  • 1. Data: 2013-02-17 13:39:48
    Temat: Zatrzymują się talerze dysków - przy przeładowaniu kompa, gigabyte 7NF-RZ
    Od: jędrek <w...@p...onet.pl>

    Czy to jest urok płyty Gigabyte 7NF-RZ
    http://www.gigabyte.pl/products/page/mb/7nf-rz/
    że gdy daje się "Uruchom ponownie" to na czas wykrywania przez BIOS kanałów
    IDE dyskom do nich podpiętych zatrzymywane są talerze.
    Jest to wkurzające i chciałbym to wyeliminować, że póki komp jest włączony i
    zasilacz nie przejdzie do stanu czuwania, to dyski bez względu na wszystko
    od rozruchu do wyłączenia kompa cały czas kręcą talerzami, bo takie ciągłe
    zatrzymywanie talerzy na trwałość dysków nie wpływa. Robimy coś w systemie,
    wymagane przeładowanie i sruu dyski się wyłączają aby zaraz po procedurze
    wykrycia na kanałach IDE znowu wystartować.
    W biosie (w Power Management) nie natknąłem się na żadną z funkcji, która by
    wskazywała na takie a inne traktowanie dysków. Załadowane są ustawienia
    "Optimized Deafults", zmieniona tylko sekwencja startowa 1. CDROM, 2. HDD-0
    3. Disabled, oraz inicjowanie grafiki na AGP zamiast domyślnego PCI.

    Da się na stałe załączyć talerze dysków na tej płycie?

  • 2. Data: 2013-02-17 21:17:24
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-02-17 13:39, jędrek pisze:
> [...]
    > domyślnego PCI.
    >
    > Da się na stałe załączyć talerze dysków na tej płycie?
    To nie zależy za bardzo od płyty, tylko od samego dysku. Niektóre
    posiadają taką funkcjonalność, że w stanie nie-zinicjalizowanym nie
    kręcą się, co ma znaczenie np w serwerze w którym masz -naście dysków,
    by nie startowały wszystkie na raz po włączeniu zasilania (przeciążając
    zasilacz), tylko w takiej kolejności, jak są inicjalizowane przez
    kontroler. I przeważnie da się to zworką wyłączyć.
    Podaj jaki dysk konkretnie, i jak ma ustawione zworki.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 3. Data: 2013-02-17 22:52:25
    Od: Padre <P...@n...net>

    Robimy coś w systemie, wymagane przeładowanie i sruu dyski się
    > wyłączają aby zaraz po procedurze wykrycia na kanałach IDE znowu
    > wystartować.

    Ho ho, ile to razy rocznie robisz restart?

  • 4. Data: 2013-02-18 01:13:08
    Od: "h.w.d.p." <h...@i...yfd>

    W dniu 2013-02-17 22:52, Padre pisze:
    > Robimy coś w systemie, wymagane przeładowanie i sruu dyski się
    >
    > Ho ho, ile to razy rocznie robisz restart?

    pewnie duzo. w takim razie MUSI kupic ssd :>

  • 5. Data: 2013-02-23 13:30:39
    Od: jędrek <w...@p...onet.pl>

    "BartekK" news:kfreb7$tjg$1@mx1.internetia.pl

    > Podaj jaki dysk konkretnie, i jak ma ustawione zworki.

    Są to dwa dyski ATA Seagate ST3320620A 320GB zapięte na jednej taśmie
    Jeden jako master (ustawione zworką), a drugi jako slave (bez żadnej zworki,
    zgodnie z etykietą naklejoną na dysku).
    Z tego co pamiętam oba takie same dyski (inne sztuki) pracujące na jeszcze
    starszej płycie Abit KG-7 nie miały tej przypadłości - zapięte tak samo na
    jednej taśmie. Talerzy nigdy nie zatrzymywały aż do czasu wyłączenia kompa.

    Może należy użyć jakieś innej konfiguracji? Cable Select tu coś wniesie
    ustawione dla obu dysków?
    Tak w ogóle zastanawiam się po co tam aż 8 szpilek do konfiguracji?
    Przecież typowo są tam 2 ustawienia Master-zworka na szpilkach 1-2, i
    CS-zworka na szpiklach 3-4.
    Pozostałe szpilki 5-6, 7-8 to jakieś konfiguracje serwisowe? Czy po prostu
    dają gniazdo 8 szpilkowe bo takie mają w standardzie do dysków?
    Przykładowo stary dysk IBM 20GB miał złączkę-gniazdo 9 szpilkowe i niektóre
    konfiguracje przewidywały zastosowanie aż 4 zworek - także łączące szpilki w
    "poziomie" 1-3, 2-4.
    Drugi kanał IDE mam zajęty przez napęd DVD i nagrywarkę więc stąd oba dyski
    wiszą na jednej taśmie.

  • 6. Data: 2013-02-24 14:30:25
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2013-02-23, o godz. 13:30:39
    jędrek <w...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > jeszcze starszej płycie Abit KG-7 nie miały tej przypadłości -
    > zapięte tak samo na jednej taśmie. Talerzy nigdy nie zatrzymywały aż

    Takie zatrzymanie to może być ustawienie albo BIOS albo nawet systemu
    operacyjnego. Z instrukcji tego dysku:
    http://www.seagate.com/support/disc/manuals/ata/1004
    02369a.pdf

    The drive provides programmable power management to provide greater
    energy efficiency. In most systems, you can control power management
    through the system setup program. The drive features the following
    power-management modes:
    o Active mode The drive is in Active mode
    during the read/write and seek operations. o Idle mode
    The buffer remains enabled, and the drive accepts all commands and
    returns to Active mode any time disc access is necessary.
    o Standby mode
    The drive enters Standby mode when the host sends a Standby Immediate
    command. If the host has set the standby timer, the drive can also
    enter Standby mode automatically after the drive has been inactive for
    a specifiable length of time. The standby timer delay is established
    using a Standby or Idle command. In Standby mode, the drive buffer is
    enabled, the heads are parked and the spindle is at rest. The drive
    accepts all commands and returns to Active mode any time disc access is
    necessary. o Sleep mode The drive enters Sleep mode after receiving a
    Sleep command from the host. In Sleep mode, the drive buffer is
    disabled, the heads are parked and the spindle is at rest. The drive
    leaves Sleep mode after it receives a Hard Reset or Soft Reset from the
    host. After receiving a reset, the drive exits Sleep mode and enters
    Standby mode with all current translation parameters intact. o Idle and
    Standby timers Each time the drive performs an Active function (read,
    write or seek), the standby timer is reinitialized and begins counting
    down from its specified delay times to zero. If the standby timer
    reaches zero before any drive activity is required, the drive makes a
    transition to Standby mode. In both Idle and Standby mode, the drive
    accepts all commands and returns to Active mode when disc access is
    necessary. Power mode Heads Spindle Buffer Active Tracking Rotating
    Enabled Idle Tracking Rotating Enabled Standby Parked Stopped Enabled
    Sleep Parked Stopped Disabled

    > Pozostałe szpilki 5-6, 7-8 to jakieś konfiguracje serwisowe? Czy po
    > prostu dają gniazdo 8 szpilkowe bo takie mają w standardzie do dysków?

    Ten model ma [piny 5-8 OIDP nieaktywne. W innych modelach za ich
    pomocą można było np. ustawić limit pojemności wymagany przez starsze
    systemy operacyjne.

    Zdrówko