydaje mi się to mocno naciągana wartość, jako że każdy
    > krawężnik na parkingu zaliczam osłoną silnika.
    > No i Jarek miał onegdaj rację, twierdząc że warto wypróbować jak się
    > jeździ wysokim autem bez jego kupowania. ;-)
    >
    > Optymalnie byłoby aby dało się prześwit regulować w stylu - zimą, po
    > mieście 5 cm wyżej, latem, na trasie 5 cm niżej.

    Z tańszych rozwiązań:

    - gumy wkręcane między zwoje sprężyn - podnosi się auto na podnośniku
    (np. przy okazji wymiany opon) i wkłada taki gumowy dystans między
    zwoje. Po postawieniu auta na kołach będzie kilka cm wyżej. Koszt 10zł
    na koło, wada - szybsze zużycie sprężyn.
    Coś takiego:
    http://allegro.pl/guma-gumy-podwyzszajace-miedzyzwoj
    owe-sprezyn-i1456912932.html

    - większe opony zimowe (trzeba sprawdzić jakie największe zmieszczą się
    bez tarcia o nadkole przy dociśnięciu zawieszenia w zakręcie), pewnie
    promień większy o 1-1.5cm nie będzie problemem. Tu koszt w sumie zerowy
    jeżeli zrobisz to przy okazji kupna nowych opon.

    - dłuższe sprężyny (dopasować pasujące od innego samochodu, albo zrobić
    komplet na zamówienie), bezpiecznie można auto podnieść o jakieś 2-3cm,
    teraz masz już pewnie udeptane sprężyny więc podniesienie będzie jeszcze
    większe. Koszt pewnie 200-300zł za oś jeżeli dopasujesz coś od innego
    auta, do jakiś 600-800 robionych na zamówienie.

    - dystans między sprężynę a górne mocowanie amortyzatora. Tam pewnie
    jest gumowa podkładka, którą trzeba wymienić na grubszą, albo włożyć
    więcej takich samych podkładek. Tu można zyskać około 1cm. Koszt to nie
    wiem jak w Ceed, bo to zależy od konstrukcji zawieszenia, ale pewnie coś
    w okolicach 100zł za oś.

    Z droższych:
    - gwintowane zawieszenie. Do Ceed'a nie ma popularnych do takich
    przeróbek kolumn Bilstein B6, zostaje w zasadzie tylko przerobienie
    seryjnych na ruchomą podstawkę sprężyny. Profesjonalne firmy zajmujące
    się serwisem zawieszenia potrafią takie rzeczy zrobić. Tyle że pewnie
    będzie to kosztowne. Ale za to bardzo wygodne - regulacja wysokości to
    kilka minut na koło.
    Ceed jakoś popularności w rajdach nie zdobył, to i nie ma gotowych
    kompletów na szuter (a właśnie takiego zestawu szukasz).
    Cena to będzie tak od 2000zł za oś.

    > Z wymianą jakich elementów musiałaby się wiązać taka przeróbka i jakimi
    > kosztami pi razy drzwi?

    Pamiętaj tylko, że główny problem takiej przeróbki to fatalne
    prowadzenie się podniesionego samochodu. Przy nagłych manewrach dużo
    trudniej opanować samochód, a szansa na podparcie się dachem rośnie.

    Żeby to zrobić naprawdę porządnie i żeby samochód nadawał się dobrze do
    jazdy po ulicach, należałoby jeszcze zamontować odpowiednio twardsze
    stabilizatory i sprężyny, odsadzić koła na dystansach, czyli praktycznie
    przerobić całe zawieszenie, co już będzie kosztowało ładnych parę tysięcy.

  • 50. Data: 2011-02-15 23:30:19
    Od: "Jacek" <s...@o...pl>

    > Optymalnie byłoby aby dało się prześwit regulować w stylu - zimą, po
    > mieście 5 cm wyżej, latem, na trasie 5 cm niżej.

    vectra a, ta zabytkowa już miała regulowany prześwit z tyłu przeumatycznie,
    na oryginalnych amorkach.
    w bagażniku były juz nie pamietam 1 albo 2 gniazda na kompresor, którym
    regulowało sie ciśnienie i wysokość tyłu.

    > Z wymianą jakich elementów musiałaby się wiązać taka przeróbka i jakimi
    > kosztami pi razy drzwi?

    Druga możliwość to spręzyny od diesla, jeśli jesteś posiadaczem benzyniaka.
    Vectra benzynowa stała ta takich sprężynach zdecydowanie wyżej.

    Jacek